Är det här värt någonting?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dahla
    • January 2004
    • 218

    Är det här värt någonting?

    Jag har precis fått överta ett akvarium på ca 400 liter. Det har tidigare varit både salt- och sötvattensakvarium. Jag ska själv köra det som sötvatten, så det blir lite prylar över. Kan någon av er här på salt berätta för mig om det kan vara värt något? Om någon kanske vill byta det mot någonting som istället har med sötvatten att göra?

    Det som jag fått över är:
    2st skummare i PVC-plast, för anslutning till pumphuvud
    1½ paket sera salt (1 paket är för 500 liter saltvatten).
    2st pumphuvuden (har glömt märket) på 1200 l/h /st.
    Saltmätare av något slag med en mätare som flyter upp.

    Är det här något att ha? Pumparna är ju grymt bra, så de funderar jag på att behålla för eventuellt framtida bruk. Dock har jag ingen användning för resten och jag behöver pengarna eller ett byte rakt av för att få i mer rötter och växter i mitt akvarium.
    /Dahla
    Kungsbacka
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Skummarna kan vara värda mellan 500-10.000:- dvs man kan inte säga utan att veta vad det är för märke/modell.
    Resten är lite sådär, seras salt har jag alldrig hört talas om, för saltvatten vippmätaren brukar inte kosta mer än 200:- ny.
    Pumparna, antar att de är maxijettar dom brukar gå för 100-150;- begangnade...

    //NiXoN

    Kommentar

    • Dahla
      • January 2004
      • 218

      #3
      Tackar.
      Skummarna ser ut som något man skulle kunna bygga själv. Tror inte de är värda någonting direkt. Maxijet tror jag inte pumparna hette, men de ska jag nog behålla ändå.
      Men vad tror du, skulle det kanske gå att byta in saltet mot lite växter i en butik som har både salt och sött?
      /Dahla
      Kungsbacka

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Nej det går nog inte, saltet är lite färskvara och de kan bli skadat om man inte förvarat de korrekt.
        Hur mycke salt handlar det om? Jag har som sagt aldrig hört att sera tillverkar salt till saltvattenskar, däremot mineralsalt som inte skall användas till ett saltkar utan som medicinering/tillsats till sötvatten (ofta osmosvatten).

        //NiXoN

        Kommentar

        • Dahla
          • January 2004
          • 218

          #5
          Skulle salt vara färskvara? Salt är ju ett mineral, så det kan väl ändå inte hända något med det?
          Det är till saltvattenskar och det ska räcka till 500 liter. Sen är det en paket som är öppnad, så totalt kan det väl göras ca 750 liter saltvatten med det.
          /Dahla
          Kungsbacka

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Jo det är en färskvara. Ett saltvattenssalt som fått stå och dra i sig fukt är värdelöst efteråt. Detta beror på att koncentationen av kalcium och karbonater är så hög i saltet att om det bara blir lite vatten (fukt) så fälls kalksten ut. Detta är orsaken varför det inte direkt går att använda sk havssalt, för under intorkningsprocessen blir koncentrationerna så höga att kalksten fälls ut och om du sedan återanvänder detta salt så finns ingen kalcium och inget karbonat kvar. samt dåligt med magnesium.

            Förvaras saltet dock kruttorrt så sker inget.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Dahla
              • January 2004
              • 218

              #7
              Då kan det eventuellt fungera ändå, eftersom den ena paketen aldrig blivit öppnad...
              För övrigt har du en väldigt vacker bild, Lasse! :-P
              /Dahla
              Kungsbacka

              Kommentar

              • Dahla
                • January 2004
                • 218

                #8
                Sålde saltet till en akvariebutik. Han ska använda det själv. Bytte det mot en stor rot och lite kolsten. Så jag är nöjd! Bättre än att det får ligga i mitt garage i 20 år och sedan slängas... :-)
                /Dahla
                Kungsbacka

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Haha, det var snabba puckar det, grattis!
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Trevligt att de gick såpass bra för dig att byta.
                    Saltet kostar mellan 600-1000 spänn för 20-25 kg, lite sent kanske med den infon.
                    Själv tyckte jag det var intresant att Sera har salt i sitt sortement.

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • Dahla
                      • January 2004
                      • 218

                      #11
                      Nixon: Vet inte om sera längre har salt... Det här var ju ganska gammalt. Tycker därför det var ett bra byte. Jag är nöjd. Kunde ju blivit svårt att bli av med det annars, i och med att jag inte kunde få fram någon info alls om just det här saltet.
                      För övrigt... Någon här som är intresserad av ett par pumpar på 1200 l/h? Kanske ett par skummare av väldigt enkel modell också?
                      Jag säljer billigt...
                      /Dahla
                      Kungsbacka

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dahla
                        För övrigt har du en väldigt vacker bild, Lasse! :-P
                        Javisst - något åt åldrad skönhet alltså

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Dahla
                          • January 2004
                          • 218

                          #13
                          Modellen på pumparna är Fisher Aqua-Turbo 1200.
                          Har tre, men en saknar impeller.
                          /Dahla
                          Kungsbacka

                          Kommentar

                          • lilja12
                            • March 2008
                            • 10

                            #14
                            skummare

                            hej har du något info om skummarna, någon bild du skulle kunna skicka, behöver få tag i en ny skummare eftersom jag ska byta upp mig till ett 540 liters salt kar istället för ett 110l, om du har bild så kanske du kan skicka den till karstad3@hotmail.com ,,

                            Kommentar

                            • Amaro
                              • January 2007
                              • 1709

                              #15
                              Detta är ju ingen annons gör istället så att du lägger ut pumparna med korrekt info om skick, modell mm så kanske du får napp. Tror du kan få napp ganska fort om du lägger ut dem för en billig peng
                              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...