Nystartat 170L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #16
    Det är väl som förskylning alltid finns någon fisk som är sjuk och kommer en sådan in i en akvariebutik så sprids det där och sedan få rman hem en smittad fisk.
    Checking out...

    Kommentar

    • MTJ
      • January 2010
      • 85

      #17
      Det jag ville få fram med min frågeställning var om man kunde se från vilken butik det kom ifrån, då mina ancistrus kommer från en och gobisarna från en annan. Att gobisarna dör efter 5 dagar skulle kanske kunna berätta att dessa redan sen innan hade parasiterna, och att de i sin tur har smittat ancistrusarna, och inte tvärtom.

      Det börjar ploppa upp en del snäckor i akvariet, vilket glädjer mig med tanke på att de blir förhoppningsvis colomesus asellus som får detta som lite extra tilltugg.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Vita prick och andra sjukdomar ligger ofta latent hos fiskar och vid stress kan sjukdomen utlösas. Stress såsom snabbt kallare vatten, håvning och flytt osv. brukar vara en delorsak.
        Vita prick är ganska lättbotad sjukdom som dock kan kräva några behandlingar för att helt bli av med sjukdomen i karet, men det gäller då även att se den i ett ganska tidigt stadium då den är lättare att bota.
        Det är svårt att säga vilka/vem som är boven i dramat, men de fiskar som är värst drabbade skulle jag nog sätta en slant på. Ancistrus är nog den fisken som är tåligast mot sjukdomen i ditt kar...

        Och alltid kul att se en ny Varbergare på forumet!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #19
          Det finns många diskutioner om sjukdomar och alla är uppenbarligen inte överens så jag kan bara tala för mig själv då jag konstaterat att jag endast fått vita prick vid inköp av fisk och de inköpta har varit de som varit sjukast och därmed antagligen källan. I samtliga fall har fisk affären senare medgivit att de haft problem med vita prick och medicinerat hela gänget. Väldigt lite statistik dock, 2 egna tillfällen och 2 från vänner med samma situation.

          Hur som hellst, finns några uppdateringar med bvilder på detta akvarium med kulor?
          Checking out...

          Kommentar

          • MTJ
            • January 2010
            • 85

            #20
            Akvariet har bytat form, eller snarare det tog en annan form.

            Behandlingen för vitaprick gick finfint och har sen dess inte sett några fler.

            Jag väntade några veckor och har nu fyllt akvariumet med 2.2 sajicaciklid. 1.1 VF fjärilar och ett stim dolkstyngstetror. Det kanske gick i snabbaste laget , men verkar ha gått bra då fiskarna visar (vad jag tror givetvis) ett friskt beteende(Ingen ny nitrittopp). Ett av sajicaparen har putsat och flyttat bort lite grus från under en kokosnötshalva så jag antar att de är lek på G.

            Kulorna hoppar jag över denna gången, jag tycker det är grymt fina djur men vill inte ha ett sådant rovdjur i akvariet som med sannolikhet äter upp allt va eventuella yngel heter

            Har gjort 3 vattenbyten sen jag startade upp de hela, göder me carbo och profito. Växterna exploderar och snart blir det nästan för mycket grönt.

            Bilder är de dåligt med just nu, har enbart en risig mobilkamera och då känns det som att jag lika gärna kan måla en bild i paint

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Jag tar med mig kameran när jag kommer så det blir lite bilder i tråden!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • MTJ
                • January 2010
                • 85

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag tar med mig kameran när jag kommer så det blir lite bilder i tråden!
                Det låter fint!

                Kommentar

                • MTJ
                  • January 2010
                  • 85

                  #23
                  Igår kväll precis innan jag skulle gå och lägga mig, gick jag förbi akvariet och ser en droppe rinna ner för rutan. Panik direkt. Tittade närmare med ficklampa för att försöka lista ur om det var så att hela skiten höll på att spricka. Hann måla upp massa scenarion i huvudet där.
                  Det var liksom i överkant som de gick igenom vatten, jag kunde känna med fingret att det blev lite blött när jag höll mot kanten, men jag såg även att det var några cm för mycket vatten i akvariet. Tömde bort ungefär 4L och torkade bort dropparna, och somnade med lite oro i kroppen, men nu imorse så hade de inte kommit någon ny droppe så jag tror helt enkelt det var så att de var lite för mycket vatten i akvariet, och att nivån hade stigit upp ovanför glaset och in på den övre plastramen som Juwel-karen har(mitt iaf).

                  Phew.

                  Kommentar

                  • MTJ
                    • January 2010
                    • 85

                    #24
                    Jag har lite funderingar kring mina fiskval.

                    När jag köpte mina sajica så kunde jag ju givetvis enligt butiken ha 4 st av dessa i mitt 170L. När jag senare kom hem och läste lite extra om dom, insåg jag att mitt kar är för litet för fyra st. Hursomhaver så leker de ena paret och då skulle man kanske, i framtiden plocka byta bort de andra paret. Dels för att ge plats för något annat o skapa mer område för revir för någon annan art. Jag hade gärna haft kvar ett av paren då jag tycker att det är en grymt läcker fisk.

                    Sen till mitt val av dolkstyngstetra, det är en rätt fin fisk men dom är ju också rätt stora, jag har 9 st. Fick dessa till ett fantastiskt pris har jag insett i efterhand, då Åleds tar 450kr för 10st. Jag gav 100kr för mina 9. Kanske skulle man kunna byta in dessa mot ett stim av en mindre tetra, rödmun tex?
                    Vad tror ni om dessa funderingar?

                    De VF fjärilscikliderna jag köpte hade rätt tråkiga färger när jag köpte dem för några dagar sen, men detta har redan ändrats. De har börjat gnida sig lite lätt mot varandra och det känns som ett sunt beteende?

                    Ancistrus är ju en fin art, men de har vad jag läst mig till, ett försmak för rom och dessa komplicerar ju eventuell uppfödning av mina ciklider. Finns det några L-malar som inte blir så stora, inte är göbbadyra och dessutom låter rom o yngel vara?

                    Kommentar

                    • MTJ
                      • January 2010
                      • 85

                      #25
                      Ingen med tankar?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Svårt att råda vad du ska göra, men det som du råkat ut för är du inte ensam om. När man haft akvariet ett tag ser man vad som är bra och inte bra, och har du en gång börjat fundera på at byta ut fisken för att få mer harmoni i karet är det bara att köra på...om du blir av med fisken på ett bra sätt dvs.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • MTJ
                          • January 2010
                          • 85

                          #27
                          Ja precis, nån nedspolning i toaletten kommer det aldrig bli tal om, om inte fisken är död dvs. Det är inbyte eller liknande som isåfall skulle vara på tal, men som sagt är detta funderingar och inget jag ska göra de kommande veckorna/månaderna.

                          Det finns verkligen mycket att välja på och de är svårt att inte få beslutsångest. Men o andra sidan har jag redan börjat måtta upp var jag kan ha kar här i övriga huset

                          Kommentar

                          • MTJ
                            • January 2010
                            • 85

                            #28
                            Var inne och pratade med djuraffären där jag köpte Sajica och de sa att jag absolut fick byta in ena paret mot något annat, sånt gillar jag. Såg att de hade fått en laddning kakaduaciklid så ett par eller trio sådana är kanske ett alternativ.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #29
                              Ja då har du något kul att fundera på...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • MTJ
                                • January 2010
                                • 85

                                #30
                                Bytade in mot ett till par fjärilar. Nu har jag ett par odlade och ett par VF. Hanarna hade lite muck första timman, då jag satt klistrad framför glaset. Nu har de lugnat ner sig lite och håller sig på sin sida. Mitt kvarvarande sajicapar har nog övergett sin första lekplats och valt en annan kokosnöt. Så hanen flyttade alla småstenar i onödan, stackarn.


                                Jag kanske borde göra en projekttråd istället. Istället för denna löpande information. Men för en projekttråd behövs det ju bilder. Ska se vad jag kan skrapa fram för kamera.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...