Panik! 4 av 5 fiskar har dött!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde87
    • July 2009
    • 146

    #31
    Tack Lasse för förklaringen! Tack c90368 för att du omvandlade förklaringen till lite enklare regler att följa (de är nu inklistrade i min akvarie-anteckningsbok). Trots 19 av 20 i svensk läsförståelse på högskoleprovet måste jag erkänna att jag satt med öppen mun och tom blick... Kemi har aldrig varit min starka sida! Kanske skulle be syrran som är biomedicinsk analytiker om en crash course?

    Hur som helst: Fler nybörjarfrågor! Blir inte fisken sjuk av att man inte matar den varje dag? Jag hann faktiskt aldrig mata fisken innan den dog... Köpte dem i måndags ca kl 15 och sen tänkte jag inte mata dem förrän dagen därpå. Och en till fråga: Man brukar säga att man ska ha en liter vatten per en cm fisk. Men hur lyckas akvarieaffärerna då? De har ju alltid jättemånga fiskar i sina akvarium?

    Såhär har jag satt igång akvariet:
    28/ 6 lade i grus, hällde på tre hinkar vatten, satte igång en "luftkrokodil". 29/ 6 planterade två vattenväxter, en cryptocorne och en bacopa. Fyllde upp vatten, hällde i vattenberedningsmedel.
    2/7 hällde i gödningsmedel till växterna.
    6/7 släppte ned de fem första fiskarna.
    160 liters sällskapsakvarium

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #32
      Att svälta fiskar till döds är det inte många som har lyckats med, så det behöver du inte vara orolig för.

      Som du har läst ovan så finns det två skolor för att starta ett akvarium. En med fisk och en utan fisk.

      Den utan fisk kräver ganska lång tid för att få igång bakterierna.

      Den med fisk går fortare, men kräver att man börjar väldigt försiktigt med några enstaka små fiskar. Jag har ingen erfarenhet av Odessabarber så jag vet inte hur känsliga de är, men det verkar inte vara någon direkt bra första fisk?

      Anledningen till att jag är tveksam till växtgödning från början är att det tar ett tag innan växterna kommer igång och det är lätt att övergöda.

      Personligen har jag aldrig använt något vattenberedningsmedel och har aldrig gödslat växterna den första månaden.

      Jag har dessutom en regel jag alltid följer. I ett nystartat akvarium är jag aldrig nere med fingrarna de första veckorna. I ett etablerat akvarium försöker jag att bara doppa ner fingrarna en gång i veckan. Jag tror, utan att kunna bevisa något, att vår bakterieflora på händerna stör balansen lite varje gång vi är nere och rotar runt.

      Ytterligare en regel är att ALDRIG hälla ner vattnet från akvarieaffären i akvariet! Fiskarna skolas in i en hink och hovas över till karet.

      Lasses förslag att vänta med roten tycker jag också är förståndigt.

      Akvarieaffärerna har numera nästan alltid ett system där samma vatten cirkulerar genom många akvarier och de har stora filtervolymer. Dessutom med täta vattenbyten.

      Har man otur och handlar hos en affär med dåligt vatten där fiskarna har gått länge så kan de faktiskt dö för att de får för bra vatten när de kommer hem. Men det var nog mer aktuellt förr i tiden.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Ludde87
        • July 2009
        • 146

        #33
        Just med invänjningen till akvariet var jag förvånad, för jag har alltid fått lära mig att man INTE ska hälla i vatten från påsen i akvariet, för att fiskarna bajsar osv när de är stressade. Sen stod det både i min akvariebok och på fiskpåsen att man skulle låta fiskarna simma ut... så jag lät dem göra det när det var dags att släppa i dem, och därmed kom förstås en del av påsvattnet ut i akvariet. Nästa gång blir det som du säger, en hink och sen håven.

        Vad jag har läst så ska odessabarber vara ganska lätta fiskar. Men jag har inte kunnat läsa om dem på zoopet för att det bara är guldmedlemmar som kan se den sidan. Ev så kanske jag får ha sebrafiskar eller sorgmanteltetror istället, vad jag är ute efter är en härdig fisk som är lättskött.
        160 liters sällskapsakvarium

        Kommentar

        • HenkeP
          • January 2009
          • 886

          #34
          Ursprungligen postat av Ludde87

          Såhär har jag satt igång akvariet:
          28/ 6 lade i grus, hällde på tre hinkar vatten, satte igång en "luftkrokodil". 29/ 6 planterade två vattenväxter, en cryptocorne och en bacopa. Fyllde upp vatten, hällde i vattenberedningsmedel.
          2/7 hällde i gödningsmedel till växterna.
          6/7 släppte ned de fem första fiskarna.
          Här dök några frågor upp i mitt huvud..

          Gruset blev naturligtvis ordentligt rengjort, och är för akvariebruk?

          Vad har hinken använts till innan, om den har använts?

          Kan det va så att den har innehållit något som inte var så nyttigt för fiskarna?

          Hur behandlades krokodilen?

          Direkt från förpackningen ner i karet, eller blev den rengjord på något sätt innan?
          Senast redigerad av HenkeP; 08 July 2009, 13:09. Anledning: En fråga till..

          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

          Kommentar

          • Ludde87
            • July 2009
            • 146

            #35
            Ursprungligen postat av HenkeP
            Här dök några frågor upp i mitt huvud..

            Gruset blev naturligtvis ordentligt rengjort, och är för akvariebruk?

            Vad har hinken använts till innan, om den har använts?

            Kan det va så att den har innehållit något som inte var så nyttigt för fiskarna?

            Hur behandlades krokodilen?

            Direkt från förpackningen ner i karet, eller blev den rengjord på något sätt innan?
            Gruset rengjordes, hinken har varit använd som akvariehink tidigare, jag sköljde ur den innan jag använde den. Gruset är... heter det engelsk sjösten? Hur som helst, det är för akvariebruk. Krokodilen (skäms på mig) gick rakt ned i karet. Har visst fått med små snäckor med växterna, men de lever iaf. Fast snäckor kanske överlever vad som helst?
            160 liters sällskapsakvarium

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #36
              Ursprungligen postat av Ludde87
              Gruset rengjordes, hinken har varit använd som akvariehink tidigare, jag sköljde ur den innan jag använde den. Gruset är... heter det engelsk sjösten? Hur som helst, det är för akvariebruk. Krokodilen (skäms på mig) gick rakt ned i karet. Har visst fått med små snäckor med växterna, men de lever iaf. Fast snäckor kanske överlever vad som helst?
              Har försökt följa den här tråden och tycker nog inte att slutsatserna är korrekta, dvs nitrit är inte sannolikt. Akvariet var tomt på fiskar men med växter i en vecka, fiskarna släpptes i och var döda mindre än ett dygn senare.
              Mycket osannolikt att det hunnit bildas större mängder nitrit på så kort tid.
              En möjlighet är att något giftigt hamnat i karet från början eller att temperaturen skenat men det sistnämnda bör ha upptäckts.
              Alltså, vattenberedningsmedel, växtnäring eller olja/tvättmedel från cykelkedjemissödet är misstänkta. Butikens svammel om pH kan vi strunta i, det är typiskt skånevatten som finns överallt hos oss. Ev. skadliga ämnen från krokodilen har jag ingen aning om, har aldrig ägt en sådan. Alltså vad och hur mycket av div. kemikalier användes?
              Tobbe

              Kommentar

              • Ludde87
                • July 2009
                • 146

                #37
                Ursprungligen postat av Tobbe R
                Har försökt följa den här tråden och tycker nog inte att slutsatserna är korrekta, dvs nitrit är inte sannolikt. Akvariet var tomt på fiskar men med växter i en vecka, fiskarna släpptes i och var döda mindre än ett dygn senare.
                Mycket osannolikt att det hunnit bildas större mängder nitrit på så kort tid.
                En möjlighet är att något giftigt hamnat i karet från början eller att temperaturen skenat men det sistnämnda bör ha upptäckts.
                Alltså, vattenberedningsmedel, växtnäring eller olja/tvättmedel från cykelkedjemissödet är misstänkta. Butikens svammel om pH kan vi strunta i, det är typiskt skånevatten som finns överallt hos oss. Ev. skadliga ämnen från krokodilen har jag ingen aning om, har aldrig ägt en sådan. Alltså vad och hur mycket av div. kemikalier användes?
                Tobbe
                Det är precis det som jag inte förstår, trots upprepade förklaringar. Om inte växterna skapar någon nitrit, så skulle vattnet vara fritt från nitrit när fiskarna kom i. Det låter inte rimligt tycker jag att det i den vattenvolymen ska kunna ansamlas så mycket giftiga ämnen på den tiden, av fem fiskar, att samtliga dör inom 24 h.

                Jag har använt "sera aquatan vattenberedare" enligt anvisningarna, 5 ml per 20 L vatten, och "Aquatic nature aqua-plant basic", 7,5 ml per 25 L vatten.

                Jag tvättade händerna noga med flytande tvål efter att jag hade fått olja från cykelkedjan på dem, men frågan är om det fortfarande fanns olja kvar på händerna när jag satte på nya sugkoppar på filterpumpen. Temperaturen var på 26 grader, sen drog jag ut doppvärmaren, men i och med det varma vädret ligger det fortfarande på 25 grader.
                160 liters sällskapsakvarium

                Kommentar

                • Ludde87
                  • July 2009
                  • 146

                  #38
                  De spår vi har är alltså:

                  • Ph-värdet skiljer för mycket jämfört vad de är vana vid
                  • Nitritförgiftning.
                  • Olja från cykelkedja/ nya sugkoppar/ luftkrokodilen
                  • Vattenberedningsmedel/ växtgödning

                  Vattentestet sa att allt var OK. Men vissa hävdar att den typen av vattentest inte fungerar. Kanske är det troligaste då att det kommit i någon kemikalie från oljan på cykeln? Det skulle antagligen inte synas på vattenprovet, och det skulle kunna vara så att barber (fiskar i allmänhet) är känsliga för just den kemikalien?
                  160 liters sällskapsakvarium

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #39
                    Du kan fundera på detta tills du blir gråhårig utan att få något svar.

                    Starta om från början och följ regelboken från A till B och glöm det som har hänt.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #40
                      Ursprungligen postat av Tobbe R
                      Har försökt följa den här tråden och tycker nog inte att slutsatserna är korrekta, dvs nitrit är inte sannolikt. Akvariet var tomt på fiskar men med växter i en vecka, fiskarna släpptes i och var döda mindre än ett dygn senare.
                      Mycket osannolikt att det hunnit bildas större mängder nitrit på så kort tid.
                      En möjlighet är att något giftigt hamnat i karet från början eller att temperaturen skenat men det sistnämnda bör ha upptäckts.
                      Alltså, vattenberedningsmedel, växtnäring eller olja/tvättmedel från cykelkedjemissödet är misstänkta. Butikens svammel om pH kan vi strunta i, det är typiskt skånevatten som finns överallt hos oss. Ev. skadliga ämnen från krokodilen har jag ingen aning om, har aldrig ägt en sådan. Alltså vad och hur mycket av div. kemikalier användes?
                      Tobbe
                      Svarte Petter i detta fall är växtgödningen - vi vet inte om den innehöll ammonium vilket den kan ha gjort. Beskrivningen för övrigt tycker jag ändå luktar nitrit men det kommer vi aldrig att få veta. Iofs kan också en ammoniaktopp vara möjlig om växtgödningen innehöll ammonium. Oljan på hand och på sugkopp tror jag inte så mycket på. Vi vet heller inte vad vattnet i påsarna innehöll. Odessabarber dör inte knall och fall så något måste det vara. Precis som jag redogjort för min åsikt om roten (den tillför en osäkerhetsfaktor) tycker jag att användandet av växtgödning direkt vid start är en chanstagning om man inte exakt vet vad det innehåller. Vet du det Ludde87 så publicera det så kan man ett dera styrka att det var växtgödningen eller avföra det. Hur uppträdde fiskarna när de mådde dåligt?

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • Ludde87
                        • July 2009
                        • 146

                        #41
                        Det underliga är att det inte är någon innehållsförteckning på förpackningen på växtgödningen. Det enda som står är att den innehåller aktivt järn och att den är nitrat och fosfat-fri

                        Igår gjorde jag en chansning och köpte två sebrafiskar och släppte ned. Jag har totalt gjort vattenbyte på 50 %, och sen hällde jag i lite av vattenberedningsmedlet, Sera aquatan, innan fiskarna kom i karet. Idag - ta i trä - så ser de fortfarande tämligen nöjda ut med tillvaron och simmar runt med stor energi på sebrafiskars vis. Och de acklimatiserade sig väl nästan meddetsamma! Odessabarberna låg och tryckte i hörnen i akvariet i flera timmar, sen började de försiktigt att utforska akvariet, sen nästa dag var ju fyra av fem döda på morgonen, och på eftermiddagen dog den sista (precis efter att jag lagt i roten). Den sista som jag såg när den blev sämre flämtade mycket och låg uppochned innan den dog.
                        160 liters sällskapsakvarium

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #42
                          Hoppas det går bra den här gången!

                          Kom ihåg, inga fingrar i vattnet!
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Ludde87
                            • July 2009
                            • 146

                            #43
                            Haha, nej jag ska hålla fingrarna därifrån! Jag tror jag ska köpa lite olika test för vattnet, vad ska jag satsa på då? Tänkte mig Ph-värde, Nitrit och Nitrat-test. Är det något mer test som är viktigt? Ska sätta mig in lite mer i vad allting innebär och testa dels kranvattnet här och sen hålla lite koll nu när jag så småningom kommer att släppa ner mer fisk.
                            160 liters sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            • Tobbe R
                              • May 2009
                              • 654

                              #44
                              Byt ut nitrat-testet mot kH tycker jag, mycket viktigare.
                              Tobbe

                              Kommentar

                              • Ludde87
                                • July 2009
                                • 146

                                #45
                                Okej, tack för tipset! Jag tänkte handla från akvariumbutiken.se. Är det någon som har erfarenhet av detta företag?
                                160 liters sällskapsakvarium

                                Kommentar

                                Arbetssätt...