Ska börja med akvarium igen, tips på fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasA88
    • January 2011
    • 47

    Ska börja med akvarium igen, tips på fiskar

    Hej!

    Är väldigt sugen på att börja med akvarium igen, hade en hel del sällskapsfiskar i ett 150 liters när jag var yngre. Har provat på bland annat guppy, neontetror, praktbotia, black molly, lite malar osv. Är sugen på att testa lite annat denna gång men med ett akvarium i samma storlek, kanske ciklider?

    Är ute efter lite större fiskar (ca 5-10 CM) som är färgglada och ganska aktiva. Gillar blåa ciklider, men har inte hittat några som verkar så lätta att passa ihop med andra fiskar, till exempel dessa är jäkligt fina tycker jag. http://www.akvariefisk.com/art/demasoni.php

    Vill helst ha 3-4 olika arter, minst en ska vara bottenfisk/mal som hjälper till att hålla lite rent i akvariumet. Jag är nybörjare så självklart ska de helst vara tåliga och lätta att sköta. Kanske går det inte att få ihop det bra enligt dessa önskemål, men jag vore mycket tacksam om jag kunde få lite hjälp i alla fall.
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    jo, malawi skulle du kunna ha. Men du bör helst då ha ett kar på minst 250 l till dom. Och sedan en grupp på ca 20 st. De är kännsliga med foder och vatten och inga nybörjar-malawis egentligen.

    Annars har du Maingano, socolofi, acei, olika Metriaclima's, som är blåa. När det gäller malawi bör du helst köra 1 art/100 l vatten. Då får du ett bra antal malawi-arter.

    När det gäller malawi, bör du heller inte mata med mygglarver (kanske redan visste det?).

    Kommentar

    • AndreasA88
      • January 2011
      • 47

      #3
      Ah okej jag förstår, finns det några nybörjarvänliga ciklider med mycket färg (de behöver inte vara blåa) som är fredliga och inte kräver mer än 150-200 L? (vill helst inte ha större).