Vad passar med neontetror 120-180 L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lona
    • November 2011
    • 10

    Vad passar med neontetror 120-180 L?

    Hej! Ny här, har letat en del men hittar inte exakt det jag söker.
    Jag planerar att skaffa ett akvarium, storlek ~120-180 L ungefär då jag förstått att det är en ganska bra storlek för nybörjare?
    En gammal dröm är att ha neontetror då jag var så fascinerad av dem som liten så ett gäng neontetror får det bli.
    Hur många är lämpligt om man vill ha lite andra fiskar också? Jag har hellre ett större stim tetror än en massa fisksoppa men något mer måste man väl kunna ha?
    Vad passar med neontetror både vad avser vattenkrav och "mentalitet" OCH är lätta för nybörjare? Är inget fan av guppys och platys men annars är jag öppen för förslag . Kan även tänka mig typ räkor eller sniglar fast det kanske inte passar alls?
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Neontetran är en vacker fisk och jag tycker du ska satsa på åtminstone 30st, vill du ha fler arter tycker jag du ska snegla på andra tetra arter tex rödmunstetran, glödbandstetran mm. de blandar sig inte utan stimmar var för sig, speciellt rödmunnar stimmar väldigt bra! En kul och bra fisk till ett tetrakar kan vara ett stim pansarmalar som går på botten, själv har jag ett tetrakar med pandamalar som är väldigt trevliga!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Lona
      • November 2011
      • 10

      #3
      Tack för svar! Inser nu att jag postat i fel kategori men det är väl inte så mycket att göra åt. Och naturligtvis menade jag snäckor och inte sniglar, tyckte att det kändes lite fel .
      Ja, ett stort stim neoner blir nog fint tillsammans med ett mindre stim andra tetror.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        köp inte sorgmantel eller koppar i alla fall, enda gången de stimmar är när jag dolar med karet, knappt ens då..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • slade
          • May 2010
          • 159

          #5
          Om du ska ha två tetrasorter hade jag nog satsat på en lite högre tetra typ rosentetra, citrontetra eller kanske colombiatetra.
          450 L SA
          80 L SA

          Kommentar

          • Jagge
            • May 2010
            • 32

            #6
            Jag har endast neontetror ca 80 st i mitt 160L , istället för andra arter så har jag satsat på växter , mossa och dekoration.
            Typ ett växtakvarium med större population av Neontetror.
            i mina ögon något av det vakraste man kan ha i akvariumväg

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ursprungligen postat av Jagge
              Jag har endast neontetror ca 80 st i mitt 160L , istället för andra arter så har jag satsat på växter , mossa och dekoration.
              Typ ett växtakvarium med större population av Neontetror.
              i mina ögon något av det vakraste man kan ha i akvariumväg
              Håller med och den är en perfekt statist i en växtburk!!!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #8
                Jagge, har du någon bild? Måste ju se helfräckt ut!

                Kommentar

                • Lona
                  • November 2011
                  • 10

                  #9
                  Ok, det kanske vore något med bara neontetror. Borde man ha någon form av mal också, jag har fått för mig att de är bra för att käka alger eller behövs inte det?

                  Har annars tänkt på ett relativt stort gäng neontetra + ett mindre med svart neon men det kanske är snyggare med bara neontetror? Är lite svårt att visualisera när man inte är så akvarievan och dessutom inte är någon estet direkt .

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Jag rekommenderar någon ancistrus tillsammans med några roliga pansarmalar!

                    Kommentar

                    • Lona
                      • November 2011
                      • 10

                      #11
                      Ok! Vad tror ni om
                      Neontetror, ett stort stim beroende på hur stort akvariet blir
                      1 Ancistrus
                      4-6 Grön pansarmal? Eller finns det någon annan pansarmal som passar bättre?

                      Det här låter kanske lite hemskt för givetvis menar jag inte att fiskar är slit-och-slängvara men det är ju inte helt fel om man inte börjar med snordyra svåra arter om man nu skulle klanta sig totalt...
                      Vilka fiskar skall man i så fall stoppa ner först, för man skall väl ta ett litet gäng i taget?

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        #12
                        Jag vet inte hur känsliga just neontetror är. Men antingen kan du börja med ancistrusen, eller så köper du tex black molly eller någon billig fisk som du kan ge tillbaka när du har kört in akvariet.
                        Men någon annan kanske kan svara på ifall du kan börja direkt med neonerna, kan du det är det ju perfekt

                        Kommentar

                        • Lona
                          • November 2011
                          • 10

                          #13
                          Ok, toppen!
                          Nu har jag varit och tittat på lite fiskar, bara för att få lite inspiration, och det är ju så mycket man vill ha, får skärpa till mig så det inte blir fisksoppa. Men skulle man kunna stoppa ner en guldgurami tro? Fast det är klart, ju fler andra fiskar desto färre neontetror.
                          Är pansarmalarna "nyttiga" på något sätt eller är de bara roliga att titta på?

                          Kommentar

                          • Berserken
                            • December 2005
                            • 472

                            #14
                            ett gäng dvärgbotior kanske? Livliga o tåliga fiskar som inte blir så stora

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lona
                              Ok, toppen!
                              Nu har jag varit och tittat på lite fiskar, bara för att få lite inspiration, och det är ju så mycket man vill ha, får skärpa till mig så det inte blir fisksoppa. Men skulle man kunna stoppa ner en guldgurami tro? Fast det är klart, ju fler andra fiskar desto färre neontetror.
                              Är pansarmalarna "nyttiga" på något sätt eller är de bara roliga att titta på?
                              Guldgurami är väldigt aggressiva mot varandra, vissa exemplar mer än andra och så äter de gärna neontetra om de finns tillgängliga! Pansarmalar gör en viss nytta eftersom de äter upp överblivet foder som hamnat på botten och så bökar de runt sanden och det är bra för syresättningen av botten! Till pansarmalar bör botten bestå av fin sand som de kan sila genom gälarna (vilket är deras huvudsysselsättning) men vad man än använder som bottensubstrat så får det inte vara vassa stenar som skadar deras skäggtömmar!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...