Förslag på fiskar till mindre akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johannaan
    • March 2012
    • 14

    Förslag på fiskar till mindre akvarium

    Hej!
    Jag funderar på att skaffa ett akvarium,man kan väl säga att jag är nybörjare fast ändå inte. Har haft akvarium innan fast det var länge sedan
    Akvariet som jag sett ut är 46 liter (Fluval Edge), det finns inte i större och jag tycker väldigt mycket om utseendet på det. Jag vet att det är litet och att det är enklare att börja med ett stort, men nu tänker jag börja med detta och om det funkar så kommer jag nog skaffa ett större senare.
    Min fråga nu är vilka fiskar kan man ha i detta akvariet? Vad jag har förstått är det okej att ha en kampfisk, att de inte behöver så mycket plats. Jag tycker också de är väldigt fina.
    Men en ensam kampfirre känns kanske lite tråkigt, så jag skulle gärna vilja ha förslag på någon fisk som passar med kampfisk och som kan trivas hyfsat i ett 46 liters?
    Har väl fastnat lite för fiskar med starka färger. Vill även att de ska vara hyfsat tåliga. Funderat på neontetra eller någon annan tetra,men efter att ha läst runt på lite forum verkar det bara funka ibland att ha dessa med kampfisk? Har också läst att stimfiskar behöver mycket plats, så det kanske inte funkar.
    Vill helst inte ha guppys, molly och andra "levandefödare" som försökar sig hela tiden
    Är inte så glad för malar, men man kanske ändå bör ha någon algätare? Har hört att det finns någon typ av algätande räka, hade detta kunnat vara något att ha med en kampfisk?
    Väldigt tacksam för idéer och förslag!
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Hej på dig..
    Jag köpte mig ett akvarium igen i december förra året efter 20 års uppehåll. Det blev ett 63-liters, tyckte att det var lagom i storlek att börja med. Ev byter jag upp mig till ett större längre fram. Kan säga att jag kände mig som nästan nybörjare. Jag läste här på forumet, ställde en del frågor, pratade med folket i "min" butik. En del gammal kunskap fick jag låta vara kvar i glömska, massor av nytt har tillkommit. Så det tipset jag jan ge dig är att läsa, och läsa, och åter läsa igenom allt matnyttigt som finns i detta forum. Jag har lärt mig massor på det sättet.
    Men visst är det en kul och väldigt intressant hobby..
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Cheshirecat
      • March 2012
      • 194

      #3
      Vet inte om det finns någon fisk direkt som går att ha med kampfiskar i ett litet kar.. ev. kanske någon mindre mal.. jag har ett 20l kar med en ensam kamphane, och han är en sådan personlighet att det räcker och blr över ;D
      och har du en kamphane ska du hålla dig undan från att skaffa andra färgglada fiskar/fiskar med långa fenor

      har du en aggressiv kamphane, kan räkor bli en god lunch.. ev. annars kanks ene äppelsnäcka funka..
      frågar man inget, får man inget veta

      Kommentar

      • Cheshirecat
        • March 2012
        • 194

        #4
        och att ha en kamphona till hanen är ingen bra idé sådär..
        frågar man inget, får man inget veta

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          det går bra att ha lite andra fiskar med en kamp hanne. du kanske kan köra på någon rasbora. eller så släpper du i ty p3 honor till han. 1 hona är inget bra. lätt att hon blir ihjälmobbad. men tre går bra.


          men du kanske inte tänkte ha kamphanne?

          du kan ju ha en liten dvärgciklid om du vill? ett par av tex kakadua?


          eller vejita? ( har jag hemma )

          Kommentar

          • Cheshirecat
            • March 2012
            • 194

            #6
            är inte rasboror fennafsare? O.o eller är jag helt ute och cyklar nu?
            frågar man inget, får man inget veta

            Kommentar

            • Berserken
              • December 2005
              • 472

              #7
              Ursprungligen postat av Cheshirecat
              är inte rasboror fennafsare? O.o eller är jag helt ute och cyklar nu?
              Har kilfläcksrasboror och de nafsar inte fenor

              Kommentar

              • Cheshirecat
                • March 2012
                • 194

                #8
                Ursprungligen postat av Berserken
                Har kilfläcksrasboror och de nafsar inte fenor
                då är jag med andra ord ute och cyklar, hahahhah xD
                frågar man inget, får man inget veta

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  nja det tror jag inte de är. fast det kanske beror på vilken rasbora med. finns ju en del olika i diverse storlekar :P

                  Kommentar

                  • Johannaan
                    • March 2012
                    • 14

                    #10
                    Tack för alla svar!Jag ska absolut läsa mer innan jag rusar iväg och köper en massa fiskar..
                    Dvärgcikliden var ju jättefin!Funkar de med kampfisken då? Det var en hane jag tänkte ha.

                    Kommentar

                    • Cheshirecat
                      • March 2012
                      • 194

                      #11
                      ahh... jag har då fått alginvasion i mitt kar, så ska köpa nå snabbväxande växter, och nån liten mal som får äta algerna..
                      sen om den blir för stor för karet får den flytta till pappas 180l
                      frågar man inget, får man inget veta

                      Kommentar

                      • Cheshirecat
                        • March 2012
                        • 194

                        #12
                        tror dvärgciklider kan vara lite för färggranna för en kamphanes tycke.. sen tror jag (citera mig inte) att de kanske vill ha mer strömt vatten än kamphanen.. men jag har ingen aning.. vet bara att kamphanarna vill ha nästan stillastående vatten
                        frågar man inget, får man inget veta

                        Kommentar

                        • Cheshirecat
                          • March 2012
                          • 194

                          #13
                          k har jag hört att kamphanar med röda färger är mer aggressiva.. vet inte huruvida det stämmer, men min kamphane har rött i sig och han är asförbannad hela tiden ;D
                          så kanske testa ha någon som inte är röd/har rött?
                          frågar man inget, får man inget veta

                          Kommentar

                          • Johannaan
                            • March 2012
                            • 14

                            #14
                            Okej det var ju synd..men det är inget bestämt att jag måste ha en kampfisk.
                            Är öppen för alla förslag på fiskar som passar i ett litet akvarium
                            Tyckte dvärgcikliden var väldigt fin, kan tänka mig att enbart ha någon sådan också.

                            Kommentar

                            • Cheshirecat
                              • March 2012
                              • 194

                              #15
                              dom är vackra
                              personligen tycker jag dock att dvärgguramin är ruskigt snygg ;D men minns inte vad den ska ha för storlek osv..
                              (sen har jag en otrolig förkärlek för kamphanar xD)
                              frågar man inget, får man inget veta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...