Hängiga fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Englapengla
    • January 2012
    • 35

    #31
    Ja att man ska vänja en fisk till dess nya hem.. Jag lägger i påsen med fisken i akvariet och låter fisken vänja sig vid tempen i ca 30min.. Sedan i med lite av akvariets vatten och låt vara i tio min.. Och fortsätt hälla i lite vatten tills påsen är full..då kan du släppa ut fisken och sedan inte mata den förren dagen efter..

    Jag är en 13åring som kan de jag gör.. Jag har haft fiskar sen jag var 8 och har ett mini hus på gården full med akvarie och fiskar.. Läs vad jag skrivit innan så fattar du.. Har eget odlings pogram mm.. Så jag vet en hel del.. Men man avgör själv vem man vill tro på och inte..:|

    Kommentar

    • Englapengla
      • January 2012
      • 35

      #32
      Det med slöjisar vet jag inget.. Kamp och guppy är bättre.. Min pappas slöjisar är aldrig uppe vid ytan.. De är nere vid botten med mini ålarna i stenhål och vexter.. Men som sakt jag har ingen aning om slöj.. Guppy och kamp gäller..

      Kommentar

      • snusmumriken
        • January 2012
        • 54

        #33
        Ursprungligen postat av Tobbe R
        Tyvärr har du förstört möjligheten att få ordning på akvariet då du köpte neontetrorna. För mycket fisk i en balja något större än en tekopp.

        Det är möjligt att du hade något konstigt i vattnet när du endast hade kampfisken och då hade det kanske hjälp med rengöring/nystart men det finns mera sannolika skäl till varför den inte mådde bra, t.ex sättet du vande den vid nya vattnet eller för mycket mat direkt eller en massa andra skäl.

        Du kan få mycket hjälp här på Zoopet men väljer du att ta råd av en 13-årig nybörjare finns det inte mycket hopp, gör som Åheim sa och läs på innan du skaffar djur.

        Tobbe
        Jag läste på innan och gjorde som man skulle, gjorde även som de sa på djuraffären där jag köpte allting. De sa att det gick jättebra att ha neontetror tillsammans med kampfisken och även en slamsugare (den har vi inte köpt ännu) I det akvariet vi har

        Kommentar

        • Englapengla
          • January 2012
          • 35

          #34
          Man kan ha en hel del fiskar med kamp med då MÅSTE det ha kårta skärtfenor..

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #35
            Ska man ha andra fiskar med kampfiskar så är målet att tänka på att inte ha fiskar som "stressar" och inte ha fiskar som gillar "mycket strömt" vatten då stark cirkulation kan trötta ut en kampfisk och det gör då att den inte orkar ta sig till ytan för att andas.. Och engla? Det där med andra fenor osv... Beror helt på storleken på karet..


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Kommentar

            • Englapengla
              • January 2012
              • 35

              #36
              Tex så kan jag inte ha mina guppy med kamp för då (äter/biter) kampen av bitar av stjärtfenan.. Tragist men sant..och så har vi detta med lagen att man ej får ha två kamp i ett akvarie.. De har jag bara i två akvarie men då i vardera kön.. Och ett litet akvarie med 5 kamphonor.. Funkar prima..!

              Kommentar

              • Englapengla
                • January 2012
                • 35

                #37
                Funkar ej med 20guppy och 1kamp i 200L.... De e lite fiskar men det gick INTE...

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #38
                  Ursprungligen postat av Englapengla
                  Tex så kan jag inte ha mina guppy med kamp för då (äter/biter) kampen av bitar av stjärtfenan.. Tragist men sant..och så har vi detta med lagen att man ej får ha två kamp i ett akvarie.. De har jag bara i två akvarie men då i vardera kön.. Och ett litet akvarie med 5 kamphonor.. Funkar prima..!
                  Nu får du ge dig......

                  Jag får ha 20 hanar i samma kar om jag vill.. Men för deras egen skull har jag det Inte.. Och jo man kan ha guppie med betta splendens. Allt beror på akvarie storleken..

                  Lämnar tråden igen går inte att diskutera med någon som tydligen lever i en bubbla av fantasi


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Englapengla
                    • January 2012
                    • 35

                    #39
                    Okej...! De är lag på att ej två hanar (kamp) får vara i samma akvarie men jaja... Jag har en regelbok så jag vet.. Ha du de om du vill..

                    E alla på mig elr..

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #40
                      Ursprungligen postat av Majki01
                      Slöjisar är precis som kampfiskar , andas också syre "ovanför" ytan .


                      Jag tycker du borde läsa på lite mer innan du försöker dig på att ge tips och råd.

                      Alla kan vi göra fel.. Alla...
                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      Ni är nog på samma ställe om du påstår att Slöjstjärten är en labyrintfisk! De kan dock leva i miljöer med kass syretillgång men det är en annan femma
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Englapengla
                        • January 2012
                        • 35

                        #41
                        Har ingen aning vad en slöjis är bara hur min pappas beter sig.. Mycket möjligt att de är uppe vid ytan när vi inte ser..?? Men de vet jag nada om)

                        Kommentar

                        • Englapengla
                          • January 2012
                          • 35

                          #42
                          Ja okej så om de nu är MYCKET luftbubbler i vattnet så kanske de ej behöver vara vid ytan SÅ mycket..elr.. Rätta mig om jag har fel..

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #43
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Ni är nog på samma ställe om du påstår att Slöjstjärten är en labyrintfisk! De kan dock leva i miljöer med kass syretillgång men det är en annan femma
                            Nej nej nej. En guldfisk är inte en labyrint fisk. Inte så jag menar.
                            Men guldfisken kan vid dålig "syretillsättning" i karet snappa efter luft vid ytan tack vare "simblåsan"

                            Va lite otydligt att skriva "precis som kampfisk"

                            Det jag skriver är info taget ur en information Lars-Olof (styrelseledamot i Sveriges akvarieförenings riksförbund) skrivit på www.alltomträdgård.se år 2004,
                            Så info kan ha ändrats

                            Kan inte skriva ur egen erfarenhet då jag aldrig skulle få för mig att förpesta något av mina akvarie med en slöjstjärt.

                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Senast redigerad av Majki01; 06 January 2012, 10:23.

                            Kommentar

                            • Englapengla
                              • January 2012
                              • 35

                              #44
                              Guldfisk och slöjis är mycket olika..

                              Kommentar

                              • Majki01
                                • May 2010
                                • 769

                                #45
                                Ursprungligen postat av Englapengla
                                Okej...! De är lag på att ej två hanar (kamp) får vara i samma akvarie men jaja... Jag har en regelbok så jag vet.. Ha du de om du vill..

                                E alla på mig elr..
                                Den lagen vill jag se.. Har odlat kampfiskar åt en djuraffär här i Skåne dom senaste åren.. La av för kanske 6 månader sen.. Aldrig hört eller läst något sådant trams. Så bevis?


                                Sent from my iPhone using Tapatalk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...