Hängiga fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snusmumriken
    • January 2012
    • 54

    #16
    Ursprungligen postat av Englapengla
    Hände mitt första akvarie med.. Vi tömde det helt och jag vaskade alla stenarna. Rengorde akvariet grundligt.. Jag tvättade allt och efter två dagar la vi i en tablett som skulle neutralisera vattnet.. De jag använde heter..TetraAqua Bactozym... Efter 24timmar la jag i min kampfisk.. Han överlevde och mådde hur bra som hälst.. Honan som jag hadde först dog efter 2timmar innan vi gorde allt detta..
    Hanen sålde jag sedan för att skaffa lite guppy... Nu har jag inte många guppy kvar men de e en del... Hoppas du fick lite hjälp..kram..
    vart hade du fiskarna sålänge?

    Kommentar

    • Englapengla
      • January 2012
      • 35

      #17
      Eftersom min enda fisk dog så behövde vi inte bry oss om det men när det var så hos mina kussiner så la vi deras fiskar i en skål som har ett 5cm vattennät högst upp på sidan och bara spola med kranen..hur bra som hälst... Vattennätet är som en silkant så att om man har fiskar i skålen så rinner vattnet igenom nätet men fisken stannar..

      Kommentar

      • Englapengla
        • January 2012
        • 35

        #18
        Jag rekomenderar pillerna.. De funka kanon och med mitt andra akvarie la vi i fiskarna efter bara 10timmar efter tabletten och de klara sig.. medlet min kussin hadde funka inte på deras andra akvarie så de tog pillerna direkt..)

        Kommentar

        • snusmumriken
          • January 2012
          • 54

          #19
          Okej tack för hjälpen, de första ja ska göra imorgon är att åka dit och rengöra hela akvariet, i med mera bakterier och nytt vatten. Kan man stoppa i fiskarna direkt förresten?

          Kommentar

          • snusmumriken
            • January 2012
            • 54

            #20
            Vet inte om vi har någon möjlighet att ha fiskarna någon annanstans en längre tid efter att det rengjorts

            Kommentar

            • Englapengla
              • January 2012
              • 35

              #21
              Hjälpte detta lite.. Har haft en bod ute på gården med med enbart akvarie.. 5st 200L 3st 120L 10st 52liter och så har min syster på sitt rum.. Min pappa har ett 700L och jag ett till 120L i mitt rum.. Alla med piller i och alla yngel som är så känsliga klarar sig kanon.. Ska försöka bli av med bodens alla akvarie om ett halvår då vi ska bygga ut stallet.. Tar nog in ett till 120l på rummet och ett 52 till alla yngel..resten säljs..(de i boden) )

              Kommentar

              • Englapengla
                • January 2012
                • 35

                #22
                Det som är att medlet måste verka ett tag..funkar att fylla vasken lite så att fiskarna får lite vatten och spola vatten eller rengör pumpen och ner med den medans ni ränsar..en fisk klarar sig 20timmar på ett ungefär utan pump elr spolning..)

                Kommentar

                • Englapengla
                  • January 2012
                  • 35

                  #23
                  Som sakt klarar en fisk sig utan pump i flera timmar.. Körde från stockholm till sjöbo nära ystad i södra skåne.. alla mina 5 kampar klara sig..

                  Kommentar

                  • Majki01
                    • May 2010
                    • 769

                    #24
                    Kampfiskar har lungor... Hämtar syre ovanför ytan. Så dom hade klarat sig i en spann i din bil från Skåne upp till umeå ner till skåne och minst 50 vänder till.


                    Nu tog jag för givet att du menar kampfisk med "kampar"...

                    Man kan INTE jämföra en fisk som andas med lungor och en som andas med gälar

                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Senast redigerad av Majki01; 05 January 2012, 23:29.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Nja, kampfiskar har inte lungor, däremot har de ett så kallat labyrintorgan som kan ta upp syre ur luften, därav ordet labyrintfisk. De drunknar om de inte får luft.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Majki01
                        • May 2010
                        • 769

                        #26
                        Nu e ju dock labyrintorganet en slags lunga enda konstruktionsskillnaden är att syret tas in genom munnen och ut genom gälarna istället för mun mun.

                        Så "lunga" och lunga. Målet va att få fram att den måste ta sig till ytan för att andas

                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        Senast redigerad av Majki01; 06 January 2012, 09:47.

                        Kommentar

                        • Englapengla
                          • January 2012
                          • 35

                          #27
                          Ja jag mena 5kampar men hadde även med mig guppy och slöjstjärtar...de funga. .

                          Kommentar

                          • snusmumriken
                            • January 2012
                            • 54

                            #28
                            Tack för alla svar Ska alldelessnart iväg och göra rent akvariet

                            Kommentar

                            • Tobbe R
                              • May 2009
                              • 654

                              #29
                              Tyvärr har du förstört möjligheten att få ordning på akvariet då du köpte neontetrorna. För mycket fisk i en balja något större än en tekopp.

                              Det är möjligt att du hade något konstigt i vattnet när du endast hade kampfisken och då hade det kanske hjälp med rengöring/nystart men det finns mera sannolika skäl till varför den inte mådde bra, t.ex sättet du vande den vid nya vattnet eller för mycket mat direkt eller en massa andra skäl.

                              Du kan få mycket hjälp här på Zoopet men väljer du att ta råd av en 13-årig nybörjare finns det inte mycket hopp, gör som Åheim sa och läs på innan du skaffar djur.

                              Tobbe

                              Kommentar

                              • Majki01
                                • May 2010
                                • 769

                                #30
                                Ursprungligen postat av Englapengla
                                Ja jag mena 5kampar men hadde även med mig guppy och slöjstjärtar...de funga. .
                                Slöjisar är precis som kampfiskar , andas också syre "ovanför" ytan .


                                Jag tycker du borde läsa på lite mer innan du försöker dig på att ge tips och råd.

                                Alla kan vi göra fel.. Alla... Men att ge råd som är helt från verkligheten är helt galet.. Så ett tips.
                                Läs på lite mer själv

                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                Senast redigerad av Majki01; 06 January 2012, 09:32.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...