Starta upp ett 200-300L med Malawi-Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pwrdesign
    • January 2003
    • 384

    Starta upp ett 200-300L med Malawi-Ciklider

    Hej!

    Sysslade lite med akvarium för 5-10 år sedan, hade ett 60-100 liters som jag kört med både Guldfiskar, neontetror, guppys, vid nåt tillfälle nån lite enklare ciklid (inte samtidigt då)

    Nu har man blivit sugen igen... bla efter att ha läst att trådar här på forumet.
    Tittar efter ett 200-300 liter beggat kar, ska försöka hitta ett med externt filer, cirkulationspump, doppvärmare, ramp.
    Siktar på ett Malawi-kar, antingen göra en egen bakgrund eller vara slö och köpa en från BTN.

    Vet inte riktigt vilka fiskar jag ska börja med dock?
    Några önskemål är: Färggranna, vackra fiskar, lite "action och intriger" i karet är kul självklart. Möjlighet till yngel roligt såklart! Karet ska om jag förstått det rätt innehålla många gömställen för cikliderna, stenformationer och liknande.
    Vill såklart ha lite växter också, exempelvis Cerathophyllum och Crinum?
    När det gäller botten, så antar jag att finkornigt sand/grus går bra (läst om 1-3mm kornstorlek ungefär)

    Kommer att limma fast stenarna i botten på akvariet, använda ett liggunderlag i botten och sedan hälla på sanden efter det?

    När det gäller fiskarna så har jag tittat igenom databasen och det finns ju så himla många sorter, utseendemässigt så fastnader jag bla för dessa:







    Går generellt sett Ciklider bra ihop med andra Ciklider?
    Hur många sorter ciklider kan man ha i ett akvarium på 200-300 liter? Rent spontant känns det som att en eller max 2 sorter räcker.

    Vad kan man kombinera dessa med?
    Någon mindre fisktyp, som kan gå i stim? T.ex. ett större gäng neontetror? Eller blir de föda då?
    Ska man ha någon typ av mal kanske, för att få lite hjälp med renhållningen?

    Mvh Patrik
    Malawi 540 Liter
    26 Liter Aquascaping
  • skejtfisken
    • January 2010
    • 75

    #2
    jag tycker du borde ha någon sorts gurami och du borde ha någon mal eller snäcka

    Kommentar

    • pwrdesign
      • January 2003
      • 384

      #3
      Ok, Mal eller Snäckor äter grönt, ellerhur?
      Gurami, varför? Går de speciellt bra ihop med Cikliderna, är de roliga att ha på något sätt?
      Malawi 540 Liter
      26 Liter Aquascaping

      Kommentar

      • skejtfisken
        • January 2010
        • 75

        #4
        jag vet inte om de passar med de men roliga att kolla på

        Kommentar

        • pwrdesign
          • January 2003
          • 384

          #5
          Dom var fina!
          En marmorgurami t.ex., men de verkar gilla en lägre PH-halt än Malawi-Cikliderna?
          Malawi 540 Liter
          26 Liter Aquascaping

          Kommentar

          • ekwall
            • February 2010
            • 185

            #6
            Ska man ha malawi ska man hålla sig till malawi eller kanske sträcka sig till Tanganyika eller victoria ciklider.
            Rena kar med mycket sten och utan växter så dom får sin naturliga miljö.
            Min åsikt åtminstone.
            400l malawi
            250l malawi
            56l yngel
            37,5l tetror blivande apisto

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #7
              Är du ute efter malwi så går både gurami och tetror bort. Finns inte i malawi-biotopen och blir förmodligen mat.

              För att svara på lite frågor:
              Växter som fungerar bra är de lite hårdare växterna som crinum, anubias och vallisneria.

              Sanden bör vara rätt småkornig som du säger, 1-3 mm fungerar bra.

              Du behöver inte silikona fast stenarna i glaset men liggunderlag är väldigt bra och ha. Stapla stenarna på liggunderlaget så de står stabilt och häll sedan sanden efter. På så sätt kan cikliderna gräva utan att undereliminera stenarna så de rasar.

              I ett 200 liters akvarium hade jag kört med max 3 sorters. I ett 300 liters 4. Du vill inte ha för få individer av varje art då risken för "mobbning" ökar.

              Några vanliga "lättare" m-bunas som är bra och starta med i ett kar av den storleken är t.ex. rödzebra , golden, saulosi, hongi, socolofi, mari gold. Dessa är dessutom relativt lätta att få tag på.

              Detta är vad jag tycker och sen har säkert andra annorlunda synpunkter än mig
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              • pwrdesign
                • January 2003
                • 384

                #8
                Ekwall: Läst att det ska vara ganska kalt i ett Malawi-kar ja, samtidigt så ser man väldigt många Malawi-kar med växter i:





                Ser ut att vara kraftiga blad, anubias och vallisneria kanske?
                Helt ok växter utseendemässigt, skänker lite skön färg till karet!

                Tulle: Tack för bra svar! Kan tänka mig 2 sorter men fler individer! Om jag kör på 2 sorters ciklider tillsammans med nån mal/snäcka, hur många av varje Ciklidsort ska jag satsa på? 5 st? Totalt 10 fiskar alltså (exklusive mal).

                Fastnade för Mari Gold och Saulos!

                Hur många bör vara hanar respektive honor?
                Fler honor än hanar har jag förstått?

                Om de nu skulle leka och man får yngel, hur hanterar man det? Måste man ha ett yngel-kar eller låter man dem bara vara i karet och låta naturen göra sitt?
                Senast redigerad av pwrdesign; 08 August 2010, 18:20.
                Malawi 540 Liter
                26 Liter Aquascaping

                Kommentar

                • ekwall
                  • February 2010
                  • 185

                  #9
                  Det är klart man kan ha växter i men det är inget jag tycker man ska ha.
                  Det behöver inte se trisst ut för att man inte har massa grönt i karet.
                  400l malawi
                  250l malawi
                  56l yngel
                  37,5l tetror blivande apisto

                  Kommentar

                  • pwrdesign
                    • January 2003
                    • 384

                    #10
                    Ekwall: Absolut inte, har sett många kar utan växter som är fantastiska, tycker det tillför en hel del bara. Hjälper till inte till lite med miljön i karet också? Fast har man ändå så få växter så kanske det är hugget som stucket.
                    Malawi 540 Liter
                    26 Liter Aquascaping

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #11
                      Jag hade anubias och vallisneria i mitt kar just för att det inte skulle se så kalt ut

                      Har sett många skitsnygga kar helt utan växter men fick inte till det på höjden med stenar så valde att komplettera med växter istället.

                      Till tvåhundra liter kan du ha varjefall 15 fiskar, exklusive mal.

                      Mari gold är svåra att se skillnad på men saulosi är desto lättare då honor och hanar har olika färg. Men precis som du säger så fler honor än hanar. Blir oftast en hane som är dominant och är där för många så är risken stor att de andra hanarna blir ihjäljagade.

                      Ska du ha ut så många yngel som möjligt så är det "spottkar" att föredra. Men är såklart inget tvång utan man kan även låta de spotta i det stora akvariet och hoppas några överlever. Att föredra då är många trånga gångar och hålor så de har chans att gömma sig.
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      • pwrdesign
                        • January 2003
                        • 384

                        #12
                        ok! Mari Gold var en extremt vacker fisk måste jag säga!

                        Jag sitter och klurar på bakgrund nu, har tillgång till en fräs som fräser 3x2 meter i frigolit, markskivor eller liknande, jobbar dessutom med 3D-modellering, rätt sugen på att modellera en bakgrund och fräsa ut den :P

                        Måste skaffa karet först, så jag ser exakta storleken.

                        Ang kar... finns en del med välvda rutor? Finns det några fördelar/nackdelar med det eller har det bara med design att göra?

                        mvH Patrik
                        Senast redigerad av pwrdesign; 08 August 2010, 18:47.
                        Malawi 540 Liter
                        26 Liter Aquascaping

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #13
                          Fräsa ut en bakgrund, låter ascoolt
                          Gör det! Gärna lägga den som ett projekt också

                          Ja finns med välvda rutor också, och enligt vad jag vet så är det endast design. Hade ett mindre innan och visst blir det en snyggare möbel men kan förvränga verkligheten lite.
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • pwrdesign
                            • January 2003
                            • 384

                            #14
                            Ja det kan nog bli ballt, ska klura lite på det, blir lätt en projekttråd isåfall

                            Funderade på detta med pumpar/filter.
                            Har man ett kar på 200-300 liter, så antar jag att interna pumpar/filter blir för klena?
                            Eller kan man t.ex. köra på 2 st stora interna pumpar? Tjejen är lite småkänslig för ljud så vill försöka hålla ner ljudnivån så mkt som möjligt.
                            Blir nog troligen en bra bänk till akvariet, som man faktiskt kan ljudisolera om man kör med externt filter.

                            Om man kör med externt filter så behöver man en cirkulationspump i akvariet, ellerhur? Cikliderna gillar lite ström har jag läst?
                            En doppvärmare för att hålla tempen, och sen är man i mål eller?

                            Har man en lite tjockare bakgrund så ser jag att man kan gömma filter, doppvärmare osv i bakgrunden? Vart placerar man utblås och insug i en sådan bakgrund? Och jag antar att man placerar doppvärmaren i samma gömma som utblåset?

                            Cirkulationspumpen (extern eller intern?) placeras antagligen på kortsidan av akvariet för att blåsa i längsriktningen?
                            Malawi 540 Liter
                            26 Liter Aquascaping

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Storelekn verkar ha väldigt liten betydelse för ljudnivån vad jag har märkt. Ett bra ytterfilter av god kvalitet som du förvarar ljudisolerat borde inte höras alls.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...