Hej! Det blev ett akvarie tillslut.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andersson79
    • August 2012
    • 41

    #16
    Kul att ni kommer med råd

    Skönt att jag är inne lite på det ni rekomenderar att börja med en stimfisk och avvakta. Har även kollat på tradera med växter men avvaktar även där en stund för att se hur det går. Jag har en ganska stor mangrove rot i nu sen så har jag tre snabbväxande, vattenpest och "Nomaphila stricta thai" och "Nomaphila stricta fleur" vet inte om det finns andra namn istället för latin. Har även en svärdplanta, men den börjar se sliten ut med bruna kanter och prickig? tänkte att det kanske behövs nån rotgödning har läst att pmdd ska vara bra?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Andersson79
      Kul att ni kommer med råd

      Skönt att jag är inne lite på det ni rekomenderar att börja med en stimfisk och avvakta. Har även kollat på tradera med växter men avvaktar även där en stund för att se hur det går. Jag har en ganska stor mangrove rot i nu sen så har jag tre snabbväxande, vattenpest och "Nomaphila stricta thai" och "Nomaphila stricta fleur" vet inte om det finns andra namn istället för latin. Har även en svärdplanta, men den börjar se sliten ut med bruna kanter och prickig? tänkte att det kanske behövs nån rotgödning har läst att pmdd ska vara bra?
      Nja det ser väldigt glest ut med växter i ditt akvarium - så få är lite som en droppe vatten i akvariet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Andersson79
        • August 2012
        • 41

        #18
        Ja jag kan inte annat än att hålla med.. Lite osäker på min förmåga att få allt i balans så jag vill se att det fungerar innan jag går vidare.

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #19
          ett bra råd här är ös i med växter, ju fler desto bättre. fyll på å fyll på å fyll på, sen kan du börja ta bort om de blir för mycke

          de hjälper till att få igång akvariet på diverse olika sätt, tar upp näring, motverkar alger osv...
          finns fina potential med det karet.
          har du tänkt dig någon biotop? eller fisksoppa kanske?
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #20
            Bätte än tradera är plantswap.se som är ett specialforum för akvarieväxter. Där brukar det finnas en hel del växter till salu och de som säljer brukar kunna förpacka ordentligt och skicka.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • Andersson79
              • August 2012
              • 41

              #21
              Jaha nu börjar det komma lite liv iallafall. 10st kardinaltetror och några plantor vallisneria. Kanon med idèer. Kollade på plantswap, verkar riktigt bra sida. Blir att bevaka där och tradera ett tag nu. MrH du undrade om potenialen med akvariet och det kan ju va bra att berätta Ja tanken är att ha ett ganska stilrent med inte alltför mycket växter.. Gillar Fisk mer än grönsaksoppa

              Kommentar

              • Andersson79
                • August 2012
                • 41

                #22
                Har lite nya frågor. Vill gärna komplettera med mindre ciklider om ett tag men ska jag välja sydamrikanska eller går det att ta ifrån andra delar av världen? Verkar vara ett dåligt urval med sådana i och runt uppland? Är dom inte populära att ha? Har kollat lite på kackaduaciklid, fjärilsciklid. Har satt i kardinaltetror i akvariet igår, vet att dom behöver tid att acklimatisera sig men dom är riktigt skygga. Släpper det eller kommer dom alltid dyka ner bakom en växt eller rot när man går förbi?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  TYcker du skall hålla dig till de små sydamerikanska cikliderna - de flesta afrikanska (även västafrikanska) blir lite för stora och tuffa för kardinaltetrorna.

                  Kardinalerrna brukar bli mindre sjygga alltefterhand - hur lång tid det tar beror på hur många de är (ju fler desto aktivare) samt hur mycket mat de får (ju mer mat, desto skyggare)
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Andersson79
                    • August 2012
                    • 41

                    #24
                    Nu börjar det gå framåt.. Har vart och fyndat idag. Mailade på en annons då en kille håller på att avveckla sitt akvarie. Neon/kardenaltetror, lite växter och en del lavasten. Fick även en boliviansk fjärilsciklid. Vill gärna komplettera med flera, nån som har koll om det finns bolivianska fjärilar i uppsala? Ska ringa och kolla, men någon kanske vet?

                    Senast redigerad av Andersson79; 19 August 2012, 18:01.

                    Kommentar

                    • lankan99
                      • January 2012
                      • 15

                      #25
                      svärdbärare. kul fisk. blir inte så stor och inte så svår att sköta. förökar sig snabbt. väldigt fina. finns några olika färger. dom vill gärna ha sällskap av samma sort men inte för många. fem är bra att börja med

                      Kommentar

                      • Andersson79
                        • August 2012
                        • 41

                        #26
                        Ursprungligen postat av lankan99
                        svärdbärare. kul fisk. blir inte så stor och inte så svår att sköta. förökar sig snabbt. väldigt fina. finns några olika färger. dom vill gärna ha sällskap av samma sort men inte för många. fem är bra att börja med
                        Ska kolla på det! Har kommi fyra st scalarer sen sist

                        Kommentar

                        Arbetssätt...