Frågor om krabb-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Electron
    • March 2009
    • 44

    #16
    får se vad jag kommer på, hade tänkt en äkta rot (mangroverot) och den deko.roten samt en landdel. Möjligvis skippar jag deko.roten och skaffar en till äkta. Med tanke på att dom färgar vattnet så lutar det mot första alternativet.

    I framtiden, beroende mycket på hur jag lyckas hushålla dessa krabater, så kanske jag byter upp mitt akvaterrarium mot en större modell. Då kan jag tänka mig att jag skippar landdelen samt skaffar fler rötter ovan ytan och presenterar lite större fiskar.

    doppingen:
    Jag är inte guldmedlem, så jag nyttjar en bild-hoster och länkar istället. Vill du ha tips på sidor så kan jag skicka ett pm (vill inte skriva i forumet, kan tas som reklam eller dylikt och jag vill inte skaffa ovänner bland administratörerna)
    Bilder

    Kommentar

    • Electron
      • March 2009
      • 44

      #17
      Uppstartad

      Nu har jag haft mitt akvarium igång i ungefär en vecka.
      Mangrove-rot inköpt samt en javaormbunke.
      Beställde även 2st "mandarin"krabbor (1+1 om de gick) och 10st körsbärsräkor blandade kön om de gick. Jag menade på att de skulle vara tråkigt att bara få honor eller hanar! Det blir inget samhälle då
      Dom skulle eventuellt få hem dem på onsdag.

      Jag försöker härma Wilda lite med krabborna

      Här är en bild på akvariet idag. Det kommer en till mangroverot som ska ligga närmast till höger. Måste få lön först bara

      Och när jag surrade fast ormbunken på roten så hittade jag denna lilla sak som jag pillade loss, någon som vet vad det är för larv? Den satt alltså fast i en liten håla i roten.

      En sak till som jag upptäckt, tradera är rätt beroendeframkallande!
      Bilder

      Kommentar

      • Electron
        • March 2009
        • 44

        #18
        Här är en bild på mina krabbor!
        Bilder

        Kommentar

        • doppingen
          • April 2008
          • 1079

          #19
          fina,jag har 2 liknande
          MammaMia

          Kommentar

          • Wilda
            • August 2007
            • 342

            #20
            Ursprungligen postat av Electron
            Här är en bild på mina krabbor!
            Åhhh vad roligt, grattis

            De ser ut att vara mandarin krabbor

            Vad blev det för kön på dem ??
            Mvh Wilda
            190 L Platy. Praktbotia, mfl.
            85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
            54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
            35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

            Kommentar

            • Electron
              • March 2009
              • 44

              #21
              Tackar

              Dom är inte speciellt stora, kanske 1 cm över skölden...
              Jag har inte vågat lyfta upp dom med fingrarna än o kolla själv, men klorna är det en tydlig skillnad på, och i butiken hade dom kollat och tydligen var det ett par som jag bad om!

              Dock slogs dom lite i början när ja släppte i dom, sen la jag i en rot till och då vart de bra!

              En av dem har jag hittat 2 ggr sittandes i en bit skumgummi som jag satt en pvc-slang i för luft, samt fylla ut ett avskuret hörn i täckglaset. Han satt självklart innanför glaset då han inte kan komma ut

              Och en gaffelstjärt har också hittat in i akvariet dom e jättefina
              Bilder

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #22
                en dum fråga kanske-vad är en gaffelstjärt? ja dom sitter gärna under glaset nära lampan om de kan, hade en som tog sig ut häromveckan genom litet hål i täckglaset mitt på långsidan framtill. jag undrade vad som rörde sig i en balja med vatten å växter som stod nedanför,då var det krabban som hamnat där,tur den var där annars hade han hamnat på golvet å stuckit iväg, de kan ta sig upp med hjälp av siliconet åxo måste varit så för där har jag inga slangar,växter ingenting bara glas
                MammaMia

                Kommentar

                • Wilda
                  • August 2007
                  • 342

                  #23
                  Ursprungligen postat av Electron
                  Tackar

                  Dom är inte speciellt stora, kanske 1 cm över skölden...
                  Jag har inte vågat lyfta upp dom med fingrarna än o kolla själv, men klorna är det en tydlig skillnad på, och i butiken hade dom kollat och tydligen var det ett par som jag bad om!

                  Dock slogs dom lite i början när ja släppte i dom, sen la jag i en rot till och då vart de bra!

                  En av dem har jag hittat 2 ggr sittandes i en bit skumgummi som jag satt en pvc-slang i för luft, samt fylla ut ett avskuret hörn i täckglaset. Han satt självklart innanför glaset då han inte kan komma ut

                  Och en gaffelstjärt har också hittat in i akvariet dom e jättefina

                  Dem växer fort

                  Visade dem dig inte i affären var det var för kön på dem ?
                  Alla krabbor har en klo som är lite större, det har inget med könet
                  att göra. Jag kan inte se på mina vilken som är hane och hona
                  på klorna eller storleken ( honan är förövrigt lite större här)
                  Men det beror nog mera på att hon har växt lite fortare än hanen.
                  Mina är rätt stora över sköld är dem säkerligen 4 cm, hela krabban
                  ser ut att vara runt 6 -7 cm med benen

                  Jag letar nu efter lila vampyrkrabbor, de som jag såg sist var väldigt
                  små och var 2 hanar, jätte synd för dem var verkligen snygga.
                  Jag får vänta och hoppas att de får in flera så jag får tag på 2 honor
                  eller 1 hane 2 honor. Då dem är så små, så hoppas jag att dem snabba så mina större lär kunna ta dem i allafall

                  Försök att sätta ngn rot nära ljusrampen då de gillar att " sola " sig
                  på dagarna.
                  Lycka till med dem, berätta gärna hur det går.
                  Mvh Wilda
                  190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                  85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                  54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                  35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                  Kommentar

                  • Electron
                    • March 2009
                    • 44

                    #24
                    doppingen:
                    Här har du en gaffelstjärt Visst är dom fina!

                    Wilda:
                    Nej de gjorde dem inte.
                    Jo de förstår jag, båda klorna på ena krabban är mycket större än båda klorna på andra krabban, menade jag. Det kan vara underlag för att det är ett par Men jag kan inte säga att det garanterat är ett par, dock slåss dom inte längre även om dom står på samma rot intill varandra! Oj, ja vid den tidpunkten har jag kanske flyttat tillbaka till lägenheten (stambyte på G) och eventuellt köpt något större kar...

                    Jag har 2 rötter i nu, ovan ytan.. 1 av dem är i kanten lite längre från lyset, andra står mitt under lyset och krabborna spenderar mer tid vid den andra mörkare roten..

                    Hehe ja, vi får se hur jag lyckas hålla dessa djur, någon gång i framtiden vill jag försöka mig på att odla dom. Dock är det en lång vandring kvar innan jag har utrymme och möjlighet till det så planerna kan snabbt ändras! Om inte just mandarinkrabbor så kanske någon annan krabba. Vampyrkrabban skulle vara rolig att odla små lila ninjas som rejsar omkring i vattnet!

                    Får se någon dag om jag lyckas fånga in krabborna och kan fota undersidan på dem, om jag inte kan avgöra så kanske jag kan få hjälp med det åtminstonde eller få det bekräftat

                    Mvh
                    Fredrik
                    Bilder

                    Kommentar

                    • doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

                      #25
                      ja de var tjusiga-gaffelstjärt
                      MammaMia

                      Kommentar

                      • Electron
                        • March 2009
                        • 44

                        #26
                        Jag gillar fenorna dom har ovanför huvudet, och färgen på buken och stjärten!
                        Bilder

                        Kommentar

                        • Electron
                          • March 2009
                          • 44

                          #27
                          Kollat kön nu!

                          Nu har jag det bekräftat, jag har ett par (ett av båda kön) av Geosesarma sp. mandarinkrabba!
                          Här är den bästa bilden jag kunde få, jag plockade även upp dom med pinsett och kollade. Ni kan se att den vänstra är ljusare i färg och har rundare bredare figur på undersidan (hona) och den högra är lite mörkare i färg samt har mycket smalare och spetsigare figur på undersidan (hane).

                          Här är en dålig bild på mina ovanifrån också. Honan till vänster och hanen till höger, hanen är mycket mörkare i färg och har tydligt mycket större klor jämfört med sin partner! Det är spikat, jag fick ett par! Nu vill jag ha små oranga ninjas!

                          Här är en bild på akvariet i sin helhet!

                          2 bilder på varsin räka också. #1 #2. Jag tror att #1 är en hane och #2 är en hona. Det finns 8st sånna till också!

                          Den bästa bilden jag kunde få på min Gaffelstjärts-regnbåge

                          Ska skaffa en systemkamera, så jag kan ställa in fokus själv. Vanliga digitalkameror är helt värdelösa! Det är inte första gången jag irriterar mig på denna kamera!

                          Wilda, har du någon aning om när man kan säga med säkerhet att krabbor är könsmogna? Eller är det väldigt individuellt och eller art.bestämt?

                          Är det någon som kan hjälpa mig med namn? jag har väldigt dålig fantasi! Jag hade tänkt döpa dem efter Lilla sjöjungfrun, Ariel, och hennes krabbkompis Sebastian. Kom med förslag, jag tar det jag tycker är bäst!
                          Senast redigerad av Electron; 29 March 2009, 21:52. Anledning: Lade till en bild och rättstavade lite
                          Bilder

                          Kommentar

                          • Wilda
                            • August 2007
                            • 342

                            #28
                            Ursprungligen postat av Electron
                            Nu har jag det bekräftat, jag har ett par (ett av båda kön) av Geosesarma sp. mandarinkrabba!
                            Här är den bästa bilden jag kunde få, jag plockade även upp dom med pinsett och kollade. Ni kan se att den vänstra är ljusare i färg och har rundare bredare figur på undersidan (hona) och den högra är lite mörkare i färg samt har mycket smalare och spetsigare figur på undersidan (hane).

                            Jätte fina, det ser ut som en hona, dem är mkt bredare än hanen på
                            undersidan om man nu kan kalla det stjärt
                            Det är i allafall där de har sin rom senare om det blir ngt.

                            Här är en dålig bild på mina ovanifrån också. Honan till vänster och hanen till höger, hanen är mycket mörkare i färg och har tydligt mycket större klor jämfört med sin partner! Det är spikat, jag fick ett par! Nu vill jag ha små oranga ninjas!

                            Här är en bild på akvariet i sin helhet!

                            Ser jätte trevligt ut.

                            2 bilder på varsin räka också. #1 #2. Jag tror att #1 är en hane och #2 är en hona. Det finns 8st sånna till också!

                            Den bästa bilden jag kunde få på min Gaffelstjärts-regnbåge

                            Din gaffelstjärt kommer att äta upp dina räkor
                            Om du har dem tillsammans, och i värsta fall tar krabborna fisken på
                            natten.
                            Ska skaffa en systemkamera, så jag kan ställa in fokus själv. Vanliga digitalkameror är helt värdelösa! Det är inte första gången jag irriterar mig på denna kamera!

                            Wilda, har du någon aning om när man kan säga med säkerhet att krabbor är könsmogna? Eller är det väldigt individuellt och eller art.bestämt?

                            Jag vet inte när de blir könsmogna,tyvärr det jag vet med säkerhet är
                            att de kräver bräckt vatten för att krabbyngel skall överleva.
                            Jag har sett en sida ( eng el tysk ) som skriver om krabbyngel.
                            Skall se om jag hittar den igen.

                            Mina krabbor har ett häftigt märke på skölden som liknar en
                            hundtass,ser roligt ut, själv ser jag ingen skillnad imellan min hane
                            o hona, jo honan är lite större men hon har precis ömsat skal och växt.

                            Är det någon som kan hjälpa mig med namn? jag har väldigt dålig fantasi! Jag hade tänkt döpa dem efter Lilla sjöjungfrun, Ariel, och hennes krabbkompis Sebastian. Kom med förslag, jag tar det jag tycker är bäst!
                            Måste vara roligt att fått tag på mandarinkrabbor än rödklokrabba.
                            Då rödklo ( mangrovkrabba ) är så vanliga och dessa mandarin har så fin färg jämfört med rödklo som är bruna i färgen.
                            Då kan du försöka senare att få tag på Geosesarma sp " vampyr "
                            dem lila,de krabborna måste ju kunna gå ihop, de lever ju på samma ställe.

                            Jag sitter hela tiden och kollar på Robinson på tv som spelas in på Filipinerna ( i träsket )
                            Där finnes en hel del småkrabbor, hehehe, kanske man ser ngt
                            man känner igen


                            Köp nu Hikari Crab cusine foder till dina krabbor och du kan även ge dem lite småbitar utav fiskbullar ( de som är i buljong ) skölj fiskbullen i kallt vatten, detta gillar krabborna mkt.
                            Lycka till med dem !
                            Mvh Wilda
                            Senast redigerad av Wilda; 29 March 2009, 23:06.
                            190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                            85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                            54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                            35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                            Kommentar

                            • Electron
                              • March 2009
                              • 44

                              #29
                              Tackar! Ja, hoppas de blir något iallafall! Förhoppningsvis inte före jag startat 200L karet!

                              Räkorna bor i min stora javaormbunke och sålänge dom håller sig i de lägre områdena i akvariet så bryr sig/ser inte fisken dem! Hittills iallafall

                              Jo, bräckt vatten har ja förstått att deras larver måste ha, har haft i en obetydlig mängd havssalt i vattnet vid senaste bytet och alla invånare verkar må bra, pigga och glada! Hehe krabborna ligger ovanför ytan nästan hela tiden Dom har knappt varit i vattnet sen jag köpte dom.

                              Jodå jag är nöjd med mina mandariner! Ångrar inte mitt köp, dom e så söta! Jag ska prova o se om det går att hålla vampyrer och mandariner i samma, men inte innan jag flyttat till lägenheten igen och hunnit skaffa ett till kar, behöver ändå något karantän-aktigt!

                              En gammal arbetspolare har byggt ett hus i filipinierna, kanske ska fråga om han inte kan fånga lite krabbor nästa gång han e där o ta med hem?

                              Jag har Hikari Crab Couisine hemma, får hem mer snart! Okey, vi äter aldrig fiskbullar hemma så de känns onödigt att köpa hem bara för att mata 2 krabbor ^^ Men jag tänkte prova o göra en räkmix och se om dem tar det... Vem vet? Det kanske blir det enda dom tar efteråt?

                              Någon som kan ge tips på fina anubiasplantor? Gärna lite mer ovanliga, låga och ej giftiga(!) akvaterrarieväxter. Till krabborna... Kan större växthus/botaniker eventuellt ha anubias eller är jag ute o fiskar på djupt vatten nu?
                              Bilder

                              Kommentar

                              • BengtO
                                • May 2005
                                • 216

                                #30
                                Jag håller mina "Mandariner" (5st) i ett regnskogsterrarium med endast en mycket liten vattendel. Mina går aldrig ner i vattnet. De gillar att gräva små bohålor där de håller till, så ett mjukt poröst bottenmaterial är bäst.
                                Har hoppstjärtar och gråsuggor som städpatruller för överblivet foder.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...