Starta upp ett 200-300L med Malawi-Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #16
    Ett ytterfilter skulle jag säga är att föredra. Betydligt större filtervolym, sen blir de bra mycket snyggare utan ett stort innerfilter. Men som du skriver går det även att ha all elektronik bakom bakgrunden, om du sätter denna ett par centimeterlängre fram, alt. gör lite tjockare bakgrund och gröper ur.

    En cirkulationspump bör du ha för att få det så strömt som malawi vill ha. Man säger 7 gånger cirkulation som akvariets storlek till malawi, men mer är såklart inte fel. På kortsidan är förmodligen bäst att sätta så man får så strömt som möjligt i hela akvariet
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • pwrdesign
      • January 2003
      • 384

      #17
      Ok, kanske satsa på ett nytt och modernt ytterfilter då, som förhoppningsvis är tystare än ett billigare och äldre, och i värsta fall ljudisolera skåpet.

      Har en fråga ang placering...
      Tänkte placera karet i vardagsrummet, se bild:



      Balkongdörren och fönster ligger i rakt norrläge kan man säga.
      På sommaren kommer solen in genom dessa fönster, men från höger sida i bilden så att säga.. Så jag är 90% säker på att akvariet kommer att stå helt utan direkt solsken.

      Borde fungera? Eller bör man titta på några lite mörkläggande gardiner framför balkongdörren?

      Mvh Patrik
      Malawi 540 Liter
      26 Liter Aquascaping

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #18

        Solljuset är som vilket ljus som helst och får växterna sin näring och hyfsat regelbundet ljus är det inga problem enligt växtkungen defdac. ;p
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #19
          Sålänge det inte står i direkt solljus så tror jag inte det ska vara några problem. Men det är väldigt skifftande från akvarium till akvarium och från placering till placering.

          Jag tycker det verkar vara ett bra ställe och ställde det på och skulle det bli problem i framtiden med för mkt alger går det alltid att fixa det senare
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • pwrdesign
            • January 2003
            • 384

            #20
            Bra bra! Det är ganska jämt med ljus i lägenheten under hela dagen (stora fönster men norrläge) så det fungerar förhoppningsvis bra!
            Vill ha ett kar nuuuu!
            Malawi 540 Liter
            26 Liter Aquascaping

            Kommentar

            • pwrdesign
              • January 2003
              • 384

              #21
              Nu en liten projekttråd här: http://www.zoopet.com/forum/showthre...26#post1439226
              Kommer dock fortsätta ställe frågor i denna tråd när det närmar sig inkoppling osv!
              Malawi 540 Liter
              26 Liter Aquascaping

              Kommentar

              • pwrdesign
                • January 2003
                • 384

                #22
                Bumpar min fråge-tråd
                På söndag ska jag förhoppningsvis hämta ett 300-liters!
                Tänkte förbereda uppstarten lite!

                Sand ska jag köpa, tänker mig vit sand 1-3mm

                Vad behöver jag köpa när det gäller vattenberedning?
                Behöver också tips på produkter man använder för att testa vattnets PH, Nitrit?

                Tanken är att jag ska ha malawi-ciklider i akvariet!
                Kommer börja med några symboliska växter till en början.
                Malawi 540 Liter
                26 Liter Aquascaping

                Kommentar

                • pwrdesign
                  • January 2003
                  • 384

                  #23
                  Bumpar igen
                  blev inte något 300Liters men förhoppningsvis ett större än så ikväll!

                  en tanke slog mig dock, Akvarie 540L, leca-bänken kommer väga ca 194 kilo, så det säkert på ca 830 kilo räknat lite i överkant, hur mycket vikt kan man ha i en vanlig lägenhet? andra våningen, hus byggt 2006?

                  MvH Patrik
                  Malawi 540 Liter
                  26 Liter Aquascaping

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #24
                    Ursprungligen postat av pwrdesign
                    Ekwall: Absolut inte, har sett många kar utan växter som är fantastiska, tycker det tillför en hel del bara. Hjälper till inte till lite med miljön i karet också? Fast har man ändå så få växter så kanske det är hugget som stucket.
                    varför skulle man ej kunna ha växter. utan lite grönt blir karet tråkigt. finns en hel del snygga utan växter, men då har de en massa moduler, 3d bakgrunder och allt för flera tusen.

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #25
                      Ursprungligen postat av pwrdesign
                      Bumpar igen
                      blev inte något 300Liters men förhoppningsvis ett större än så ikväll!

                      en tanke slog mig dock, Akvarie 540L, leca-bänken kommer väga ca 194 kilo, så det säkert på ca 830 kilo räknat lite i överkant, hur mycket vikt kan man ha i en vanlig lägenhet? andra våningen, hus byggt 2006?

                      MvH Patrik
                      Samla ihop ett gäng kompisar så ni är en tio stycken och ställ er på samma yta som akvariet ska stå på

                      Nä men kör du med lecablock fördelar du ut vikten på stor yta och det ska inte vara några problem.
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      • pwrdesign
                        • January 2003
                        • 384

                        #26
                        Akvariet hämtat! (se min projekttråd) och ikväll ska bänken sättas ihop, akvariet tvättas och lyftast upp på bänken!
                        Har tittat lite mer på vad jag måste inhandla för att starta igång det...

                        1 V1461210 JBL Easy test 50 teststickor (Är det bra att starta med för att ha koll på värden vid uppstart?)

                        1 256100 Waterlife Seabuffer Anjon pH-höj 8,3 (Malawi-cikliderna ska ju ha rel högt pH har jag läst, 7.5-8.5, är ett sådant medel rekomenderat?

                        1 258995 Easylife Easystart Bakteriekultur 100 ml (Bakteriekultur till mitt ytterfilter, inte helt nödvändigt kanske??)

                        1 354000 Eheim O-ring beh 2217. 727565/728714 (Den som sitter på pumpen har lite sprick-bildningar i sig... likabra att byta)

                        1 D912810 Aquatic Nature Cichlid Basic Food 130g S (Är detta en lämplig föda att börja med? Har inte bestämt fiskar till 100% dock, förutom att det blir Malawi-Ciklider)

                        1 D938343 Amtra Filtermatta Grov 50x50x3cm (Tänkte skära till denna att placera ovanför makaronerna)

                        1 20459H Hobby Filtermatta Fin 50x50x2 cm (tänkte skära till denna att placera ovanför den grova filtermattan)

                        1 E-E250705 Eheim Ehfimech 1 liter ("makaroner" som får placeras i botten av filtret...ca 4-5 cm?)

                        4 D925143 Ciklidgrus Vit 10 kg. 2-5mm (lämpligt grus till mina ciklider? Lämplig storlek på gruset?)

                        1 E-ATB528 AM Raster svart 60 mm (Till vänster sida på min DIY Bakgrund... insuget)
                        Malawi 540 Liter
                        26 Liter Aquascaping

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #27
                          Ursprungligen postat av pwrdesign
                          Akvariet hämtat! (se min projekttråd) och ikväll ska bänken sättas ihop, akvariet tvättas och lyftast upp på bänken!
                          Har tittat lite mer på vad jag måste inhandla för att starta igång det...
                          1 V1461210 JBL Easy test 50 teststickor (Teststickor är oftast ganska dåliga, försök hitta dropptest istället för nitrit och ph)

                          1 256100 Waterlife Seabuffer Anjon pH-höj 8,3 (Malawicikliderna ska ha högt pH, men lättare och billigare att buffra detta med bikarbonat. Om det ens behövs!)

                          1 258995 Easylife Easystart Bakteriekultur 100 ml (Har du inte ett redan inkört akvarium du kan plocka "gojs" ifrån så är det alltid bra med en bakteriekultur för att få igång karet snabbare)

                          1 354000 Eheim O-ring beh 2217. 727565/728714 (Inget snack, billig försäkring att byta ut till en ny)

                          1 D912810 Aquatic Nature Cichlid Basic Food 130g S (Verkar vara ett bra foder att börja med. För billigare och bättre foder gör egen räkmix)

                          1 D938343 Amtra Filtermatta Grov 50x50x3cm (Filtermatta med 10 ppi, alltid bra)

                          1 20459H Hobby Filtermatta Fin 50x50x2 cm (Undrar om det är någon skillnad på denna och ovanstående? Ta 2 ovanstående ist.)

                          1 E-E250705 Eheim Ehfimech 1 liter (Bra innehåll i ett filter)

                          4 D925143 Ciklidgrus Vit 10 kg. 2-5mm (Skulle säga att denna är för grov. Ciklider gräver mycket och vill ha fin sand. Kan fungera med denna men körde själv med biltemas blästersand (0,1-1 mm)

                          1 E-ATB528 AM Raster svart 60 mm (Finns väl inget att diskutera )
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • pwrdesign
                            • January 2003
                            • 384

                            #28
                            Tack för svaren Tulle

                            Denna sand borde fungera alltså?



                            Grovkornig GL 80, medelkornstorlek 0,67 mm

                            mvH Patrik
                            Senast redigerad av pwrdesign; 30 August 2010, 21:52.
                            Malawi 540 Liter
                            26 Liter Aquascaping

                            Kommentar

                            • tulle89
                              • March 2006
                              • 1183

                              #29
                              Ursprungligen postat av pwrdesign
                              Tack för svaren Tulle

                              Denna sand borde fungera alltså?



                              Grovkornig GL 80, medelkornstorlek 0,67 mm

                              mvH Patrik
                              Den sanden jag köpte var i papperssäckar med 25 kilo i var och kosta 49:- st. Verkar inte finnas på deras hemsida så är nog bättre att köra och kolla om denna finns, alternativt ringa om det är långt dit.

                              Den du länkade till har jag ingen erfarenhet om och vågar inte uttala mig om heller. Kanske finns någon som testat?
                              Med Vänliga Hälsningar Tulle

                              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...