Jag byter 20% vatten med slamsug varje vecka (kranvatten), tillsätter då Easy life, plant nutrision, ectozonsalt & Easy life Ferro i hinken, tvättar filtren i akvariumvattnet, samt tillsätter Easy carbo varje dag.
Inkoppning?
Kollaps
X
-
-
Vad du kan göra är att skaffa ett par hinkar och tappa upp vatten från kranen någon dag innan du tänker byta vatten. Eventuellt sätta i en luftsten i hinken eller hinkarna. Ett annat alternativ är att skaffa ett kolfilter du kör påfyllningsvattnet igenom.
Det är faktiskt rätt stor skillnad på PH 8.5 och 6.8. Dels så paserar du neutralt och går från basiskt till lätt surt. Bara det att tippa över mellan surt och basiskt tycks vara stress framkallande.
Om man sedan vet att en skillnad på 1 i PH säger att vattnet är 10 gånger surare eller mer alkaliskt. Detta kanske inte är helt rätt rent vetenskapligt men ett bra sätt att förklara. Det är altså ,x man skall titta på.You cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även BosseKommentar
-
Lite pekpinnar från en gammal gubbe.
Jag vill inte på något vis klanka ned på dig utan se vad jag nu kommer att skriva som lite råd och dåd
Från en gubbe som hållit på några år och gjort MASSOR av fel. Till en relativt nybliven akvarist som vill lyckas med denna fantastiska hobby.
Jag vet att du vill gör allt för att dina fiskar, växter och akvarier i sin helhet skall trivas på bästa sätt! Jag tycker också att du och din eventuella familj och kanske bank konto skall trivas också! Här är min filosofi eller kanske mitt recept:
Utgå från fiskar. Dessa behöver vatten att bo i och vattnet behöver något att hålla sig i, akvariet.
Fiskarna måste ha syre i vattnet (de flesta) att andas och mat för att växa och orka röra sig.
Har man låt os säga en guppy i 100 liter vatten behöver man inte mer än så det hela kommer att sköta sig själv. Men det är kanske lite tråkigt för både dig och fisken.
Så för att kunna hålla lite fler fiskar i samma mängd vatten får vi sätta till lite saker. En bra och enkel ide är att få ned lit ljus i vattnet. Fisken behöver inte mycket av det för att se men de blir finare att titta på och det kommer att bli lite grönt i akvariet, exempelvis alger. Algerna kommer att livnära sig på ljus och avfallsprodukter från fiskarna. Dess utom producerar dom syre som fiskarna kan andas. Tycker vi alger är lite tråkiga kan vi använda gröna växter som är vana att leva under vatten. Dessa gör exakt samma sak som alger men kan vara vackrare och framför allt effektivare på att producera syre och ta till sig avfallsprodukter. Oftast blir det en kombination av dessa. Växterna tar hand om det mesta medan algerna tar det lugnt och väntar på någon förändring. Det kommer så småningom att bildas en del bakterier vilka kommer att hjälpa till att bryta ned omvandla nedbrytbara ämnen till något andra invånare i akvariet kan använda.
För att kunna plantera växter behöver vi något att plantera i ofta blir det sand eller grus av något slag. Detta material fungerar också som bostad för bakterier och samlingspunkt för närings medel som växterna tar till sig. Vi kan också stoppa ned några stenar, rötter eller dylikt. Dels för att det kan se snyggt ut och för att exempelvis vissa fiskar använder det som skydd.
Med det så har vi ett fungerande akvarium i all sin enkelhet.
Enkelhet är faktiskt inte rätt ord. Det är faktiskt en utomordentligt komplicerad process vi satt i gång. Det fina i kråksången är att det är relativt självgående och stabiliserande om vi inte ändrar för mycket på det hela.
Mer kommer….
Men för nu ha inte i något mer i akvariet såsom preparat och fisk.You cant see the future if you don't know the history.
-
Jag gör rent mina filter när de i princip är helt igenklaggade, jag rör dem aldrig annars. Sålänge ytan rör sig lite så kommer syret ner till fisken ändå, jag tycker att detta funkar bra. Jag har gjort rent innerfiltren en gång sedan i juli, vilket är rätt fantastiskt, ingen fisk dör heller. Jag vill nog nästan påstå att de trivs.
Jag göder ingenting första månaden, jag ger allt en mjukstart då jag tror att alla behöver en period där allt faller på plats, när växterna sedan blir hungriga så får de lite käk. Det här är saker som fungerar för mig (har haft ett dödsfall på 5! månader) Det var en Auratus i yngelstorlek som tog sig ton mot en lombardoihane.
Det jag vill få fram är att man inte ska pilla så mycket, jag har ett helt kar som suger utseendemässigt, jag är trött på det som tusan men mina Viejita-tvåor leker hela tiden och de trivs, då får det liksom vara. Trivs fisken så är jag asglad i vilket fall.
Vad tror du Bosse, resonerar jag rätt?Kommentar
-
Jag är idel öra Bosse, och lovar att inte göra något med akvariet tills vidareMen det tar emot att skippa EC, då mina växter mår så bra av det, samt att jag inte haft några alger, men det kanske jag får om jag "slarvar" med vattenbytena?
Är mycket tacksam för din och alla andras hjälp, då min nyfikenhet och kunskapstörst är omöjlig att släcka/CicciKommentar
-
Jag gör rent mina filter när de i princip är helt igenklaggade, jag rör dem aldrig annars. Sålänge ytan rör sig lite så kommer syret ner till fisken ändå, jag tycker att detta funkar bra. Jag har gjort rent innerfiltren en gång sedan i juli, vilket är rätt fantastiskt, ingen fisk dör heller. Jag vill nog nästan påstå att de trivs.
Jag göder ingenting första månaden, jag ger allt en mjukstart då jag tror att alla behöver en period där allt faller på plats, när växterna sedan blir hungriga så får de lite käk. Det här är saker som fungerar för mig (har haft ett dödsfall på 5! månader) Det var en Auratus i yngelstorlek som tog sig ton mot en lombardoihane.
Det jag vill få fram är att man inte ska pilla så mycket, jag har ett helt kar som suger utseendemässigt, jag är trött på det som tusan men mina Viejita-tvåor leker hela tiden och de trivs, då får det liksom vara. Trivs fisken så är jag asglad i vilket fall.
Vad tror du Bosse, resonerar jag rätt?
Att inte pilla för mycket anser jag vara en bra metod. Men enligt mig skall man hålla filtren relativt rena.
Inte så att man tvättar hela köret i klor, men om man håller den första mekaniska delen, perlonvadd, fint skum eller dylikt rent så blir det mindre belastning på resten, det biologiska. Därmed ett effektivare filter och snyggare och framför allt stabilare akvarium. Prova får du se!You cant see the future if you don't know the history.
-
Du dödar inte fisk med pH förutsatt att du inte tillsatt något till vattnet, hela området mellan 6.5 och 9.5 är helt 100% säkert för alla fiskar, och du hamnar aldrig utanför med kommunalt kranvatten. Om inte vattnet är jätteskitigt och förutsatt att ledningsförmågan är samma kan man flippa fisk rakt från 9.5 till 6.5 och tvärtom och de märker det inte ens.
Du kan dessutom glatt glömma att du har pH 6.5 med kommunalt kranvatten förutsatt att du inte tillsatt något till vattnet - ditt test mäter fel, vilket inte är så konstigt eftersom alla papper & sticks test alltid mäter fel - MEN har du tillsatt nån buffert eller liknande kan du ha precis vilket pH som helst, även långt utanför 6.5 - 9.5 intervallet.
Tillsatser går det alltså bra att döda fisk med, t.ex. ekbarksextrakt som kan dra ned pH mot 2-3 (medan pH papperet hela tiden visar glädjesiffror), eller med låg ledningsförmåga om du kör med RO filter. Man kan inte döda fisk med pH chock, men ledningsförmågechock dödar.
Jag tror kort sagt att dina fiskar dör för att du meckat med vattnet. Mecka aldrig med vattnet om du inte har bra mätutrustning och vet vad du gör, kranvattnet i sverige är helt acceptabelt. Folk gnäller på kloret, men kloreringen är till skillnad från en akvarist med ekbarksextrakt och pH papper inte farlig för fisken.Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
Jag är idel öra Bosse, och lovar att inte göra något med akvariet tills vidareMen det tar emot att skippa EC, då mina växter mår så bra av det, samt att jag inte haft några alger, men det kanske jag får om jag "slarvar" med vattenbytena?
Är mycket tacksam för din och alla andras hjälp, då min nyfikenhet och kunskapstörst är omöjlig att släcka
Var inte rädd för alger och cyanobakterier. De är räddare i nöden och ger dig en hand när du ställer till det för dig. Var smart i stället och se dem som indikatorer på att något kanske inte är som det skall.
EC, den aktiva ingrediensen i det är ett starkt desinfektionsmedel som kan vara giftigt för en del fiskar. Per definition är det giftigt för bakterier! Vilka du har stor nytta av i ditt akvarium. Om du låter en del ”mulm” vara kvar i och på botten kommer bakterier att producera rejält med kol i form av koldioxid CO2. Detta ersätter en del av kolet du tillsätter med hjälp av EC. Vill du göra något mer för dina växter så finns det bättre metoder än EC. Men det tar vi senare. Nu skall vi se till att dina fiskar överlever!You cant see the future if you don't know the history.
-
I de karen jag kör innerfilter så är det blå filtermatta ppi10, nästan rakt igenom. Jag har ett undantag och det är fluvals u3, där är prylarna från start kvar. Däri är det makaroner, filterkddar med aktivt kol tror jag och finare filtermatta. Enda anledningen till att det inte också är moddat är att det är igång så fint, renar allt gôrbra.
Jag skall prova detta i ett eheim aquaball då det är lättmeckat, man lär sig alltid något nytt!
Jag är extremt petig med skötseln i övrigt, söndag efter morgonkaffe så är det vattenbyte i alla karen, alltid samma mängd då det uppenbarligen funkar. Jag tror även på det här med regelbundenhet.
nu blev det lite ot men som stor filosof vill jag tro att detta kan skänka lite bredd till samtalet, det är ju en helhet vi vill få fram.Senast redigerad av Mathias Nilsson; 08 November 2011, 23:19.Kommentar
-
Är mycket tacksam för din och alla andras hjälp, då min nyfikenhet och kunskapstörst är omöjlig att släckaYou cant see the future if you don't know the history.
-
Du dödar inte fisk med pH förutsatt att du inte tillsatt något till vattnet, hela området mellan 6.5 och 9.5 är helt 100% säkert för alla fiskar, och du hamnar aldrig utanför med kommunalt kranvatten. Om inte vattnet är jätteskitigt och förutsatt att ledningsförmågan är samma kan man flippa fisk rakt från 9.5 till 6.5 och tvärtom och de märker det inte ens.
Du kan dessutom glatt glömma att du har pH 6.5 med kommunalt kranvatten förutsatt att du inte tillsatt något till vattnet - ditt test mäter fel, vilket inte är så konstigt eftersom alla papper & sticks test alltid mäter fel - MEN har du tillsatt nån buffert eller liknande kan du ha precis vilket pH som helst, även långt utanför 6.5 - 9.5 intervallet.
Tillsatser går det alltså bra att döda fisk med, t.ex. ekbarksextrakt som kan dra ned pH mot 2-3 (medan pH papperet hela tiden visar glädjesiffror), eller med låg ledningsförmåga om du kör med RO filter. Man kan inte döda fisk med pH chock, men ledningsförmågechock dödar.
Jag tror kort sagt att dina fiskar dör för att du meckat med vattnet. Mecka aldrig med vattnet om du inte har bra mätutrustning och vet vad du gör, kranvattnet i sverige är helt acceptabelt. Folk gnäller på kloret, men kloreringen är till skillnad från en akvarist med ekbarksextrakt och pH papper inte farlig för fisken.
Tar jag fram min kristallkula kan jag nog säga att vi kommer att få mer och mer problem med akvarier i framtiden då kommuner, etc. Börjar manipulera vattnet mer med kemikalier som inte är farliga för människor men ställer till det för fisk och bakterier.
Men generellt, tillsatser, mediciner och akvarister dödar mer fisk än klor och PH svaj.You cant see the future if you don't know the history.
-
Ja, det är ca 2 veckor sedan tror jag. Och för att bringa klarhet i vattenfrågan, så kan jag bara förtydliga att jag INTE tillsatt någon medicin eller dylikt under de senaste veckorna då problemen med tetror och guppy uppstått. Jag försöker INTE ändra ph medvetet med något medel, men min okunskap kan leda till att ph förändras av t.ex vattenberedningsmedlet Easy life som jag tillsätter för att fisken ska vara frisk, och inte dö.
Som ni alla säkert förstått, så frågar jag för att jag har fått en ny underbar hobby, och jag vill såklart göra allting rätt. Som alla andra nybörjare måste jag väl göra min beskärda del misstag innan jag får in rutinerna, men eftersom ekonomin börjar bli lite ansträngd (7000kr sedan slutet av augusti), så behöver jag nu all hjälp jag kan få.
Tack alla hjälpsamma akvarister!/CicciKommentar
-
Lite bilder från 100 liters karet finns under tråden "Hur ansa Hygrophila Difformis", bilder från 54 liters karet kommer strax!/CicciKommentar
-
Ja, det är ca 2 veckor sedan tror jag. Och för att bringa klarhet i vattenfrågan, så kan jag bara förtydliga att jag INTE tillsatt någon medicin eller dylikt under de senaste veckorna då problemen med tetror och guppy uppstått. Jag försöker INTE ändra ph medvetet med något medel, men min okunskap kan leda till att ph förändras av t.ex vattenberedningsmedlet Easy life som jag tillsätter för att fisken ska vara frisk, och inte dö.
Som ni alla säkert förstått, så frågar jag för att jag har fått en ny underbar hobby, och jag vill såklart göra allting rätt. Som alla andra nybörjare måste jag väl göra min beskärda del misstag innan jag får in rutinerna, men eftersom ekonomin börjar bli lite ansträngd (7000kr sedan slutet av augusti), så behöver jag nu all hjälp jag kan få.
Tack alla hjälpsamma akvarister!180l Sällskap:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
60l Asien:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663Kommentar
Kommentar