Förslag på fiskar till mindre akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johannaan
    • March 2012
    • 14

    Förslag på fiskar till mindre akvarium

    Hej!
    Jag funderar på att skaffa ett akvarium,man kan väl säga att jag är nybörjare fast ändå inte. Har haft akvarium innan fast det var länge sedan
    Akvariet som jag sett ut är 46 liter (Fluval Edge), det finns inte i större och jag tycker väldigt mycket om utseendet på det. Jag vet att det är litet och att det är enklare att börja med ett stort, men nu tänker jag börja med detta och om det funkar så kommer jag nog skaffa ett större senare.
    Min fråga nu är vilka fiskar kan man ha i detta akvariet? Vad jag har förstått är det okej att ha en kampfisk, att de inte behöver så mycket plats. Jag tycker också de är väldigt fina.
    Men en ensam kampfirre känns kanske lite tråkigt, så jag skulle gärna vilja ha förslag på någon fisk som passar med kampfisk och som kan trivas hyfsat i ett 46 liters?
    Har väl fastnat lite för fiskar med starka färger. Vill även att de ska vara hyfsat tåliga. Funderat på neontetra eller någon annan tetra,men efter att ha läst runt på lite forum verkar det bara funka ibland att ha dessa med kampfisk? Har också läst att stimfiskar behöver mycket plats, så det kanske inte funkar.
    Vill helst inte ha guppys, molly och andra "levandefödare" som försökar sig hela tiden
    Är inte så glad för malar, men man kanske ändå bör ha någon algätare? Har hört att det finns någon typ av algätande räka, hade detta kunnat vara något att ha med en kampfisk?
    Väldigt tacksam för idéer och förslag!
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Hej på dig..