Nya tag med akvariehobbyn - 54l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Nya tag med akvariehobbyn - 54l

    Till slut blev det ett 54l akvarium som jag köpte från Djurmagazinet för 399 spänn Fast jag kommer säkerligen skaffa ett annat filter och en annan värmare än de som följde med, eftersom jag har dåliga erfarenheter av medföljande teknik sedan tidigare

    Jag har dock en fråga: Den svarta plastram som går runt botten, ska man ta bort den? se följande: http://www.pwss.se/product.php?produ...0&cat=0&page=1 Ramen gör att bottenglaset inte vidrör ytan som akvariet ska stå på. Såhär ser det ut på närmare håll:




    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Nanoräkan
    • May 2011
    • 255

    #2
    Jag har själv det filtret som följer med till två av mina kar och det fungerar utmärkt för mig. Jag tycker att enda anledningen till att byta ut det är om du skaffar ett litet ytterfilter för att få större filtervolym

    Kommentar

    • Temeraire
      • January 2008
      • 385

      #3
      Jasså? kanske borde behålla det då
      " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

      Kommentar

      • Temeraire
        • January 2008
        • 385

        #4
        Någon som har svar angående bottenramen?
        " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av Temeraire
          Någon som har svar angående bottenramen?
          Ja akvariet ska stå i ramen! Men vill du inte ha den kan du ta bort den och lägga aquapad eller liggunderlag under karet istället!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Temeraire
            • January 2008
            • 385

            #6
            Tack då fortsätter jag med ramen då.. kanske.. får se
            " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

            Kommentar

            • Temeraire
              • January 2008
              • 385

              #7
              Jag funderar på att byta ut den täckande rampen mot täckglas och köpa en T5-ramp med två lysrör. Frågan är: vad ska jag ha för täckglas och var får man tag i sånt? går det lika bra med plastskivor? plexiglas eller något annat?
              " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Sv: Nya tag med akvariehobbyn - 54l

                Eller strunta i täcklglas. Mycket snyggare utan. Öppna kar är vackra. Sen får du inte ner lika mycket ljus i karet om du kör med täcklglas.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Tveksamt ifall det spelar någon roll till ett 54-liters...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Sv: Nya tag med akvariehobbyn - 54l

                    Ne kanske inte. Beror väl lite på vad man ska göra med karet. Men i vilket fall så är det ju snyggare med öppna kar. Om rampen är en bit ovanför ytan dvs

                    Kommentar

                    • Temeraire
                      • January 2008
                      • 385

                      #11
                      Sist jag hade akvarium hände det ibland att fiskar hoppade ur akvariet när jag tagit bort täckglaset. Är det inte dessutom så att risken är stor att ljusrampen efter en tid rostar sönder pga kondens eller går sönder pga fukten? hade tänkt mig denna: http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1039&page=1

                      .. eller jag kanske skulla köra på detta?: http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1029&page=1 verkar ju vara justerbar och så kan man fästa den i glaset? men då står kondens-/rostproblemet kvar..
                      Senast redigerad av Temeraire; 22 August 2012, 08:44.
                      " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        om du väljer första alternativet så ja då har du det problemet. om du väljer andra alternativet ( vilket jag skulle gjort) så nej. har en sån på DM här i jkpg o den har suttit där i flera år. ingen rost vad jag sett iaf.

                        Kommentar

                        • Christer5

                          #13
                          Vad är det för fel på den rampen som följde med akvariet ?

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            det är väl ett sånt där fult plastlock som det sitter en lampa i. förstår om han vill göra sig av med det. skitfult

                            Kommentar

                            • Temeraire
                              • January 2008
                              • 385

                              #15
                              Locket är inte så hemskt fult, det handlar mer om att jag vill ha ett bättre ljus för att framhäva växter och fiskar bättre, samt att jag senare kanske skaffar mer ljuskrävande växter

                              Så jag borde köra på http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1029&page=1 Fiskarna kommer inte att hoppa ur akvariet?
                              " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

                              Kommentar

                              Arbetssätt...