Nystartat nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • havre
    • September 2006
    • 281

    #31
    Fläktarna är inte igång för tillfället eftersom jag inte har en transformator till dem och LED belysningen, men jag skall hålla koll på värmen de avger! Angående fläktarna så fick jag svaret "man får räkna med att de slutar fungera efter ett tag", när jag frågade en butikspersonal om karet .

    PS Kommer inte orka svara på ditt inlägg i Klimat-tråden ikväll i alla fall

    Mvh Thomas
    Senast redigerad av havre; 20 September 2007, 21:19.
    Akvarium über alles

    Kommentar

    • havre
      • September 2006
      • 281

      #32
      Vet inte riktigt vilken transformator/elimenator jag skall använda till LED-belysningen eftersom den är på 1W och har större hanar. Någon som har tips om vart det går att hitta eller lösning på problmet? Har varit på Gubbdagiset (Clash Ohlson) och letat men de hade ingenting, vilket förvånade mig.



      Edit glömde bilden

      Mvh Thomas
      Akvarium über alles

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #33
        PS Kommer inte orka svara på ditt inlägg i Klimat-tråden ikväll i alla fall
        varför tror du jag skriver så långa inlägg - uttröttningstaktik såklart

        Svara när du orkar - disk är väldigt intressant.

        MVH Lasse

        Det där med drosslar till LED är lite besvärligt att få rätt på i och med att belastningen är så låg. Hör på ELFA

        MVH Lasse
        Senast redigerad av Lasse; 20 September 2007, 22:18.
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • havre
          • September 2006
          • 281

          #34
          Jag skulle behöva eran hjälp med inredningen av karet, är lite stiltje i tankegångarna just nu. Se bifogad bild nedan. Min tanke nu är att sätta en större sten/bygga upp ett litet "rev" på den högre sidan mot bakgrunden och behålla en tom vänster sida med någon mindre sten för att bibehålla lite bottenyta. Eller skall man bygga en enda stor klump i mitten, som de flesta verkar göra i sina nanokar, har ni som gjort det prövat något annat och kommit fram till att det ändå blir bäst i mitten?

          Om jag nu går på den i bakre höga hörnet, hur hög anser ni att den skall vara. Jag har nu en sten som har 20x20x20 vilket innebär att den blir halvvägs i karet åt alla håll, eftersom karet är ca 40x40x40.

          Som sagt är det lite stiltje så alla kommentarer är varmt välkommna!

          Bilden http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0082.jpg
          Akvarium über alles

          Kommentar

          • johan 400
            • January 2007
            • 174

            #35
            En lite fundering... Ditt kar verkar vara spegelvänt jämfört med mitt... Alltså pumpen sitter på vänster sida om man tittar in i mitt och till höger om man tittar på dina bilder? lite konstigt

            Kommentar

            • havre
              • September 2006
              • 281

              #36
              Beror på vad du har för kar . Mitt är ju ett 80 L mollyhotell, men du har väl AN?
              Akvarium über alles

              Kommentar

              • johan 400
                • January 2007
                • 174

                #37
                Ursprungligen postat av havre
                Beror på vad du har för kar . Mitt är ju ett 80 L mollyhotell, men du har väl AN?
                Hum... aha får skylla på att jag är småfull och en aning trött

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #38
                  Jag såg en inredning en gång som jag tyckte var väldigt snygg. Vet inte om den passar dig men det var ca 5 cm sand längs fram och sedan sluttade "stenberget" som gick ända ut till sidorutorna i en ganska flack vinkel och slutade ca 20 cm från översta delen av bakrutan. Sedan var det ditsatt koraller som i stort sett täckte hela ytan, i och med din bakgrund så skulle det ju fungera, men det är klart - sidorutorna blir inte så vackra.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • havre
                    • September 2006
                    • 281

                    #39
                    Ingen dum idé faktiskt Lasse, får fundera vidare på den och jag tror det går att få någon lösning som ändå passar sidorutorna.

                    Lasse: Hur länge körde du bakteriekultur?
                    Jag såg idag när jag kom hem från jobbet att det var en hel del brunalger som börjar komma. Städarna får ligga i ordentligt nu!

                    Sen en annan fråga gällande belastning. I grova drag, hur mycket belastar en korall typ Xenia ett kar? Koraller i allmänhet? Vidare undrar jag belastningen från pustarräkor, jag utgår ifrån att den är minimal men lika bra att fråga.

                    Mvh Thomas
                    Akvarium über alles

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #40
                      Jag brukar köra ca 3 veckor. När brunalgerna kommit i brukar jag lägga i lite kaliumnitrat (så det blir ca 1 ppm nitrat) - det är för att förebygga cyano men efter en del experiment på det sista så undrar jag om inte även brun/kiselalger påverkas av detta. I med mer städare - balansen börjar komma nu....

                      Det är inte en så dum fråga egentligen - bara att du ställde den fick mig att börja tänka lite grand. För mig är korallerna ingen belastare utan en förbrukare. Jag tror nämligen att förutom koralldjurets sekundära produktion/konsumtion så kommer zooxantellerna in som en primärproducent och komplexet djur/alg i huvudsak är en primärproducerande enhet. Hela mitt sätt att bygga upp mina kar bygger på detta - korallbiomassan behöver bli så stor och produktiv så att skitalger konkureras ut/ ätes upp av konsumenter.

                      Jag har haft svårt att få acceptans för detta - har aldrig begripet varför men det är nog så att de flesta ser korallerna som sekundära producenter och därför inte riktigt förstått mitt fikonspråk. Svaret på din fråga är att de koraller spom har zooxanteller ser jag inte som belastare utan snarare som primärproducenter.

                      Putsarräkor - samma belastning som motsvarande biomassa fisk.

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • havre
                        • September 2006
                        • 281

                        #41
                        Hehe, du är som vanligt ute på hal is. Eftersom jag inte är bevandrad inom dessa kretsar kan jag inte göra några relevanta utlägg. Däremot är jag beredd på att hålla med dig. Min syn har alltid varit att koraller "rensar" vattnet och att det är främst dem som håller nere algebeståndet i deras naturliga miljö.

                        Emellertid har jag inte riktigt koll på zooxanteller, finns det någon allmän regel på vilka koraller som har det?

                        Ok, så putsarräkor är alltså inte så oskyldiga som man kan tro.
                        Akvarium über alles

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #42
                          De allra flesta koraller som finns i hobbyn har zooxanteller, endast ett fåtal väldigt svåra typer har inte. det finns en del intressanta iaktagelser om dessa och näringsbehovet samt kolbehovet. En av mina teser är också att man skall hålla uppe pH:t på ca 8,3 som grund pH för att minska andelen fritt koldioxid i vattnet. Jag har nämligen den känslan att många av de primitiva mikroalgerna är koldioxidbegränsade medans många av makroalgerna har utvecklat system för att ta den bundna koldioxiden (via bikarbonat). Zooxantellerna verkar heller inte direkt koldioxidbegänsade eftersom jag gissar att de i första hand uttnyttjar värddjurest koldioxidproduktion. Teori och obevisad men en jäkla vacker sådan.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • havre
                            • September 2006
                            • 281

                            #43
                            Då har jag ett problem eftersom mitt PH ligger strax över 7. Är det något som kan stabiliseras senare eller måste jag inverka och höja PH:t? Vilken metod använder du i första hand?

                            Mvh Thomas
                            Akvarium über alles

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #44
                              Låter otroligt - vilken salthalt har du? Kan du dubbelchecka pH:t med någon annan test.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • havre
                                • September 2006
                                • 281

                                #45
                                Tyckte jag också, ännu värre blev det när mitt SA-kar visade samma mätresultat...Så det är nu kasserat. Vad använder du för PH mätning?

                                Mvh Thomas
                                Akvarium über alles

                                Kommentar

                                Arbetssätt...