Ska börja med akvarium igen, tips på fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasA88
    • January 2011
    • 47

    Ska börja med akvarium igen, tips på fiskar

    Hej!

    Är väldigt sugen på att börja med akvarium igen, hade en hel del sällskapsfiskar i ett 150 liters när jag var yngre. Har provat på bland annat guppy, neontetror, praktbotia, black molly, lite malar osv. Är sugen på att testa lite annat denna gång men med ett akvarium i samma storlek, kanske ciklider?

    Är ute efter lite större fiskar (ca 5-10 CM) som är färgglada och ganska aktiva. Gillar blåa ciklider, men har inte hittat några som verkar så lätta att passa ihop med andra fiskar, till exempel dessa är jäkligt fina tycker jag. http://www.akvariefisk.com/art/demasoni.php

    Vill helst ha 3-4 olika arter, minst en ska vara bottenfisk/mal som hjälper till att hålla lite rent i akvariumet. Jag är nybörjare så självklart ska de helst vara tåliga och lätta att sköta. Kanske går det inte att få ihop det bra enligt dessa önskemål, men jag vore mycket tacksam om jag kunde få lite hjälp i alla fall.
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    jo, malawi skulle du kunna ha. Men du bör helst då ha ett kar på minst 250 l till dom. Och sedan en grupp på ca 20 st. De är kännsliga med foder och vatten och inga nybörjar-malawis egentligen.

    Annars har du Maingano, socolofi, acei, olika Metriaclima's, som är blåa. När det gäller malawi bör du helst köra 1 art/100 l vatten. Då får du ett bra antal malawi-arter.

    När det gäller malawi, bör du heller inte mata med mygglarver (kanske redan visste det?).

    Kommentar

    • AndreasA88
      • January 2011
      • 47

      #3
      Ah okej jag förstår, finns det några nybörjarvänliga ciklider med mycket färg (de behöver inte vara blåa) som är fredliga och inte kräver mer än 150-200 L? (vill helst inte ha större).

      Min drömkombo vore ciklider som ovan, någon annan medelstor fisk typ gurami och några bottenfiskar som malar eller praktbotia. Går det att få ihop något sådant tro?

      Jag är helt grön när det gäller något mer avancerat än sällskapsfisk typ guppy, så all hjälp uppskattas.

      Kommentar

      • ilzetas
        • January 2011
        • 278

        #4
        Rekommenderar palettcikliden, lättskött och även enkel att odla om man vill det. Dom är otroligt vackra, både honan och hanen med sin färgpalett över både kropp och fenor.

        Har ett par nu som jag gav lekmöjligheter (grottor) och ett tjugotal yngel simmar nu omkring och växer så det knakar, jättekul! Mal som passar till paletten är pansarmalar (ur släktet corydoras). Paletten är fredlig men vaktar så klart reviret, speciellt vid lek och yngelvård. I ett 150 liters skulle du nog kunna ha två par om du vill.

        Mvh, Carina
        300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

        Kommentar

        • AndreasA88
          • January 2011
          • 47

          #5
          Palett känner jag till, min kusin hade såna när vi var små. Ska definitivt kolla in dom.

          Har lite funderinger på en annan kombination dock, skulle det vara möjligt att ha golden Labidochromis caeruleus och Maingano Pseudotropheus cyaneorhabdos (eller annan liknande ciklid), ca 5 st av varje art och sen en eller två malar i ett akvarium på 150 L?

          Tack för all hjälp!

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Varför inte köra sydamerikanskt?? Mycket roligare med massa rötter och "grönsaker"...

            Kurvciklid http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=191&SOK=1

            Kardinaltetra (stim om 20st minst) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=475&SOK=1

            Ottos (bra städare) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329&SOK=1

            Corys (ett litet stim, länken är min favorit cory) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=546&SOK=1
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • AndreasA88
              • January 2011
              • 47

              #7
              Har kikat lite mer på sydamerikanskt, vad tror ni om fjärilsciklider http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1 och kakadua http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143&SOK=1 och sen någon mal till det?

              Då kanske det går bra med ett litet akvarium? Har ett fint 80-liters här hemma, skulle det gå bra med 4 fjärilsciklider, 3 kakadua och en eller två malar tro?

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8
                Ursprungligen postat av AndreasA88
                Har kikat lite mer på sydamerikanskt, vad tror ni om fjärilsciklider http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1 och kakadua http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143&SOK=1 och sen någon mal till det?

                Då kanske det går bra med ett litet akvarium? Har ett fint 80-liters här hemma, skulle det gå bra med 4 fjärilsciklider, 3 kakadua och en eller två malar tro?
                80l blir i minsta laget för alla dessa tillsammans. Dessutom så är de rätt aggressiva vid könsmognad och lek. Hade själv 4st (2 honor, 2 hanar) gula fjärilar i 112l och det fungerade inget vidare trots massor av gömställen. Hade tillslut endast en ensam dominant hane kvar. Vad det bekommer med storleken tänker jag alltid att ett lekpar / 50liter vatten. Blir bäst så utan att det är vilt slagsmål och alla andra fiskar står och trycker i ett hörn.
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • AndreasA88
                  • January 2011
                  • 47

                  #9
                  Aj då, det var inge kul o höra. Funderar nu på ett 125-liters juwel istället, men det kanske fortfarande är för litet?

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Ursprungligen postat av AndreasA88
                    Aj då, det var inge kul o höra. Funderar nu på ett 125-liters juwel istället, men det kanske fortfarande är för litet?
                    Du kan ju köpa en grupp om yngre individer för att sedan plocka ut par/de som inte funkar och köra på i 125l akvariet. Dessvärre brukar inte de små cikliderna vara så långlivade tyvärr. 80l akvariet kan du ju skapa ett litet växt och moss rike med små räkor som tex crystal red http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=1 och någon trevlig liten rasbora (galaxyrasbora är trevliga). Finns hur mycket kul som helst att skapa.
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • AndreasA88
                      • January 2011
                      • 47

                      #11
                      Tack för tipsen! Kan inte bestämma mig ännu, vill verkligen ha fjärilsciklider. Sen blir det antagligen en till art, kakadua eller viejitas. Ett par av fjärilar och sen ett par av någon av de andra arterna kanske?

                      Det jag känner mig mest osäker på nu dock är hur jag ska "köra in" akvariet. Som jag förstår det är dessa ciklider inte de optimala inkörningsfiskarna. Vet ni några fina inkörningsfiskar (jag är mycket för färg ) som kan passa tillsammans med fjärilsciklider och kakadua eller Viejitas?

                      Akvariet blir ett Juwel Rio 125 liter eller ett rekord 110 liter. Tacksam för råd!

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #12
                        fjärilsciklider och aistogrammor är rätt känsliga och bör inte gå i ett nystartat kar. Men det funkar för många, risken är bara att du blir besviken.

                        Kikat på Thomasi ciklid?
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • AndreasA88
                          • January 2011
                          • 47

                          #13
                          Jo det är så jag har förstått det, därför tänkte jag om man kunde börja med någon tåligare fisk, en "inkörningsfisk" och senare skaffa fjärilsciklider och antingen viejitas eller kakadua.

                          Nej de har jag inte sett förut, de såg ju riktigt fina ut. Är de tåliga och skulle de passa ihop med ovanstånde arter?

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #14
                            Har ingen egen erfarenhet men här är urklipp från seriouslyfish.com som är en tillförlitlig sida:
                            Very peaceful for a cichlid, but is territorial when spawning. Don't be tempted to keep it with very vigorous species as thomasi is a shy and retiring little fish. Good tankmates include small characins, other African dwarf cichlids, Corydoras and smaller anabantoids. Males are aggressive towards one another and sufficient space must be provided if more than one pair is to be kept. Allow around a square foot of floor space per male.
                            Often overlooked when seen for sale, as juveniles can appear a little dull, Anomalochromis thomasi is actually one of the best choices for the newcomer to dwarf cichlids. It is relatively undemanding, peaceful, easily bred and quite beautiful once settled into the aquarium.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • C.Ciklid
                              • February 2005
                              • 12055

                              #15
                              Du kan köra in akvariet med tex ett par malar. Tänk bara på att vissa harneskmalar (sugmalar) kan gå rätt hårt på finare växter. Jag skulle inte tillsätta fjärilar förens efter 1-2 månader minst vid nystart. Bra att ha är vattentester för att kolla framförallt nitrit och nitrat, pH osv. innan man tillsätter cikliderna. Även om de sägs vara lättskötta så är de rätt känsliga på vattenkvalitén.
                              //Camilla
                              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...