Råd om kuliål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #46
    Ursprungligen postat av Lineli
    Nubi- din ancistrus är verkligen fin, hur stor?
    Tack! han e inte så stor som Mårten. Mårten är ca 15cm och har massooooor av sprötar
    Denna kanske är 8 cm max. Fick hem honom när han var 4cm super söt!!
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #47
      Jag lånar din tråd lite
      Köpte idag en Khuli ål som jag aldrig sett tidigare 20kr var inte så farligt
      Det syns inte på bilden men den är väldigt GUL och med bruna ränder, inte som de vanliga khuli man ser.Super coolt tycker jag.
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01100.JPG
Visningar: 1
Storlek: 143,7 KB
ID: 2117859

      Förlåt! jag som inte kan räkna! *skratt* 112l för en hane och hona ancistrus blir kanoners!

      Sen vill jag tipsa om Borneosucker, Är helt såld på de små liven
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01098.JPG
Visningar: 2
Storlek: 110,4 KB
ID: 2117860
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • hult87
        • February 2010
        • 1287

        #48
        det var ett riktigt snyggt mönster på den ålen

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #49
          Ursprungligen postat av hult87
          det var ett riktigt snyggt mönster på den ålen
          påminner mig om banansplitt glass *skratt*
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #50
            Ursprungligen postat av Nubi
            påminner mig om banansplitt glass *skratt*

            ja precis

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #51
              Nubi: du får låna tråden hur mkt du vill. Bara kul med bilder

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #52
                Lineli -Tack
                igår efter att lampan släckt tog jag fram en ficklampa och lyste i karet.
                Malarna, khuli ålarna kom fram och började leta efter gott

                Jag hade hoppats på att få se den nya khuli som vi döpt till banana *skratt*
                Men den ville inte komma fram. Inte konstigt

                Planen nu är att inreda 180l till ett asiatisk kar där khuli ålarna och Borneosucker blir de bottenlevande individerna. ska ha fin fin sand så knulisarna kan gräva ner sig ...om de nu gör det...
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #53
                  Hej! De tabletter jag matar med är en liten påse med en pansarmal på, av märket "hikari"

                  Det är tabletter som ska lämpa sig för pansarmalar men också för ålar.
                  Man kan ju mata med det som "standard" och sen 2 gånger i veckan kanske mata med frysfoder (om man får det att sjunka!) av något slag, som har mer "bitar" som de kan tugga i sig. Fortfarande är det matning när det är mörkt som gäller

                  Frysfoder smutsar ner ganska mycket, det är därför man inte bör mata så mycket med det varje gång, om man inte vet att man har väldigt bra vattenkvalitet och filtrering.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • Lineli
                    • February 2010
                    • 565

                    #54
                    Jag har köpt (efter rekomendation i "fiskaffären") Tetra Tabimin tabletter för bottenlevande fiskar. I affären sade de en halv tablett 2ggr/v och de dagarna ska inget flingfoder ges.

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #55
                      O_O que??
                      Vad ska dina fiskar leva på då??
                      Låter verkligen skumt....eller äre jag som läst fel? Ta inte allt butikbiträde säger på största allvar. Kan bli sååå fel.

                      En tablett varannan dag + flingfoder till fiskarna, skulle jag ge om det rör sig om mer än 4 pansarmalar/khuli ålar, förutsättningen att man har ett B R A filter.

                      Gud jag ger mkt mkt mkt mkt mkt mkt mer än så till mina malar och khuli ålar.
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • toccata
                        • January 2004
                        • 1238

                        #56
                        Det allra viktigaste är att titta på fisken och se om den blir lite rund om magen, den ska ju inte se smal och mager ut. Sen ska det aldrig bli matrester liggandes på botten en längre tid, då skapas nitrit, för nyttobakterierna i filtret hinner inte med att bryta ner de ämnen som skapas när maten ruttnar.

                        Kort sagt: Det går inte att säga exakt hur mycket och hur ofta man ska mata.

                        Mata litegrann i början och se om kuhlin gillar tabletterna! när det är mörkt alltså. Mina kuhli känner lukten av tabletten på några få sekunder och blir helt galna och kommer fram och börjar äta. Så om dina inte gillar tabletten, försök hitta märket Hikari nästa gång, men troligen gillar dina även Tetra-tabletterna
                        / Ebba

                        Kommentar

                        • Lineli
                          • February 2010
                          • 565

                          #57
                          Ikväll fick min kuli och min nya Ancistrus en tablett på botten. Alla fiskar åt på den!! Mina Tetror och de sedan igår nya medlemmarna. Alla var som galna, kuli försökte lägga sig lite över tabletten så han skulle få den för sig själv men de andra firrarna var envisa, men alla verkade sams. Den enda som inte brydde sig var Ancistrus som mäter hela 2 cm och älskar mina vita stenar i akvariet och var helt upptagen av att putsa dem

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #58
                            Ursprungligen postat av Lineli
                            Ikväll fick min kuli och min nya Ancistrus en tablett på botten. Alla fiskar åt på den!! Mina Tetror och de sedan igår nya medlemmarna. Alla var som galna, kuli försökte lägga sig lite över tabletten så han skulle få den för sig själv men de andra firrarna var envisa, men alla verkade sams. Den enda som inte brydde sig var Ancistrus som mäter hela 2 cm och älskar mina vita stenar i akvariet och var helt upptagen av att putsa dem
                            låter som en god tablett, nästa gång släng i två tabletter så alla får av kakan.
                            Försiktigt med att ösa i fiskar i ett nystartadn akvarium, men det kanske du redan vet?
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Lineli
                              • February 2010
                              • 565

                              #59
                              ja, det vet jag men vad svårt det är att hålla sig.....Tyvärr har två av tetrorna som var med akvariet dött. De är ca 1½ år, de har blivit dåliga ganska hastigt och sedan dött, det har inte verkat vara något större fel på dem inget som syns på färg el så men de har plötsligt slutat äta och sedan mest varit i botten på akvariet och sedan dött.

                              Kommentar

                              • Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

                                #60
                                Ursprungligen postat av Lineli
                                ja, det vet jag men vad svårt det är att hålla sig.....Tyvärr har två av tetrorna som var med akvariet dött. De är ca 1½ år, de har blivit dåliga ganska hastigt och sedan dött, det har inte verkat vara något större fel på dem inget som syns på färg el så men de har plötsligt slutat äta och sedan mest varit i botten på akvariet och sedan dött.
                                Jag vet det är suuuper svårt att hålla sig från att shoppa fiskar!
                                Jag fick lära mig den hårda vägen = massor av fisk på tid = fiskmassdöd = Nitrit. Inte alls kul.
                                Det jag försökte göra var att koncentrera mig mer på växterna och inredningen, och vara så petnoga som möjligt. Då gick dagarna fortare

                                ang fiskdöden, Inget att oroa sig över. När du ser att en fisk har dött, släng fisken och gör ett 20% vattenbyte på karet. .
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...