Nystartat nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • havre
    • September 2006
    • 281

    Nystartat nanokar

    Nu är även jag på väg att dra igång ett nano-kar. Börjar bli lite av en fluga verkar det som! Det är ett 80-liter Mollyhotell som är moddat med fyra 36W 6400k lysrör samt en LED-lampa som nattlampa.

    Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag ska göra med filterkammarna. Har tre stycken och tänkte ha vanligt skumfilter i den första där avrinngen sker. Sen är frågan vad som ska ned i de övriga. Hade tänkt fylla fack 2 med biobollar, massa biobollar blir det. I fack 3 vet jag inte...antagligen ingenting. Eventuellt slänga ned lite LS i något fack. Skulle det funka? Har hört att man skall vara försiktig med filtereringen och inte ha för mycket.

    Mvh Thomas
    Akvarium über alles
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Enligt många saltvattensakvarister så är filter bara av ondo. Jag tillhör inte dem, speciellt inte när jag kör skummarlöst. Jag gillar ordentligt tilltagna filter och bra fart igenom dem. Titta hur mina filter var uppbyggda i min artikel om mitt Molly.

    En liten rättning till mitt svar i en av mina trådar till dig Havre ang. belysningen. Jag var inte medveten att du hade den kraftiga belysning (4 x 36 watt) När jag startade mitt så hade jag bara 2x36 watt. Vet inte om det blir annorlunda - å andra sidan så hade mitt Red Sea 110 watt och jag körde fullt ös direkt. Om du har möjlighet att köra 2x36 watt 8 timmar och till en början toppa med ytterligare 2x36 watt fyra timmar mitt i så skulle jag nog personligen göra så till en början. Om inte annat för att minska värmen.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • havre
      • September 2006
      • 281

      #3
      Jag hittade bara Clown och Red Sea, är det clown tråden du menar att jag ska titta på? Jag har original pumpen så antar att jag antingen måste uppgradera den eller skaffa en till i första facket.

      Men makaroner skall man väl hålla sig undan ifrån?

      Jag hade inte det från början utan har fixat till det nu i efterhand. Då ska jag bara köra två i början, jag har nämligen kopplat de två och två så jag har möjlighet att köra dem separat.
      Akvarium über alles

      Kommentar

      • havre
        • September 2006
        • 281

        #4
        Tänkte köpa LS imorgon men undrar om jag samtidigt kan köpa eremiter och sniglar. Såg att du gjorde det till ditt clownhotell men då hade du väl lite inkört vatten i karet. mitt kommer att vara helt nystartat, överlever några städare ändå?

        Mvh Thomas
        Akvarium über alles

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Artikeln om mollyhotellet finns här



          Jag har startet mina kar med eremiter och sniglar ganska snabbt även med färskt vatten. Detta förutsätter att du använder någon typ av startkultur för nitrifikationen, typ nitrivec samt använder dig av biologisk filtrering. Det är viktigt att du vet att mitt sätt att starta ett saltvattenskar skiljer sig ganska mycket från det som är vedertaget bland saltvattensakvarister. Min filosofi kan du läsa i artikeln ovan - den vedertagna kan du läsa på saltvattensguiden.se

          Idag startar jag alltid mina kar typ som dag 1 - vatten plus ett tetrapreparat som heter bactozym. Dag 2 eller 3 LS samt städpatrull. Är du osäker så ta bara någon eremit och snäcka. Viktigt att veta är att snäckor kan dö ibland utan att det är fel på vattnet - har du få eremiter i då så får du ta upp de döda eftersom de snabbt kan förpesta vattnet. I samband med introduktionen av levande så tillsätter jag 20 ml / 100 liter vatten av nitrivec varje dag i 3 veckors tid (andra nitrifikationspreparat går också bra - de brukar vara likvärdiga). Jag introducera en tålig fisk (fröken eller odlad clown) dag 3 eller 4. Matningen görs ytterst sparsamt och jag brukar använda djupfryst artemia - endast ett tiotal stycken varannan dag den första veckan. Ser allt bra ut så brukar jag gå över till att mata varje dag efter ca 8-10 dagar. Har jag gott om eremiter så brukar jag lägga i en maltablett (hoppa över artemian den dagen) kanske var 5 dag i början. Efter 7 dagar brukar jag dosera ytterligare en dos bactozym. Jag brukar också lägga i en knivsudd kaliumnitrat efter 5-6 dagar.

          Denna metod förutsätter bakterifilter och startkultur.

          Vad gäller pumpen till Molly så bytte jag ut den mot en 1000 liter EHEIM power compact. Du kan använda den medföljande pumpen i början.

          Läs igenom artikeln jag refererade till och prata med andra folk och välj den uppstartmetod som passar dig.

          MVH Lasse

          PS

          Jag tror Johan användt sig av något liknande i sin start plus att han hade en Caulerpa (makroalg) med. Vill du använda en makroalg så är rödalger kanske ett bättre alternativ - lättare att ta bort sedan.
          Senast redigerad av Lasse; 14 September 2007, 21:43.
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • havre
            • September 2006
            • 281

            #6
            Jag har diskuterat uppstarten med ett antal andra erfarna saltvattensakvarister och de ligger i linje med din metod för uppstart. Därför har jag stort fortroende för denna typ av uppstart, och mitt sunda förnuft säger mig att det inte är omjöligt.

            Jag kommer utan undantag att använda mig av diverse bakteriekulturer, de är lika självklart som vatten i ett nytt akvarium för mig.

            Jag kommer dock att vänta med fisken någon vecka, måste dels bestämma vad jag ska ha, men främst låta LS och bakterierna växa till sig ordentligt. Behöver dessutom koncentrera mig på att klara av alg attacken som kommer efter ett par dagar, kan inte ha en fisk som kan störa vattenvärdena att oroa mig för då.

            Vad är din inställning till att ha LS i i fack 1, skumgummi i fack 2 och i fack 3 biobollar?

            Blir hursomhelst endast uppstart av karet med vatten idag, får bli LS och städare på måndag så jag inte skynder för mkt!

            Mvh Thomas
            Akvarium über alles

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Jag brukar ha biobollar i fack 1, skummgummifiltrering i fack 2 (titta gärna på min lösning i min artikel - den medför ett horisontalt flöde genom hela filtermadrassen - inte bara nerifrån och upp). Eventuell LS brukar jag placera direkt före returpumpen. Detta för att en överproduktion av smådjur i LS då automatiskt pumpas ut i akvariet.

              Men det finns många sätt att flå en katt så använd det sätt som du tycker verkar bra - för bakteriefunktionen spelar det ingen större roll. Min uppställning tillåter också att du kan "krama" skumgummit då och då och få ut bakterier till dina koraller.

              Algexplosionen är inte totalt nödvändigt att du väntar dig. Har du tillräckligt med städare (speciellt eremiter) så hålls det ordentligt rent. I mitt clown har jag nu provat med 6 eremiter (fyra blåbenade och 2 rödbenade) samt 4 snäckor. Än efter 7 dagar ser jag ingen alginvasion. Såg lite brunt på sanden igår kväll - idag vit igen. Samma erfarenheter från starten av mitt Red Sea Max. Orsaken till detta tror jag är dels antalet eremiter/snäckor samt att jag använder Tetras Bactozym. Det är ett prep som tillför andra bakterier (och enzymer) till vattnet än de normala nitrifierarna. Vad som oftast händer i en uppstart är dessutom en cyanoblommning någonstans vid dag 7-8. Vid min start av Red Sea:n så tog jag i en knivsudd kaliumnitrat på dag sex. Orsaken är att fosfor/kvävebalanse blir lätt i obalans i ett nytt kar och tillsatsen av nitrat främjar de normala algerna (grönalger) som i sin tur äts av städarna. Cyanoblommningen förekom inte överhuvudtaget i den starten. Fortfarande om jag ser tendenser till cyano i karet så tillsätter jag lite nitrat och sedan brukar det vara lugnt. I en start använder jag mig ofta av djupfryst artemia och där verkar det som fosforn "löses" ut mycket snabbare än kvävet. Vid normal drift är det klokt att använda någon typ av högproteinfoder - då brukar fosfor/kväve balansen justera sig själv.

              Om du startar "fisklöst" men med städpatrull så skulle jag köra in bakteriekulturen (nitrifieringskulturen) redan från dag 1 och på dag 3-4 (om det ser hyfsat ut) ge eremiterna en eller en halv vanlig maltablett av det gröna slaget.

              MVH Lasse
              Senast redigerad av Lasse; 15 September 2007, 10:20.
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • havre
                • September 2006
                • 281

                #8
                Känner mig väldigt korkad men förstår inte riktigt hur de gamla bottenplattor hjälper till att föra vattnet horisonellt genom filterpatronen... Är det som "hyllor" som skjutsar vattnet genom? Såg att du inte gjorde om orignal avskiljaren mellan fack 2 och 3 men kan inte se om du gjort något med den mellan 1 och 2.

                Kanske ska åka och titta på det där Bactozym. Jag har nu Sera nitrivec och Nutrifins vattenberedningsmedel vilket fungerar även för nystart av salt. Dessutom har jag skaffat ett medel med spårämnen och kalcium (om framtida invånare kommer behöva det). Är det något med du anser man bör ha?
                Akvarium über alles

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Jag avser de plattbitar jag lagt i fack två. Det facket får sitt vatten från en spalt nedertill. Den första biten bottenfilter är lagd vertikalt mot väggen mellen fack 1 och 2 så att det blir ett litet utrymme mellan avskiljaren och yttre delen av plattan. Den går hela vägen till botten. Vattnet från fack två går över till fack 3 på ovansidan. Plattan mot den skiljeväggen går också från botten med ett litet mellanrum till skiljeväggen mellan fack två och tre. (de två platterna ligger så att "ovansidan" vetter mot varandra. Filterpatronen är klämd mellan plattorna. Vad som händer är att vattnet från fack 1 går in i botten och ställer sig som korresponderande kärl mellan fack 1 och spalten mellan "ovansidan" av plattan. Likaså händer det mellan den andra plattan där vattnet tvingas upp för att rinna över till fack 3. vattnet kommer att ta snabbaste (och lättaste vägen) över och det innebär att det blir en horisontal strömning över den inklämda patronen.

                  Det är svårt att förklara med ord så nedanstående teckning kanske hjälper

                  [ATTACH]7628[/ATTACH]


                  Det jag den sista tiden gjort är att jag ersätter avdunstat vatten med sk "Kalkwasser". Jag tar två teskedar kalciumhydroxid och lägger i en två liters Pet flaska. Fyller på ända upp med osmosvatten. sätter på korken (obs ingen luft) skakar och låter stå så att det bildas en klar vattenfas. När jag fyller på avdunstat vatten så tar jag och öppnar flaskan och häller i den klara delen med en fösiktig stråle precis där utblåset är så att det blandas fort. Sök på kalkwasser så får du veta vad det gör. Det viktigaste som jag ser det är att det håller uppe pH:t.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • havre
                    • September 2006
                    • 281

                    #10
                    Ok, var med halvvägs innan men nu är hela bollen inne i mål. Ska se om jag lyckas få tag på en sådan bottenplatta.

                    Kalkwasser låter väldigt intressant, lite tidigt än men sen i framtiden ska jag lära mig använda det. Om man gör hål med en syl i korken kanske man får en jämn å fin stråle, bara en tanke.

                    Håller nu på att fylla på vattnet i karet, tänkte försöka test köra pumpen å så innan det är sovdags. Körde på 30-31 g salt på 9 liter vatten nu. är alledels för spännande för å sova nu .

                    Tusen tack för all hjälp så långt! Om du bott närmare hade jag bjudit på ett riktigt fika!

                    Mvh Thomas
                    Senast redigerad av havre; 15 September 2007, 19:41.
                    Akvarium über alles

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Ett litet tips angående saltblandningen. Akvarister håller gärna på med att ange salthalten i densitet dvs siffror som 1,025 osv. Det finns ett litet besvär med detta och det är att densiteten är temperaturberoende och de mätare som finns är allt annat än noggranna. Den bästa mätmetoden är att använda en refraktometer för saltvatten men de går på mellan 500 - 1000 kronor. Eftersom jag sysslat med saltvatten på annat sätt så är jag van att ange salthalten i promille där en bra salthalt är ca 33 promille eller 3,3 procent. När man blandar till av konstgjort salt så är det så att saltet innehåller en del vatten och därför gör jag alltid så att jag blandar ca 370 gram salt med vatten så att jag får 10 liter. Då vet jag att jag alltid får en salthalt på ca 33 promille. (denna siffra på 3,7 procent salt gäller de flesta märken). Så länge jag sköter påfyllnad med ersättningsvatten (sött!) för det som dunstar så kommer jag alltid ligga något så när rätt utan att mäta. En kontroll gör jag då och då iofs men normalt fungerar det bra.

                      Kaffet får du bjuda på när du kommer till framsidan

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • havre
                        • September 2006
                        • 281

                        #12
                        Ok, nu blev jag bara lite konfunderad. Jag läste på på din uppstart av mollyhotell och där stod det "Nu var det dags att fylla på med vatten. Jag valde att ha en salthalt på ca 32 promille vid starten. Med de flesta kommersiella salt innebär det ca 3,4 gram salt per liter."

                        Eftersom det var väldigt längesedan jag studerade matematik utgick jag ifrån att det bara var att flytta decimalen till 34 gram vid 10 liter, men det verkar inte som om det var så enkelt? Jag tyckte det verkade lite med endast 34 gram... Jag skulle alltså ha haft i ca 350 gram till 9 liter?

                        Du menar baksidan..
                        Akvarium über alles

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Detta fel har jag inte sett innan. En klar felskrivning. Det skall vara ca 34 gram per liter i artikeln om molly hotellet. Skall rätta till det. Jag skrev artikeln för ca ett år sedan och har nu gjort en del mer mätningar så jag använder 37 gram/liter numera (eller 370 gram per 10 liter) - ger ca 33-34 promille.

                          Ber om ursäkt.

                          MVH Lasse

                          Edit: Vet inte vad du pratar om... går man upp nu så står det 34 gram per liter . Med andra ord - det är ändrat av en alltid lika flitig Kjell.
                          Senast redigerad av Lasse; 16 September 2007, 10:32.
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • havre
                            • September 2006
                            • 281

                            #14
                            Ok så jag var inte ute å cyklade när jag tyckte det var lite salt .

                            Ja men då har det ändrats under natten/dagen för citatet är ctrl+c å ctrl+v från artikeln. Har 3 ögonvittnen på att det stod 3,4 igår . Frågetecknet är emellertid uträtat och jag skall öka på salthalten rejält. Kan det gå att späda ut saltet i endast tre hinka å sen hälla tillbaka eller bör man späda hink för hink? Har protokoll på exakt hur mkt vatten respektive salt jag haft i nu.
                            Akvarium über alles

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Om du inte har något levande i så går det utmärkt att blanda i karet. Fyll upp karet med vatten och blanda i saltet efteråt i den mängd du behöver. Har du en liten cirk pump så kan du låta den gå i karet så löses saltet bättre. Det är alltid bättre att lägga i salt i vattenen än tvärtom. Man bör också undvika att blanda starkare än 34 -36 promille beroende på att man riskerar att kalksten fälls ut när saltkoncentrationen är för hög.Detta är orsaken till att man aldrig kan ha en bulklösning av saltvatten som sedan spädes ut. I den uppkomna situationen (om karet inte är uppfyllt) skulle jag fylla på resten av vattnet med rätt saltblandning och sedan strö i den felande mängden. Är karet redan fullt uppfyllt med en salthalt på 3,1 promille så skulle jag helt enkelt bara strö i den resterande mängden i ett område med bra ström - ev. i ett par tre omgångar (eller flera). I morgon bör allt vara upplöst.

                              Ursäkta besväret du fått på grund av felskrivningen men bra att jag fick reda på den.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...