Vad passar med neontetror 120-180 L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    #16
    Ursprungligen postat av Vanish
    Jag vet inte hur känsliga just neontetror är. Men antingen kan du börja med ancistrusen, eller så köper du tex black molly eller någon billig fisk som du kan ge tillbaka när du har kört in akvariet.
    Men någon annan kanske kan svara på ifall du kan börja direkt med neonerna, kan du det är det ju perfekt
    Jag började med 10 neoner. Djurmagasinet hade 10 för 49kr när jag letade inkörningsfisk. Har 9 kvar, en blev nog uppäten av senare innevånare i karet. Han bara försvann en dag...

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      man KAN starta med alla sortens fisk.

      sedan kan man ju fundera på lämligheten att starta med en fisk som kostar 1500 kr / st
      (ex vildfångad discus), kontra en terta som kostar 5-15 kr / st.

      samt att vissa firrar är ju mer känsliga för nitrtit än andra.

      men tetror går ju bra att starta med.


      sedan tycker jag nog att man kan gott ha 3-4 ancistrus i ett 180...kanske 2-3 i ett 120.


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #18
        Ursprungligen postat av Kensa






        sedan tycker jag nog att man kan gott ha 3-4 ancistrus i ett 180...kanske 2-3 i ett 120.


        .
        Jag tycker att man alltid ska hålla ancistrus ensamma om man nu inte vill odla dem och nån som vill ha dem sen... Har du 2-3st och det är båda könen så har du ju snart 200st ancistrus, kul nääee
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Lona
          • November 2011
          • 10

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          Guldgurami är väldigt aggressiva mot varandra, vissa exemplar mer än andra och så äter de gärna neontetra om de finns tillgängliga! Pansarmalar gör en viss nytta eftersom de äter upp överblivet foder som hamnat på botten och så bökar de runt sanden och det är bra för syresättningen av botten! Till pansarmalar bör botten bestå av fin sand som de kan sila genom gälarna (vilket är deras huvudsysselsättning) men vad man än använder som bottensubstrat så får det inte vara vassa stenar som skadar deras skäggtömmar!
          Ooops, då blir det ingen guldgurami (jag får annars erkänna att jag är svag för allt som är gult ) men ett + för pansarmalarna.
          Men i zooaffären borde de väl veta vad som passar som underlag? Eller kan man inte lita på dem alls?

          Kommentar

          • Lona
            • November 2011
            • 10

            #20
            Ursprungligen postat av åheim
            Jag tycker att man alltid ska hålla ancistrus ensamma om man nu inte vill odla dem och nån som vill ha dem sen... Har du 2-3st och det är båda könen så har du ju snart 200st ancistrus, kul nääee
            Dum fråga kanske men om man har EN, kan den känna sig ensam eller stressad eller något?

            Det låter ju som om det går ganska bra att starta med neontetror, hur många är lämpligt? 10? Går det sedan att "fylla på" stimmet med några i taget?

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Ursprungligen postat av Lona
              Ooops, då blir det ingen guldgurami (jag får annars erkänna att jag är svag för allt som är gult ) men ett + för pansarmalarna.
              Men i zooaffären borde de väl veta vad som passar som underlag? Eller kan man inte lita på dem alls?
              Visst finns det butiker du kan lita på, men det kan ju vara svårt att veta vilka, kunskapsnivån, och tyvärr även ärligheten kan variera en del. Och så ska man ju ha tur att den som är i affären just då, är den som har mest kunskaper om det du vill ha, som i det här fallet fin sand till pansarmalarna. Så att så´na här forum finns, där man kan ställa frågor är bra

              Ancistrus kan du ha ensam om du vill, men kul att få yngel. Vad det gäller tetrorna, så skulle jag inte köpa färre än 10, dels för deras egen skull, men också för att det inte ser särskilt kul ut om de är för få, de gör sig bättre i större antal. När jag köper tetror brukar jag köpa i alla fall 20. Men det beror ju lite på akvariets storlek också. Men visst kan du börja med 10, och köpa till fler se´n.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #22
                Ursprungligen postat av Lona
                Ooops, då blir det ingen guldgurami (jag får annars erkänna att jag är svag för allt som är gult ) men ett + för pansarmalarna.
                Men i zooaffären borde de väl veta vad som passar som underlag? Eller kan man inte lita på dem alls?
                Det beror på vilken butik... Tex akvariehobby i uppsala kan man "nästan" lita blint på och de kan to.m vara så etiska att de vägrar sälja en viss fisk om de vet att förhållandena som krävs för arten inte uppfylls av kunden, medans en del inte har nån kunskap alls, Grissly och arken zoo tycker jag generellt har låg kunskapsnivå!

                Ang guldgurami så håller jag med, de är väldigt fina med sin klargula färg och jag blev också såld på dem för en del år sen men har sedan lärt mig min läxa När de går i butik så går de i stora grupper/stim och då kan de inte skapa revir och uppvisar ofta ingen aggression MEN när du kommer hem med 3-4st så börjar revirskapandet och sen är det full fajt! Det kanske skulle funka med 2st så att de kunde ha var sin halva av karet (om de nu är ganska jämbördiga, om inte så kommer den ena få gömma sig och den andra ta över hela karet) fast faktum kvarstår ju dock att de kommer med största sannolikhet nypa en neon då och då
                Senast redigerad av åheim; 05 December 2011, 22:56.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Lona
                  • November 2011
                  • 10

                  #23
                  Ok, guldguramin struken!

                  Jag bor i Göteborg och för att TITTA och få lite inspiration har jag varit på Hornbach, helt enkelt för att det ligger nära där jag bor. Hade dock inte räknat med att få expertråd eller handla där när det väl är dags...
                  Finns det någon bra butik i Göteborgsområdet?

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #24
                    Ursprungligen postat av Lona
                    Ok, guldguramin struken!

                    Jag bor i Göteborg och för att TITTA och få lite inspiration har jag varit på Hornbach, helt enkelt för att det ligger nära där jag bor. Hade dock inte räknat med att få expertråd eller handla där när det väl är dags...
                    Finns det någon bra butik i Göteborgsområdet?
                    Du har tur som bor i Göteborg Du har hornbach, där hade jag personligen inte köpt fisk men oftast billiga tillbehör där. Herkules zoo är rikigt bra, bra med utbud och okej fiskpriset. Folket som jobbar där är snälla och hjälpsamma men även dom säger väldigt ofta "det går bra" om du frågar om X går tillsammans med Y, trots att det kanske inte alls går så bra. Så alltid bäst att läsa på innan!

                    Sen har du Nols ciklidhobby, har ingen erfarenhet av dom som jobbar där men en hel del fisk iaf! Vet att många här på forumet har mer erfarenhet av dom.

                    Ytterliggare har du Trop Akvariefiskimport, där har jag aldrig varit men det talas titt som tätt om det i forumet.

                    Sen kan andra fylla på med mer

                    Kensa, ja det är sant det du skriver! Om tex jag skulle vilja "lära" mig vilka fiskar som är mindre känsliga mot nitrit, finns det något bra riktmärke? Tex att man kollar svårigheten på zoopet eller liknande? Eller är det helt enkelt att lära sig vilka fiskar som är mer/mindre tåliga?

                    Kommentar

                    • Lineli
                      • February 2010
                      • 565

                      #25
                      Jag har inte läst hela inlägget men själv har jag svart neontetra och diamanttetra och är väldigt nöjd med dem

                      Kommentar

                      • Kiwie
                        • December 2011
                        • 67

                        #26
                        Jag tycker du bör ha guldtetror, dem ser nästan lika dana ut som neontetror bara att dem är guldiga och i mitt akvarium brukar dem simma i stim tillsammans och det ser mycket fint ut!!

                        Kommentar

                        • hampusr

                          • December 2010
                          • 134

                          #27
                          Jag förstår inte varför alla är så negativa mot Hornbach. Har köpt lite fisk där och de har alltid varit fina och ingen av dem har dött. Folket som jobbar där verkar oftast ha ganska bra koll, vissa verkar ha riktigt bra koll och jämför man med andra butiker i Göteborg som är "bra" tycker jag inte att Hornbach har en högre andel av "det går bra" när det inte går bra. Min erfarenhet är att Hornbach varken är bättre eller sämre än Herkules och Troppen.

                          Sedan skall man alltid kolla med Herkules också, de är olika billiga på olika saker. Fisk och prylar.

                          Vad gäller frågan så håller jag med om att köra växtakvarium med bara neoner. Är riktigt snyggt om man orkar med att hålla växterna fina

                          Kommentar

                          • Lona
                            • November 2011
                            • 10

                            #28
                            Ok, får ta mig en funderare, det smartaste är väl kanske att börja med några neontetror efter som de är billiga och jag vet att jag vill ha dem och sedan känna efter vad jag vill ha mer; många neoner eller lite av något annat. Jag börjar förstå varför folk helt plötsligt har sisådär en 3-5 kar på samma gång...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...