Ny akvarist med aquael hexa 60 lt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dorbein
    • June 2012
    • 17

    Ny akvarist med aquael hexa 60 lt

    Första inlägget *trumvirvel*

    Nu slog jag och frun till och köpte oss ett akvarium som passar oss med platsbrist. Jag har försökt läsa på så gott det går för att ha en gameplan. Jag ser naturligtvis helst till att alla framtida invånare ska överleva och må bra.

    När vi väl satt grus, dekorationer och växter, vatten och allsköns medel...vad i tjolahopp sätter vi i akvariet?
    Vi funderade på att köpa ett gäng platys, men då vill vi ju gärna ha någon som käkar alger och rester från botten. Vi har även tanken att inte belasta akvariet med för många fiskar. Läst om någon grunregel på 1 cm per liter. Något vi då helst ser understiges.

    Pansarmalar ville ju vara några stycken, och då drar det ned antalet platys som kan husera där. Om vi satsar på platys...vilka ska få äran att leka städare i vårt akvarium? Ge gärna några förslag då jag inte är säker på att grannstans djuraffär har så brutalt utbud.

    Har ni något tips på en bra kombination av fiskar? Om alla "städare" blir för stora...blir det då att köra lite räkor måntro?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    varför måste du ha städare ??

    det låter som att du förutsätter att man måste ha städare.

    och det vet i katten om man skall utgå från det

    för rent krasst....det finns inga städare......

    det finns firrar som äter alger.....men det finns ingen som äter rester....eller skit.....

    men ett kar i balans har inga rester...och ingen skit heller......



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Dorbein
      • June 2012
      • 17

      #3
      När jag var liten så hade vi ett akvarium som behövde "städare", men jag får anta att den inte var tillräckligt välskött alltså.
      Så, t.ex. platys för hela slanten och se till att sköta skötseln helt enkelt?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        om du nu vill ha platys så kör på det

        vill du ha malar som rumlar runt på botten så kör på det

        vill du ha räkor så kör på det


        men utgå ifrån annat än att det skall vara städare.


        sedan kan man ju fundera på hur karet ser ut med enbart platys.

        inte fel....men kanske lite...ensamt...enformigt....


        kanske en trevlig liten corydorasfamilj på botten ??


        .'
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Dorbein
          • June 2012
          • 17

          #5
          Jo, jag släppte ju det med städare, du behöver inte vara orolig Kensa. Var nog mer ett utlopp av minnen från dålig skötsel i päronens akvarium för en 30 år sen. Ja, för den skull grannens...osv.

          Känns som att akvariets botten blir för litet för att husera ett gäng malar, där kanske jag får ha rätt kanske? De skulle väl helst vara ett gäng och då bräcker jag nog lätt rekommendationen på 60 cm på 60 lt.

          En kombination av...plays och...ja, vad? Tetror, guppys?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Tjo! jag har ett trevligt och fungerande upplägg åt dig Dorbein Eftersom du är lite begränsad av volymen och bottenarean så vill jag föreslå någon av de trevliga och små rasboror som passar ypperligt till en familj på 10-15 räkor! Räkor kan vara svårt att få att trivas med större fiskar (typ platy), de blir väldigt skygga och håller sig undan =astråkigt! Men med de små rasbororna så känner de inget hot och de samsas mycket bra. Räkorna är duktiga på att plocka matrester från botten och processa fiskbajs och lite alger. Det du ska tänka på med räkor är att de vill kunna klättra och sitta på någonting, slingriga red moor rötter är ypperliga för dem och så en del växter förstås. kan det va nåt

            Ex. på rasbora, finns mycket fler arter än dessa...


            Amanoräkan är väldigt tålig och lite större räka men kanske inte den snyggaste men jag gillar den.


            Andra räkor.


            Red moor.
            Senast redigerad av åheim; 16 June 2012, 00:41.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Ursprungligen postat av Dorbein
              Jo, jag släppte ju det med städare, du behöver inte vara orolig Kensa. Var nog mer ett utlopp av minnen från dålig skötsel i päronens akvarium för en 30 år sen. Ja, för den skull grannens...osv.

              Känns som att akvariets botten blir för litet för att husera ett gäng malar, där kanske jag får ha rätt kanske? De skulle väl helst vara ett gäng och då bräcker jag nog lätt rekommendationen på 60 cm på 60 lt.

              En kombination av...plays och...ja, vad? Tetror, guppys?
              Välkommen in i gänget bland oss som gör en ny/omstart som akvarist. Jo det är rätt stor skillnad på då och nu i skötsel.

              DÅ: var det delvattenbyte 1 ggr/månaden, helrengöring 1ggr/år, osv...
              NU: Delvattenbyte 1 ggr/vecka, helrengöring..ska inte behövas alls..

              Man måste få tillåta sig att gå tillbaka till gamla minnen av vad för fiskar man hade då. Men malar kan du vänta med iaf.
              Guppysar.. njae.. blir en himlans massa yngel med enbart levandefödare i karet. Neontetra kanske. Vackra att se på och lättskötta. Men det finns ju en mängd andra tetror att välja på också.

              Efter en tid så kanske ni upptäcker att.. det där 60 liters-karet.. det blir för tok för litet i längden.
              Jag började också med ett sådant, bytte upp mig till ett 100-liters. Och är nu redan på väg att byta upp mig ytterligare till ett Juwel 180 liters. Allt detta under en tidsrymd på 6 månader.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Dorbein
                • June 2012
                • 17

                #8
                Åheim och MonkanS, tack för input. Rasbora...ja, det vore kanske inte så pjåkigt. Då kan vi ha fler firrar som svirrar omkring. Räkor har jag funderat på men frugan är något avvaktande. Hon är mer inne på enbart platys. När det gäller akvariets storlek så lär det med största sannolikhet inte bytas ut, den passar för bra.

                Grannstan' har nog inte obegränsat utbud med firrar och räkor. Vi får nog helt enkelt börja med att ta en sväng dit och köpa grus, växter och sådant. Kicka igång den och redan första gången scoutat kandidater till innehållet, för att sedan åka tillbaka för att sno med sig invånarna.

                Platys, bara dom eller med räkor. Finns det några små bottensimmande firrar som inte kräver en babiljon kamrater?
                Eeeeller rasbora (om de har några) med eller utan räkor.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Det jag tänker på är att stoppar man i fisk i storlek med platy så ser det gärna trångt ut, har man en liten art så kan du ha ett större antal och det ser luftigare ut och man upplever inte karet så väldigt litet.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #10
                    Ja det Åheim säger är sant,jag har ett större gäng med Kardinaltetror i mitt Juwel Rio 180 liter och det fungerar väldigt fint med dessa lite mindre fiskar som har stor plats att simma omkring ibland växter och så.

                    Blir inte lika stressigt som ett akvarium med större fisk.

                    Med detta är bara mina funderingar

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Ursprungligen postat av Christer5
                      Ja det Åheim säger är sant,jag har ett större gäng med Kardinaltetror i mitt Juwel Rio 180 liter och det fungerar väldigt fint med dessa lite mindre fiskar som har stor plats att simma omkring ibland växter och så.

                      Blir inte lika stressigt som ett akvarium med större fisk.

                      Med detta är bara mina funderingar
                      Och mina Ser ofta att folk med stora kar som då stoppar i nån gigantisk pleco eller liknande och känslan blir som att se en guldfisk i en skål...
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Dorbein
                        • June 2012
                        • 17

                        #12
                        åhej och hå, eller kanske det blir åheim och hå! Satt och tänkte på åheim och Christer5's inlägg. Ja tusan, det kanske vore en idé. Ser då bra ut i min skalle när jag ser bilden framför mig. Kvinnan i grannstan' hade just ett likadant akvarium i butiken och hade just...små fiskar i den.

                        Om man kör fiskar mindre än platy...har vi någon kompisart som kan passa? Kanske någon bottenfisk eller?

                        Kommentar

                        • Dorbein
                          • June 2012
                          • 17

                          #13
                          En halvbump då jag diskuterar med mig själv nu, typ. Om man vill ha varelser som huserar i nedra delen av akvariet så...otocinclus måhända? Djuraffären har nog inte så vansinnigt många arter så det vore nice att få fler alternativ. Räkor är väl mest där nere, snäckor vandrar väl lite hur som helst. Mer alternativ helt enkelt.

                          Kommentar

                          • SCB
                            • November 2011
                            • 134

                            #14
                            Våra otocinclus håller inte till vid/på botten. Sitter de inte och hänger på någon rot, växt eller på glaset så simmar de omkring överallt, högt som lågt.
                            //Olof
                            230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #15
                              Ja dom är överallt och äter alger men är en väldigt trevlig liten mal.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...