Nyuppstartat 54liters utan startbakteriekultur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #16
    Ursprungligen postat av LinneaL
    Tack för hjälpen! Hur stort är ett stim?
    Minimum för ett stim är 6 st. Gärna ett litet större stim än flera små.
    h. Johan

    Kommentar

    • platoman
      • March 2010
      • 61

      #17
      Ursprungligen postat av hannesc
      asså vattenberedninsmedel är väl bakteriekultur inkluderat om inte jag missminner mig.

      men i vilket fall. det är bara på senare år som jag startar upp med bakteriekultur. förr körde jag bara rakt på bara

      men som andra säger. när tempen är stabil så dra i ett par pilotfiskar som får köra in karet.
      jaaa...jag undrar om det där med bakteriekulturer och vattenberdningsmedel som numera finns att köpa inte är lite båg och bara ett sätt att tjäna lite mer pengar... Själv har jag aldrig någonsin tillsatt något till akvarier jag startat upp och aldrig förlorat en firre på att släppt ner de efter bara några daga. De har dessutom sett ut att må bra!

      Fast jag ska erkänna att allt nytt inte är dåligt... har använt mig av algbekämpning nyligen och det funkade kanon...

      Kommentar

      • LinneaL
        • April 2010
        • 12

        #18
        Tack för snabb hjälp! Nu simmar det omkring tre små Platys i akvariet, och nu hoppas jag bara att de är tillräckligt tåliga för att sköta uppgiften väl.

        Ny fråga: Kan det bli för strömt i akvariet? Det ser ut som om de åker karusell så fort de slappnar av och får simma som sjutton för att komma motströms. Normalt? Bör man rikta om filtertratten?

        Tack igen!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          kan vara en ide att andra flödes riktningen. finns inget sätt att minska flödet på? typ en grej att vrida på eller så?

          Kommentar

          • LinneaL
            • April 2010
            • 12

            #20
            Ja, man borde kunna vinkla utblåset mer neråt kanske? Eller åt vilket håll borde orsaka minst karusellvarning? Kanske mot en vägg?


            Hur länge kan man tänka sig att det tar innan akvariet borde stabiliserats och man kan pusta ut över att fiskarna överlevt?

            Kommentar

            • Virros
              • January 2010
              • 488

              #21
              Jag hade för strömigt i mitt kar då jag hade ett filter som va från 70-250l. Men jag drog ner till affären o bytte den till 70-110l pump. Mitt akvarie ligger på 112l.

              Kolla om du kan byta pump hos den affären du köpte pumpen hos.

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #22
                Ursprungligen postat av LinneaL
                Tack för snabb hjälp! Nu simmar det omkring tre små Platys i akvariet, och nu hoppas jag bara att de är tillräckligt tåliga för att sköta uppgiften väl.

                Ny fråga: Kan det bli för strömt i akvariet? Det ser ut som om de åker karusell så fort de slappnar av och får simma som sjutton för att komma motströms. Normalt? Bör man rikta om filtertratten?

                Tack igen!
                Sätt upp en rot eller något som de kan skölda sig bakom kanske?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #23
                  Ursprungligen postat av Virros
                  Jag hade för strömigt i mitt kar då jag hade ett filter som va från 70-250l. Men jag drog ner till affären o bytte den till 70-110l pump. Mitt akvarie ligger på 112l.

                  Kolla om du kan byta pump hos den affären du köpte pumpen hos.
                  Mitt kar strömmade på lite väl bra tidigare men nu har jag inredning och växter som orsakat att pumpen inte ens räcker till längre, så beroende på framtida motstånd av inredning/växter skulle jag behålla den kraftfulla pumpen.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • LinneaL
                    • April 2010
                    • 12

                    #24
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Mitt kar strömmade på lite väl bra tidigare men nu har jag inredning och växter som orsakat att pumpen inte ens räcker till längre, så beroende på framtida motstånd av inredning/växter skulle jag behålla den kraftfulla pumpen.
                    Tack för tipset, det verkar ju jättelogiskt nu när man hör det på det här viset. Ska genast rikta om strömmen så att stackarna inte jobbar ihjäl sig där inne.

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #25
                      Ursprungligen postat av LinneaL
                      Tack för tipset, det verkar ju jättelogiskt nu när man hör det på det här viset. Ska genast rikta om strömmen så att stackarna inte jobbar ihjäl sig där inne.
                      Skaffa sedan lite inredning (gälört kan du ha flytandes vid mynningen för rejäl minskning av strömmen) som stoppar upp flödet eller fiskarna helt enkelt kan ställa sig bakom. Rikta sedan utblåset dit det gör mest nytta (vid ytan och längsmed långsidan) så får du ett bra flöde med varierande strömmar i karet så fisken själv kan välja!
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • Estetfjortiz
                        • March 2009
                        • 365

                        #26
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        nu tänker jag vara lite "biotop-polis"
                        kampfisken är ju från asien o resten från SA.

                        men klart de går ihop, (men jag föresrpråkar att man håller sig inom en biotop. myclet roligare att få ett kar som verkligen är som en "tårtbit från verkligheten")
                        Hörru Polisen, menade så klart inte att de skulle vara alla dessa fiskar samtidigt i akvariet! Gav bara förslag på fiskar som SKULLE KUNNA gå att ha där. Den får man väl välja och vraka lite hur man vill
                        HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                        Kommentar

                        • Estetfjortiz
                          • March 2009
                          • 365

                          #27
                          Ursprungligen postat av LinneaL
                          Är alla dessa stimfiskar? Tycker att albinopansarmalen är gullig, och Platyn verkar finnas i många färger. Kan man blanda olika stimfiskar, och hur många små stim verkar lagom?
                          Du skulle kunna köra med ett gäng albinopansarmalar, kanske 6 st och sen kanske 3-4 platy och kanske ett stim neontetror? Men dessa kommer ju inte från samma biotop direkt så du får akta dig för polisen
                          HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            du kan aldrig pusta ut över att de överlevt..att få o sen hålla karet i balans är en pågående process. visst blir det såatt det stabiliserar sig efter ca en månad men om man inte påassar sig o har lite koll kan värdena fara åt skogen.

                            men för att svara på fråga så typ nån månad kanske.


                            (fast jag fick nitrit spik av rang i mitt malawi efter 2,5 månad, men det löste sig)

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #29
                              Ursprungligen postat av Estetfjortiz
                              Hörru Polisen, menade så klart inte att de skulle vara alla dessa fiskar samtidigt i akvariet! Gav bara förslag på fiskar som SKULLE KUNNA gå att ha där. Den får man väl välja och vraka lite hur man vill
                              haha! a jag var på fjanthumör. bra av dig att ge förslag. o bra förslag till dessutom.

                              Kommentar

                              • Estetfjortiz
                                • March 2009
                                • 365

                                #30
                                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                                Skaffa sedan lite inredning (gälört kan du ha flytandes vid mynningen för rejäl minskning av strömmen) som stoppar upp flödet eller fiskarna helt enkelt kan ställa sig bakom. Rikta sedan utblåset dit det gör mest nytta (vid ytan och längsmed långsidan) så får du ett bra flöde med varierande strömmar i karet så fisken själv kan välja!
                                Vi kör inte med "pedigree om hunden själv får välja"

                                utan

                                "Varierande strömmar, om fisken själv får välja."

                                Förlåt, är morgontrött
                                Senast redigerad av Estetfjortiz; 14 April 2010, 09:24.
                                HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...