Panik! 4 av 5 fiskar har dött!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde87
    • July 2009
    • 146

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Det blev nog lite fel där, antingen kommer du ihåg fel eller så förklarade djuraffären lite dåligt.
    Växter bryter inte ned nitrit utan det är nyttobakterierna som står för de fiolerna, sedan blir nitrat till nitrit om dessa bakterier inte hinner med.
    Man tillsätter även ofta nitrat i växtgödning(PMDD), och ett värde på 10 är inte högt alls då ett mer normalt värde i ett kar med gödning ligger runt 25 och lite till.
    Aha... okej, för jag har hällt i gödningsmedel till växterna, och hon sa att det syntes på värdet att akvariet var nystartat, men att det ändå var ett okej värde.

    då verkar det ju som att bakteriefloran har kommit igång litegrann iaf ! Nu får den stackars ensamma fisken också ge vattnet en bra chans att komma igång några dagar, tills det kommer fler fiskar på torsdag eller fredag. Tack för förklaringen!
    160 liters sällskapsakvarium

    Kommentar

    • jocke_999
      • February 2009
      • 101

      #17
      Ursprungligen postat av ansjo
      Varför ska nitratet vara på noll?

      Nitrit var det ja blandar ihop dessa hela tiden.. sorry

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Ursprungligen postat av jocke_999
        Nitrit var det ja blandar ihop dessa hela tiden.. sorry
        Tänk på rimmet "nitrit är skit"!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det blev nog lite fel där, antingen kommer du ihåg fel eller så förklarade djuraffären lite dåligt.
          Växter bryter inte ned nitrit utan det är nyttobakterierna som står för de fiolerna, sedan blir nitrat till nitrit om dessa bakterier inte hinner med.
          Hmm, hur tänkte du här då? Farligt med växtgödning eller?
          Tobbe

          Kommentar

          • Ludde87
            • July 2009
            • 146

            #20
            Nu är den sista fisken också dålig... Ska jag tänka om i mitt fiskval och välja en annan fisksort? Och vad för fisk i så fall? Visste inte att vattnet var så hårt här!
            160 liters sällskapsakvarium

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #21
              Ett akvarium som varit i gång en vecka skall inte innehålla någon nitrat. Nitrifikationen har inte starta än i ett sådant akvarium. Nu har iofs gödningsmedel hälls i och det kan innehålla nitrat. Sättet att redovisa testen tyder på att det är frågan om en sticktest 5 i ett eller något liknande. Är det så - så är inte testen av något värde. Det kan finnas nitrit ändå. Hela förloppet luktar nitritförgiftning. Vad du absolut inte skall göra nu är att lägga i en rot eftersom det då tillförs ytterligare en faktor som kan ställa till det. pH i sig dödar inga fiskar. Vad jag tycker du skall göra är att lungt och sansat sätta till en matsked vanligt salt. Behåll fisken som är kvar. Du kan följa Anjos råd om ett 50 % vattenbyte innan salttillförseln men jag skulle nog inte personligen gjort så. Lite beroende på vart du bor och om vattnet är klorerat eller inte. Om du byter - lägg i lite vattenberedningsmedel för säkerhets skull. Sedan skaffar du ett bakteriepreparat (sera:s nitriveck eller liknande). Ge en startdos varje dag i ca 3 veckor. Mata väldigt försiktigt - typ några flingor/ korn var tredje dag under första veckan. Sedan matar du varannan dag lika lite. Tredje veckan - varje dag. Efter detta kan du utöka fiskbesättningen och matningen lite försiktigt. Försök inte göra något åt ditt pH under tiden. Om du skall mäta något så skaffa en dropptest för KH. Se till att du ligger över 4 under din uppstart. Om du sedan vill trixa med pH:t så kan du göra det när akvariet mognat efter några månader.

              MVH Lasse

              Vart bor du?
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Ludde87
                • July 2009
                • 146

                #22
                jag lade i roten, och efter ett tag så blev fisken sämre och dog... Hur kan det bli nitritförgiftning så snabbt?

                Jag bor i Lund. Har aldrig behövt reflektera över Ph-värde innan för det har inte varit ett problem, iaf inte när jag bodde hemma på småländska höglandet...

                Nu är akvariet alltså fiskfritt... Ska jag fortfarande byta vatten och tillsätta salt? Och när kan jag prova att köpa fisk igen? Ska göra om vattentestet på tors el fredag, men om det testet inte fungerar så hjälper ju inte det?
                160 liters sällskapsakvarium

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #23
                  Ursprungligen postat av Ludde87
                  jag lade i roten, och efter ett tag så blev fisken sämre och dog... Hur kan det bli nitritförgiftning så snabbt?

                  Jag bor i Lund. Har aldrig behövt reflektera över Ph-värde innan för det har inte varit ett problem, iaf inte när jag bodde hemma på småländska höglandet...

                  Nu är akvariet alltså fiskfritt... Ska jag fortfarande byta vatten och tillsätta salt? Och när kan jag prova att köpa fisk igen? Ska göra om vattentestet på tors el fredag, men om det testet inte fungerar så hjälper ju inte det?
                  Na men ge garna lite mat varje dag som om du hade en eller tva firrar i den.. Nej jag skamtar inte.... Kora in utan fisk ar trots allt bast.. att tillsatta en droppa ammoniak varje dag eller att pinka i akvariet tycker jag att du kan strunta i, urin ar svart att dosera och fiskfoder har du ju redan
                  Senast redigerad av Xul; 07 July 2009, 15:59.

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #24
                    Det är bara ett problem med att ge fiskfoder för att starta ett akvarium. Du behöver en produktion av ammonium för att få igång nitrifikationen. Fisk utsöndrar ammonium direkt när de börjar att äta eftersom kvävet i fodret bryts omdelbart ner och omvandlas till ammonium för att kunna transporteras ut till cellerna via blodet. Denna utsöndring sker via aktiva pumpar i gälregionen. Har du inte fisken som ammoniumproducent så tar det en viss tid - ca en vecka - innan nedbrytningsbakterierna börjar producera ammonium från fiskfoderresterna - i ett nystartat akvarium med en liten population av dessa bakterier tar det än längre tid. Den metod som du beskriver Xul är vanlig i Be-Ne-Lux länderna av någon konstig anledning men är enligt mig en långsam omväg. Du har heller ingen kontroll på hur mycket ammonium som produceras eftersom det är minst en veckas fördröjning innan du får resultatet. Då är det för sent att stoppa med iläggningen av mat. Ammoniumproduktionen av bakterier kan vara svår att styra och därför rekommenderar jag alltid att starta med några tåliga fiskar och ungefär göra såsom jag beskrivit. Tåliga fiskar är exempelvis zebrafiskar eller danior.

                    @ Ludde87. Lunds vatten dödar ingen fisk - det är andra orsaker varför du får problem. Ditt akvarium har gått i en vecka - den klassiska tiden för nitrittoppen. Du har inte skrivit vad du gjort mer än lagt i roten. Har du bytt vatten som Ansjo skrev eller la du bara i roten. Om jag vore du skulle jag ta ur roten. Byta 50 % vatten som Ansjo skrev eftersom du tillfört ytterligare en okänd storhet (roten). Skaffa ett par sebrafiskar och starta om såsom jag beskrev med salttillsatsen. Följer du Xul råd (det fungerar också men inte lika bra ) behöver du inte lägga i något salt. Saltet dödar inget - det bara förhindrar att den giftiga nitriten tas upp i fiskkroppen (eg är det kloriderna i saltet som gör det)

                    Övriga frågor är:

                    Vad tog du dina tester med? Hur uppträdde fiskarna när de började bli "sjuka"?

                    MVH Lasse
                    Senast redigerad av Lasse; 07 July 2009, 17:33.
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Ludde87
                      • July 2009
                      • 146

                      #25
                      Så fisken kan inte ha dött av för stor förändring i Ph-värde?
                      Förstår fortfarande inte hur nitrit/ nitrat skulle kunna ansamlas så snabbt och döda allting...

                      Det var en sticka som de använde i djuraffären, varför är inte de tillförlitliga?

                      Ja, jag skulle kunna köpa några sebrafiskar. Men kan man inte bara låta roten ligga? Det skadar väl inte om Ph-värdet går ner lite?
                      160 liters sällskapsakvarium

                      Kommentar

                      • Xul
                        • January 2007
                        • 709

                        #26
                        Sa bra att jag bor i luxemburg da lasse .. Men att ge valdigt lite anda inte fel om akvariet gar tomt.. Langsamt ar ju anda mer an ingenting.. Man ser faktiskt lite pa botten om nerbrytningen startar. Om fiskfoder ligger kvar pa botten typ tva eller fler dagar behovs ju ingen mer mat till akvariet. I ett inganget akvarie ligger tex inget flingfoder kvar lange.

                        Men visst har lasse ratt, fisken skiter och "kissar" en ganska bestamd mangd varje dag..

                        Forresten tank pa att du kan (skall tycker jag)alltid satta till lite salt i ett nystartat 20 ppm klorid racker per liter vilket ar ung 40 mg salt per liter. Eftersom en "latt" overdosering inte direkt skadar kan du ga i med 100 mg vilket ar 10 g per 100 L (en tesked eller lite mer) ar ju lite en forsakring. Vissa rekommenderar upp till 2 dl per hundra liter men detta ar vid sjukdomar och infektioner (ej nystart), sa mycket skulle jag aldrig anvanda. Vattnet skall ej bli brackt

                        + lat inte pH droppa under 6,5 eller sa, nitrifikationen gar mycket langsamare da..

                        Om vaxterna (och de satans algerna) tar sig kan de oxa ta till sig ammonium, sa de modererar problemet lite med min metod med du far inte skynda i vart fall med min metod. ha aldrig brattom REGEL 1 inom akvariehobbin anser jag.
                        Senast redigerad av Xul; 07 July 2009, 22:37.

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #27
                          Here we go again!

                          Hur du skall göra kan jag inte säga - bara vad jag själv skulle ha gjort i samma situation och varför. pH:t har inget med dina fiskars död att göra om du inte kraftigt har övermatat dom vid starten. Så kraftigt att för mycket ammonium bildats och du därför fått för mycket fri ammoniak i vattnet. Kan ske i pH:n över 7. det krävs dock en ordentlig övermatning och många fiskar för detta. När du matar fisken så utsöndras ammonium via fiskarnas gälar. Ammonium är i sig inte giftigt men kan som sagt var bilda farliga nivåer av ammoniak, beroende på pH:t och mängd ammonium. Normalt så börjar ammoniummet omvandlas av speciella långsamtväxande bakterier och den omvandlingen sker i två steg med hjälp av två olika bakterigrupper som normalt brukar hänvisas till som nitrosomonas (ammonium till nitrit) och nitrobacter (nitrit till nitrat). Nitrat som är slutprodukten är inte giftig - det är dock nitrit. Nitrit tas upp av fisk och blockerar syreupptagningen - fiskarna reagerar ofta som de hade syrebrist vid nitritförgiftning. Upptaget av nitrit i fiskkroppen kan blockeras om det finns klorider i vattnet. Så låga nivåer som ca 50 ppm klorid blocker effektivt fisken upptag av nitrit. Det är därför som det ofta rekommenderas att använda en matsked bordsalt per hundra liter eftrsom det ger tillräckliga kloridnivåer i vattnet.

                          Vid en nystart så är produktionen av ammonium helt styrd av hur mycket du matar med. Därför rådet att matta ytterst lite och kanske bara var tredje dag - bara några flingor. Ett problem med att ammonium bildas är att om det inte bryts ner mer eller mindre fullständigt till nitrit momentant så kommer ammoniummet i vattnet att blockera den bakterigrupp som ansvarar för förvandlingen nitrit till nitrat och man får en nitrittopp.(Denna förklaring till nitrittoppens uppkomst tycker jag är den mest troliga samt bevisbara förklaring som framlagts. Det finns andra förklaringar också) Därför är det viktigt att se till att ammoniummet förvandlas snabbt och ett stöd med bakterier varje dag underlättar detta. Bakterierna kan man få från kommersiella preparat (ge varje dag), från ett filter i ett annat akvarium (skvätt i varje dag) eller egentillverkad nitrifikationsbakterielösning (skogsjord). Tillsättning som sagt varje dag i minst tre veckor.

                          Får man trots allt en nitrittopp så är första åtgärden att stoppa matningen (alltså stoppa ammoiumproduktionen). Andra att tillsätta natriumklorid (bordsalt) och tredje är att fortsätta med bakterietillsättningen.

                          Själva konsten är att ge lite mat i början, se till att vattnet är väl syresatt, se till att det finns filteryta tillräcklig, se till att KH liger på minst 3-4 samt bakterietillsättning.

                          Orsaken till att jag inte tycker du skall ha in en rot nu och att försöka pH-sänka vattnet innan akvariet mognat är minst två. Det första är att du tillsätter ytterligare en ibland svårstyrd parameter - rötter kan faktiskt släppa oönskade ämnen som kan bli lite öderstiget när du har ett akvarium som inte är i balans. Den andra är att om du skall sänka pH:t (med en rot eller de flesta andra metoder för pH sänkning) så kommer du att sänka ditt KH - alltså karbonatinnehållet i ditt vatten. Karbonaten är nitrifikationsbakteriernas kolkälla och utan den så växer de överhuvudtaget inte till.

                          Varför är inte sticktester så bra - tja nogranheten är någonstans mellan Kirunna och Smygehuk och det duger inte om du skall göra en för fisken livsviktig analys om åtgärder.

                          MVH Lasse

                          Om du nu har nitrat i vattnet så kommer det troligtvis från din växtgödning men teoretiskt kan växtgödningen också innehålla ammonium (det framgår sällan på förpackningen) så jag brukar inte rekommendera detta vid uppstart.

                          @ Xul - ja det verkar som det är en vanlig metod just dessa länder - det var det jag tyckte var kul

                          Visst fungerar din metod också men när sen fiskar introduceras så får man vara försiktig - då kan det ibland komma en andra nitrittopp. Det mesta av ammoniummet från fisk kommer ut direkt vid matning (uppskattningsvis mer än 75 %) och går inte via urinen som hos oss (en sötvattensfisk kissar av bare den men det är väldigt, väldigt utspätt - fisken har inte råd att förlora salter den vägen)
                          Senast redigerad av Lasse; 07 July 2009, 22:51.
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #28
                            Lasse dina inlägg är klockrena som vanligt

                            Ludde87: Om jag försöker översätta det Lasse och delvis Xul försöker säga så låter det så här.

                            1. Köp två små fiskar till karet. Mata lite FYRA gånger under två veckor.

                            2. Efter två veckor kan du köpa tre nya fiskar. Mata dina fiskar med lite foder SEX gånger under nästa två veckor.

                            3. Nu kan du köpa nya fiskar, men bara hälften av de fiskar du har tänkt att ha. Mata fiskarna varannan dag under fyra veckor.

                            4. Nu när det har gått åtta veckor kan du köpa de fiskar som ska gå i akvariet.

                            OBS: Växter skyndar på så att du får bra vatten, men gödsla inte före åtta veckor. Undantaget bottengödning som löses långsamt.

                            Lycka till
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Xul
                              • January 2007
                              • 709

                              #29
                              Ursprungligen postat av c90368
                              Lasse dina inlägg är klockrena som vanligt

                              Ludde87: Om jag försöker översätta det Lasse och delvis Xul försöker säga så låter det så här.

                              1. Köp två små fiskar till karet. Mata lite FYRA gånger under två veckor.

                              2. Efter två veckor kan du köpa tre nya fiskar. Mata dina fiskar med lite foder SEX gånger under nästa två veckor.

                              3. Nu kan du köpa nya fiskar, men bara hälften av de fiskar du har tänkt att ha. Mata fiskarna varannan dag under fyra veckor.

                              4. Nu när det har gått åtta veckor kan du köpa de fiskar som ska gå i akvariet.

                              OBS: Växter skyndar på så att du får bra vatten, men gödsla inte före åtta veckor. Undantaget bottengödning som löses långsamt.

                              Lycka till
                              Lite vaxtgodning skall forstass till allt bytesvatten..

                              Du forsokte vara elak men jag tycker vi har ratt

                              regel 1
                              Senast redigerad av Xul; 08 July 2009, 00:04.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #30
                                Ursprungligen postat av Xul
                                Lite vaxtgodning skall forstass till allt bytesvatten..

                                Du forsokte vara elak men jag tycker vi har ratt
                                Nej! Jag försöker inte vara elak och ni har helt rätt!

                                Missförstå mig inte, jag försöker bara hjälpa trådskaparen med att översätta era goda råd till några enkla regler att följa.

                                Själv så slukar jag alla inlägg om vattenkemi men eftersom jag varit med här på forumet ett tag så inser jag att många antingen inte orkar läsa långa inlägg eller inte förstår vad som står i dem.

                                Inte riktat till dig Ludde87!

                                PS: Om växtgödning har vi tydligen olika åsikter, men det är marginellt i sammanhanget.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...