dags för fler fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #16
    Om du vill ha en beskrivning just på den som Dre menade så finns en här: http://www.akvarielexikonet.se/artre...lineolata.html
    Men jag tror inte storleken på fisken stämmer. 5cm verkar lite litet men annars är det ungefär samma beskrivning som den jag länkade till innan
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #17
      Den som har är faktiskt en Beaufortia fast den liknar mer bilderna jag hittar i google:


      De är riktigt coola och ser ut som små glada filurar som alltid är framme och har en enorm förmåga att suga sig fast på glaset svårt om man ska flytta dem, vilket jag gjorde då vi skaffade ett större akvarium. Försiktikt knuffa den lille mot glaskanten ovan vatten och först då kunde jag få in den i håven. Den blir väldigt blek om den är rädd.
      Checking out...

      Kommentar

      • Rockdoll
        • October 2009
        • 351

        #18
        Ursprungligen postat av Nina82
        Om du vill ha en beskrivning just på den som Dre menade så finns en här: http://www.akvarielexikonet.se/artre...lineolata.html
        Men jag tror inte storleken på fisken stämmer. 5cm verkar lite litet men annars är det ungefär samma beskrivning som den jag länkade till innan
        2,5 inches stod det på den andra sidan som det länkades till innan, så inte jättemycket mer än 5 cm. Men ja, har ju aldrig haft nån själv, så ingen aning.

        Men hur kommer det sig att den så pass liten fisk som ju är ganska stilla (antar att den har lite typiskt malbeteende?) behöver ett akvarium på 100 liter? :P Vad gör den med all yta, revir? ^^

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #19
          Ursprungligen postat av Rockdoll
          2,5 inches stod det på den andra sidan som det länkades till innan, så inte jättemycket mer än 5 cm. Men ja, har ju aldrig haft nån själv, så ingen aning.

          Men hur kommer det sig att den så pass liten fisk som ju är ganska stilla (antar att den har lite typiskt malbeteende?) behöver ett akvarium på 100 liter? :P Vad gör den med all yta, revir? ^^
          Kan man fråga sig
          Ställde den frågan faktiskt för ett tag sedan men minns inte om jag fick något direkt svar
          Kan ju handla om känsligheten på ett stabilt värde i karet eller nåt. Krävs ju trots allt ett kar på minst 100L för att få ett någorlunda stabilt vattenvärde.
          Men det är helt och hållet spekulationer
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Andrém
            • October 2009
            • 1247

            #20
            verkar också som om fisken är relativt känslig när det gäller vatten temperaturen. Max 25C är ju rätt lite, synd att dom flesta färgglada fiskarna vill gärna ha mer än det, så man får ju bestämma sig innan man skaffar fiskar.

            Kommentar

            • Rockdoll
              • October 2009
              • 351

              #21
              Ursprungligen postat av Nina82
              Kan man fråga sig
              Ställde den frågan faktiskt för ett tag sedan men minns inte om jag fick något direkt svar
              Kan ju handla om känsligheten på ett stabilt värde i karet eller nåt. Krävs ju trots allt ett kar på minst 100L för att få ett någorlunda stabilt vattenvärde.
              Men det är helt och hållet spekulationer
              Ja, det låter ju faktiskt inte helt osannolikt att det kan vara någonting sånt. jag menar, idag har jag legat i min säng hela dagen, men det betyder ju inte att jag lika gärna kunde bott i en rum som är lika litet/stort som bara sängen :P då hade jag nog blivit lite ledsen i längden...

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #22
                Ursprungligen postat av Rockdoll
                Ja, det låter ju faktiskt inte helt osannolikt att det kan vara någonting sånt. jag menar, idag har jag legat i min säng hela dagen, men det betyder ju inte att jag lika gärna kunde bott i en rum som är lika litet/stort som bara sängen :P då hade jag nog blivit lite ledsen i längden...
                Bra inställning!
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Rockdoll
                  • October 2009
                  • 351

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Bra inställning!


                  Nu har jag iaf bestämt mig för att köpa ett gäng neontetror nu i veckan till att börja med. Kanske någon liten mal eller annan algätare också som kan hålla lite rent åt mig :P

                  Övrigt sådär, hur städar man ett akvarium på bästa sätt? Hittills har jag bara bytt lite vatten och plockat upp döda blad och sådär med händerna. Men känns som att det bör finnas något lite smidigare sätt :P Hur blir man av med "dammet" på insidan av rutan?

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #24
                    Ursprungligen postat av Rockdoll


                    Nu har jag iaf bestämt mig för att köpa ett gäng neontetror nu i veckan till att börja med. Kanske någon liten mal eller annan algätare också som kan hålla lite rent åt mig :P

                    Övrigt sådär, hur städar man ett akvarium på bästa sätt? Hittills har jag bara bytt lite vatten och plockat upp döda blad och sådär med händerna. Men känns som att det bör finnas något lite smidigare sätt :P Hur blir man av med "dammet" på insidan av rutan?
                    Ha en dag i veckan som blir vattenbytardag. Byt ca. 30% i veckan och rör absolut inte filtret om det inte är helt igenkleggat vilket sker ca. 2 ggr/år i ett normalbelastat akvarium. Det märker du eftersom flödet inte längre gör vågor på ytan.
                    När du rengör filter sköljer du det lite lätt i kallt vatten eller kramar ur det i en spann med akvarievatten. Krama inte ur allt klegg..
                    För dammet på rutan kan du skaffa en magnetskrapa som du fäster på rutan. Dra den på rutan när du tycker det behövs och tänk på att inte köra den i sanden så grus fastnar för då skrapas rutan.
                    Döda löv är jättebra om du plockar direkt eftersom det belastar en hel del om det får ligga kvar.
                    Smidigare än så blir det nog inte tyvärr
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Rockdoll
                      • October 2009
                      • 351

                      #25
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Ha en dag i veckan som blir vattenbytardag. Byt ca. 30% i veckan och rör absolut inte filtret om det inte är helt igenkleggat vilket sker ca. 2 ggr/år i ett normalbelastat akvarium. Det märker du eftersom flödet inte längre gör vågor på ytan.
                      När du rengör filter sköljer du det lite lätt i kallt vatten eller kramar ur det i en spann med akvarievatten. Krama inte ur allt klegg..
                      För dammet på rutan kan du skaffa en magnetskrapa som du fäster på rutan. Dra den på rutan när du tycker det behövs och tänk på att inte köra den i sanden så grus fastnar för då skrapas rutan.
                      Döda löv är jättebra om du plockar direkt eftersom det belastar en hel del om det får ligga kvar.
                      Smidigare än så blir det nog inte tyvärr
                      min klasskompis, som jag fick fiskarna av ursprungligen, har nån sorts slamsugare som han kör på botten. hur funkar såna? är de nåt bra att ha?

                      Kommentar

                      • Andrém
                        • October 2009
                        • 1247

                        #26
                        Jag har en sådan, man skapar ett baksug och så suger den ut vatten och små saker på botten t.ex bajs. Jag använder den bara för att tömma vattnet snabbt men om man ska rensa bajs så är den väldigt bra att ha.

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #27
                          Finns helt enkla hävertar på biltema tex.. Fungerar på samma sätt som slamsug fast är mycket billigare och mycket enklare.
                          Har man yngel dock bör man ha en yngelsäker slamsug och yngelsäker är inte den från biltema, tyvärr.
                          Man kan göra själva häverten yngelsäker men då går det inte slamsuga utan endast suga upp vatten.
                          Min käre sambo har ett inlägg i hemmabygge-tråden härunder
                          Skrolla ner till inlägg #34...
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • Rockdoll
                            • October 2009
                            • 351

                            #28
                            Ursprungligen postat av Nina82
                            Finns helt enkla hävertar på biltema tex.. Fungerar på samma sätt som slamsug fast är mycket billigare och mycket enklare.
                            Har man yngel dock bör man ha en yngelsäker slamsug och yngelsäker är inte den från biltema, tyvärr.
                            Man kan göra själva häverten yngelsäker men då går det inte slamsuga utan endast suga upp vatten.
                            Min käre sambo har ett inlägg i hemmabygge-tråden härunder
                            Skrolla ner till inlägg #34...
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...mabygge&page=2
                            Okej, får se om jag kan ta mig till biltema nån dag då vet inte alls vad en hävert är eller ser ut, men det ska väl kunna ordna sig antar jag. Och yngelsäker vet jag inte om det är helt nödvändigt, har bara ett yngel som dessutom börjar bli ganska stort nu. Men så småningom hoppas jag på fler!

                            Nu har jag iaf bytt vatten och försökt städa igen. Känns bara som att man inte alls får bort nåt smuts från botten och sånt, utan efter vattenbytet och "omrörandet" flyger det bara runt massa små korn/alger/damm(?) istället, fast det kanske inte är något konstigt? Undrar lite dock vad det är med mina växter. det sitter som små dammtussar på dem. som är slemmiga såklart eftersom de är i vatten. helt genomskinliga/vitaktiga. vad är det, alger? är det farligt? hur blir jag av med det? om jag köper några små räkor imorgon, blir jag av med dem då?

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #29
                              Ursprungligen postat av Rockdoll
                              Okej, får se om jag kan ta mig till biltema nån dag då vet inte alls vad en hävert är eller ser ut, men det ska väl kunna ordna sig antar jag. Och yngelsäker vet jag inte om det är helt nödvändigt, har bara ett yngel som dessutom börjar bli ganska stort nu. Men så småningom hoppas jag på fler!

                              Nu har jag iaf bytt vatten och försökt städa igen. Känns bara som att man inte alls får bort nåt smuts från botten och sånt, utan efter vattenbytet och "omrörandet" flyger det bara runt massa små korn/alger/damm(?) istället, fast det kanske inte är något konstigt? Undrar lite dock vad det är med mina växter. det sitter som små dammtussar på dem. som är slemmiga såklart eftersom de är i vatten. helt genomskinliga/vitaktiga. vad är det, alger? är det farligt? hur blir jag av med det? om jag köper några små räkor imorgon, blir jag av med dem då?
                              Inte bara yngel får plats i häverten utan en kampfiskhona åkte karusellen en gång hos oss
                              Men är man försiktig så ska det inte behöva hända. Yngel är dock omöjliga att hålla koll på och nyfiknare fiskar än levandefödare får man leta efter
                              (Finns foto på hävert i länken jag skickade )

                              Du ska inte röra och städa för mycket i karet. Det kommer bara leda till en massa onödiga alger mm..
                              Jag vet inte vad det är för gojs du har i karet eller om räkor är lösningen men jag kan med säkerhet säga att alger kommer du få, mer eller mindre.
                              Ett akvarium helt utan alger ser inte naturligt ut i mina ögon .. Gäller bara att se till att inte algerna tar överhanden och det lär du dig med tiden.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              • Rockdoll
                                • October 2009
                                • 351

                                #30
                                Ursprungligen postat av Nina82
                                Inte bara yngel får plats i häverten utan en kampfiskhona åkte karusellen en gång hos oss
                                Men är man försiktig så ska det inte behöva hända. Yngel är dock omöjliga att hålla koll på och nyfiknare fiskar än levandefödare får man leta efter
                                (Finns foto på hävert i länken jag skickade )

                                Du ska inte röra och städa för mycket i karet. Det kommer bara leda till en massa onödiga alger mm..
                                Jag vet inte vad det är för gojs du har i karet eller om räkor är lösningen men jag kan med säkerhet säga att alger kommer du få, mer eller mindre.
                                Ett akvarium helt utan alger ser inte naturligt ut i mina ögon .. Gäller bara att se till att inte algerna tar överhanden och det lär du dig med tiden.
                                Det ser inte riktigt ut som alger, så som jag tänker mig, utan mer som växtskräp, eller vad man ska säga. Men då är jag ju iofs helt ny med det här, så jag har ingen aning om hur det "ska" se ut :P Men men, de är inget större problem än iaf. Idag såg jag tom att mollyynglet hade en bit av det i munnen och försökte antingen tugga eller spotta ut det. Tillslut spottade det ut det iaf :P

                                Påtal om räkor. Finns det någon sorts fiskar körsbärsräkor funkar med? Jag menar, neontetra iaf får väl knappt plats med en i munnen? Tycker att amanoräkor är så tråkiga när de är grå

                                Kommentar

                                Arbetssätt...