Nyuppstartat 54liters utan startbakteriekultur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LinneaL
    • April 2010
    • 12

    Nyuppstartat 54liters utan startbakteriekultur

    Hej!

    Igår kväll startade jag upp mitt fina lilla akvarium, tillsatte vattenberedningsmedel och fyra växter och en sten i den ljusa sanden. Däremot glömde jag helt den där startbakterien man ska tillsätta, vad händer med akvariet nu? Har läst någonstans att det inte kommer hända något alls, och att jag måste tillsätta bakterier för att biologin ska starta, samtidigt som jag läst att det är fiskarna som startar det iallafall. Hur ska jag göra? Klarar sig akvariet utan tillsatta bakterier eller måste jag springa till zooaffären och köpa och sedan vänta en vecka från det för att släppa i fiskar?

    Givetvis hittar jag inte sidorna jag tidigare läst, men har även för mig att jag läst någonstans att man kan "mata igång" befintliga bakterier i karet med lite flingfoder?

    Tacksam för hjälp, vill gärna inte börja akvariekarriären med att förstöra alltihop!
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    #2
    Köp någon tålig fick och släng i akvariet och så väntar du kanske 4 veckor innan du börjar fylla på med mer fisk. Tänk bara på att inte mata för mycket så här början.
    Vad för fiskar tänkte du ha?
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

    Kommentar

    • JLi
      • December 2004
      • 773

      #3
      Lägg i 2 st mindre nybörjarfiskar så fort tempen är ok. Mata fruktansvärt sparsamt 1 månad. Efter ca 1 månad, gör ett delvattenbyte ca 1/3. Öka fiskbestånet tålmodigt. öka matningen, övermata inte.
      h. Johan

      Kommentar

      • LinneaL
        • April 2010
        • 12

        #4
        Jag vet inte, det blir nästa fråga här. Fiskar verkar ganska noga med sin omgivning och jag har förstått att det är ganska begränsat med mina små (bokstavligt talat) förutsättningar. Akvariet är som sagt 54 liter, sanden ljus och än har jag bara en stor sten och lite olika växter.

        Vad för några skulle kunna passa? Egentligen föll jag pladask för en Silvermolly i fiskaffären, men jag är redo att böja mig efter fiskarnas önskemål såklart.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          asså vattenberedninsmedel är väl bakteriekultur inkluderat om inte jag missminner mig.

          men i vilket fall. det är bara på senare år som jag startar upp med bakteriekultur. förr körde jag bara rakt på bara

          men som andra säger. när tempen är stabil så dra i ett par pilotfiskar som får köra in karet.

          Kommentar

          • Estetfjortiz
            • March 2009
            • 365

            #6
            Silvermolly eller molly i övrigt vill nog ha lite större akvarium. Dessutom brukar de trivas bättre i lite bräckt vatten.

            Vill du ha levandefödare som molly finns ju platy, svärdbärare och guppy.
            Om du nu har sand tycker jag du ska skaffa ett gäng corydoras (pansarmalar), tex. metallpansarmal. De är bra på att städa matrester.

            I mitt 54 liters har jag 8 metallpansarmalar, ett stim kolglödstetror och en kampfisk. Har även ett med Kakaduaciklider.
            Kan länka några passande fiskar åt dig
            HETER NU MERA UNDERVATTEN!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ursprungligen postat av LinneaL
              Jag vet inte, det blir nästa fråga här. Fiskar verkar ganska noga med sin omgivning och jag har förstått att det är ganska begränsat med mina små (bokstavligt talat) förutsättningar. Akvariet är som sagt 54 liter, sanden ljus och än har jag bara en stor sten och lite olika växter.

              Vad för några skulle kunna passa? Egentligen föll jag pladask för en Silvermolly i fiskaffären, men jag är redo att böja mig efter fiskarnas önskemål såklart.
              Fiskar är inte det minsta noga med sin omgivning egentligen. men det är mycket roligare att försöka skaffa rätt miljö efter vart fiskarna kommer ifrån .hålla sig till biotoper! jag förstår inte folk som slänger i typ blå sand o en dykare tex.

              låter som ett Sydamerikanst tema skulle passa bra i ditt kar o då funkar silvermolly mycket bra.

              Kommentar

              • Estetfjortiz
                • March 2009
                • 365

                #8
                Metallpansarmal
                Albinopansarmal
                Kampfisk
                Platy
                Svärdbärare
                Kakaduaciklid

                Äppelsnäckor är också bra på att städa och är vackra också. Finns i många olika färger!
                Senast redigerad av Estetfjortiz; 13 April 2010, 10:04.
                HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  nu tänker jag vara lite "biotop-polis"
                  kampfisken är ju från asien o resten från SA.

                  men klart de går ihop, (men jag föresrpråkar att man håller sig inom en biotop. myclet roligare att få ett kar som verkligen är som en "tårtbit från verkligheten")

                  Kommentar

                  • JLi
                    • December 2004
                    • 773

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    nu tänker jag vara lite "biotop-polis"
                    kampfisken är ju från asien o resten från SA.

                    men klart de går ihop, (men jag föresrpråkar att man håller sig inom en biotop. myclet roligare att få ett kar som verkligen är som en "tårtbit från verkligheten")
                    Helt rätt ang. kampfisken. Sedan kommer ju levandefödarna långt i från samma biotop som cikliden och pansarmalarna. Personligen anser jag att det inte behöver vara så strikt biotopiskt i ett sällskapskar, men det är ju en smaksak.
                    h. Johan

                    Kommentar

                    • LinneaL
                      • April 2010
                      • 12

                      #11
                      Tack för tips!

                      I hur lång utsträckning anpassar sig fiskarna efter storleken? Förstår att Molly kan bli för stor, men vad betyder bräckt vatten? Är det ett större problem än hur stor fisken blir i slutändan?

                      Jag hade velat ha gärna några olika sorters små stim, som är lagom färgglada och snälla mot varandra.

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        I hur lång utsträckning anpassar sig fiskarna efter storleken?
                        Fiskarna anpassar sig inte alls efter storleken på akvariet.

                        vad betyder bräckt vatten?
                        Bräckt vatten är vatten med en del salt.


                        Är det ett större problem än hur stor fisken blir i slutändan?
                        Nej, inte i detta fallet. Om man bör ha bräckvatten beror på var mollysarna är odlade har jag förstått.

                        Kommentar

                        • LinneaL
                          • April 2010
                          • 12

                          #13
                          Ursprungligen postat av Estetfjortiz
                          Metallpansarmal
                          Albinopansarmal
                          Kampfisk
                          Platy
                          Svärdbärare
                          Kakaduaciklid

                          Äppelsnäckor är också bra på att städa och är vackra också. Finns i många olika färger!
                          Är alla dessa stimfiskar? Tycker att albinopansarmalen är gullig, och Platyn verkar finnas i många färger. Kan man blanda olika stimfiskar, och hur många små stim verkar lagom?

                          Kommentar

                          • JLi
                            • December 2004
                            • 773

                            #14
                            Ursprungligen postat av LinneaL
                            Är alla dessa stimfiskar? Tycker att albinopansarmalen är gullig, och Platyn verkar finnas i många färger. Kan man blanda olika stimfiskar, och hur många små stim verkar lagom?
                            Av dessa fiskar är det egentligen bara pansarmalarna som är stimfiskar. Klart man kan blanda olika stimfiskar men då bör man i regel ha ett eget stim av varje art. Enligt vissa källor stimmar pansarmalarna över artgränserna men om det stämmer eller inte kan jag inte ta ställning till. Enligt min mening är ett stim lagom till ditt akvarium. 54 liter är trots allt ett mycket begränsat livsutrymme för fiskar fastän de är små.
                            h. Johan

                            Kommentar

                            • LinneaL
                              • April 2010
                              • 12

                              #15
                              Ursprungligen postat av JLi
                              Av dessa fiskar är det egentligen bara pansarmalarna som är stimfiskar. Klart man kan blanda olika stimfiskar men då bör man i regel ha ett eget stim av varje art. Enligt vissa källor stimmar pansarmalarna över artgränserna men om det stämmer eller inte kan jag inte ta ställning till. Enligt min mening är ett stim lagom till ditt akvarium. 54 liter är trots allt ett mycket begränsat livsutrymme för fiskar fastän de är små.
                              Tack för hjälpen! Hur stort är ett stim?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...