Hur åtgärder problem med 30 liters akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    #16
    20 tetror ca 4 cm i snitt = 80 liters kar om man följer en liter vatten per cm fisk.
    utöver det har du fler, så trångbott är det.
    köpte du alla på en gång finns stor risk för nitritspik. easy does it.
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      den där 1L/cm fisk är en rätt kass tummregel för det beror heeeelt på vad det är för typ av fisk. tycker inte man ska följa den alls faktiskt.

      Kommentar

      • Icecoffee
        • November 2010
        • 447

        #18
        tummregel = generellt, dock inte slaviskt föja, ska väll bara ge ett hum om hur det ska vara, sen är det som du säger. guldfisk exempelvis på 30 cm kan inte bo i 30 liters akvarium
        Cogito, ergo sum
        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          risken med tumreglar är ju just att folk nästan slaviskt följer dom för att de inte har nån annan info. tyvärr.

          Kommentar

          • angylp
            • October 2010
            • 9

            #20
            Det är inte nystartat bara att vattenkvalitet (hade tidigare problem med vattnet när jag hade guldfisken) var återställt. Köpte fiskarna i två omgångar. Hade fastnat på Kensa:s övregräns på30 tetror i tidigare inlägg...

            Suck... this is learning by mistake... hade ju förklartat för butiken vad jag hade i mitt akvarie och förväntat mig att de ska säga stopp om jag köpte för många... är nog naiv.. ska fråga er i framtiden innan dess!

            Kommentar

            • angylp
              • October 2010
              • 9

              #21
              behöver jag förresten fortsätta med tätta vattenbyte och inte mata fiskarna under tiden eller är det ok nu ?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                uppstartaen tar ca 1 månad med ett par pilotfiskar då man matar sparsamt. men kör du 30% varje vecka som man bör göra så ska det nog ordna sig.

                djuraffärer kan man tyvärr inte lita på. de säger väldigt ofta att "det går bra" osv för att få sälja sina fiskar etc. de lever ju på att folk köper så det är ju itne så konstigt. men tråkit tyvärr.

                Kommentar

                • Icecoffee
                  • November 2010
                  • 447

                  #23
                  tyvärr vill dom precis som alla affärer tjäna pengar, vår butik säljer tex 2 liters akvarium till kampfiskar utan problem.
                  Cogito, ergo sum
                  (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                  (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    borde anmälas enligt mig

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #25
                      Ursprungligen postat av angylp
                      Det är inte nystartat bara att vattenkvalitet (hade tidigare problem med vattnet när jag hade guldfisken) var återställt. Köpte fiskarna i två omgångar. Hade fastnat på Kensa:s övregräns på30 tetror i tidigare inlägg...

                      Suck... this is learning by mistake... hade ju förklartat för butiken vad jag hade i mitt akvarie och förväntat mig att de ska säga stopp om jag köpte för många... är nog naiv.. ska fråga er i framtiden innan dess!


                      det går alldels utmärkt att ha 30 mindre tetror, typ neon/kardinal/sorgmantel i ett kar på 73 liter, även om man har
                      et par malar på botten.....


                      men men men,,,,,man kan inte stoppa ner 10 st på en gång, och sedan veckan efter stoppa ner nästa 10.......

                      i ett kar som är på väg att starta up, vilket detta kar är, om jag fattade saken rätt, så måse man ta det luuugnt.

                      första veckan...kanske 4-5 st....sedan vecka 4 nästa 4-5 st.....sedan vecka 8 nästa kanske 8, sedan vecka 12 resten....

                      iaf enligt min erfarenhet.....


                      fasen, jag hade vid ett tillfälle kanske 90-100 fullvuxna endlers plus säkert lika mycket yngel i ett 60 liters.
                      startade om jag minns med 4 st första månaden, sedan med jämna mellanrum drattade jag ner upp till 25.
                      sedan skötte naturen resten upp till 100......

                      men det skall sägas att i slutet krävdes det väldigt mycket och täta vattenbyten för att det inte skulle krascha.....


                      den där tumregeln på 1 cm fisk / 1 liter är extremt generell och inte den bästa som många har sagt.

                      faktiskt klart bättre att räkna (om man nu skall räkna) 1 kubikcm fisk / 1 liter.

                      så, ta en kardinaltetra

                      längd = 5 cm (fullvuxen)
                      bredd = 0,5 cm
                      höjd = 0,5 cm

                      5x0,5x0,5 = 1,25 liter per kardinal.

                      sedan skall man ta reda på hur stort ett kar är....73 liter innehåller inte 73 liter.
                      det innehåller kanske 55-60 liter med grus / filter / rötter och annat som tar plats.
                      vi säger 55 liter.

                      så, med kanske 2 normala malar på botten, så blir det kanske 40-42 liter över.

                      42 / 1,25 = 33 kardinaler.


                      men då skall det introduceras långsamt............

                      sedan ser det förbannat snyggt ut.


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • angylp
                        • October 2010
                        • 9

                        #26
                        Tack för svaren!

                        Som nybörjare blir man lättlurad när man går in i en affär och de har akvarier med massor av stimfiskar i ett och samma kar..

                        Hur som helst har jag nu köpt ett akvarielysrör istället för vanligt lysrör som min man köpte... ser genast snyggare ut..

                        har även sedan tidigare lagt till cirkulationspump (heter det så... sådan som skapar blubbor i vattnet). Är det obra?

                        Har inte skaffat en större innefilter än... har för nuvarande en sådan av tetra märket.. spelar det någon roll vilket märke man köper ?

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #27
                          Ursprungligen postat av angylp
                          Som nybörjare blir man lättlurad när man går in i en affär och de har akvarier med massor av stimfiskar i ett och samma kar..

                          Hur som helst har jag nu köpt ett akvarielysrör istället för vanligt lysrör som min man köpte... ser genast snyggare ut..

                          har även sedan tidigare lagt till cirkulationspump (heter det så... sådan som skapar blubbor i vattnet). Är det obra?

                          Har inte skaffat en större innefilter än... har för nuvarande en sådan av tetra märket.. spelar det någon roll vilket märke man köper ?

                          när du säger cirkulationspump, och i samma mening säger "sådan som skapar bubblor" så låter det som att du pratar
                          om två olika saker....en cirkulationspump skapar inga bubblor,,,,rent krasst så är det just en pump som inte
                          gör nått annat än pumpar runt vattnet,,,,de saker som brukar skapa bubblor bruka vara luftpumpar med en "syresten"...
                          och dom kan man slänga....om man inte gillar bubblori karet....i praktiken värdelösa...,,samt att de kan göra livet
                          lite jobbogt för blommorna ....


                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • angylp
                            • October 2010
                            • 9

                            #28
                            Hej Kensa, yep menar luftpuma istället för cirkulationspump (var osäker därmen glömde frågetecknet i tidigare inlägg).. gillar själv bubblorna då det ger mer liv och en bit bort två växter som verkar tåla den.

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #29
                              Ursprungligen postat av angylp
                              Hej Kensa, yep menar luftpuma istället för cirkulationspump (var osäker därmen glömde frågetecknet i tidigare inlägg).. gillar själv bubblorna då det ger mer liv och en bit bort två växter som verkar tåla den.
                              Tänk på..

                              1)
                              Bubblorno ger inte en enda syreatom extra ner i vattnet, de ger bara ett estetsikt intryck.
                              En del tycker de ser bra ut, en del tycker det ser för j-t ut, det får du själv avgöra

                              2)
                              Du kommer inte märka någon negativt på blommorna förrän de har förbrukat sina interna förråd av kol.
                              Luftpumpen driver all CO2 ur karet över tid, vilket i sin tur innebär att blommorna inte får tag på
                              livsviktigt kol, vilket innebär att de börjar snart svälta, men det kan ta tid innan man ser det,
                              ibland går det på en vecka, ibland går det på några månader.



                              Om du gillar bubblorna i karet....ha den kvar,,,men räkna med att blommorna dör "snart".....



                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                håller med kensa. avskyr bubblor jag. ser för jävligt ut, tar död på växtero framför allt så låter det så in i helvette.1 (ursäkta alla svordommar*)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...