Hej! Det blev ett akvarie tillslut.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andersson79
    • August 2012
    • 41

    Hej! Det blev ett akvarie tillslut.

    Hej! Äntligen var det på tiden att förverkliga en pojkdröm och införskaffa sig ett akvarie. Efter ett tags letande hittade jag ett som passar perfekt hemma i hallen. Ju större desto bättre sägs det (360l). Har intrett det och nu ska det stå så i ca en vecka enligt zooaffären.

    Tanken är att ha lite mindre ciklider i det kombinerat med stimfisk osv. Såg att Akvariehobby i Uppsala har erbjudande på kardinaltetror, så jag tänkte införskaffa 20st så får man se hur det fungerar innan man går vidare.



    Kom jättegärna med tips och råd. Har inte så bra koll än på det jag har tjuvläst här

    Mvh
    Senast redigerad av Andersson79; 12 August 2012, 16:04.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Trevligt att du satsat på ett akvarie och som sagt - ett större är lättare än ett mindre. Kardinaltetra är också trevliga fiskar.

    Bilder kan bara goldmedlemmar lägga upp här men du kan ju lägga upp på andra ställen och lägga in en länk.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Andersson79
      • August 2012
      • 41

      #3
      Tror jag fick till en länk. Tack för hjälpen

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Oj vad mycket plats du har att fylla ut..
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Att karet ska så en vecka fyller ingen större funktion, utan kör igång med några inkörsfiskar så snart vattnet blivit någorlunda klart och fått rätt temp. Har du även någon form av bakterieflora på flaska är det än bättre, och vid behov är det bra att använda vattenberedningspreparat.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Andersson79
            • August 2012
            • 41

            #6
            Ursprungligen postat av MonkanS
            Oj vad mycket plats du har att fylla ut..

            Hehe ja det finns plats kom gärna med lite tips på rolig och bra fisksorter.

            Kommentar

            • Andersson79
              • August 2012
              • 41

              #7
              Hej! Ja jag har haft i "happy-life" Och har kollat värdena med ett multitest. Fick bra värden och vattnet är klart så jag gör nog som du föreslår och tjuvstartar lite Köper nog fisken i början av veckan..

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Andersson79
                Hej! Ja jag har haft i "happy-life" Och har kollat värdena med ett multitest. Fick bra värden och vattnet är klart så jag gör nog som du föreslår och tjuvstartar lite Köper nog fisken i början av veckan..
                Det klart att det är bra värden - det är det ju i vattenkranen också

                Som sagt - det är ju när man börjar lägga i fiskar (och framförallt börjar mata) som det händer saker - det viktiga är att börja med lite fiskar och mata mycket försiktigt i början (i början = drygt en månad)
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Andersson79
                  • August 2012
                  • 41

                  #9
                  hehe ok

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Som Kjell säger.. kör in karet med ett litet gäng kardinaler.. om det är den fisk du vill börja med.
                    En lite större rot skulle jag peta ner också. Och flera växter. Gärna några snabbväxande sorter.
                    Det ser så kalt och öde ut än så länge. Sen är det dags att fundera ut fortsättningen på det hela...
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      Flytväxter tar upp näring väldigt snabbt och är bra i början eftersom dom tar upp vissa ämnen som fiskar lämnar efter sig. På så vis håller du även koll på algerna eftersom dom annars tar upp näringen (dom är också väldigt snabba på det) och börjar växa.

                      Kommentar

                      • Joakim Lundgren
                        • August 2006
                        • 631

                        #12
                        Jag villl tipsa om att det blir billigare för dig att köpa växter via tradera. En trevlig o enkel snabbväxande växt är mexikanska eklöv. De brukar finnas att buda på regelbundet.
                        AKA: Lizardking

                        Kommentar

                        • Christer5

                          #13
                          Var bara vaksam när du köpper på Tradera att växterna blir bra förpackade,jag har köpt mycket växter på Tradera men många gånger är växterna i dåligt skick när dom kommer fram på grund av klämskador.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Håller med, Tradera kan vara bra ibland, men är lite grisen i säcken.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Jaxen
                              • July 2012
                              • 45

                              #15
                              Jag körde nyss in mitt 222L med 10 st neontetror. Det har fungerat bra men jag satte i vattenpest direkt vid start (och ludwigia men det var inte så bra). När nitrithalten började sjunka satte vattenpesten fart med 3cm/dygn. Lite brunalger har jag som hänger mellan vattenpestens stängler men är lätta att suga bort med häverten. Även ludwigiorna har satt fart men nedre delarna ser rätt hemska ut.

                              Har handlat en del växter på Tradera och ett platt paket fick jag med vattenspikblad i men det klarade sig. Trevlig växt förresten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...