Nystartat 170L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MTJ
    • January 2010
    • 85

    Nystartat 170L

    Hej.

    Jag startade upp ett 170L Juwel Panorama strax innan jul. Detta blir mitt första akvarium efter nästan 15 år av reptilhållning.

    Akvariet är tänkt att husera några Colomesus asellus först och främst, och sen ett rejält städningsteam som kan hålla efter de (enligt vad jag läst) lite burdusa bordsskicket som kulorna har.

    Akvariet har haft en nitrit-topp efter jag skaffade 2 ancistrus och även 2 ökengobis, men nitriten minskar nu för varje mätning(har använt nitrivec). Jag är fortfarande inte nöjd med PH-värdet, men även de sjunker från 8.5 som det var när jag först startade. Ligger nu på nånstans mellan 8.0-7.5.

    Det har börjat dyka upp en del alger, håralger har jag i min amatörmässiga identifiering kommit fram till. Detta verkar inte vara så oroande, så det känns bra.

    Jag funderar nu på vilka fiskar som hade passat bäst som "lokalvårdare", kanske nån mer ancistrus men sen är jag helt öppen för förslag.
    Jag hade gärna haft nån form av stimfisk också, som dessutom inte är supervanlig. Jag är inte ute efter ett kar som ser ut som alla andras.

    Jag tänkte använda denna tråd för att kunna ställa löpande frågor.
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Välkommen till detta forum! Ser att det är din första post.


    Dessa små kulfiskar kommer inte att skräpa ned så farligt. Mata inte för mycket bara. de äter mycket animailskt protein och det räcker länge, dvs det är långsam energi. Om du bara har dessa kan jag tänka mig att du bara matar med mysis eller liknande 2 ggr per vecka.
    Även gobys tycker om animalisk föde såsom mysis-rester, de kan inte ta hel mysis tror jag. gobys äter iofs mindre per gång så du kanske skulle mata lite tätare.

    Sitter algerna som små grå tofsar på rutan skulle jag gissa på kiselalger om det är stora bruna tofsar på bladsluten eller kanter på rötter är det antagligen tofsalger, men jag är riktigt dålig på alger.

    Om du har en stimfisk bör det vara en som gömmer sig på natten eftersom kulfisken jagar i gryning/skymning och om du har en tetra som bara flyter omkring på morgonen finns risk att den blir biten innan det vaknat ordentligt. Du kanske skulle ha någon ovanligt corydoras som stimmar på botten och gömmer sig för natten?
    Checking out...

    Kommentar

    • MTJ
      • January 2010
      • 85

      #3
      Tack så mkt för välkomnandet!

      Algerna är, precis som du säger bruna tofsar på bladsluten. Är detta en algtyp jag behöver oroa mig för?

      Corydoras var ett bra tips, ska kolla upp vad de finns för arter!


      Jag har i dagsläget försökt mata gobisarna med röda mygglarver, med blandat resultat(hanen har ätit, men honan har jag inte sett äta). De har bara varit i karet några få dagar nu.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Dessa tofsalger kan vara snygga annars älskar siamesiska algätare dessa mendå får du in den arten i akvariet. Du bör ha 3st minst. Jag tycker de är bra algätare och stör inte så mycket. Jag skulle säga att det är värt att ha dessa, men jag har själv valt att inte ha dem i mitt SA akvarium då jag tycker de blir för otypiska där.

        Röda mygg är ingen bra mat om du inte vill stimulera till att de äter eller till lek. Annars är vita mygg nyttigare. Gobysar brukar äta lite när de själv vill och inte när man matar.
        Checking out...

        Kommentar

        • MTJ
          • January 2010
          • 85

          #5
          Jag håller med dig om att algerna kan vara ganska snygga, lite alger kan väl dessutom få bort de sterila utseendet som jag inte gillar.

          Siamensis har jag tittat lite på sen innan, de är snygga och i kombination med funktionaliteten ligger dom bra till faktiskt. Jag har ju redan brutit mot "regeln" om att inte blanda för mkt mellan kontinenter med gobisarna, så det blir inget problem.

          De röda mygglarverna har jag matat med just av anledningen till att stimulera dem till att äta. Fick detta tipset i djuraffären.

          Kommentar

          • MTJ
            • January 2010
            • 85

            #6
            Det får aldrig vara för enkelt tydligen....

            Har som jag skrev innan vart lite orolig för min gobihona, hon har inte velat äta, medans hanen har ätit nån gång.

            Nu för en stund sen hittar jag gobihonan död, och hanen såg mycket risig ut. Jag tittar närmare på den döda honan och ser små vita prickar över kroppen. Kan detta va de fruktade vita prickarna tro? Efter lite googlande hittar jag bild (http://www.dammtrivsel.se/Portals/0/...isk%20bild.jpg) och visst stämmer det in exakt på prickarna på mina gobis. Jag tog beslutet att avliva hanen eftersom den knappt reagerade när jag plockade upp den med håven.

            Ok, detta ska väl kunna lösas. Jag köpte mitt akvarium begagnat och fick med två preparat.

            Det ena heter Ektozon och det andra heter Protozin, vilket av detta är mest effektivt?

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              ektozon används till att förhindra om t.ex fisken har ett sår så att det inte bildas svamp.

              protozinet är en medicin som tar de flesta sjukdomar, så som vita prick (tror jag), läs gärna bruksanvisningen om det kom med någon.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • MTJ
                • January 2010
                • 85

                #8
                Jag läste bruksanvisningen på båda och påbörjade behandling med protozinet!

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Ursprungligen postat av MTJ
                  Jag läste bruksanvisningen på båda och påbörjade behandling med protozinet!
                  hur ser dina ancistrusar ut, ser de bra ut?
                  hoppas att behandlingen går bra!
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • MTJ
                    • January 2010
                    • 85

                    #10
                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    hur ser dina ancistrusar ut, ser de bra ut?
                    hoppas att behandlingen går bra!
                    Tyvärr har dessa också prickar, inte i samma utsträckning som gobisarna dock!

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      okej, tur att det inte ha gått lika långt där då! hoppas att de blir bättre och vänta med fiskköp ett tag och håll koll på dina ancistrusar så att de inte blir sämre.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • MTJ
                        • January 2010
                        • 85

                        #12
                        Japp, får hålla koll. Nu hoppas jag nästan att inte mina kulfiskar kommer i veckan. Jämna plågor

                        Kommentar

                        • MTJ
                          • January 2010
                          • 85

                          #13
                          Jag försöker för min egen del luska fram var de vita prickarna kommer ifrån. Gobisarna köpte jag förra måndagen, och honan dog igår Lördag. Är det då rimligast att de hade parasiterna redan innan de kom till mig? Eller kan de gå så fort?

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Det kan gå fort, men jag tror att de kommer via fiskinköp och inte att de uppstår spontant i ett akvarium.

                            Jag fick detta en gång efter fiskinköp och körde då med punktol. Kvällen efter behandling var alla friska. Ingen dog.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dre
                              Det kan gå fort, men jag tror att de kommer via fiskinköp och inte att de uppstår spontant i ett akvarium.
                              Om det inte uppstår spontant i ett akvarium hur ska det då kunna uppstå där man köper fisken I alla akvarier finns saker som kan göra fiskar sjuka men vid nyinköp och vid slarv med vattenbyten och dåliga filter mm. så kan fisken bli försvagad och mottaglig för sådant den normalt kan stå emot!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...