Råd om kuliål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    #61
    hoppas jag klarar mig från att massa firrar dör.
    Akvariet hade varit igång med Tetrorna i en vecka igår

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #62
      Inga fler fiskar...annars får du problem längre fram. Njut nu av karet och köp fler växter och mata sparsamt
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Lineli
        • February 2010
        • 565

        #63
        funderar på vad jag ska ha för växter, några fina låga skulle vara fint.

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #64
          Köp de låga "Anubias" som heter "Anubias nana", de blir bara 5-8 cm höga, har styva blad. Rötterna ska ner i sanden men den större rotstocken ska ligga ovanför sanden. Var noga med att skölja av dem noga (gnugga lite försiktigt på bladen) innan de sätts i akvariet.

          När Ancistrusen blir större kommer den kräva en tablett för sig själv. Jag var tvungen att flytta mina pansarmalar och kuhli till ett annat akvarium för de var för stressade när Ancistrusen jagade bort dem hela tiden. De blev alltså inte skadade, men de fick ingen tid till att äta! Så du får väl se hur det går sen när Ancistrusen har blivit större. Men just nu går det ju bra

          Som sagt, var noga med delvattenbyte, 20-25% en gång i veckan och köp inga fler fiskar nu. Mata bara så mycket som äts upp snabbt! Och rör inte filtret, så att nyttobakterierna får en chans att hinna med nu när du köpt nya fiskar.

          Hoppas allt går bra med dina invånare, lycka till!
          / Ebba

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #65
            Håller med Toccata Viktigt att inte köpa fler fiskar. Om du vill köpa något, köp växter
            Anubis kan man oxå knyta fast på rötter. Det blir riktigt snyggt

            Vill du ha enkla som inte kräver mkt men som är bra för karet, Vattenpest. Fult namn på en fin växt.

            Kolla oxå vad du har för lysrör i karet. Bra lysrör = bra växter + pmdd, men många saker att tänka på nu på en gång
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #66
              I eftermiddag for jag till affären för att köpa tester till mitt kar och det visade sig att jag hade lite hög nitrit och Gh värde. Jag kokade det nya vattnet lät det svalna och tillsatte det sedan. Jag planterade även tre nya växter som jag tyvärr inte vet vad de heter.
              Jag vet inte hur man lägger upp kort annars kunde jag visa

              Såg på en sida att man ska byta 5% flera ggr / dag vad säger ni om det?

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #67
                Om du har en hög nitritvärde i karet så byt 10% varje dag i en veckas tid och mata minimalt.
                Det är lätt hänt att man får nitrit och bli inte orolig, men undvik nu att köpa fiskar. För för högt nitrit = fiskdöd och khuli död.

                Tester som man ska använda är dropptester (om du inte redan vet om det) Dropptester som man mäter Ph värdet och Nitrit. Det är de enda jag går efter. Finns 10000 andra tester, och de flesta är onödiga för sällskaps akvarium.
                Min personliga åsikt
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Lineli
                  • February 2010
                  • 565

                  #68
                  Jag använde mig av Tetra 6 i en. den mäter PH, Kh, Gh, no2, no3, och cl2.
                  Man stoppade ner en sticka i vattnet och läste av den efter två olika tider.

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #69
                    Okej, sticktester är inte alltid korrekta och därför föredrar jag dropptest, men har du sticktest så kör på det.
                    Tetra har bara ph test och nitrit test oxå i droppform. då tar man lite av akvarievattnet i en bägare och så droppar man lite av kemikaliet i behållaren och efter ngn minut så blir vattnet i en annan färg och så har man en färgskala som visar vad alla färger betyder.

                    men gör nu så, inga fler fiskköp och så byter du 30% vatten varje dag i en veckas tid. så ska du se att nitriten försvinner.

                    Nästa gång du går till fiskaffären fråga efter Easylife.

                    BÄSTA medlet att ha i karet vid vattenbyte och vid stressade fiskar.
                    Läs här http://images.google.se/imgres?imgur...26tbs%3Disch:1
                    .
                    Jag tycker den är super bra!
                    Senast redigerad av Nubi; 21 February 2010, 19:48.
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #70
                      Det bästa lysröret enligt mig är Philips Aquarelle, brukar finnas i djuraffärer (viktigt för att få växterna att trivas). Ju fler växter, desto lättare att komma i balans och akvariet blir så fint! Gruppera växterna lite så att de inte står en och en, brukar bli finast.

                      Bara guldmedlemmar får lägga upp bilder här, men du kan lägga upp bilder på den här sidan och sen posta länken som skapas till din bild här i forumet:
                      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                      Eller här:
                      Content from Photobucket intended to make storing and preserving photo and video memories easier.


                      Jag skulle rekommendera att byta ungefär 10% varje dag nu, och mata väääldigt sparsamt även om fiskarna ser ut att vara hungriga. De klarar sig väldigt länge utan mat, så mata bara pyttelite så att det äts upp direkt. Filtret har för få nyttiga bakterier så här i början, det är därför nitrit-värdet stiger. Man måste ge bakterierna en chans att föröka sig.

                      Lycka till!
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • Lineli
                        • February 2010
                        • 565

                        #71
                        Vad snälla ni är som ger mig så många bra tips Anledningen att jag köpte just det testet var för att det andra var slut, annars hade jagköpt det.
                        Jag har även planterat tre nya växter
                        Jag har inte tänkt köpa fler fiskar, är nöjd med min besättning
                        Kuli har blivit mycket gladare sedan de nya firrarna kom

                        Kommentar

                        • hult87
                          • February 2010
                          • 1287

                          #72
                          jag vill också skaffa kuhliål men tror inte att jag ska ha mer fisk i mitt akvarium, det är nog fullt men funerar på att skaffa ett till når ekonomin tillåter

                          Kommentar

                          • Lineli
                            • February 2010
                            • 565

                            #73
                            Nu har jag bytt 10liter vatten igen! och matat pyttelite!

                            Kommentar

                            • Grothras
                              • July 2009
                              • 401

                              #74
                              Khuli är en av mina favoritfiskar sedan lång tid då vi hade akvarium då jag fortfarande bodde hemma. Man såg dem inte så ofta men de lever så länge. De hängde med 3 flyttar över närmare 7 år. Var alltid lika roligt när man såg dem komma fram.

                              Nu har jag 4 stycken. Har bara sett 2 samtidigt men jag har ju trots allt vädigt beväxt botten i mitt akvarium.

                              Kommentar

                              • Johanski
                                • February 2007
                                • 3044

                                #75
                                Vafalls, mata absolut ingenting under tiden du har nitrit. Fiskarna klarar sig utan maten men kan dö av maten.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...