När kan jag skaffa fler fiskar? och ett par andra frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zureel
    • June 2010
    • 139

    #16
    ytterligare en fråga känns om det bara kommer nya :P
    9. Som jag skrivit tidigare misstänker att malen jag köpte även om jag berättade att jag bara hade ett litet akvarium till säljaren är en segelfenspleco ser nästan exakt ut som på artbilden så jag vet att den kommer behöva flytta från mitt lilla 60l akvarium nåja min fråga är upp till vilken c:a kroppslängd kommer han kunna trivas någorlunda i akvariet? innan jag måste ge bort honom, sälja honom, skaffa större akvarium eller avliva den för dess egen skull vill helst undvika det sista alternativet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Zureel
      ytterligare en fråga känns om det bara kommer nya :P
      9. Som jag skrivit tidigare misstänker att malen jag köpte även om jag berättade att jag bara hade ett litet akvarium till säljaren är en segelfenspleco ser nästan exakt ut som på artbilden så jag vet att den kommer behöva flytta från mitt lilla 60l akvarium nåja min fråga är upp till vilken c:a kroppslängd kommer han kunna trivas någorlunda i akvariet? innan jag måste ge bort honom, sälja honom, skaffa större akvarium eller avliva den för dess egen skull vill helst undvika det sista alternativet
      Spelar ingen roll hur liten den är - akvariet är för litet.

      Att mata 2 ggr om dagen är alldeles för mycket. 1 gång varannan dag räcker den första månaden
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Zureel
        • June 2010
        • 139

        #18
        jahaja då får det bli avlivning då för om redan inte funkar även när de är små så hinner jag inte fixa nåt av de andra alternativen

        Kommentar

        • askungen
          • June 2010
          • 107

          #19
          Nämen vänta lite nu, hur pass stor e den?
          Anki
          220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
          60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

          Kommentar

          • askungen
            • June 2010
            • 107

            #20
            Äh glömmde, sätt in den på annonser istället för att ta livet av den, skänk bort den så borde någon nappa som har ett stort akvarium.
            Anki
            220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
            60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

            Kommentar

            • Kevin_III
              • April 2010
              • 100

              #21
              jag har oxå en sådan segelfenspleco i mitt 60L och min mår prima (tycker jag) för min är ute o simmar varje dag och han äter och trivs med alla andra fiskar, hur ser jag om min mal inte trivs om någon vet? hoppas inte det gör något om jag lånar tråden lite??

              Kommentar

              • Zureel
                • June 2010
                • 139

                #22
                den är ungefär 7cm och jag inget problem med att tråden blir lite lånad. då jag bor på gotland är det lite svårare att hitta nytt hem till den

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Zureel
                  jahaja då får det bli avlivning då för om redan inte funkar även när de är små så hinner jag inte fixa nåt av de andra alternativen
                  Om affären har sålt den till dig och sagt att det var OK i ett 60 liters så bör de också ta tillbaka malen
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 August 2010, 17:20.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Zureel
                    • June 2010
                    • 139

                    #24
                    En lösning kanske är på gång en kompis mamma har några vänner som har stort akvarium hon skulle kolla ifall de vill ha den och då behöver jag inte oroa mig för att affären ska sälja den igen till ett för litet akvarium tror jag ska hålla mig till den andra akvarie affären de känns mer pålitliga

                    Kommentar

                    • Zureel
                      • June 2010
                      • 139

                      #25
                      Jo jag vet att jag kan använda sökfunktion och leta via artbeskrivningarna men det skulle vara kul att få föreslag på vad för algätande fisk som jag kan ha mitt 60l akvarium för det känns som jag kan göra ett bättre val om jag kombinerar föreslag med eget surfande på artbeskrivningar

                      Kommentar

                      • askungen
                        • June 2010
                        • 107

                        #26
                        Jag har äppelsnäckor i mitt 60 l och dem gör tokrent, går som slåttermaskiner över hela karet, just nu sitter dem o mumsar på en broccolli ja lagt ner, slurp, slurp
                        Anki
                        220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                        60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #27
                          Du kan ha sewellior, eller en beaufortia. En annan som jag tycker är riktigt effektiv är clown pleco. Jag hade ett kar på 112 liter där jag hade fått en hel del alger på anubias och en dag med denna gynnare så var de borta. de håller också träbitar finare då de äter av yttersta skiktet av trä kontinuerligt.

                          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1485&SOK=1 (nu står det 120 liter men den jag har är extremt liten och håller sig väldigt stilla så jag kan inte se varför den skulle kräva ett så stort kar.)

                          Checking out...

                          Kommentar

                          • Zureel
                            • June 2010
                            • 139

                            #28
                            Jag har tittat i ett par dar på en av mina växter och till min stora glädje upptäckt att den växt 15-20cm på en vecka vilket är en stor glädje för precis innan jag köpte akvariet övervägde jag plastväxter (usch) för att det lilla jag minns av akvarium när jag var liten var att växterna var svår att hålla liv i men så tänkte jag måste prova innan jag ger upp och skaffade pmdd efter att ha läst här på forumet så glad att jag valde levande växter

                            Kollade växtlistan och såg att det är en hornssärv
                            Senast redigerad av Zureel; 11 July 2010, 17:55.

                            Kommentar

                            • Zureel
                              • June 2010
                              • 139

                              #29
                              Ska få hem min mammas gamla karantän akvarium 60l hon hade ett stort förut men det gick sönder och nu har hon sköldpaddor så hon ska ta med det när hon reser ner till gotland kul med ett akvarium till även om det är lika litet

                              Kommentar

                              • Zureel
                                • June 2010
                                • 139

                                #30
                                O så kul såg precis att jag fått små yngel måste vara en av guppyhonorna som jag skaffat, phew flytväxterna jag köpte på tradera borde öka deras överlevnadschans får se om nåt överlever eller ifall de blir uppätna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...