Hejhej, jag är ny här på forumet.
Har nyligen införskaffat ett 200L kar och fick ett 60L på köpet, funderar på att göra ett dedicerat krabb-akvarium av det mindre med 3-4 invånare.
Min idé är att fylla upp till minst halva akvariet med vatten och fylla med grov sten på ena sidan, sen täcka allt med sand så det blir en land del, samt ha en rot (halvt begravd?) som sticker upp ovan ytan. Eventuellt en javabunke (Microsorum pteropus) vid roten.
#Är det dumt att ha enbart krabbor i ett akvarium?
#Hur är det med syretillförsel? Måste man syresätta vattnet?
#Ska jag använda finkornig sand eller mer grusliknande 2-3+mm?
#När jag ska mata krabborna, ska jag släppa maten på land eller i vattnet, det kanske inte spelar någon roll?
#Kan jag ha en akvarieväxt på land? (tex. Dracaena sanderiana)
Kommer dröja till lön innan jag eventuellt startar detta, blev ganska fattig vid inköpet.
Hoppas på svar! Kom gärna med invändningar eller andra idéer
MVH/ Fredde
Edit:
Läste att det finns syresten... #är dem en förbrukningsvara?
Har nyligen införskaffat ett 200L kar och fick ett 60L på köpet, funderar på att göra ett dedicerat krabb-akvarium av det mindre med 3-4 invånare.
Min idé är att fylla upp till minst halva akvariet med vatten och fylla med grov sten på ena sidan, sen täcka allt med sand så det blir en land del, samt ha en rot (halvt begravd?) som sticker upp ovan ytan. Eventuellt en javabunke (Microsorum pteropus) vid roten.
#Är det dumt att ha enbart krabbor i ett akvarium?
#Hur är det med syretillförsel? Måste man syresätta vattnet?
#Ska jag använda finkornig sand eller mer grusliknande 2-3+mm?
#När jag ska mata krabborna, ska jag släppa maten på land eller i vattnet, det kanske inte spelar någon roll?
#Kan jag ha en akvarieväxt på land? (tex. Dracaena sanderiana)
Kommer dröja till lön innan jag eventuellt startar detta, blev ganska fattig vid inköpet.

Hoppas på svar! Kom gärna med invändningar eller andra idéer

MVH/ Fredde
Edit:
Läste att det finns syresten... #är dem en förbrukningsvara?
Kommentar