mata neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lachris
    • September 2009
    • 24

    mata neontetror

    Hej, köpte nyss 10st neontetror, fast när jag matar så ser dom inte maten uppe vid ytan och mina platys äter upp allt, ska man ge neontetror special mat elr? förutom flingfoder
  • ChippN
    • July 2009
    • 42

    #2
    Om de är nyligen isläppta så är de antagligen fortfarande rätt chockade och stressade efter transport och inrättande. De äter nog snart ska du se, det tar ett litet tag innan de vänjer sig bara

    Kommentar

    • uncleban
      • March 2008
      • 69

      #3
      Tänk på att neontetror inte mår bra av att äta mat vid ytan. De sväljer en del luft medan de hugger maten vilket gör att de blir uppsvälda och inte kan simma bra. I värsta fall kan de dö av det.

      För mig har det funkat med att hålla en nypa flingfoder under vattenytan i 1-2 sek, sen släpper jag fodret. Då sjunker det och tetrorna kan äta utan att svälja luft.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av lachris
        Hej, köpte nyss 10st neontetror, fast när jag matar så ser dom inte maten uppe vid ytan och mina platys äter upp allt, ska man ge neontetror special mat elr? förutom flingfoder
        Du kan med fördel köpa ett småkornigt granulatfoder (tex. aquatic nature tropical exel) det sjunker fortare och är bättre foder än flingor! tetrorna uppskattar också väldigt mycket att få lite frysfoder då och då tex. artemia, vita o svarta mygglarver (röda bör man avstå)
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Ludde87
          • July 2009
          • 146

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Du kan med fördel köpa ett småkornigt granulatfoder (tex. aquatic nature tropical exel) det sjunker fortare och är bättre foder än flingor! tetrorna uppskattar också väldigt mycket att få lite frysfoder då och då tex. artemia, vita o svarta mygglarver (röda bör man avstå)
          Varför inga röda mygglarver?
          160 liters sällskapsakvarium

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #6
            Ursprungligen postat av Ludde87
            Varför inga röda mygglarver?
            Jag är inte helt säker men, lag har läst att de är ganska giftiga, en del som matar med röda mygglarver får allergiska reaktioner av dem.
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • Ludde87
              • July 2009
              • 146

              #7
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              Jag är inte helt säker men, lag har läst att de är ganska giftiga, en del som matar med röda mygglarver får allergiska reaktioner av dem.
              Nu fick jag ont i magen... Jag brukar mata mina fiskar med röda mygglarver ca 1 gång i veckan. Har artemia också så jag kanske skulle slänga mygglarverna för att vara på den säkra sidan och köpa svarta istället...
              160 liters sällskapsakvarium

              Kommentar

              • SimonSaysBaka
                • August 2009
                • 788

                #8
                Ursprungligen postat av Ludde87
                Nu fick jag ont i magen... Jag brukar mata mina fiskar med röda mygglarver ca 1 gång i veckan. Har artemia också så jag kanske skulle slänga mygglarverna för att vara på den säkra sidan och köpa svarta istället...
                Det avgör du själv, men en del använder handskar när det matar med röda mygglarver, om man tar på dem med händerna ska man undvika att klia sig i ögonen, jag vet inte om fisken tar nå skada av detta foder men det är nog mer att man ska passa sig själv.
                Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                Kommentar

                • Ludde87
                  • July 2009
                  • 146

                  #9
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  Det avgör du själv, men en del använder handskar när det matar med röda mygglarver, om man tar på dem med händerna ska man undvika att klia sig i ögonen, jag vet inte om fisken tar nå skada av detta foder men det är nog mer att man ska passa sig själv.
                  Hm okej... Nej jag vill helst inte ge något till mina fiskar som jag inte kan hantera med bara händer. Vet ju inte hur illa det är men bättre att ta det säkra före det osäkra!
                  160 liters sällskapsakvarium

                  Kommentar

                  • SimonSaysBaka
                    • August 2009
                    • 788

                    #10
                    hmm, har du känt någonting? klia dig mer än vanligt efter matning, en del är mer allergiska mot det.
                    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Vad jag vet så är röda mygglarver förhållandevis näringsfattiga, bara det räcker som anledning till att inte mata med dem tycker jag.
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • SimonSaysBaka
                        • August 2009
                        • 788

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sultanen
                        Vad jag vet så är röda mygglarver förhållandevis näringsfattiga, bara det räcker som anledning till att inte mata med dem tycker jag.
                        Jaha, det viste jag inte, men då är det ju bara att kassera dem.
                        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                        Kommentar

                        • Ludde87
                          • July 2009
                          • 146

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sultanen
                          Vad jag vet så är röda mygglarver förhållandevis näringsfattiga, bara det räcker som anledning till att inte mata med dem tycker jag.
                          Ja, nu slängde jag dem. Jag matar ju med fryst foder för att fiskarna ska få lite extra näring och då är det ju inte lönt med röda mygglarver...

                          försöker omväxla maten, antar att särskilt levandefödare kan behöva lite extra tillskott då honorna får nya kullar med jämna mellanrum, måste ju kräva viss energi.
                          160 liters sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • Ludde87
                            • July 2009
                            • 146

                            #14
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            hmm, har du känt någonting? klia dig mer än vanligt efter matning, en del är mer allergiska mot det.
                            Nej inte vad jag har tänkt på. Har ingen eksemhud eller så men undviker ändå parfym och kemikalier så gott det går för det känns så ONÖDIGT att utsätta sig för den risken i onödan. Har varit rätt noga med att tvätta händerna efter matning också eftersom mygglarverna luktar en del
                            160 liters sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Skaffa fryst cyclops, mycket populärt här hemma bland alla fiskar
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...