Ny akvarist med aquael hexa 60 lt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    det är lite så....Less is More.

    dvs färre arter ger ett större helhetsintryck, bättre med en art och 12 fiskar, än
    4 arter och 3 fisk / art


    går man då ner i storlek på fisk, så kan man då ha mer fisk, vilket ger ett större helhetsintryck
    ur den aspekten oxå.

    ex det ser bättre ut, ger bättre känsla med 20 tetror än en fet slöjstjärt


    I mina kar så ser det ut så här:

    60 liter = 1 art (endlers guppy)
    50 liters = 1 art (pygmesvärdbärare)
    120 liters = 2 arter (libertymolly + metalltandkarp)
    50 liters = 1 art (Tigerlimia)
    240 liters = 2 arter (Scalarer + Glitterlimia)

    Snäckorna räknas inte, syns ju aldrig.

    Malarna räknas inte heller ur detta perspektiv, syns bara om jag vrålglor ner i rotsystemen och grottorna.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Dorbein
      • June 2012
      • 17

      #17
      En liten uppföljare från denna newbie. Det talas och skrivs om restriktiv matning i början när fisk introduceras i akvariet. Det verkar vara skilda "skolor" med 1 matning varannan dag till 2 mycket små matningar varannan dag.
      En bekant tycker definitivt att det ska matas varje dag morgon kväll från början. Men det är ju lätt för dom att säga som redan har inkört akvarium.
      Meningen med sparsamt matande är väl ändå att få igång systemet utan att förgifta vattnet allt åt h-vete? Ju mer fiskbajs desto svårare blir det att bryta ned detta med nystartat akvarium.

      Samma med första delvattenbytet. Där skrivs det en hel del om när, var, hur. 3-4 veckor efter långsam inkörning med lite fisk verkar en del köra efter. Vissa kör med dropptest för att hålla koll. Kan be butiken kolla vattnet så det också blir gjort.
      I annat fall är väl "tumregeln" 3-4 veckor rätt ok vanligtvis, eller?

      I övrigt så verkar fiskarna stortrivas än så länge, växterna växer så det knakar. Mycket rogivande och roande att titta på vår nya värld. Nästan så jag börjar skönja olikheter i uppförande mellan vissa fiskar. Me likeylike!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        Gällande matning i nystartat kar, så är det nog mer eller mindre fastlagt att under uppstarten, dvs de första 3-5 veckorna så skall det matas mycketr sparsamt.

        Särskilt de första 1-2 veckorna.

        Varannan eller var tredje dag de första 1-2 veckorna är lagom. Och då pyttelite varje gång.

        Sedan ökar man saaaaaakta maten, under förutsättning att nitrit inte kommer.


        Gällande vattenbyten den första tiden. Så verkar deyt som att det finns två skolor.

        En skola säger aldrig i livet att det skall bytas under den första månaden.

        Den andre skolan säger att det skall bytas titt som tätt, typ 25% varannan dag.


        Jag kör på en tredje variant. Vid uppkomst av nitrit så byter jag 25-50%.


        Att köpa ett dropptest för nitrit, cirka 100 pesos, är den tredje bästa investeringen man kan göra som akvarist.

        Den första är att köpa karet naturligtvis

        Den andra är att köpa sig tålamod.

        Tålamod är en bristvara, svår att hitta, och kan man inte köpa den, så får man vackert fixa den själv.........





        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #19
          Ursprungligen postat av Dorbein
          En liten uppföljare från denna newbie. Det talas och skrivs om restriktiv matning i början när fisk introduceras i akvariet. Det verkar vara skilda "skolor" med 1 matning varannan dag till 2 mycket små matningar varannan dag.
          En bekant tycker definitivt att det ska matas varje dag morgon kväll från början. Men det är ju lätt för dom att säga som redan har inkört akvarium.
          Meningen med sparsamt matande är väl ändå att få igång systemet utan att förgifta vattnet allt åt h-vete? Ju mer fiskbajs desto svårare blir det att bryta ned detta med nystartat akvarium.

          Samma med första delvattenbytet. Där skrivs det en hel del om när, var, hur. 3-4 veckor efter långsam inkörning med lite fisk verkar en del köra efter. Vissa kör med dropptest för att hålla koll. Kan be butiken kolla vattnet så det också blir gjort.
          I annat fall är väl "tumregeln" 3-4 veckor rätt ok vanligtvis, eller?

          I övrigt så verkar fiskarna stortrivas än så länge, växterna växer så det knakar. Mycket rogivande och roande att titta på vår nya värld. Nästan så jag börjar skönja olikheter i uppförande mellan vissa fiskar. Me likeylike!
          Vad blev det för nåt i karet Dorbein?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Dorbein
            • June 2012
            • 17

            #20
            Åheim - det blev kardinaltetror och några platy. Vansinnigt fint med kardinaltetrorna. Eftersom platys ändå ynglar av sig så växer ju beståndet så småningom. Kanske får peta ned ottis sen men jag tar det lite lugnt.

            Kommentar

            • Dorbein
              • June 2012
              • 17

              #21
              Lite meningslös info. I dag upptäckte jag en rätt stympad kardinaltetra på ett av filtren. Av det jag kan utläsa av stimmet har den mest vågade tetran åkt på pumpen, på riktigt. Intagens "slots" är rätt breda trots allt så är den liten tetra för nyfiken så kan den rymmas dit för att sedan åka upp för att möta slutet.
              Det var ju trist. Får nog köra något lagom grovmaskigt nät dit så ingen annan firre går samma väg till mötes.

              En tyckte fisken måste dött av annan orsak för att sedan sugits in, men det låter inte riktigt troligt. Den här kardinaltetran var mest som en fiskarnas Indiana Jones med upptäckarlust...fast med mindre överlevnadschans.

              Trist att kardinaltetror inte riktigt ynglar av sig så lätt, för granna är det att se på.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #22
                Ny akvarist med aquael hexa 60 lt

                Ska bli kul att följa hur det går. Startade själv upp min burk samma dag som du med just Kardinaltetror. Matar själv försiktigt med frysta cyclops. De verkar verkligen älska det!

                Kör du med nåt preparat för att boosta inkörningen? Jag kör själv med JBL Denitrol dagligen de första 10 dagarna, som ska skapa en snabbare bra bakteriekultur. Bara nyfiken.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Dorbein
                  • June 2012
                  • 17

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Ska bli kul att följa hur det går. Startade själv upp min burk samma dag som du med just Kardinaltetror. Matar själv försiktigt med frysta cyclops. De verkar verkligen älska det!

                  Kör du med nåt preparat för att boosta inkörningen? Jag kör själv med JBL Denitrol dagligen de första 10 dagarna, som ska skapa en snabbare bra bakteriekultur. Bara nyfiken.
                  Djuraffären i grannstan' kör uteslutande med Happy-Life liquid filtering media och lite Happy-Life plant. De tyckte att då kör sådana mängder så använder det de drygaste. Och när jag läser informationen på flaskorna blir jag lite smått road. Ser ut som att det är ett mirakelmedel, de har inte skrivit typiskt svenskt (i.e. det är ett rätt bra medel...punkt) - den hjälper väl neutralisera kranvatten och att hjälpa de snälla bakterierna OSV ooosv.

                  Hon i affären försökte verkligen inte pracka på mig de dyraste grejerna, utan de enligt hennes tyckte det bästa/kostnadseffektivaste. Fiskarna där verkar må bra så jag får helt enkelt tro henne.

                  Nåväl, ingen fisk död pga. medlen , får jag anta. Jag står fast att den äverntyrslystne dräptes av insuget i pumpen. På mitt akvarium är det som en rör ned från locket där insuget finns i slutet, sen spottar det ut vattnet på ett grövre filter och sen ett finare efter det, för att sen rinna ut i akvariet igen.

                  Växterna växer som galningar - så än känns det rätt bra. Kör Happy-Life Plant en gång i veckan.

                  Tycker det är hysteriskt kul att sitta och se hur fiskarna uppför sig. Så nöjd. Spännande att se hur det utvecklar sig!

                  Hur uppför sig dina tetror, stimmar de, håller de ihop eller far vissa iväg ibland?

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #24
                    Hur länge har det gått sedan du först släppte i fiskarna i det nya akvariet? Har du alltså kört med gödning från start?

                    Apropå Kardinalerna så är de oftast i stim, men ibland drar någon iväg på egna expeditioner. Har två med klar Indiana Jones-potential (trodde aldrig jag skulle likna en kardinaltetra vid Indiana Jones. Man lär sig något nytt varje dag). De blir helt spattiga när de får frysta cyklops samt när ljuset släcks och månljuset drar igång. Har ganska bra fart i vattnet och i perioder håller de till där det strömmar som mest ibland inne bland växterna. De är mycket roligare att följa än vad jag kommer ihåg från då jag haft akvarium tidigare.

                    Så det blir mer akvarium än TV just nu

                    Ger mat varannan dag men riktigt lite bara.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Dorbein
                      • June 2012
                      • 17

                      #25
                      Jag hade igång akvariet med vattenberedningsmedel och gödning samt växter, i två veckor innan mina fiskar fick gå i.
                      Har 11 mil till närmaste djuraffär så det gick bli 4 honplatys och 1 hane, 10 kardinaltetror på en gång. Hoppas jag inte chockar akvariet för mycket. Matar väldigt sparsamt varannan dag just med tanke på beståndet och att det är nystartat.

                      Har 2 knippen cabomba på varsin sida kring pump och värmare (som är avstängd pga. temperaturen) och en amazonsvärdplanta i mitten av dom. Allt där bak. Har 2 lobelia cardinalis som väl inte är 100% vattenväxt på varsin sida längre fram. En sten och ett "fusktorn" någolunda kring mitten. Allt är placerat så naturliga (och onaturliga) gömställen finns. Det är ju en rätt liten bottenyta så närheten till respektiva planta/pryl skapar en rätt nice miljö för dom, hoppas jag.

                      Coolt med månljus. Själv vågar jag inte dra upp persiennen då vi fortfarande har lite för ljust, lite för länge :P

                      Kardinaltetrorna håller mest till kring den öppna yta som finns i akvariet och där vattnet rinner ned i sitt lilla "vattenfall". Platysarna är lite här och där. Platysarna och kardinaltetrorna brukar som busa omkring med respektiva artfränder. När man inte ser biljakter på tv så är dessa jakter rätt skoj.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #26
                        Jag frågade bara om gödning för att veta hur du gör eftersom det här med växter känns som ett nytänk för mig. Har haft fisk jämt men inte fattat mig på det gröna riktigt. Roligt att du trivs så bra med ditt akvarium. Ha en bra helg!
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        Arbetssätt...