Inkoppning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvarieentusiasten
    • September 2011
    • 224

    Inkoppning?

    Hej!


    Har nu lyckats ta död på x antal fiskar, och kan inte komma på annan förklaring än att jag måste göra fel vid inkoppningen.

    Fiskarna är välmående i butiken, de blir skyddade mot kyla under transporten,vilken sker omgående efter inköp. Vid hemkomsten öppnar jag påsen och lägger den att flyta i akvariet på en gång. Därefter öser jag i vatten ca var 10:e minut under ca en halvtimme innan jag tömmer ur påsen över en håv i en hink och släpper i fisken i akvariet.

    Det går bra ett par tillar till ett dygn, sedan dör de nyinköpta som flugor medan de gamla verkar må hur bra som helst. Jag har varit med vattenprover till affären och även jämfört med deras vatten, men allt är okej.

    Hur ska jag göra för att minska stress/chockrisken ytterligare?
    /Cicci
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vad köper du för fisk?

    tvivlar på att det är inkoppningen.

    har du inga egna tester för att kolla nitrit o ph etc?

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Konstigt, låter som att det är extremt känslig fisk eller något annat fel. Jag har transporterat fisk i ett par timmar för att sedan knappt koppa dem utan att de dött. inte att rekommendera men så kan det gå ibland.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Akvarieentusiasten
        • September 2011
        • 224

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        vad köper du för fisk?

        tvivlar på att det är inkoppningen.

        har du inga egna tester för att kolla nitrit o ph etc?
        Jo, jag har egna tester, och de visar heller ingenting, det var därför jag tog med vattenprov till affären. Jag köper segelfensmolly, kardinaltetra, guppy. Har även köpt en kampfiskhane som överlevde en vecka, samt ancistrus och platy som klarat sig utmärkt.
        /Cicci

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          hur många firrar brukar det vara i varje påse ?
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Vad har du för fiskar förut i akvariet? Köper du i samma affär?
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7
              Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
              Hej!


              Har nu lyckats ta död på x antal fiskar, och kan inte komma på annan förklaring än att jag måste göra fel vid inkoppningen.

              Fiskarna är välmående i butiken, de blir skyddade mot kyla under transporten,vilken sker omgående efter inköp. Vid hemkomsten öppnar jag påsen och lägger den att flyta i akvariet på en gång. Därefter öser jag i vatten ca var 10:e minut under ca en halvtimme innan jag tömmer ur påsen över en håv i en hink och släpper i fisken i akvariet.

              Det går bra ett par tillar till ett dygn, sedan dör de nyinköpta som flugor medan de gamla verkar må hur bra som helst. Jag har varit med vattenprover till affären och även jämfört med deras vatten, men allt är okej.

              Hur ska jag göra för att minska stress/chockrisken ytterligare?
              Hur lyckas du ha en öppen påse flytande i akvariet? Den brukar sjunka ihop genast och lägga sig som ett skinn runt fisken?

              Tobbe

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Det låter som du gör ganska rätt med inkoppningen och fisken klarar normalt en hel massa timmar i påsar om de är rätt packade och inte utsätts för extrema temperaturskillnader.

                Ofta är det enklare att tippa ur påsarna med fisk i en lämplig och ren burk, sedan fylla på med vatten från akvariet och därefter i en håv och till akvariet.

                Ser du något skumt beteende hos de nya fiskarna innan de dör?

                Edit> Om du har dropptester, hur ser dina vattenvärden ut?
                Senast redigerad av bossep; 08 November 2011, 16:20.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Akvarieentusiasten
                  • September 2011
                  • 224

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  hur många firrar brukar det vara i varje påse ?
                  Senast var det 10 kardinaltetror, gången innan 1 guppy och 3 små ancistrus och gången innan det 1 kampfiskhane
                  /Cicci

                  Kommentar

                  • Akvarieentusiasten
                    • September 2011
                    • 224

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Vad har du för fiskar förut i akvariet? Köper du i samma affär?
                    I 54 liters karet hade jag 3 små ancistrus och en guppyhona, och i 100 liters karet hade jag (före jag köpte kampfisken) 6 platy, 1 guppyhane, 2 segelfensmolly och en segelfenspleco (ca 10cm). Ja, jag köper alltid i samma affär.
                    /Cicci

                    Kommentar

                    • Akvarieentusiasten
                      • September 2011
                      • 224

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tobbe R
                      Hur lyckas du ha en öppen påse flytande i akvariet? Den brukar sjunka ihop genast och lägga sig som ett skinn runt fisken?

                      Tobbe
                      Det är inga problem, bara rulla ner påsen så flyter den "uppblåst" än fast den är öppen
                      /Cicci

                      Kommentar

                      • Akvarieentusiasten
                        • September 2011
                        • 224

                        #12
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Det låter som du gör ganska rätt med inkoppningen och fisken klarar normalt en hel massa timmar i påsar om de är rätt packade och inte utsätts för extrema temperaturskillnader.

                        Ofta är det enklare att tippa ur påsarna med fisk i en lämplig och ren burk, sedan fylla på med vatten från akvariet och därefter i en håv och till akvariet.

                        Ser du något skumt beteende hos de nya fiskarna innan de dör?

                        Edit> Om du har dropptester, hur ser dina vattenvärden ut?
                        De drar sig undan och står still, ofta nära botten, vilket framför allt när det gäller stimfiskarna är anmärkningsvärt. Sedan ligger de till synes döda, men när jag ska fiska upp dem med håven simmar de iväg. Guppyhanen tappade sin bakfena inom ett dygn, varför jag trodde det var förgiftning. Jag har stickor, och det var därför jag tog med vattenprov till affären, men alla värden var okej. Hade ju tänkt höja ph:t, men fick rådet att inte mixtra med det, så jag lät bli. Ph på 6,8.
                        /Cicci

                        Kommentar

                        • Berserken
                          • December 2005
                          • 472

                          #13
                          Såg i en annan tråd där du fråga om järn och nämde easycarbo.Det är inte så att du överdoserar easycarbo ?

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
                            De drar sig undan och står still, ofta nära botten, vilket framför allt när det gäller stimfiskarna är anmärkningsvärt. Sedan ligger de till synes döda, men när jag ska fiska upp dem med håven simmar de iväg. Guppyhanen tappade sin bakfena inom ett dygn, varför jag trodde det var förgiftning. Jag har stickor, och det var därför jag tog med vattenprov till affären, men alla värden var okej. Hade ju tänkt höja ph:t, men fick rådet att inte mixtra med det, så jag lät bli. Ph på 6,8.
                            Jag har tittat lite i dina andra trådar och försökt hitta någon orsak.
                            1. Du har haft problem med vitapricksjukan. Detta tyder på nedsatt motståndskraft hos dina fiskar. VP ligger latent hos fisken och ”blommar upp” när deras motståndskraft går ned.
                            2. Du bor i Lund där kranvattnet har ett PH på 8.5 samt relativt lågt KH och DH. Detta kan bero på flera saker men jag är ganska säker på att vattnet är rejält manipulerat.
                            3. Du har PH 6.8 i ditt akvarium vilket är betydligt lägre, men troligtvis rätt i förhållande till KH, DH.

                            Fisken klarar ofta ganska stora spann på PH om man justerar sakta men snabba förändringar kan ofta vara skadligt om inte rent dödligt. Just kardinaltetror kan vara känsliga för detta! Sist jag köpte kardinaltetror i Sverige lade sig 10 av 30 st. på botten ganska omgående och jag trodde jag varit för snabb med inkoppningen (statsvatten till brunnsvatten) men dagen därpå så simmade alla gladeligen runt i akvariet. Det kan hända att vissa fiskar reagerar på stress den vägen. Jag hoppas du inte plockade bort dina ”döda” för tidigt!

                            Generellt skulle jag vänta med fiskinköp tills du fått bukt med VP och ditt akvarium och filter har stabiliserats. Investera i ett par bra dropptester i stället!

                            Hur ofta och hur mycket vatten byter du?

                            Om en guppy tappar bakfenan inom ett dygn så var den sjuk när du fick den! Jag skulle nog fundera på att prova och handla i en annan affär.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • Akvarieentusiasten
                              • September 2011
                              • 224

                              #15
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Jag har tittat lite i dina andra trådar och försökt hitta någon orsak.
                              1. Du har haft problem med vitapricksjukan. Detta tyder på nedsatt motståndskraft hos dina fiskar. VP ligger latent hos fisken och ”blommar upp” när deras motståndskraft går ned.
                              2. Du bor i Lund där kranvattnet har ett PH på 8.5 samt relativt lågt KH och DH. Detta kan bero på flera saker men jag är ganska säker på att vattnet är rejält manipulerat.
                              3. Du har PH 6.8 i ditt akvarium vilket är betydligt lägre, men troligtvis rätt i förhållande till KH, DH.
                              Fisken klarar ofta ganska stora spann på PH om man justerar sakta men snabba förändringar kan ofta vara skadligt om inte rent dödligt. Just kardinaltetror kan vara känsliga för detta! Sist jag köpte kardinaltetror i Sverige lade sig 10 av 30 st. på botten ganska omgående och jag trodde jag varit för snabb med inkoppningen (statsvatten till brunnsvatten) men dagen därpå så simmade alla gladeligen runt i akvariet. Det kan hända att vissa fiskar reagerar på stress den vägen. Jag hoppas du inte plockade bort dina ”döda” för tidigt!

                              Generellt skulle jag vänta med fiskinköp tills du fått bukt med VP och ditt akvarium och filter har stabiliserats. Investera i ett par bra dropptester i stället!

                              Hur ofta och hur mycket vatten byter du?

                              Om en guppy tappar bakfenan inom ett dygn så var den sjuk när du fick den! Jag skulle nog fundera på att prova och handla i en annan affär.
                              Hej Bosse! Det blir definitivt inköp av dropptester, de har bara varit slut på ph-testet i "min" butik. Jag tror inte butiken är problemet, utan att jag gör något nybörjarfel som jag inte kommit på ännu, men det skadar ju inte att prova en annan butik ändå. De andra butikerna jag besökt har inte lockat mig tillräckligt ännu, men jag håller ögonen öppna. Kommer att hålla fiskinköpen nere tills jag känner mig mer säker på vattenkvalitén. Jag har ju såklart manipulerat vattnet genom medicinering av VP, men det var i 100 liters karet och inte i 54 literskaret. Vet ju att kardinaltetror är känsliga, men vattenvärdena var ju lika, så det känns ju osannolikt att det skulle vara dem som är orsaken. Hoppas verkligen inte att jag tog upp tetrorna för snabbt, ibland är jag kanske för rädd att ha till synes döda fiskar liggandes i karet en sekund för länge...

                              Ang övergödning av Easy Carbo är det ju möjligt, då de där måtten inte är jättelätta att dosera i, men då borde väl alla fiskar dö och inte bara några stycken, eller? Dessutom är det inte feldoserat på mer än 0,5 ml i så fall...
                              /Cicci

                              Kommentar

                              Arbetssätt...