Red Sea Max

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #46
    En liten film



    MVH Lasse
    Senast redigerad av Lasse; 16 July 2007, 01:49.
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #47
      Fortsätter att fylla på både tråden och karet.

      Nyförvärv idag - har ingen aning om vad det är - aldrig sett dom förut. Verkar - på beteendet att dömma - vara en zooplanktonätare, minst lika snabb som chromisen. Verkar också tillhöra de mer fredliga av dessa blås fiskar.

      Färgen i akvariet är som den bara blixtrar till då och då - det blr en ljust, vitblå strimma från ögat ner till det vita i överdelen av stjärtroten och stjärtfenan.

      [ATTACH]6373[/ATTACH]


      [ATTACH]6374[/ATTACH]

      Ovan ses den ljusa strimma jag talade om tidigare.

      Jag skaffade också i dag ett nytt komplett saltvattenskit på 57 liter - ett så kallat Clown - fiskhotell. Jag kommer att starta en egen tråd för start och uppsättning av ett sådant akvarie med koraller och några fiskar - förhoppningsvis kan jag hjälpa (stjälpa?) in några nya i denna mycket roliga del av akvariehobbyn.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Christian78
        • June 2007
        • 26

        #48
        Ursprungligen postat av Lasse
        Fortsätter att fylla på både tråden och karet.

        Nyförvärv idag - har ingen aning om vad det är - aldrig sett dom förut. Verkar - på beteendet att dömma - vara en zooplanktonätare, minst lika snabb som chromisen. Verkar också tillhöra de mer fredliga av dessa blås fiskar.

        Färgen i akvariet är som den bara blixtrar till då och då - det blr en ljust, vitblå strimma från ögat ner till det vita i överdelen av stjärtroten och stjärtfenan.

        [ATTACH]6373[/ATTACH]


        [ATTACH]6374[/ATTACH]

        Ovan ses den ljusa strimma jag talade om tidigare.

        Jag skaffade också i dag ett nytt komplett saltvattenskit på 57 liter - ett så kallat Clown - fiskhotell. Jag kommer att starta en egen tråd för start och uppsättning av ett sådant akvarie med koraller och några fiskar - förhoppningsvis kan jag hjälpa (stjälpa?) in några nya i denna mycket roliga del av akvariehobbyn.

        MVH Lasse

        Ser verkligen läckert ut!! Har precis fastnat i akvarieträsket och fått igång 2 sötvattensakvarier men har börjat snegla rejält på ett saltvatten, men har hört att det ska vara så svårt och dyrt så jag ser verkligen fram emot att följa din uppstart av 57liters burken risken (eller chansen kanske? ) är att jag är fast sen.
        ---------------------------------------------------
        Christian, 180L små asien fiskar, 50L räkkar CR och BC
        ---------------------------------------------------

        Kommentar

        • Capote
          • July 2007
          • 4

          #49
          Hej Lasse!

          Snygg burk!
          Är det inte ett par Pomacentrus alleni som simmar där?

          Inte har du väl fått den där artemiakläckaren att producera några mängder??
          Du får nog återvända till gammal hederlig pet-flaska du också...
          Senast redigerad av Capote; 18 July 2007, 13:04.
          MVH/Capote

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #50
            Tack Capote

            Jo jag är ganska nöjd med den nu, den är ju bara 4 månader gammalt knappt. Korallerna har börjat att växa till - inte snabbt men ändå. Upgifterna för mina stjärnployper är att täcka en del av BTN-bakgrunden och åtminstone en av dem har fattat vinken.

            Du har helt rätt det måste vara Pomacentrus alleni jag fått tag i. Jag har tittat i fishbase och på google och det är utan tveckan den arten. Hittat uppgift på att den både skall vara aggresiv och fredlig. Tror på det sista - jag har inte bara ett par utan de är fyra. Än så länge går de väldigt fredligt tillväga - kör lite när någonting kommer ivägen men inte mobbning av högre skalan. Jag har faktiskt aldrig sett den förut - men den kanske är vanlig uppe i dina trakter. Mitt intryck av den efter ett par dagar är att den skulle förtjäna att vara vanligare.

            Artemiakläckaren- Nej jag har inte fått den producera större mängder - jag använder just nu skallös artemia och räknar med att några skall ta sig ut. Jag fick en "start-idé" av en kompis häromdagen på hur man skulle kunna få en kontinuerlig matning med redan kläckt artema. (kläckt på det gamla hederliga sättet och med skal). Jag har funderat vidare på den och skall nog göra en test med den idén senare vad det lider. Och som vanligt lite "Lasse-modifierad .

            MVH Lasse
            Senast redigerad av Lasse; 18 July 2007, 21:23.
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Capote
              • July 2007
              • 4

              #51
              Ska bli spännanande att se!!

              Mammutpumpreaktor har patent pending Du känner ju till mina expriment och jag har ännu inte lyckats nåt vidare med att få den 2:a generationen. Kanske måste jag ha levande phyto för det och det orkar jag inte för tillfället. Kombinationen artemia -- tiggerpods var inte lyckat i samma reaktor heller. Brachioniusen går dock stabilt på fryst koncentrerad phyto.
              MVH/Capote

              Kommentar

              • Bechen
                • August 2007
                • 2

                #52
                Hej Lasse
                Jag Tror att jag köper mig samma burk som du hoppas på goda råd mvh Bechen

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #53
                  (Fortfarande) Löjligt vackert. Det gör ont i kroppen av avundsjuka, och själv har jag fortfarande pga ekonomiska faktorer inte lyckats handla någonting.

                  B!

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #54
                    Ja - då var man hemma då efter ca två veckors frånvaro. Jag var på semester i nordnorge och lyckades än en gång missa möjligheten att få se livs levande Kaskeloter. Efter ett mästerstycke (lyckades övertyga min fru att det var värt en helsikes massa pengar att följa med en båt ut i Norska Havet för att leta dessa stora djur) så kom Västgötaklimaxet - just den turen blev inställd pga dimma och nästa räknades gå ca ett dygn senare. Nu har jag nog världsrekord i missade turer. De förekommer inte på så många platser i världen (i den koncentration att det finns chans att se dem). Jag har haft förmånen att vara på tre av dessa platser (Azorerna, norr om Christchurch på sydön i Nya Zeeland och nu Vitöya) men av olika skäl har jag missat turerna. Ja så är det.

                    Under min resa han jag besöka ett köpcentrum utanför Ö-vik där det står ett mycket fint utställningsakvarium samt några affärer i Stockholm (Akvarielagret och Triton). Korallrevet i Södertälje fanns också med på listan men jag hade en bild av vart de skulle finnas som inte stämnde med verkligheten så jag missade dem helt enkelt.

                    Bilder från Ö-vik

                    [ATTACH]6778[/ATTACH]

                    [ATTACH]6779[/ATTACH]

                    [ATTACH]6780[/ATTACH]

                    Och en sista med många borstmaskar

                    [ATTACH]6781[/ATTACH]

                    Jag har dock haft turen att i mitt hus så bor det ytterligare en akvarist som skött mina kar väldigt bra under min frånvaro. Nackdelen med saltvattensakvarium är att man behöver fylla på dunstat vatten med jämna mellanrum och jag har inte installerat någon automatisk påfyllare (ännu ?).

                    Jag har också skaffat mig en ny och bättre kamera och hoppas att jag med tiden skall lära mig den så bra att jag får bättre bilder. Bilderna under är tagna med denna kamera och jag tycker själv att färgerna blir bättre (efter en del experimenterande).

                    Det har inte hänt så mycket mer än att nu börjar mina olika stjärnpolyper på allvar sprida sig på bakgrunden - min förhoppning är att mycket av stjärnpolyperna skall etablera sig just på bakgrunden och täcka den. det förekommer också ett ständigt krig mellan olika koraller om livsutrymmet. Många brukar försöka flytta om dem så att man räddar så många som möjligt. Mitt mål med detta akvarium är dock att ha ett så levande rev som möjligt och därför får jag ta de eventuella förluster som kommer av dessa krig (inom rimliga gränser dock). min dröm är att i stort sett inte se någon "bar" levande sten utan bara koraller av olika sorter.

                    Här kommer bilderna

                    Först några bilder på olika stjärnpolyper och hur de börjar att sprida sig på bakgrunden.

                    [ATTACH]6767[/ATTACH]

                    [ATTACH]6768[/ATTACH]

                    [ATTACH]6766[/ATTACH]

                    Här förekommer lite krig då och då. Euphyllian nere till höger slänger ut långa sveptentakler med jämna mellanrum och den med små polyper (Galaxea spp) är en riktig elaking med långa, tunna sveptentakler. den är dock placerad så att strömmen för dessa tentakler på "ofarliga" platser. Nere till vänster finns ytterligare en typ av "stjärnpolyp".

                    [ATTACH]6769[/ATTACH]

                    Euphyllia är en korall som jag gillar och som är en stenkorall som är ganska lätt (tycker jag i alla fall). Jag har tre typer och bilderna under visar två av dem.

                    [ATTACH]6772[/ATTACH]

                    [ATTACH]6771[/ATTACH]

                    De sk "mushrooms" korallerna (på svenska kanske "svamp"-korall är den bästa beteckningen) är oftast väldigt tacksamma och lätta. Här är en grön "Hairy" variant.

                    [ATTACH]6773[/ATTACH]

                    Till slut några fiskbilder

                    [ATTACH]6770[/ATTACH]

                    [ATTACH]6774[/ATTACH]

                    Till Bechen - du är välkommen med frågor. dokumentera med egen tråd också så kan du förmedla dina erfarenheter vidare. det är ett bra kar och fungerar bra.

                    Till MrB - Sätt igång bara - du har kunskap att börja i liten skala.

                    MVH Lasse
                    Senast redigerad av Lasse; 05 August 2007, 14:02.
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Bechen
                      • August 2007
                      • 2

                      #55
                      Hej Lasse
                      Der blev ett red sea max tänker köra det orginal utförande skall se om jag kan lära mig hur man lägger ut en länk här jag återkommer
                      Mvh Bechen

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #56
                        Ursprungligen postat av Bechen
                        Hej Lasse
                        Der blev ett red sea max tänker köra det orginal utförande skall se om jag kan lära mig hur man lägger ut en länk här jag återkommer
                        Mvh Bechen
                        Välkommen i träsket

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Matnil
                          • October 2003
                          • 464

                          #57
                          Hej Lasse!
                          Hur går det artemian? Har du provat din nya idé, eller har du kört något mer med kläckaren? Jag är lite sugen på att skaffa en sån kläckare till mitt kar för att ge kontinuerlig mat, främst till mina Chromisar (och Anthias när jag bara hittar....), men även för att se om det kan göra något för korallerna. Är väl visserligen bara LPS som kan ta artemia, det är väl för stort för SPS? Det ska väl kopplas en liten luftupmp till den kläckaren som sitter i karet? Hur högt sticker den upp ovanför vattenytan?
                          Jag har lite samma tanke med stjärnpolyper i mitt kar, vill få dem att täcka ytavrinningen, de växer verkligen fort
                          Ska skaffa ny kamera snart, sen ska jag också lägga upp lite bilder på mitt kar här

                          P.S Måste bara tacka för den fina visning på ditt jobb i våras också, det var verkligen kul! Jag var en av skåningarna som också kollade in affärerna

                          Kommentar

                          • SomethingFishy
                            • August 2007
                            • 6

                            #58
                            Fruktansvärt läckert...... Jag är väldigt sugen på att inskaffa korallrevs akvarium.. Men kan dock inget om det.. Bara att det ser snyggt ut. Dags att börja läsa på.

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #59
                              En liten uppdatering.

                              För en vecka sedan så var det någon som fick för sig att möblera om övre delen av revet. Troligtvis någon liten eremit som kröp under fel sten eller någon krabba (Jag har sett minst en krabba men aldrig lyckats med att fånga den på bild). Däremot lyckades jag fånga en fjärdedel av en "bristle worm" på bild.

                              [ATTACH]7235[/ATTACH]

                              Nåväl ommöbleringen gjorde att min Cataphyllia hamna så ena halvan blev ordentligt skadad. Det spred sig till hela och nu är hela kollonin död. Synd.

                              Hela karet ser ut som nedan

                              [ATTACH]7236[/ATTACH]

                              En av mina favoriter som varit med i 2 år nu, en euphyllia växer bra.

                              [ATTACH]7245[/ATTACH]

                              Den andre favoriten leker titut då och då

                              [ATTACH]7239[/ATTACH]

                              En anna som också tittar ut då och då - och ofta ihop med sin kompis är nedanstående goby

                              [ATTACH]7240[/ATTACH]

                              [ATTACH]7238[/ATTACH]

                              [ATTACH]7237[/ATTACH]

                              Skaldjur är det gott om i karet och det finns även en mycket liten innevånare - en evoita

                              [ATTACH]7246[/ATTACH]

                              Här ses den med min rödbenade eremit

                              [ATTACH]7242[/ATTACH]

                              [ATTACH]7243[/ATTACH]

                              De blåbenade pinnar på i hela karet och ibland så är de på varandra....

                              [ATTACH]7241[/ATTACH]

                              [ATTACH]7244[/ATTACH]

                              I slutet av veckan hoppas jag att få några tillskott - men jag får återkomma då.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • TEGGNER
                                • November 2006
                                • 16

                                #60
                                Härligt att se som vanligt lasse, men vi saknar dig på guiden
                                My fish eats your fish!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...