dags för fler fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #46
    Ursprungligen postat av Rockdoll
    Det var jätteskoj att kolla på fiskar i Gbg De hade allt jag funderat på! Och en hel massa mer!

    Jag köpte mig en liten ancistrusmal också, trots att jag hade bestämt mig för att inte köpa någon sådan. Men de verkar ju vara ganska överlägsna på att äta alger så det kanske blir bäst så. Det var dock ingen helt vanlig ancistrus, utan en gul sådan! Supersöt Blev dock lite orolig när jag läste artbeskrivningen här på zoopet... blir den för stor för mitt akvarium? Han i affären sa att den blev precis som en vanlig ancistrus, fast gul istället, och en sådan har jag ju fått rekomenderad från flera håll att ha. Nu vet jag inte riktigt vilken man syftar på när man säger en helt vanlig, men den som jag upplever vara den vanligast lilla bruna som finns i alla affärer i stora mängder. Och den såg likadan ut som den, fast gul. Visst ska man inte lita för mkt på de i affären, men den här killen verkade faktiskt ha koll.

    Han hade även zebra otocinclus hemma, och om jag ville ha dem innan, så är det inget emot vad jag vill ha dem nu! Så söta! Kostar dock 120 kr styck, men en vacker dag när jag är rik får det bli ett gäng sådana.
    Åhh.. Zebraotocinclus har jag alltid velat ha men aldrig sett IRL ... De är känsliga oxå så det är lite att experimentera med pengar

    Det är en albino/guldancistrus och funkar precis på samma sätt som vanlig ancistrus sp.
    Den funkar i ditt kar men det optimala är förstås 100L och uppåt. Eftersom de är så bra algätare är det svårt att hitta någon bättre ersättare därför hittar man dessa även i mindre kar.
    Tror nog att om butiker skulle sätta gränsen på 100L skulle de inte få sålt speciellt många. De ynglar av sig extremt lätt så de vill nog sälja av i ganska hög fart
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Rockdoll
      • October 2009
      • 351

      #47
      Ursprungligen postat av Nina82
      Åhh.. Zebraotocinclus har jag alltid velat ha men aldrig sett IRL ... De är känsliga oxå så det är lite att experimentera med pengar

      Det är en albino/guldancistrus och funkar precis på samma sätt som vanlig ancistrus sp.
      Den funkar i ditt kar men det optimala är förstås 100L och uppåt. Eftersom de är så bra algätare är det svårt att hitta någon bättre ersättare därför hittar man dessa även i mindre kar.
      Tror nog att om butiker skulle sätta gränsen på 100L skulle de inte få sålt speciellt många. De ynglar av sig extremt lätt så de vill nog sälja av i ganska hög fart
      Ja, zebra ottosarna var hur söta som helst IRL! Fanns på trop akvarie import i gbg för "bara" 120 kr styck

      Okej :/ Vill ju gärna kunna ha den kvar eftersom den var så söt... Men jag kan ju se sen när den blir stor. Känns den alldeles för stor för karet så får jag kanske försöka hitta ett nytt hem till den. Jag har aldrig tänkt på att faktiskt kolla upp hur ancistrusmalen ska hållas utan mest bara antagit att den funkar bra i även mindre kar eftersom jag fått det tipset från flera olika håll, även här...

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #48
        OHNOES! Igår när jag kom hem såg jag att en tetra verkade lite blek och simmade inte alls med de andra utan gömde sig mest i ett hörn. Nu såg jag att ena ögat ser lite större ut än det andra, heter det popeye? Det är ingenting att fundera över utan bara att ta bort och avliva den eller? :/ Hoppas det var någonting som den hade från början när jag köpte den, är ju mindre än en vecka sedan, så att det inte är i mitt kar så alla andra fiskar också blir sjuka

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #49
          Ursprungligen postat av Rockdoll
          OHNOES! Igår när jag kom hem såg jag att en tetra verkade lite blek och simmade inte alls med de andra utan gömde sig mest i ett hörn. Nu såg jag att ena ögat ser lite större ut än det andra, heter det popeye? Det är ingenting att fundera över utan bara att ta bort och avliva den eller? :/ Hoppas det var någonting som den hade från början när jag köpte den, är ju mindre än en vecka sedan, så att det inte är i mitt kar så alla andra fiskar också blir sjuka
          Låter som popeye och är det bara den så plocka bort den..
          Gör alla vattentester du har hemma och speciellt nitrit-test.
          Mitt minne är kort men har du haft i nitrivec? Salt?
          Salt kan du ha i om du inte haft i det innan. Gör ett litet vattenbyte om du inte nyligen gjort det och ös i 1-2 msk bordssalt eller allra helst ektozon om du har det hemma.
          Låter som att det är något i vattnet som stressar dina fiskar och om du inte kommer fram till vad det är så kan det hända att dina andra fiskar oxå blir dåliga.
          Kan vara så att den tetran var svag från början och flytten var droppen som fick bägaren att rinna över så att säga, så få inte panik.
          Men salt minskar stress bland fiskar och skadar inte i små mängder lite då och då.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Rockdoll
            • October 2009
            • 351

            #50
            Ursprungligen postat av Nina82
            Låter som popeye och är det bara den så plocka bort den..
            Gör alla vattentester du har hemma och speciellt nitrit-test.
            Mitt minne är kort men har du haft i nitrivec? Salt?
            Salt kan du ha i om du inte haft i det innan. Gör ett litet vattenbyte om du inte nyligen gjort det och ös i 1-2 msk bordssalt eller allra helst ektozon om du har det hemma.
            Låter som att det är något i vattnet som stressar dina fiskar och om du inte kommer fram till vad det är så kan det hända att dina andra fiskar oxå blir dåliga.
            Kan vara så att den tetran var svag från början och flytten var droppen som fick bägaren att rinna över så att säga, så få inte panik.
            Men salt minskar stress bland fiskar och skadar inte i små mängder lite då och då.
            Köpte aldrig nitrivec utan fick filtergojsvatten från en kompis akvarie. Hade i salt i början, men senaste vattenbytet, som gjordes i tisdags, struntade jag i det. Så om jag gör ett vattenbyte idag (är ju ändå dags igen imorgon) och häller i bara lite salt? Hade nog inte i alls så mycket som 1-2 msk salt när jag hade det innan, utan bra mycket mindre.

            Och så till den slutgiltiga frågan, hur dödar jag fisken bäst? Bara spola ner i toaletten eller måste den vara död först?

            Kommentar

            • Rockdoll
              • October 2009
              • 351

              #51
              Hmm, nu ser det ut som att ögat är normalt igen :S Men det kan väl inte bara försvinna sådär? Den är dock fortfarande blek och ligger gömd bakom en växt, så överleva får den nog inte...

              Kommentar

              • Rockdoll
                • October 2009
                • 351

                #52
                Okeeej... nu börjar detta bli väldigt skumt. Nu när jag gick tillbaka för att plocka upp den sjuka tetran så kan jag inte hitta den, men hittar däremot 12 stycken glatt simmande tetror i ett stim. Ingen som ser blek eller sjuk ut. (Jag har alltså 12 stycken totalt) Enda skillnaden är att ljuset inte är tänt just nu eftersom jag håller på och ska byta vatten (har ju lyft av rampen). Det känns ju jättekonstigt att den skulle ha blivit mirakulöst frisk helt plötsligt? Men nu kan jag ju omöjligt urskilja vilken det var som såg dålig ut, så nu kan jag inte göra så mycket...

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #53
                  Så länge tetran inte är jättesjuk eller lider så behöver du inte göra av med den. Popeye är inget som smittar utan ett tecken på stress i karet.
                  Skulle du behöva avliva den så måste du döda den innan du spolar ner den, annars är det djurplågeri. Däng den i toastolen eller om du är riktigt järv avlägsna huvudet från kroppen med en vass kniv/sax.

                  Du kan salta den mängden jag sa (om du inte redan hunnit göra det) i samband med detta vattenbytet eftersom du inte saltade så mycket sist.
                  Men vänta sen ett par månader iaf innan du saltar igen så det hunnit spä ut sig.
                  Jag brukar salta när jag upptäcker att någon verkar hängig eller om någon skadat sig vilket inte händer jätteofta (kanske 1-2ggr/år)...
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Rockdoll
                    • October 2009
                    • 351

                    #54
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Så länge tetran inte är jättesjuk eller lider så behöver du inte göra av med den. Popeye är inget som smittar utan ett tecken på stress i karet.
                    Skulle du behöva avliva den så måste du döda den innan du spolar ner den, annars är det djurplågeri. Däng den i toastolen eller om du är riktigt järv avlägsna huvudet från kroppen med en vass kniv/sax.

                    Du kan salta den mängden jag sa (om du inte redan hunnit göra det) i samband med detta vattenbytet eftersom du inte saltade så mycket sist.
                    Men vänta sen ett par månader iaf innan du saltar igen så det hunnit spä ut sig.
                    Jag brukar salta när jag upptäcker att någon verkar hängig eller om någon skadat sig vilket inte händer jätteofta (kanske 1-2ggr/år)...
                    Jag har bytt vatten nu och hällt i lite salt också så hoppas att de ska må bra nu. Jag tror att jag hittat den sjuka tetran igen, ögat står nog ut lite mer än normalt fortfarande, men eftersom den har fått tillbaka sig färg och verkar pigg nu så låter jag den vara kvar så länge den inte blir sämre.

                    Såg också att malen hade satt sig under pumpen och såg ut som att den kämpade för att komma loss. Men när jag stängde av pumpen satt den kvar ändå. Det blir kanske inget så starkt sug i en pump så att den inte kan komma loss?

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #55
                      Ursprungligen postat av Rockdoll

                      Såg också att malen hade satt sig under pumpen och såg ut som att den kämpade för att komma loss. Men när jag stängde av pumpen satt den kvar ändå. Det blir kanske inget så starkt sug i en pump så att den inte kan komma loss?
                      Nej det tror jag inte den ska lyckas med. Malar gillar gömma sig bakom pumpar och äta från filtret så du kommer nog se honom där många gånger framöver
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Rockdoll
                        • October 2009
                        • 351

                        #56
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Nej det tror jag inte den ska lyckas med. Malar gillar gömma sig bakom pumpar och äta från filtret så du kommer nog se honom där många gånger framöver
                        Den blev alldeles till sig när jag matade de andra fiskarna lite också och flög fram över botten för att, antar jag, leta överblivna smulor :P

                        Jag har lånat min pojkväns kamera nu också, så snart kan jag försöka ta ett kort på den också (om nån vill se?) ^^

                        Kan man förresten se någon skillnad på könen på malen? Känns så dumt att skriva den hela tiden :P

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #57
                          Ursprungligen postat av Rockdoll
                          Den blev alldeles till sig när jag matade de andra fiskarna lite också och flög fram över botten för att, antar jag, leta överblivna smulor :P

                          Jag har lånat min pojkväns kamera nu också, så snart kan jag försöka ta ett kort på den också (om nån vill se?) ^^

                          Kan man förresten se någon skillnad på könen på malen? Känns så dumt att skriva den hela tiden :P
                          Bilder är alltid kul

                          Du har väl speciell mat för malen oxå? Man brukar mata malarna ett par gånger i veckan och då efter akvariet släckts.

                          När ancistrusen börjar bli uppemot 6-7cm kan man börja urskilja om det är hona eller hane. Hanar får spröt/taggar på huvudet medan honor är helt släta, eller möjligen kan honor ha en rand runt munnen med små spröt.
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Rockdoll
                            • October 2009
                            • 351

                            #58
                            Ursprungligen postat av Nina82
                            Bilder är alltid kul

                            Du har väl speciell mat för malen oxå? Man brukar mata malarna ett par gånger i veckan och då efter akvariet släckts.

                            När ancistrusen börjar bli uppemot 6-7cm kan man börja urskilja om det är hona eller hane. Hanar får spröt/taggar på huvudet medan honor är helt släta, eller möjligen kan honor ha en rand runt munnen med små spröt.
                            Jag har faktiskt ingen speciell mat för malen. Frågade om det i affären, men han tyckte inte att jag skulle ge nåt annat förrän alla alger var borta, för då kanske den inte skulle vilja äta dem igen :P Måste man ha speciella algtabletter eller går det bra att ge någon grönsaksbit? Squash har jag läst att de ska gilla?

                            Försökte precis uppskatta hur stor den var och kom fram till 4-5 cm, men hittills har den inga spröt iaf. Men det är väl för tidigt att se än.

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #59
                              Ursprungligen postat av Rockdoll
                              Jag har faktiskt ingen speciell mat för malen. Frågade om det i affären, men han tyckte inte att jag skulle ge nåt annat förrän alla alger var borta, för då kanske den inte skulle vilja äta dem igen :P Måste man ha speciella algtabletter eller går det bra att ge någon grönsaksbit? Squash har jag läst att de ska gilla?

                              Försökte precis uppskatta hur stor den var och kom fram till 4-5 cm, men hittills har den inga spröt iaf. Men det är väl för tidigt att se än.
                              Lite för tidigt är det... men oftast har de iaf börjat få lite runt munnen vid den storleken och har den inte ens fått det så kan det gott vara en hona.

                              Grönsaker duger fint
                              Tänk bara på att plocka upp grönsaken dagen efter eftersom det är ett ganska nystartat kar så det inte skitar ner vattnet så mycket.
                              Låt bli att mata de andra fiskarna då du har grönsaker i karet nu i början. De andra brukar oxå äta grönsaker nämligen
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              • Rockdoll
                                • October 2009
                                • 351

                                #60
                                Den har iofs två små prickar typ mitt på huvudet som kanske skulle kunna växa ut och bli spröt. Fast jag trodde det var näsan eller nåt :P Men men, vi får se.

                                Jag får väl prova med lite grönsaker nån dag nu i veckan då. Hittills verkar dock Oscar 2, som min rumskompis döpt den till, trivas bra med att gnaga på pumpen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...