Ang. gnäll på ak.storlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #16
    Ursprungligen postat av welonka
    Ja men liksom, om det skulle vara så himla hjärtlöst och hemskt att ha fiskar i små akvarier varför säljer man det då? Och varför skriver de, till och med här på denna hemsidan om att det är helt okej?

    Jag skulle aldrig ha en 1cm guppy i 1l, men jag stör mig på att folk ibland inte vet något om hur fisken trivs/ser ut och gnäller iaf.
    Du har haft fiskarna i en och en halv månad, så det är klart att de inte har hunnit växa ur ditt lilla akvarium än. Men de kan bli flera tiotals år gamla och ungefär två decimeter stora. Men då måste de få rätt förhållanden.

    Den där regeln du hänvisar till om en liter vatten per centimeter fisk är en av de myter som cirkulerar, den är helt enkelt alldeles för trubbig för att använda.

    Jag tycker det är jättebra att du har hittat hit till Zoopet och har reggat dig här. Det betyder att du vill dina fiskars bästa, och det är förstås det viktigaste. Men du kommer nog aldrig få någon här som tycker att det är okej att ha två guldfiskar på det sätt som du har dem.

    Jag skulle vilja göra några jämförelser från din hemsida. Du skriver om uppvisning på ett alldeles för halt golv. Det gick ju inte att göra uppvisning så bra som du och de andra skulle vilja. Men trots det genomförde ni den.
    Och det gick ju bra. Men tänk dig om alla uppvisningar och tävlingar genomfördes på sådana golv.Kanske för att det är dyrt med riktig behandling av golvet, eller för att det ser snyggare ut för publiken med ett blankt golv. Ingen dansare skulle i längden kunna dansa på sådana golv, många skulle skada sig, en del riktigt illa osv.
    Ungefär så är det med guldfiskar i små akvarium. Dina två har överlevt än så länge. Det kan jämföras med den enda uppvisningen ni gjorde. Men att ha dem där permanent är som att alltid ha så hala golv. Och kanske skulle inga dansare direkt dö att ett golv, men det är vad guldfiskar gör i ett litet akvarium.

    Sen skriver du om när ser all snö utanför fönstret på morgonen. Din mamma hade redan varit ute med er lilla hund. Varför? Ja, självklart för att det måste man med en hund. Man kan inte låta en hund gå nödig inne, bara för att det är mycket snö eller kallt. Så man går ut, och antagligen hade Hugo rätt kul också ute i snön. Och ungefär så skulle dina guldfiskar ha det i ett lagom stort akvarium.
    Jycken kan leka och busa inne, men i längden skulle den må riktigt dåligt av att aldrig få gå ut.
    Och om ni sköter om Hugo på rätt sätt, varför inte Lady och Gaga?

    Varför säljer man så små akvarium om man inte får ha dem?
    Jämför med dansen igen då. Du vet ju att det finns klädregler, särskilt om klänningarna. Ju yngre tjej, desto längre ska kjolen vara, 9-10-åringar ska inte svassa runt i rumpkorta kjolar och försöka se sexiga ut. Men det går ju att se på varenda tiodanstävling klänningar som bryter ordentligt mot alla klädregler. Varför? Tja, det lönar sig.

    Och lönar sig nåt så är många människor beredda att bryta mot regler, vare sig det gäller pengar eller domarpoäng. Särskilt om det drabbar nån annan, medtävlare som får sämre placering eller fiskar som får för små akvarium.

    Dock försökte ju din zoohandlare att få dig att förstå att fiskar ska ha minst 40 liter. så det är ju inte bara vi som tycker att dina fiskar har det för trångt.

    Ta dig du en ny funderare på om det är guldfiskar du ska ha på ditt skrivbord. Det finns fiskar du kan ha i ditt 35-liters kar, inte bara räkor.
    Det finns t ex ett släkte fiskar som heter Microrasbora, där finns fina fiskar som passar. Eller en underbar liten skönhet som heter galaxyrasbora, kolla in den. Danio margarita heter den om du vill googla.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Fjosor
      • July 2009
      • 50

      #17
      Ursprungligen postat av joelvuo
      Det verkar inte vara något troll

      http://megus.blogg.se/category/min-sota-hugo.html
      Jag kan inte sluta skratta!!!

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #18
        Mumin är så härligt klok här!
        Istället för att hugga med vassa tänder bara för att hon öppnade sin tråd med en provocerande fråga/provocerande inlägg kan vi väl försöka förklara -Varför- vi blir upprörda när vi ser djuren inklämda i alltför trånga kar?
        Ingen är för ung, eller gammal, för att lära sig. ^^

        Så jag hoppas att du försöker ta till dig av de svar du får här, Welonka! Fjorton liter är fel på gränsen till grymt redan nu. När fisken växer, om den överlever, kan kroppen till och med missbildas... och vid det laget är det sedan länge för sent att göra någonting åt saken.
        Som sagt. Det finns många fler alternativ än man kanske tror från början.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #19
          Ursprungligen postat av Mumin
          Du har haft fiskarna i en och en halv månad, så det är klart att de inte har hunnit växa ur ditt lilla akvarium än. Men de kan bli flera tiotals år gamla och ungefär två decimeter stora. Men då måste de få rätt förhållanden.

          Den där regeln du hänvisar till om en liter vatten per centimeter fisk är en av de myter som cirkulerar, den är helt enkelt alldeles för trubbig för att använda.

          Jag tycker det är jättebra att du har hittat hit till Zoopet och har reggat dig här. Det betyder att du vill dina fiskars bästa, och det är förstås det viktigaste. Men du kommer nog aldrig få någon här som tycker att det är okej att ha två guldfiskar på det sätt som du har dem.

          Jag skulle vilja göra några jämförelser från din hemsida. Du skriver om uppvisning på ett alldeles för halt golv. Det gick ju inte att göra uppvisning så bra som du och de andra skulle vilja. Men trots det genomförde ni den.
          Och det gick ju bra. Men tänk dig om alla uppvisningar och tävlingar genomfördes på sådana golv.Kanske för att det är dyrt med riktig behandling av golvet, eller för att det ser snyggare ut för publiken med ett blankt golv. Ingen dansare skulle i längden kunna dansa på sådana golv, många skulle skada sig, en del riktigt illa osv.
          Ungefär så är det med guldfiskar i små akvarium. Dina två har överlevt än så länge. Det kan jämföras med den enda uppvisningen ni gjorde. Men att ha dem där permanent är som att alltid ha så hala golv. Och kanske skulle inga dansare direkt dö att ett golv, men det är vad guldfiskar gör i ett litet akvarium.

          Sen skriver du om när ser all snö utanför fönstret på morgonen. Din mamma hade redan varit ute med er lilla hund. Varför? Ja, självklart för att det måste man med en hund. Man kan inte låta en hund gå nödig inne, bara för att det är mycket snö eller kallt. Så man går ut, och antagligen hade Hugo rätt kul också ute i snön. Och ungefär så skulle dina guldfiskar ha det i ett lagom stort akvarium.
          Jycken kan leka och busa inne, men i längden skulle den må riktigt dåligt av att aldrig få gå ut.
          Och om ni sköter om Hugo på rätt sätt, varför inte Lady och Gaga?

          Varför säljer man så små akvarium om man inte får ha dem?
          Jämför med dansen igen då. Du vet ju att det finns klädregler, särskilt om klänningarna. Ju yngre tjej, desto längre ska kjolen vara, 9-10-åringar ska inte svassa runt i rumpkorta kjolar och försöka se sexiga ut. Men det går ju att se på varenda tiodanstävling klänningar som bryter ordentligt mot alla klädregler. Varför? Tja, det lönar sig.

          Och lönar sig nåt så är många människor beredda att bryta mot regler, vare sig det gäller pengar eller domarpoäng. Särskilt om det drabbar nån annan, medtävlare som får sämre placering eller fiskar som får för små akvarium.

          Dock försökte ju din zoohandlare att få dig att förstå att fiskar ska ha minst 40 liter. så det är ju inte bara vi som tycker att dina fiskar har det för trångt.

          Ta dig du en ny funderare på om det är guldfiskar du ska ha på ditt skrivbord. Det finns fiskar du kan ha i ditt 35-liters kar, inte bara räkor.
          Det finns t ex ett släkte fiskar som heter Microrasbora, där finns fina fiskar som passar. Eller en underbar liten skönhet som heter galaxyrasbora, kolla in den. Danio margarita heter den om du vill googla.
          Det är väl inte 35 liter hon har, det är nog bara 14 liter? Och i 14 liter kan man inte ha någon fisk enligt mig.

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #20
            Var är föräldrarna i allt detta?
            Tycker att de har skyldighet att ta reda på fakta om de djur som kommer in i deras hem.
            / dtoppen /

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Mumin
              Varför säljer man så små akvarium om man inte får ha dem?
              Vad menar du - visst får man ha små akvarier.

              Dock försökte ju din zoohandlare att få dig att förstå att fiskar ska ha minst 40 liter. så det är ju inte bara vi som tycker att dina fiskar har det för trångt.
              Återigen vad menar du - jag har flera akvarier som är mindre än 40 liter (och samtliga är lagliga). De flesta av de fiskarna som jag har i dessa akvarier har mer utrymme än vad en diskus eller en guldfisk har som går i ett 1000 liters akvarium.

              Jag tycker att det är helt uppåt väggarna att säga att fiskar skall ha minst 10 liter, minst 40 liter, minst 1oo liter, minst 10000 liter etc. etc.

              ALLA arter har ett behov på storlek, form, inredning etc. på akvariet som varierar mellan olika arter alltefter deras storlek och beteende.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 February 2010, 15:31.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #22
                Ursprungligen postat av Mumin

                Varför säljer man så små akvarium om man inte får ha dem?
                Det beror helt och hållet på vad man stoppar i dem.
                Kolla detta exempel.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  #23
                  Om ni läser igenom inlägget ordentligt så ser ni att just den frågan "Varför säljer man så små akvarium om man inte får ha dem?" inte var Mumins egen, utan ett sätt att tydliggöra inlägget för trådskaparen.
                  Visst?
                  Eller är det jag som läser snett och de andra som har rätt? ^^

                  Vilket asballt akvarierum för övrigt. O_O
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • SenorBastardo
                    • November 2006
                    • 121

                    #24
                    För små akvarier eller inte, antal centimeter fisk per liter vatten etc. Vissa fiskar går utmärkt i små burkar andra inte och det är inte alltid avhängigt storleken på fisken utan även hur den beter sig etc. Det är ju bara att läsa på innan man skaffar sig fisken.

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #25
                      Ursprungligen postat av Guy Palm
                      Det märks att det är sportlov, alla troll brukar dyka upp då.
                      Troll är nog det minsta... Ursäkta mig med jag bara undrar... Varför anger man att man är 19 år här, men i blogg till synes endast 13år?? Det förklarar väll hela logiken.

                      Varför man säljer små akvarium: För att tjäna pengar på dem som INTE vill ha stora akvarium. Allt går att sälja med mördande reklam.
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #26
                        Ursprungligen postat av Pickles
                        Om ni läser igenom inlägget ordentligt så ser ni att just den frågan "Varför säljer man så små akvarium om man inte får ha dem?" inte var Mumins egen, utan ett sätt att tydliggöra inlägget för trådskaparen.
                        Visst?
                        Eller är det jag som läser snett och de andra som har rätt? ^^

                        Vilket asballt akvarierum för övrigt. O_O

                        Tack Pickles, det var precis det jag försökte göra, dessutom tipsade jag ju trådskaparen om fiskar som går utmärkt att ha i ett akvarium av hennes storlek.
                        Mitt inlägg var väl långt nog, utan att jag behövde förtydliga för er som redan är insatta, eller skriva att handlaren pratade specifikt om guldfiskar.
                        Det viktiga är väl inte att hacka på varandra, utan att få ännu en akvarist att se till sina fiskars behov.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • CyberLizard
                          • October 2009
                          • 165

                          #27
                          Nu ber jag om ursäkt redan i början, för jag har inte orkat läsa igenom de längsta trådarna här. Men vad jag såg var det ingen som riktigt förklarade vad "1cm=1L"-regeln egentligen innebär. Därför tar vi en liten infopost som är lätt att se (och så hoppas jag att inte något av proffsen redan skrivit detta!).

                          Så här ligger det till:
                          Den regeln som säger att man ska ha 1 liter vatten per cm fisk gäller enbart när man vill ta reda på vilket ungefärligt antal fiskar man kan belasta karet med. Det har alltså inte så mycket med fisken att göra, utan hur mycket karet klarar av att bryta ned i en jämn takt.

                          Sedan finns det (Som redan nämnt i tråden) för varje fiskart ett minstavärde på hur litet ett kar skall vara för att just den fiskarten skall trivas.

                          För att ta ett praktiskt exempel:
                          Neontetror (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476&SOK=1) kräver minst 45L vatten. Så ska du bara ha 1 fisk måste du fortfarande ha 45L.

                          Men tetror är stimfiskar, så du vill ha lite fler än bara 1 fisk. Nu kommer cm/l-regeln in. Neontetror kan bli 5 cm långa. Om du då vill ha 10 stycken neontetror så blir deras sammanlagda längd 50 cm, vilket då innebär att du måste ha 50 liter vatten i akvariet. Alltså räcker 45 liter vatten bara till 9 neontetror.

                          Detta är reglerna i praktiken. De är inte alltid smidiga, men innan man blivit en vanare akvarist bör man försöka följa dem för att inte riskera att ta kål på sina fiskar. Med vissa arter, exempelvis en del dvärgciklider, så kan du ha en hane i ett 60 liters akvarium, men ska du ha två kanske du måste ha 120 liter! Har du två hanar i ett mindre akvarium finns risken att de dödar varandra.
                          Projektråd 160L SA

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av C.Ciklid
                            Varför man säljer små akvarium: För att tjäna pengar på dem som INTE vill ha stora akvarium. Allt går att sälja med mördande reklam.
                            Allt säljande går ut på att sälja så pass att man kan driva företaget.
                            Det är inget fel på små akvarier - det som är fel är att man håller fiskar i akvarier där de inte hör hemma.

                            Nanoakvarierna har varit ett lyft framåt för akvariehobbyn och även för djurhållningen.
                            Så för varje fiskart man skaffar sig så skall man sätta in sig i artens specifika behov
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 February 2010, 17:54.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Återigen detta med 1 cm = 1 L är en usel regel som det vore bättre att skrota totalt.

                              En art som blir 10 cm skulle alltså enligt den kräva lika mycket vatten som 2 fiskar av en art som blir 5 cm.
                              Rent teoretiskt (men inte praktiskt) skulle detta vara en vettig regel om 5 cm fiskarna hade samma bredd och höjd som 10 cm fisken. Nu är det nästan aldrig så utan större fiskar är också betydligt bredare och högre och är oftast mer än dubbelt så stora.
                              Påhittat exempel
                              2 fiskar x (5cm x 1cm x 1cm) = 10
                              1 fisk x (10cm x 2 cm x 2cm) = 40
                              I DETTA påhittade exempel krävs det alltså 8 st 5 cm fiskar för att det skall motsvara 1 st 10 cm fisk.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Pickles
                                • October 2009
                                • 1155

                                #30
                                Det här har kanat iväg och blivit en rätt intressant tråd, men jag undrar om trådskaparen inte drev med oss ändå?
                                Av någon anledning fungerar i alla fall inte blogglänken längre.. och hon är väldigt, väldigt sparsam med sina egna åsikter, inte sant?
                                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                                ~25l vatten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...