Nya tag med akvariehobbyn - 54l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5

    #16
    Okey !

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Ursprungligen postat av Temeraire
      Locket är inte så hemskt fult, det handlar mer om att jag vill ha ett bättre ljus för att framhäva växter och fiskar bättre, samt att jag senare kanske skaffar mer ljuskrävande växter

      Så jag borde köra på http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1029&page=1 Fiskarna kommer inte att hoppa ur akvariet?
      Det beror på invånare, men risken finns där och speciellt om de blir skrämda. Sedan kommer det att dunsta en hel del vatten, och du får nog fylla på detta ett par gånger i veckan. Personligen tycker jag du ska börja med täckglas, och sedan ta bort det ifall du känner att det är rätt väg att gå!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Temeraire
        • January 2008
        • 385

        #18
        Det blir inte för mycket med två T5-rör till ett 54l? kanske skulle nöja mig med ett rör? har för mig att jag läst någonstans att för mycket ljus kan göra fiskarna sjuka?
        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Det räcker med ett rör till ett 54-liters, men inte för att det gör fiskarna sjuka utan för att karet blir lättare att hålla fritt från alger.
          Sedan beror det givetvis på vilka växter du ska ha, är du ute efter svåra växter som kräver mycket ljus och gödning i form av co2 kan det vara värt att köra med dubbla rör. Annars räcker det som sagt med ett rör.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Temeraire
            • January 2008
            • 385

            #20
            Läste nyligen att den här slangen som brukar följa med filter som man ställer in luftflödet med, helst inte ska monteras i akvarier med växter i, är det rätt? diffusor tror jag det hette?

            "Pumpen ska placeras så att utloppet skapar ytcirkulation utan att
            det blaskar eller slår i ytan."

            "Många pump-ar levereras med
            en s.k. diffusor.
            Undvik denna i
            akvarium med
            levande växter."
            " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              ja skippa den. bubblor driver ut co2 ur vattnet o det är ju dumt för dina blommor. sen är det, enligt min åsikt, skitfult o låter för jävligt. men det är ju en annan sak.

              om jag köper ett nytt filter så kastar jag slangen så långt jag orkar innan jag ens kommit hem :P

              Kommentar

              • Temeraire
                • January 2008
                • 385

                #22
                I had no idea! :O varför finns den möjligheten då om det inte är bra? jag trodde att fiskarna fick syre tack vare de syrebubblor som kommer, men jag hade visst fel? :O
                " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #23
                  vet inte. vissa kanske tycker det är fint eller nått. de får inte särskillt mycket mer syre. för att fiskarna ska få det måste gasen lösa sig i vattnet, o det gör den ju inte. den bubblar ju ur bara. ne största syresättingen sker vid ytan. att ytan rör på sig räcker gott

                  Kommentar

                  • Temeraire
                    • January 2008
                    • 385

                    #24
                    Jahapp, där ser man :P tackar för infon
                    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Du behöver ingen diffusor till ditt kar vid normala fall, så spara den i en låda så länge...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Temeraire
                        • January 2008
                        • 385

                        #26
                        Jag har nu mätt lite värden. Ph ligger på 8 typ. Det stämmer överens med vad Eskilstuna säger på sin hemsida att vattnet ska vara. På deras sida står det även att hårdheten ligger på 5, vilket jag förstått är ett bra värde?
                        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13133

                          #27
                          Ursprungligen postat av Temeraire
                          På deras sida står det även att hårdheten ligger på 5, vilket jag förstått är ett bra värde?
                          Om det värdet avser Kh (karbonathårdhet) så är det ok, är det istället dgh (totalhårdhet, kalcium o magnesium) så säger det inte så mycket.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Temeraire
                            • January 2008
                            • 385

                            #28
                            Mätte idag både pH och kH eftersom jag tänkt köpa den/de första fiskarna idag. pH ligger på stabila 7,5 medan kH ligger på 4, vilket jag förstått inte är det optimala? bör man ha minst 5 i kH?
                            " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #29
                              Hannes måste vara den människan som skriver ordet skitfult mest i hela världen, det kan omöjligt finnas någon som skriver det oftare.

                              Det finns många skitfula saker i världen (grannen till exempel) men man kan ju välja att inte se det fula i tillvaron. Jag reflekterar aldrig över att lösningarna är fula, om det inte är 20 liter vatten i ett standard 54..

                              Jag kör nästan alltid med täckglas, ingen reflekterar över det i vilket fall. När jag filmar gör jag ju gärna inte det från ovansidan i vilket fall. De som ser karen i verkligheten verkar inte reflektera speciellt mycket över detta heller.

                              Kör på, huvudsaken är att just DU blir nöjd. Att Hannes skall lyckas se ditt kar hela vägen från Jönköping är ju föga sannolikt
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13133

                                #30
                                Ursprungligen postat av Temeraire
                                Mätte idag både pH och kH eftersom jag tänkt köpa den/de första fiskarna idag. pH ligger på stabila 7,5 medan kH ligger på 4, vilket jag förstått inte är det optimala? bör man ha minst 5 i kH?
                                Kh ligger lågt i stora delar av landet så du får vara nöjd med 4. Det man bör tänka på är att inte slarva för mycket med vattenbytena, går det för långt mellan bytena kan kh sjunka så pass mycket att det blir en ph krasch och då är det game over! (nitrifieringen förbrukar karbonater)
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...