Nybörjare med 180 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    Nybörjare med 180 liters

    Hej!

    Har växt upp med akvarium, men aldrig haft ett sen jag flytta hemifrån. Såg i ett reklamblad från Djurmagasinet att dom sålde ett 54l komplett akvarium för 495kr för nån månad sen, så jag åkte dit och köpte ett. Köpte samtidigt grus, ett par växter, en rot. nitrivec och vattenberedningsmedel. Satte igång det och efter ett par dar köpte jag 10 neontetra. Efter en vecka köpte jag en kampfiskhane och två honor. Hitta sen hit och började läsa på mer och mer om akvarium och fiskar och insåg att jag köpt ett alldeles för litet akvarium.

    Började spana på Blocket efter ett större akvarium och hittade ett EHEIM Classic 100 (180 liter) möbelakvarium med Aquael Uni Max 250 ytterfilter och TetraTec APS 400 luftpump för 1400kr. Ringde och prata med försäljaren och han kunde inte gå ner nått på priset, men däremot kunde jag få med ett skalarpar (som lekt i karet), deras yngel, en ancitrus mal och 25kg fogsand.

    Hemma tvätta jag ur akvariet, satte på svart solfilm på bakrutan, tvätta sand, hade i sand, fyllde upp akvariet, hade i aquasafe och nitrivec. Körde igång pump och doppvärmare. Efter ett par dagar flytta jag över växterna, roten och fiskarna från 54l akvariet, alla utom dom fyra skalaryngel som överlevt.

    En vecka efter det ungefär lekte skalarparet och jag hade fullt med ägg på ett blad. Dessvärre var dom uppätna efter ett dygn. Nu har det gått två veckor och dom har lekt igen och fullt med ägg på samma blad. Föräldrarna vaktar och jag bort dom som kommer för nära. Det är speciellt dom fem platys jag köpte i onsdags som verkar väldigt äggsugna.

    Nu har jag ganska mycket fisk i akvariet, jag har 10 neontetra, 5 red wagtail platys, 3 kampfiskar, 2 skalarer och 1 ancitrus. Jag skulle gärna vilja ha i 2 mosaikgurami och 2-3 otocinclus också. Blir det för mycket tycker ni? Vill gärna ha otocinclus p.g.a. att min mal inte bryr sig om algerna, utan gnager mest på rötterna. Skalaryglen kommer jag ge bort, så det blir inga fler skalarer utom paret jag har. Alla fiskar verkar må bra och inga bråk eller dödsfall!

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
    Senast redigerad av Pierre67; 19 November 2011, 19:10.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Du har återigen ett för litet kar för fisken.

    Scalarerna vill ha ett kar som är 50 högt och 250-300 liter att simma i, om du säljer dem kommer det att funka med övriga önskemål
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #3
      Hej Mathias!

      Ifrågasätter inte dina kunskaper, men akvariet är 45cm högt och dom har lekt tre gånger i det (om man räknar in gången innan jag vart ägare av det). Jag vet att det inte är det optimala för dessa fiskar, men dom verkar ju inte vantrivas. Men jag tänker inte skaffa fler av dom heller...

      Hur tusan får man in bilder här? Får bara till en vanlig länk.

      Glömde skriva det, men jag har i nya akvariet stoppat i en javaormbuke och lite vattenpest. Och mina neontetra stimmar väldigt dåligt, dom är oftast utspridda.
      Senast redigerad av Pierre67; 19 November 2011, 19:20.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        du måste vara goldmember

        länka bilden via någon annan sida
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1

          s
          om du ser så ligger du nästan ett helt kar i minus redan med de fiskarna. Det funkar helt enkelt inte..
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            du måste vara goldmember

            länka bilden via någon annan sida
            Hej igen!

            Jo, men försöker länka från imageshack. Finns en massa alternativ där, men inget verkar funka. Blir bara en vanlig länk här!?

            Ska tänka på om jag ska sälja/ge bort skalarerna. Hade inte tänkt ha sånna från början, men eftersom jag fick med dom...

            Kommentar

            • Pierre67
              • November 2011
              • 321

              #7
              Var igår och köpte mer växter till akvariet, då det såg så himla tomt ut. Blev bl.a. jättevallisneria och amazonsvärdplanta...

              Karet ser ut såhär nu:


              Blev det bra? Eller skulle ni ändra på nått? Kan säga att roten egentligen är två rötter som bildar en grotta på baksidan och skulle jag ha den vänd åt andra hållet, får jag inte plats med några plantor bakom. Kan nån identifiera den röda växten till vänster?
              Senast redigerad av Pierre67; 11 December 2011, 11:54.

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Den röda växten är nog en alternathera (stavning?), förhoppningsvis reineckii men den ser ut som sessilis som jag sett säljas mycket nu men som tyvärr inte överlever under vatten. Kan vara någon ludwigia också, typ peruensis men det är svårt att se då jag surfar på telefonen.
                Jag skulle ha flyttat om den övre roten så att den sågade änden inte syns. Sen har du planterat både anubias och javaormbunke i sanden, deras rötter mår inte bra av att vara räckta utan växer hellre på en rot eller liknande så de kan du med fördel flytta så de växer på dina stora rötter. Ta en tråd och bind fast, den kan du ta bort när rötterna fäst sig.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Pierre67
                  • November 2011
                  • 321

                  #9
                  Har kollat lite nu och jag tror den röda är en Alternanthera cardinalis. Ville ha nått som bröt av mot allt det gröna och då mina djuraffärer är värdelösa på växter, så tog jag bara nått rött. Hade en lista på växter som var lätta, växer bra och som jag ville ha, men fick tag i en av växterna bara (jättevallsneria). Ville ha Paniculatus-svärdplanta, men det hade ingen av butikerna (Arken Zoo, Djurmagasinet, Djurkompaniet), så det fick bli Amazonsvärdplanta istället...

                  Att flytta roten är inte så lätt, men tog ur den och kapade den en bit och knöt som du sa fast anubiasen och javaormbunken på den. Javaormbunken hade väldigt långa rötter. Några hänger nu i luften, gör det nått?

                  Vill helst inte i akvariet och pilla nått mer, utan istället låta det vara och (förhoppningsvis) frodas!

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1

                    s
                    om du ser så ligger du nästan ett helt kar i minus redan med de fiskarna. Det funkar helt enkelt inte..
                    I min tråd angående scalarer i ett 45cm högt akvarie och 180L så va det ganska mycket svar om att det går fint. Sen kanske man inte ska ha redback och kanske altum (?)

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Ju högre desto bättre

                      Dock har jag inte haft dem på flera år, när det var mer fint att ha hemma än en hobby. Inte min typ av fisk.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Ju högre desto bättre

                        Dock har jag inte haft dem på flera år, när det var mer fint att ha hemma än en hobby. Inte min typ av fisk.
                        Ja det håller jag med om! Ju större desto bättre också

                        Kommentar

                        • Pierre67
                          • November 2011
                          • 321

                          #13
                          Min hane är en marmor och honan guld. Och i artbeskrivningen står det minst 45cm högt och det är ju mitt kar. Men jag ska inte skaffa fler än paret jag har.

                          Har dock börjat läsa mer och mer om asien fiskar och det finns ju en del roliga sånna. Hade jag startat upp akvariet idag, hade det definitivt blivit ett asien kar. Gillar speciellt kampfisk, mosaikgurami, kilfläcksrasbora och kuhlii-ål...

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pierre67
                            Har kollat lite nu och jag tror den röda är en Alternanthera cardinalis. Ville ha nått som bröt av mot allt det gröna och då mina djuraffärer är värdelösa på växter, så tog jag bara nått rött. Hade en lista på växter som var lätta, växer bra och som jag ville ha, men fick tag i en av växterna bara (jättevallsneria). Ville ha Paniculatus-svärdplanta, men det hade ingen av butikerna (Arken Zoo, Djurmagasinet, Djurkompaniet), så det fick bli Amazonsvärdplanta istället...

                            Att flytta roten är inte så lätt, men tog ur den och kapade den en bit och knöt som du sa fast anubiasen och javaormbunken på den. Javaormbunken hade väldigt långa rötter. Några hänger nu i luften, gör det nått?

                            Vill helst inte i akvariet och pilla nått mer, utan istället låta det vara och (förhoppningsvis) frodas!
                            Tyvärr är det så som du säger att de flesta butiker har helt värdelöst utbud på växter. De kan ofta väldigt lite om fisk och om växter ingenting, säljer sumpväxter och extremt svåra växter. Trist att det ska vara så. Rekommenderar att du kollar in plantswap där privatpersoner säljer. Man kan också beställa från tyska butiker som har rätt bra utbud.

                            Nej det gör inget att vissa rötter hänger fritt. När de väl rotat fast sig kan du klippa bort dessa.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #15
                              Ursprungligen postat av Pierre67
                              Min hane är en marmor och honan guld. Och i artbeskrivningen står det minst 45cm högt och det är ju mitt kar. Men jag ska inte skaffa fler än paret jag har.

                              Har dock börjat läsa mer och mer om asien fiskar och det finns ju en del roliga sånna. Hade jag startat upp akvariet idag, hade det definitivt blivit ett asien kar. Gillar speciellt kampfisk, mosaikgurami, kilfläcksrasbora och kuhlii-ål...
                              Då skaffar man ett kar till. Och sen ett till och ett till...
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              Arbetssätt...