hur byter jag från sötvatten till saltvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_von_Jyndevad
    • January 2006
    • 272

    #16
    Ursprungligen postat av SandraPandra
    heej,
    jag har ett sötvatten akvarium just nu, men jag undrar om man kan byta över de till salt? vad behöver man och vad är bäst att köpa? akvariumet är på 54l. behöver veta allt man behöver veta inför att byta.
    mvh Sandra
    För att va lite rolig: Häll i salt
    MVH Henrik

    Kommentar

    • SandraPandra
      • June 2008
      • 142

      #17
      haha, ja om de ändå vore så enkelt. då hade man inte behövt köpa nytt akvarium och betala över 7tusen för de.

      Kommentar

      • mighty
        • November 2006
        • 33

        #18
        Har oxå funderat på att konvertera mitt 45L till saltvatten. Har haft saltvattenkar förr i flera omgångar och vet att det är svårt, men, skulle man inte kunna köra ett lowtech med bara ett par clowner och ha tämligen svagt ljus (för att hindra algattackerna) och skippa anemoner/koraller utan bara ha lite LS och byta vatten ganska ofta, kanske tom skippa skummaren?

        Kommentar

        • Trollsvans
          • November 2007
          • 1118

          #19
          Clowner blir nog lite väl stora för ett 45liters, men i övrigt är det fullt lösbart med den iden.
          Två lysrör rekommenderas, så du får bra "färg" på ljuset. Har du det, så kan du dessutom ha skivanemoner, både snygga och lätta.
          Byter du 15-25% vatten i veckan så klarar du dig garanterat utan skummare.

          Fisk som kan rekommenderas till såpass litet är diverse gobyer och frökenfiskar/damseller, t ex några av de fiskarna som finns länk till i ovanstående inlägg.

          Sen finns ju en uppsjö av andra djur man kan ha i en sådan balja, t ex pepparmintsräkor, eller kamelräkor (som är väldigt fina, men också äter koraller).
          //Troll

          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

          Kommentar

          • kallstrom_74
            • August 2006
            • 106

            #20
            sitter med ett aquarel 31 liters 6kantigt kar som jag funderar på vad jag ska göra med..kanske skulle prova mig på med salt i det---hmmmm 31 liter..ca 30 kg sten? vad skulle man ha för pump i den? är ju rätt litet kar...ska man ha något filter måhända? skulle det funka med botten filter? eller ska man endast köra med LS?
            375 liters blandkar

            Kommentar

            • Trollsvans
              • November 2007
              • 1118

              #21
              Snarare 2-4 kilo sten, annars blir det väldigt trångt.
              LS, lite korallsand, skivanemoner och några pepparmintsräkor låter som en bra uppsättning.
              Det beror lite på vad det är för ljus till. Gissar på 11W kompaktlysrör?
              //Troll

              Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

              Kommentar

              • Baf2
                • February 2008
                • 421

                #22
                Hur gammal är hon egenkligen?

                - Min gissning 12-10 år:S

                Kommentar

                • jernis
                  • December 2008
                  • 4

                  #23
                  Vad har ålder med bytet från sött till salt och frågor om råd och hjälp att göra?

                  Kommentar

                  • pirayamannen
                    • May 2007
                    • 121

                    #24
                    jag gjorde samma sak som du gör just nu. jag bytte från sött till salt i ett akvarie på 54 l i det hade jag ls,korallsand och två clownfiskar. funkade finfint tills en av mina eremiter dödade dem då la jag ner allt. FUNDERAR på att börja om igen.

                    Kommentar

                    • kallstrom_74
                      • August 2006
                      • 106

                      #25
                      japp stämmer med 11 watts lysrör..borde väl kanske finnas bättre att peta i sockeln va?

                      hi hi hi..ja det hade varit lite VÄL mycket sten va?

                      vad skulle man ha för pumpar och dylikt?

                      Ursprungligen postat av Trollsvans
                      Snarare 2-4 kilo sten, annars blir det väldigt trångt.
                      LS, lite korallsand, skivanemoner och några pepparmintsräkor låter som en bra uppsättning.
                      Det beror lite på vad det är för ljus till. Gissar på 11W kompaktlysrör?
                      375 liters blandkar

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #26
                        Ursprungligen postat av pirayamannen
                        jag gjorde samma sak som du gör just nu. jag bytte från sött till salt i ett akvarie på 54 l i det hade jag ls,korallsand och två clownfiskar. funkade finfint tills en av mina eremiter dödade dem då la jag ner allt. FUNDERAR på att börja om igen.
                        Sannolikheten att eremiterna dödade dom är väldigt liten, dom arter av eremit som kan jaga fisk har jag alldrig sett i handeln i sverige.
                        Det som är mest sannolikt är att dom dog av en helt annan anledning och sen kalasade eremiterna på liken vilket är en mycket vanlig företeelse.

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • Trollsvans
                          • November 2007
                          • 1118

                          #27
                          Ursprungligen postat av kallstrom_74
                          japp stämmer med 11 watts lysrör..borde väl kanske finnas bättre att peta i sockeln va?

                          hi hi hi..ja det hade varit lite VÄL mycket sten va?

                          vad skulle man ha för pumpar och dylikt?

                          Sockeln går nog inte att göra så mycket åt, däremot kan man skaffa armaturer för mer belysning.
                          Ikea har skrivbordslampor för kompaktlysrör, liknande finns även att hitta på Myrorna eller motsvarande. Har du tre 11W lysrör i rätt färger över så har du lite mer valmöjligheter.

                          En eheim compact vore nog bra pump, den är liten. Ska finnas någon modell som är ställbar, det kan vara bra. Lagom cirkulation är 300-600 liter i timmen, beroende på invånare.
                          //Troll

                          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                          Kommentar

                          • MattiasL
                            • September 2006
                            • 1479

                            #28
                            En viktig sak som man ska tänka på och som jag inte löst än (Därför har jag ännu inte börjat med saltvatten) är vem som ska sköta vattenbytena när man är på semester...
                            Qui audet adipiscitur!

                            Kommentar

                            • tobias.nero
                              • January 2008
                              • 384

                              #29
                              Jag har aldrig varit på en semester som varat upp mot 1 månad, man kan vänta ganska länge mellan vattenbyten om man har en bra skummare.
                              MVH /Tobias

                              Kommentar

                              Arbetssätt...