Byta fiskar helt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • El_latiinoo
    • February 2010
    • 43

    Byta fiskar helt?

    hejsan

    jag har nu förnärvarande 2 guldscalarer, 2 röda läppguramis, en marmor gurami(den ena dog idag) 5 guldbarber, 2 afrikanska glasmalar, 2 pansarmalar, 2 makropoder och en ancinstrus mal. Av det jag läst och hört så är detta fel fiskar för ett 110l akvarium vissa blir väldigt aqggresiva som makropoderna (det är två hanar) behöver mycket plats att röra sig på. jag vill veta vilka fiskar jag kan byta in mot andra och vilka jag kan ha kvar eller andra fiskar som rekomenderas. tycker om olika sorter, men tydligen så funkar många fiskar jag tycker är fina inte ihop. om jag fått bestämma från början så hade jag köprt några kampfiskar och lite neontetror men det är försent för det nu.

    behöver hjälp idag innan kl 4 för jag tänkte byta idag innan dess snälla hjälp mig
    Mycket vill ha mer...

    110l sällskaps akvarium
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Spara dina pansarmalar och ancistrusen, möjligen guldbaberna också men de hade jag också lämpat av. Köp fler pansarmalar lite tetror och börja där. Sen går du hem och läser på! Gör INGA impulsköp och inga köp som du inte kollat upp noga i förhand.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • El_latiinoo
      • February 2010
      • 43

      #3
      ska vänta tills imorgon med att byta så om någon kan hjälpa mig så vore det snällt. tack för ditt svar sultanen. jag ska göra det men kan jag inte behålla scalarerna också? tycker dom är så fina hehe
      Mycket vill ha mer...

      110l sällskaps akvarium

      Kommentar

      • Virros
        • January 2010
        • 488

        #4
        Beror på hur stor scalarerna är, en vuxen vill ha minst 200-300 liter

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Skalarerna går bra att behålla om de är små men när de blir större bör de gå i lite större kar, får man ett par som kommer bra överens kan man ha dem rätt länge i så pass små kar (man ser änna om tanken är för liten för dem). Som sagt eg. är det väl mest makropoderna som skulle behövas att tas bort och personligen hade jag tatt bort glasmalarna.

          Sen skall jag säga en sak till det ju ifs smak å tycke men förutom solitära arter blir det snyggare akvarier och funkar bättre med "färre arter och fler individer" det är ett bra koncept att hålla sig till!!! Gör du det i framtiden kommer du få mindre problem och mkt mkt snyggare kar än den klassiska "fisksoppan" som allt för ofta ses i sällskapskar hos folk som är nya i hobbyn.

          Ursprungligen postat av El_latiinoo
          hejsan

          jag har nu förnärvarande 2 guldscalarer, 2 röda läppguramis, en marmor gurami(den ena dog idag) 5 guldbarber, 2 afrikanska glasmalar, 2 pansarmalar, 2 makropoder och en ancinstrus mal. Av det jag läst och hört så är detta fel fiskar för ett 110l akvarium vissa blir väldigt aqggresiva som makropoderna (det är två hanar) behöver mycket plats att röra sig på. jag vill veta vilka fiskar jag kan byta in mot andra och vilka jag kan ha kvar eller andra fiskar som rekomenderas. tycker om olika sorter, men tydligen så funkar många fiskar jag tycker är fina inte ihop. om jag fått bestämma från början så hade jag köprt några kampfiskar och lite neontetror men det är försent för det nu.

          behöver hjälp idag innan kl 4 för jag tänkte byta idag innan dess snälla hjälp mig
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • El_latiinoo
            • February 2010
            • 43

            #6
            Men ert råd är att lämna tillbaka alla fiskarna förutom barberna, och malarna? tycker scalarerna är lugna med varandra nu tycker jag. men vill ha in några neontetror och någon kampfisk men är rädd att dom andra fiskarna kommer vara dumma mot dom och bita på dom. kan man ha några sånna utan några problem?
            Mycket vill ha mer...

            110l sällskaps akvarium

            Kommentar

            • Virros
              • January 2010
              • 488

              #7
              neontretror funkar utmärkt men däremot vet jag inte om kampfisken

              Kommentar

              • El_latiinoo
                • February 2010
                • 43

                #8
                köpte idag en kampfisk hane och två honor. köpte även 5 zebrafiskar det är mest scalarerna som är jobbiga mot dom så får se hur det utvecklas funderar på att köpa fler zebra fiskar oxå så jag har ca 10 sy.
                Mycket vill ha mer...

                110l sällskaps akvarium

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Lämnat bort ett gäng fiskar nu också?
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • El_latiinoo
                    • February 2010
                    • 43

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sultanen
                    Lämnat bort ett gäng fiskar nu också?

                    ja klart! jag lämna bort båda makropoderna och båda glasmalarna. men är lite osäker om jag ska lämna bort guldscalarerna oxå. men vill igentligen inte:\
                    Mycket vill ha mer...

                    110l sällskaps akvarium

                    Kommentar

                    • akvavirum

                      #11
                      Förr eller senare får du ändå göra det om du inte avser att köpa ett större

                      - risken finns att de blir aggressiva mot de andra fiskarna om de blir alltför stressade av att vara i ett mindre kar än vad de helst ska ha. Mvh

                      Kommentar

                      • El_latiinoo
                        • February 2010
                        • 43

                        #12
                        Ursprungligen postat av akvavirum
                        Förr eller senare får du ändå göra det om du inte avser att köpa ett större

                        - risken finns att de blir aggressiva mot de andra fiskarna om de blir alltför stressade av att vara i ett mindre kar än vad de helst ska ha. Mvh
                        men hur länge kan man ha dom i sånt här akvarium, alltså hur lång tid tar det tills dom är fullvuxna?
                        Mycket vill ha mer...

                        110l sällskaps akvarium

                        Kommentar

                        • Virros
                          • January 2010
                          • 488

                          #13
                          Dem kommer aldrig bli fullvuxna i ditt akvarium, för litet för dem.

                          Kommentar

                          • Rooster
                            • March 2006
                            • 1468

                            #14
                            Ursprungligen postat av El_latiinoo
                            men hur länge kan man ha dom i sånt här akvarium, alltså hur lång tid tar det tills dom är fullvuxna?
                            De kan gå ett bra tag ett par år iaf.
                            Det beror lite på, fisk tenderar att växa något snabbare och dessutom bli större, i större kar är iaf mina erfarenheter.
                            Men skitsamma du märker när det börjar bli lite trångt, i fall de blir aggressiva mot de andra fiskarna och/eller om det ser väldigt trångt ut för dem. (Folk tänker alldeles för mkt på allt möjligt det löser sig...)
                            Fish for Life!!!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...