Grumligt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zqyx
    • April 2013
    • 31

    Grumligt akvarium

    Hej alla. Är helt ny här på sidan, och har nyligen startat upp ett 25liters akvarium. Har haft igång det i två veckor, och än så länge bor det bara en kampfiskhane där.
    Försökte läsa på ordentligt innan jag startade upp akvariet, men har likväl fått ett grumligt akvarium!

    Akvariet är på 25 L
    Har tillsatt rätt mängd vattenberedningsmedel och bakteriekultur
    Sköljde gruset noga innan
    Har tre sorters växter
    Har en kampfiskhane
    Matar en gång om dagen, mycket lite (men kanske ändå för mycket? Ser rester på botten)
    Har en pump/filter på insidan av akvariet av märket Rena Filstar i1
    Har en doppvärmare på 50w inställd på 25 grader
    Akvariet står inte i direkt solljus (men på en ljus plats)

    Akvariet var lite grumligt första 2 dagarna efter uppstart, sedan blev det bättre. Gjorde vattenbyte i söndags och slamsög då botten, men jag tyckte inte att det blev riktigt rent ändå. Det blev lite slam kvar på gruset. Bytte en tredjedel av vattnet, fyllde på nytt och tillsatte vattenberedning och bakteriekultur efter mängden nytt vatten, och akvariet blev grumligt igen. Idag fem dagar senare är det fortfarande grumligt, och jag såg att pumpen blåste dåligt. Filtret i pumpen var jätteslibbigt och mojjigt. Gjorde rent det så det blåser ordentligt igen.

    Vad tror ni det grumliga vattnet beror på? Är jag inne på rätt spår om jag tror det är för mycket växter och mat till en fisk som gör det? Eller var det pumpen?
  • zqyx
    • April 2013
    • 31

    #2
    Växterna ser inte lika fräscha ut som när dom var nya heller, men dom lever och ser okej ut. Kan det vara någon indikation?

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3
      Du matar för mycket, om vita hinnan beror på det kan jag inte svara på. Har du mätt Nitrit någon gång?

      Vid nystart brukar jag mata med max 2-3 flingor var tredje dag och inga vattenbyten om inte nitriten spårar ut fullständigt.

      Fyll inte på med mer fiskar än, vänta minst 2 veckor till.

      Ditt akvarium är egentligen lite litet till en Kampfisk.
      Senast redigerad av Dopply; 26 April 2013, 05:15.

      Kommentar

      • zqyx
        • April 2013
        • 31

        #4
        Nej jag har inte mätt nitrit. Hur gör man det?

        Har matat med ca 6-8 flingor varje dag. Men kan man mata bara var tredje? Okej att mata lite, men sällan? Känns lite läskigt!

        Jag skulle inte kunna införskaffa någon slags "slamätare" i alla fall?

        Jo jag skulle helst vilja ha ett större akvarium, men köpte detta begagnat för 4 år sedan och tyckte det var litet och smidigt, så jag tänkte att kanske det räcker till en kampfisk i alla fall, och kanske några småfiskar som "utfyllnad".
        Kamphanen verkar inte vantrivas vad jag kan se i alla fall. Men jag är osäker på hur det skulle se ut faktiskt, så jag kan ha fel!

        Kommentar

        • Dopply
          • December 2012
          • 485

          #5
          Ett enkelt sätt är att ta med lite vatten till din lokala zoobutik så kollar dom vattenvärdet åt dig.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Först av allt vill jag hälsa dig välkommen hit. Kul att du skaffat akvarium och att du tagit dig tid att skriva! Alla som är här har varit nybörjare själva och gjort mycket misstag genom åren. Så det är bra att fråga som du gör. Det märks att du bryr dig om ditt akvarium.

            Håller helt med Dopply om att allt du berättar om antyder för mycket mat och tycker matmängden som beskrivs är perfekt. Ju mindre akvarium du har desto mindre marginaler har du. Så din fisk ska äta upp allt på som mest någon minut. Vid nystart tänker jag att allt ska vara uppätet på en 10 sekunder eller så.
            Sedan funderar jag på varför du redan behöver slamma botten. Får du mycket bös (skräp, växtdelar) är det ofta ett tecken på övermatning. Behöver du göra rent din pump oftare än var 2-3 månad så är det också ett tecken på övermatning.

            Sedan undrar jag över vilka de tre växtsorterna är som du har? Om du köpt växtsorter som är svåra att få att trivas så blir det lätt så att växten snabbt mår dåligt och då dör blad etc. och då blir det mycket skräp för att växterna mår dåligt. Sedan kan det vara så att vissa växtarter som Cryptocoryne "smälter ner" vid förändringar och det är då ingen fara utan de kommer igång igen. Många växter kan ta en månad innan de kommer igång vid nyplantering.

            Vet du vilka växter du har?

            Apropå det att du undrar över om man kan mata så sällan så i naturen går det ibland dagar innan fisken får mat. Så även sedan när akvariet är igång så låter du bli att mata fiskarna minst en gång i veckan. Det är nödvändigt för att de ska vara friska.
            Senast redigerad av Bluewing; 26 April 2013, 06:00.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • zqyx
              • April 2013
              • 31

              #7
              Ursprungligen postat av Dopply
              Ett enkelt sätt är att ta med lite vatten till din lokala zoobutik så kollar dom vattenvärdet åt dig.
              Då gör jag det!

              Kommentar

              • zqyx
                • April 2013
                • 31

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Först av allt vill jag hälsa dig välkommen hit. Kul att du skaffat akvarium och att du tagit dig tid att skriva! Alla som är här har varit nybörjare själva och gjort mycket misstag genom åren. Så det är bra att fråga som du gör. Det märks att du bryr dig om ditt akvarium.

                Håller helt med Dopply om att allt du berättar om antyder för mycket mat och tycker matmängden som beskrivs är perfekt. Ju mindre akvarium du har desto mindre marginaler har du. Så din fisk ska äta upp allt på som mest någon minut. Vid nystart tänker jag att allt ska vara uppätet på en 10 sekunder eller så.
                Sedan funderar jag på varför du redan behöver slamma botten. Får du mycket bös (skräp, växtdelar) är det ofta ett tecken på övermatning. Behöver du göra rent din pump oftare än var 2-3 månad så är det också ett tecken på övermatning.

                Sedan undrar jag över vilka de tre växtsorterna är som du har? Om du köpt växtsorter som är svåra att få att trivas så blir det lätt så att växten snabbt mår dåligt och då dör blad etc. och då blir det mycket skräp för att växterna mår dåligt. Sedan kan det vara så att vissa växtarter som Cryptocoryne "smälter ner" vid förändringar och det är då ingen fara utan de kommer igång igen. Många växter kan ta en månad innan de kommer igång vid nyplantering.

                Vet du vilka växter du har?

                Apropå det att du undrar över om man kan mata så sällan så i naturen går det ibland dagar innan fisken får mat. Så även sedan när akvariet är igång så låter du bli att mata fiskarna minst en gång i veckan. Det är nödvändigt för att de ska vara friska.
                Tack så mycket! Ja jag vill verkligen ta hand om mitt akvarium på bästa sätt, och tar gärna hjälp för att lära mig mer.

                Då blir det mindre mat hädanefter. Tyckte jag matade så lite, men om 2-3 flingor var tredje dag räcker så förstår jag verkligen varför det blivit geggigt på botten och varför pumpen knappt gick!

                Jag kommer inte alls ihåg vad dom heter dumt nog.. om jag jag gissa efter artbeskrivningarna som finns här så kan det vara Tjockblad och Hornsärv, men den minsta vet jag faktiskt inte. Den påminner om en vanlig krukväxt som heter Hemtrevnad i alla fall.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Klokt tänkt.

                  Hornsärv är bland det bästa du kan köpa som nybörjare. Känns bladen lite sträva och nästan stickiga är det den växten.
                  Hur länge har du tänt per dag?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • zqyx
                    • April 2013
                    • 31

                    #10
                    Vet inte riktigt hur den känns, men det ser verkligen ut som den! Alternativt kan det vara Cabomba..

                    Jag har bara tänt några timmar på kvällen, från 19 till 23 ungefär. Akvariet står så ljust ändå, dock inte i direkt solljus. Men det kanske står för ljust ändå? Kanske jag borde mörklägga några timmar på dagen, eller spelar det ingen roll?

                    Vad tycker ni om att införskaffa en "slamätare"? Kan nästan inga fiskar, men ni vet en sådan där som mest ligger på botten eller suger sig fast på glaset.

                    Kommentar

                    • Dopply
                      • December 2012
                      • 485

                      #11
                      Är nog bara tiden som kan få bort det grummliga i vattnet, alternativt med ett bättre filter.. Troligtvis är det proteinutfällning från den överblivna maten som orsakat grummligheten, aftersom ditt kar fortfarande är ganska sterilt från bakterier..

                      Finns inga direkta "slamätare" utan det är alger dom äter.

                      Vänta som sagt ett tag med mer fiskar, den du har har det nog kämpigt nog som det är. Ingen vits att låta flera fiskar lida i onödan.

                      Kommentar

                      • zqyx
                        • April 2013
                        • 31

                        #12
                        Tänkte mest ifall en sådan algätande fisk kunde hjälpa till att minska grumlighet och slam.
                        Tycker det är tråkigt att du anser att min fisk lider. Jag gör så gott jag kan därför att jag vill se till att han ska må bra.

                        Tror jag har hittat vilka växter det är jag har;

                        Kommentar

                        • Dopply
                          • December 2012
                          • 485

                          #13
                          Ursprungligen postat av zqyx
                          Tänkte mest ifall en sådan algätande fisk kunde hjälpa till att minska grumlighet och slam.
                          Tycker det är tråkigt att du anser att min fisk lider. Jag gör så gott jag kan därför att jag vill se till att han ska må bra.
                          Alla fiskar lider i nyuppstartade akvarium pga den förhöjda ammonium och efterföljande nitrit halten före vattnet har stabiliserat sig.
                          Jag menade inte att du har skapat lidandet, utan det bara är så. Uppstartsfiskarna får man se som "offer" för det är inte säkert att dom överlever. Därför ska man inte ha onödigt många fiskar under uppstarten.

                          Kommentar

                          • zqyx
                            • April 2013
                            • 31

                            #14
                            Aha, då missuppfattade jag. Jag ber om ursäkt.
                            Hur vet jag när akvariet är redo för fler fiskar?
                            Några förslag på fiskar som inte är allt för stora, med tanke på att akvariet är litet, och som passar med kampfisk.

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              #15
                              Jag tror att det Dopply menar är att om du skaffar fler fiskar så belastar du ett redan överbelastat system än mer.

                              När du matar fiskarna så bryts proteinet i maten ner till ammonium. Detta är giftigt för fiskar (för oss också, tänk bara på att vi inte gillar lukten på vårt eget kiss, just pga av detta). Det är vad fisken simmar runt i. Och ju fler fiskar som gör ifrån sig i vattnet eller ju mer mat som ligger och löses upp desto mer "kiss" blir det i vattnet.

                              Men sedan är ju naturen så fiffig att detta ammonium äts av bakterier (1). Och när de gör det så "bajsar" bakterierna ut något som heter nitrit och så är naturen så fiffig igen att det finns andra bakterier(2) som äter nitriten och gör om den till nitrat. Detta i sin tur blir mat åt växterna.

                              Så det som blir problemet i ett nystartat akvarium är att man inte har dessa bakterierna som gör om fiskmat och fiskbajs till växtmat. Och det tar tid innan dessa blir så många att de kan hantera resterna. Och det lite dumma är att nitrit är giftigt för fisk och att bakterie 1 förökar sig mycket snabbare än bakterie 2. Detta gör att efter några veckor så har bakterierna 1 bildat massa nitrit som bakterie 2 inte är tillräckligt många för att hantera. Då får man en ansamling av nitrit.

                              Nu när du har så mycket guff i vattnet är det sista du vill att tillsätta en fisk till som belastar systemet. För även om fisken äter saker som redan finns i akvariet så försvinner ju inte ämnena ut ut systemet, de bajsas ju bara ut av fisken. Då gör du bara problemet än värre.

                              Mitt tips är att gå till biltema och köpa en 5mm slang. Med den kan du suga botten på guff utan att förlora en massa vatten. Alternativt så suger du ut vatten i en hink och låter guffet sjunka till botten i hinken och ha tillbaka vattnet. För just nu har du ju dina bakterier mest i vattnet, de har inte hunnit fästa sig vid inredning och filter och bakterierna vill du för allt i världen inte kasta. De är dina guldklimpar.
                              Senast redigerad av HWH; 28 April 2013, 18:03.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...