snabbare start med gammalt vatten ??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

snabbare start med gammalt vatten ??

Hej !

Försökt läsa på när det gäller uppstarten av ett nytt akvarium.

Som jag har förstått saken så finns det i princip 2 huvudspår.

Antingen kan man starta upp med "kranvatten", tillsätta diverse preparat, och sedan hålla koll på värdena medans man sakta intruduserar fiskar (efter växterna så klart) över tid. Mellan 1-6 månader beroende på dels vem man pratar med, dels vilken sorts kar man skall ha.

Andra huvudprincipen som jag har fattat det är att få tag i "gammalt" bra akvarievatten, helst från dokumenterat "rent" akvarium.

Förmodligen så kan jag få tag i gammalt vatten när jag startar upp mitt kart efter nyår.

Frågan är då, går det snabbar att få balans i karet med gammalt vatten, än med diverse preparat ??
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

"Gammalt vatten" vet jag inte om jag tror riktigt på...däremot om du tar och lånar lite filterbakterier ist.f vatten..
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• Aquastyle
      • August 2006
      • 126

Att vänta flera månader med att introducera fiskar verkar väl ambitiöst.
      Normalt fungerar kranvatten rakt av, utan tillsatser, om vatten och växter få stå orört ett par veckor innan du sätter i fisk.

Det som främst påverkas i början är nitrit och nitrat nivåerna, men detta brukar stabiliseras relativt fort.

Tillsätter du vattenberedningsmedel kan du introducera fiskar i karet redan efter några dagar.

Ta alla siffror ovan ggr 2 så har du god marginal. Lycka till!

(Såvida du ej ska hålla speciellt känslig fisk såklart, men då finns inga tumregler utan det är vattenkontroll som gäller, ändå)

Kommentar

• peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

Bakterier gillar ytor så du får nog mer nyttobakterier om du flyttar grus eller ett par växter .Det enklaste är förstås att göra som Healena säger och krama ur ett inkört filter.

Kommentar

• Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

OK.

Klargörande på mitt första inlägg.

Ja kommer att ha tillgång till dels gammalt vatten, dels ett väl urkramat filter.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

att använda vatten från ett annat akvarium är ju att föredra men oavsett vilket så ska man starta med låg belastning 2-4 fiskar beronde på storlek, för att processen ska starta så krävs det fisk så i med dem redan andra dagen och gärna bakteriekultur 24t innan... sen låta det gå nån månad så filter kommer igång sen introdusera flera fiskar!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Rambo
              • February 2004
              • 672

Jag skulle inte använda vatten från ett annat akvarium. Det du behöver är ju bakterie kulturen och vattnet innehåller ganska lite bakterier.
              Vattnet innehåller däremot stora mängder näringsämnen vilka kan ge alger.
              Använd vanligt kranvatten och krama ur ett inkörtfilter i ditt filter.
              Man kan även ta otvättat grus från ett fungerande akvarium för att få med bakterier
              575l Åleds
              80l JAD
              Tiffany - perser/norskskogskatt
              Lizton - renrasig Bengal

Kommentar

Arbetssätt...