Mitt första nanoakavrium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walak
    • April 2010
    • 263

    Mitt första nanoakavrium

    Hej funderar på att köpa ett 20L nanokavrium och ha på sängbordet men jag har lite funderingar

    det jag hade tänkt på är detta
    Hitta Akvarium & Startpaket för akvarium hos ZOO.se - olika storlekar, former och utföranden | Stort sortiment, Snabb leverans & Gratis leverans från 599 kr


    är det någon som vet om det låter mycket ifrån filtret så man kanske kommer bli störd av det när man ska sova??

    Min plan är att bara att ha en kampfisk i akvariet
    Göra bakgrunden svart och någon ljus rot och mörk bottenmatrial och växter och kanske några stenar

    Men eftersom det bara är ett mekaniskt filter som följer med så undrar jag om man inte behöver något biologiskt också eller kan man fixa den biologiska med bottenmatrialet??
    Och i såfall vad är bäst helst något svart eller mörkt



  • conversano
    • March 2018
    • 14

    #2
    Köpte 30L-versionen av detta akvarium för ungefär en vecka sedan och blev faktiskt förvånad över hur mycket det luftdrivna filtret puttrar och fräser när det väl är igång. Som tur är står det på andra sidan rummet, så ljudet når inte enda fram till sängen. Det andra akvariet som däremot visst står bredvid sängen, har en vanlig vattenpump som endast brummar behagligt. Stör inte alls. Men jag är hursomhelst väldigt nöjd med både ljuset och designen på akvariet, så har du lust kan du ju bara ersätta filtret som kommer i paketet med något tystare.
    Den biologiska filtreringen händer också i skumpatronen i filtret eftersom de goda bakterierna som bryter ner ammoniak och nitrit växer där med, och på de flesta andra ytor i akvariet. Du borde inte behöva mer filtrering än så om du bara ska ha en kampfisk. (Filtret går på 400 L/H som mest). Däremot råder jag dig att uppgradera till 30L om du ska ha fisk i, men annars funkar 20L toppen för ett gäng färgstarka neocaridina-räkor
    Senast redigerad av conversano; 12 April 2019, 07:59.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Ursprungligen postat av conversano
      Köpte 30L-versionen av detta akvarium för ungefär en vecka sedan och blev faktiskt förvånad över hur mycket det luftdrivna filtret puttrar och fräser när det väl är igång.
      Så du menar att det finns ett aquael shrimp set som kommer med ett luftdrivet filter...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        #4
        Jag har ett Aquael shrimp-set 30L. Tycker pumpen låter mer än de i mina övriga kar. Skulle inte vilja ha det i sovrummet eftersom jag är ganska ljudkänslig.

        Kommentar

        Arbetssätt...