Red Sea Max

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • havre
    • September 2006
    • 281

    Får se hur jag gör med Hexataenian, en gylta ska det bli i alla fall. Finns många med fina färger.

    Där har du mitt favoritpar. Antingen gör jag om ett av mina sötkar eller så kör jag ned dem i mitt nuvarande saltkar. Det är otroligt häftigt när man, som du, får dem att fungera ihop. Den räkan du har är väl även den mest kompatibla som jag förstått det, blir nog en sån för mig också.
    Akvarium über alles

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      Dags för lite bilduppdateringar. Det är svårt att få en bra helhetsbild - har inte lyckats med det ännu men jag har några mindre delbilder av akvariet. jag har skaffat mig några olika sorters av sk knappar - zoanthids. De finns i olika färger och kan tillföra akvariet en hel del. Sök på Google bilder så lär ni hitta en hel del ganska så granna sådana. Mina är dock inte så färggranna - än i alla fall - för jag har bara haft dem i drygt en vecka än så länge.

      Först då en bild på två av mina gula Okinawa gobys när de ligger och "lögar" sig

      [ATTACH]8627[/ATTACH]

      Av mina nya knappar har jag först en rödaktig variant som kan ses på denna bild

      [ATTACH]8628[/ATTACH]

      Sedan har jag skaffat en ljusgrön också

      [ATTACH]8630[/ATTACH]

      Skall försöka återkomma med någon bra helhetsbild vad det lider

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • hambli
        • December 2004
        • 508

        har precis kollat igenom den här tåden lite snabbt och förstår inte hur jag har kunnat missa den. hur grym som helst. man bli inte lite sugen på att skaffa saltvatten när man ser hur snyggt det kan bli.

        Är väldigt imponerad av ditt akvarium.
        Hur många fiskar har du i karet? verkar gå att ha ganska måna i ett så litet kar.

        forstätt ladda upp bilder =)

        Mvh
        Hampus

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          Ett nytillskott nu i kväll - Meiacanthus smithii från Sri Lanka. Jag fick också tag på två andra arter typ - inte alltför vanliga i handeln. Bilder kommer på dem senare. Det har hänt en del med karet och jag har börjat skriva en del på saltvattensguiden igen så jag har inte hunnit att rapportera här vad som hänt och vad jag gör just nu. Det skall bli ändring på detta så jag hoppas kunna uppdatera mer här den följande tiden. Bland annat har jag testat lite trick på några envisa kollonier av cyano och skaffat mig en elektronisk pH mätare för att följa hur pH varierar under dygnet. detta i sin tur har lett till att jag byggt om första facket i mitt RSM till att innehålla en luftning. Denna luftning körs nattetid för att driva ur den koldioxid som bildas och som inte (eftersom det är släkt) konsumeras av zooxanteller och alger. Nu har jag lyckats med att balansera pH svängningarna mellan ca 8 och 8,3. Mitt mål är att ligga så nära 8,3 som möjligt - vilket verkar vara svårt i ett välisolerat hem.

          Bilder kommer - under tiden håll till godo med denna skönhet.


          [ATTACH]8834[/ATTACH]

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • matte159
            • March 2007
            • 1147

            Det är supersnyggt!!!!
            Jag blev nu jätte sugen på att slänga ut allt jag har i mitt 63l och göra det till ett saltvatten. Kruxet är att jag isf måste köpa en ny ljusramp. Jag kan bara ha två glödlampor i den.
            Kan man göra mycket med ett 63l? Hur många kg levande sten behöver man? Hur mkt fisk kan man ha?

            Jag kommer säkert inte att starta upp ett än på ett tag, men jag kan ju alltid fråga och sedan, med svaren i hand, fundera.
            Mvh
            Mathias
            Fotoalbum

            Kommentar

            • havre
              • September 2006
              • 281

              Fint exemplar du fick tag på Lasse! Ja börjar bli dags för nya bilder

              matte159 ett hett tips är att ta en titt på www.saltvattensguiden.se

              Mvh Thomas
              Akvarium über alles

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                Ursprungligen postat av havre
                Fint exemplar du fick tag på Lasse! Ja börjar bli dags för nya bilder

                matte159 ett hett tips är att ta en titt på www.saltvattensguiden.se

                Mvh Thomas

                Jaha, då var man medlem där också
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  Dags för lite uppdateringar med en helbild - förutom Meiacanthus smithii

                  [ATTACH]8879[/ATTACH]

                  så skaffade jag en gulstjärtad chromis till detta kar, Neopomacentrus azysron

                  [ATTACH]8880[/ATTACH]

                  Annars går det sin gilla gång och den attack av lite cyano som var igång, framförallt uppe där jag har mina stenkoraller verkar vara bekämpad just nu. Resultatet av bekämpningsmetoden har blivit en bättre tillväxt än på länge av vissa koraller som Xenia spp

                  [ATTACH]8883[/ATTACH]


                  Även mina stjärnpolyper har vuxit till ordentligt - här en delbild från en gulgrön variant.

                  [ATTACH]8882[/ATTACH]

                  Nedan finns en Anthelia spp som när jag fick den i september bara var en sten med blåkorall. Efter några veckor började det växa ut något och nu är det en väldigt ståtlig korall som sprider sig bra.

                  [ATTACH]8884[/ATTACH]

                  Även en sten med troligtvis rhodactis spp är väldigt fin och de växer på bra.

                  [ATTACH]8885[/ATTACH]

                  Det börjar bli ganska så tätt med fisk även om det är så att det är flera goby jag inte sett på någon tid. Evoiterna visar sig ibland, de är ju bara ca 15 mm så de har många ställen att gömma sig på men en annan art har jag inte sett på ett tag. Den har hållit sig undan förr men man kan så smått undra om man inte har något odjur i karet som gillar fisk för några lik har jag aldrig sett och det försvann några andra fiskar för ett tag sedan. Den som lever får se.

                  Här är i alla fall ett möte i monsunen när två vackra fiskar möts.

                  [ATTACH]8886[/ATTACH]

                  Och så slutligen en helhetsbild

                  [ATTACH]8881[/ATTACH]

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • havre
                    • September 2006
                    • 281

                    Föredömligt Lasse! Detsamma gäller med den andra tråden du skapat, vill inte smutsa ned den sån nämner det här.

                    Själv är jag en ganska hård kille men du visar att det går att vara mjuk och få det fint
                    Okinaewen måste trivas som fisken i vattnet med alla koraller. Hur funkar din "blue devil", de kan vara ganska aggressiva har jag hört.

                    Med så mycket sten vet man aldrig vad som kan gömma sig där i!

                    Mvh Thomas
                    Akvarium über alles

                    Kommentar

                    • Manne_74
                      • July 2003
                      • 533

                      Snyggt Lasse.! hur pass mycket fisk har du i ? kan lätt räkna till 15 talet på sista bilden..
                      gissar ändå att det inte är alla.. oddsen att alla är framme är ju inte stor.. Har ju själv ett rsm och igår kom det i 2 små gobys (4-5cm) så jag har totalt 6 fiskar nu..
                      MVH Magnus

                      600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
                      Red Sea Max Salt med slimline

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        Akvariet har varit igång nu i 10 månader - det är väl ca 20 fiskar i det just nu. Jag har ökat antalet fiskar just nu för jag matar lite hårdare för mina koraller. Det fungerar bra och en del av de stenkoraller som var kraftigt på tillbakagång börjar att repa sig och växa till igen.

                        MVH Lasse

                        Havre: Min Blue Devil som är en hona funkar väldigt bra. Den kom i ganska sent men nu när nytillskotten kom in så har den inte bråkat alls. Jag tror att det delvis beror på att det är ganska tätt om fisk och det igentligen inte finns mer än ett revir med gott om gömställen som inte går att övervaka helt.
                        Senast redigerad av Lasse; 18 November 2007, 09:00.
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          Dags för lite nya bilder. Cyanon och det som irriterade mina stenkoraller är borta och tillväxten på mjukkorallerna har varit enorm. Jag har gåt i med motsvarande ca 2 ppm nitrat med jämna mellanrum och gjort en del vattenbyten. pH:t har gått ner lite trots tillsats av kalkvatten - nu pendlar det mellan 7,85 och 8,3. Jag blandar ut en dos frystorkad cyclo-ez med skalade artemiaägg och med lit vuxen frusen artemia. Som blandningsvätska har jag tagit ett vatten som fått suga åt sig från nypressad vitlök.

                          Först en helhetsbild

                          [ATTACH]9086[/ATTACH]

                          Problemet just nu är väl att det knappt finns någon plats för nya koraller - för en liten tid sen skaffade jag mig några stenar med "knappar" (zooanthider). Den längst upp har fått några lustiga fjädrar som är röda - något annat djur troligtvis.

                          [ATTACH]9089[/ATTACH]

                          Sedan länge har jag haft en mycket konstig rödalg som ser ut som hjortkronor och verkar tillhöra kalkalgerna eftersom "kronorna" är självbärande.

                          [ATTACH]9090[/ATTACH]

                          Den vänstra delen av karet domineras av några "Hairy mushroms" och ett ståtligt anthelia "buskage". Till höger syns en turbinaria som växit bra men som inte visat sina polyper sen den kom hem till mig. troligtvis beroende på lite höga näringsvärden. skall eventuellt prova lite grejer med det senare.

                          [ATTACH]9087[/ATTACH]


                          Högra delen har växt igen med Xenia, mushroms, stjårnpolyper, rhodactis och ricorderor.

                          [ATTACH]9088[/ATTACH]

                          Det här karet sköts helt utan skummare men jag har den sista månaden luftat det under dygnets mörka timmar. Skall prova ett annat sätt att styra luftningen - troligtvis tidstyrt. Just nu styr pH värdet luftningen. Jag har kört nästan 9 månader utan luftning på natten - det fungerar bra men jag ville göra några experiment. Jag väntar på att få hem en fotospektometer som jag köpt och när den kommer hem har jag möjlighet att ta fosforvärden med en sådan precision att jag vågar experimentera lite med kolkällor. Min målsättning är att ta ner fosfaten ganska lågt. Jag har den sista tiden bytt lite mer vatten än normalt på grund av att jag behövt lite "skitvatten" för att testa ett nytt filtermaterial som sägs ta bort gulfärgning - resultatet - nja det är nog mycket "sägs".

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            Hej

                            Håller på att experimentera med min kamera för att kunna visa några bra helhetsbilder. Det är väldigt svårt att få bra överblicksbilder och PS är ett tvingande redskap. Man måste idag bli bra både på att fotografera ssamt att bildbehandla. Jag tycker själv att bilderna blir bättre och bättre. Har köpt en extern blixt men det var ingen heureka-upplevelse direkt - bättre - javisst men det kräver nog lite yrkeskicklighet också.

                            Tillbaka till karet. Jag har som jag tidigare skrivit haft lite problem med cyano som velat ockupera vissa ställen på stenen. Inga massattacker men jag har genom åren lärt mig att man bör attackera i ett tidigt stadium. Cyano är ett problem både i sött och salt - i sötvatten kommer de mörkgröna mattorna och i saltvatten brukar de oftast vara väldigt röda. Dessa typer som vi oftast har i akvarium är trådformade och flercelliga. I ett normalt akvarium så hittar man dem ofta men då som enskilda organismer om man tar ett vattenprov och kollar i mikroskop. Gör man det så upptäcker man att dessa cyano inte har de speciella celler (heterocyter) som behövs för kvävefixering vilket har skapat en hel del huvudbry eftersom akvarister i alla tider bekämpat dessa blomningar med att tillsätta lite nitrat i vattnet för att gynna växter, koraller eller andra alger. Om man först går till dessa algers förmåga att ta upp fosfat i vattnet så tillhör de vad man kan säga "sämst i klassen" och har svårt att konkurrera med andra organismer om ortofosfat i vattenkolumnen, men vid vissa tillfällen så exploderar bara dessa alger och bildar dessa förhatliga mattor - vad är det som triggar detta. För att svara på detta så får man försöka titta på vad som krävs för att att fixera kvävgas och omvandla detta till ammonium som autotrofa organismer kan utnyttja. Det första kravet är att den organism som gör detta måste ha enzymet nitrogenas. Nitrogenas inaktiveras dock av syre vilket gör att detta enzym, eller organismer som utnyttjar detta enzym måste befinna sig i syrefria förhållanden. Det finns bakterier (anaeroba = ej syrekrävande) som har detta enzym och kan arbeta som en ammonium"pump" i en syrefri miljö. Ett flertal forskningsrapporter jag läst genom åren har mer eller mindre indikerat att det är just detta som sker när de förhatliga mattorna bildas. När det oorganiska kvävet tar slut i vattenkolumnen så ansamlas fosfor i form av ortofosfat i densamma. Förlorarna, under normala förhållanden, i kriget om tillgängligt fosfor får plötsligen sin chans. De har fortfarande kvävebristen att ta tag men genom att bilda dessa mattor (eg ett geléskikt) så skapar man en syrefri miljö mellan botten och mattan och voila - bakterier börjar att skapa det ammonium som behövs och inga andra har en chans att få tag på det! Det räcker troligtvis inte med detta eftersom ytterligare biokemiska förlopp sker samtidigt. Under mattan blir en mikromiljö som är syrefattig och nitratfri vilket innebär att de bakterier som finns där av tvång måste gå över från att utnyttja nitrat i förbränningscykel till att utnyttja sulfat istället. Restprodukten blir då svavelväte. Svavelvätet i sin tur frigör ortofosfat från sedimentet (eller kalkstenen) där fosforn varit bunden i olika metallföreningar. Under den här j-a mattan har då cyanon bildat en näringsfabrik som är helt självförsörjande tills fosforn är slut i bottenmaterialet. I detta läge är cyanon oerhört svår att bekämpa, det vet var och en som försökt. Den metod som jag prövat i många fall slår på flera av cyanons levnadssätt. Först och främst tillsätter jag nitrat - jag har valt kaliumnitrat (salpeter eller kalisaltpeter) men natriumnitrat (Chilesalpeter eller natronsalpeter) går lika bra. Av kaliumnitrat tar jag 40 gram i en liten petflaska och späder upp det till 500 ml (om man använder våg så späder jag upp med vatten till kaliumnitratet och vattnet väger 500 gram tillsammans). 1 ml av denna lösning ger sedan en höjning på 0,5 ppm per 100 liter akvarievatten. Jag brukar tillsätta så jag får i 1 till 2 ppm i hela volymen per dag, dvs. har jag 400 liter vatten så tar jag för en ppm 8 ml av lösningen per dag (2 ml ger 1 ppm/ 100 liter vatten och det är 400 liter som skall ha 1 ppm). Därefter går jag in och stör mattorna så mycket jag kan, exempelvis suga rent varje eller varannan dag. Med denna metod har jag lyckats att bekämpa cyanon ett flertal gånger men det tar tid – upp mot en månad. Nitraten slår på flera sätt – ett den ökar livsutrymmet för de organismer som inte kan kvävefixera genom att de kan tillgodogöra sig fosforn, den hindrar svavelvätebildning, Även störningarna (uppsugningen av mattorna) slår på olika sätt – den får bort biomassa, den tar bort syrefria områden och den öppnar upp för andra organismer att sätta sig på de frigjorda ytorna.Vid start av ett nytt akvarium brukar jag också gå in efter ca 4 dagar med några ppm nitrat i vattnet och har på så sätt sluppit de annars obligatoriska cyanon i start samt haft mycket mindre problem med kiselalger i saltvatten.

                            Förutom att effekten blivit att cyanon har försvunnit har tillväxten av mina mjukkoraller blivit enorm och de stenkoraller som inte trivdes fullt ut har börjat och repa sig. Bilderna under är tagna med en månads mellanrum och talar nog sitt egna språk.

                            Från den 5 november 2007


                            [ATTACH]9192[/ATTACH]

                            Från idag den 9 december 2007

                            [ATTACH]9193[/ATTACH]

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • port513
                              • October 2005
                              • 116

                              Man längtar till man har något liknande att vila ögonen på, just nu har jag bara 2 rabiata clowner som kör rundor och knockar omkull sniglarna och skrämmer skiten ur eremiterna


                              /Henke

                              Kommentar

                              • Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

                                Ursprungligen postat av port513
                                Man längtar till man har något liknande att vila ögonen på, just nu har jag bara 2 rabiata clowner som kör rundor och knockar omkull sniglarna och skrämmer skiten ur eremiterna


                                /Henke
                                Försök att skaffa dig några skivanemoner, xenia, "hairy" mushroms eller stjärnpolyper. Det kommer att fungera bra och du får något mer att vila ögononen på. Börja med denna typ av koraller.

                                MVH Lasse
                                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...