Aquael Nano Reef - 30x30x35 cm - 30 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #16
    Du bor i Kalmar ser jag på din profil. Här finns ett dokument om vattenkvalité på dricksvattnet från ett av reningsverken. där kan man läsa att de har ca 19 mg kalcium, en alkalinitet på ca 95 mg/l som HCO3 (motsvarar ett KH på ca 4) samt nitrat på ca 7. till detta kommer sedan eventuella kopparutfällningar från ditt rörsystem. Om du har sötvatten och lyckas med räkor, tanganyikaciklider eller Malawi innan så kan vi utesluta kopparutfällningar. I ditt fall skulle jag kunna tänka mig använda kranvatten (efter en viss tvekan). skulle då använda ett välkänt saltmärkes bassalt (för dricksvatten). Det är nämligen inte spetsat med mer kalcium och alkalinitet. Alltså undvika de sk revsalterna. Nitatraten är i sig inget problem men du kommer aldrig att kunna byta ner till lägre nitrat. Eftersom det är ett mindre akvarium och du kanske byter 7 liter i veckan skulle jag se om jag kunde få tag på dunkar av avjoniserat vatten (batterivatten) och använda detta. RO känns lite overkill i detta fall.

    Om du letar lite så finns det en hel del nanofiskar till salt, framförallt olika gobier. Men koraller och andra lägre djur kommer verkligen till sin rätt i ett nanoakvarium.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • deltan
      • February 2013
      • 112

      #17
      Ursprungligen postat av Lasse
      Du bor i Kalmar ser jag på din profil. Här finns ett dokument om vattenkvalité på dricksvattnet från ett av reningsverken. där kan man läsa att de har ca 19 mg kalcium, en alkalinitet på ca 95 mg/l som HCO3 (motsvarar ett KH på ca 4) samt nitrat på ca 7. till detta kommer sedan eventuella kopparutfällningar från ditt rörsystem. Om du har sötvatten och lyckas med räkor, tanganyikaciklider eller Malawi innan så kan vi utesluta kopparutfällningar. I ditt fall skulle jag kunna tänka mig använda kranvatten (efter en viss tvekan). skulle då använda ett välkänt saltmärkes bassalt (för dricksvatten). Det är nämligen inte spetsat med mer kalcium och alkalinitet. Alltså undvika de sk revsalterna. Nitatraten är i sig inget problem men du kommer aldrig att kunna byta ner till lägre nitrat. Eftersom det är ett mindre akvarium och du kanske byter 7 liter i veckan skulle jag se om jag kunde få tag på dunkar av avjoniserat vatten (batterivatten) och använda detta. RO känns lite overkill i detta fall.

      Om du letar lite så finns det en hel del nanofiskar till salt, framförallt olika gobier. Men koraller och andra lägre djur kommer verkligen till sin rätt i ett nanoakvarium.

      MVH Lasse

      Okej, vet inte hur det är när man har egenbrunn? Men sötvattens räkor och tanganyikaciklider funkar bra här hemma

      Ja annars funkar väl destillerat vatten?

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #18
        Ursprungligen postat av deltan
        Okej, vet inte hur det är när man har egenbrunn? Men sötvattens räkor och tanganyikaciklider funkar bra här hemma

        Ja annars funkar väl destillerat vatten?
        dest fungerar givetvis.

        Egen brunn - då blir det knepigare. Men det du säger om räkor och tanganyiker ger en fingervisning om att du åtminstone inte har besvär av koppar i ditt ledningsnät. Jag börjar få en liten misstanke om Öland eller dess närhet och då är det nog kört med kranvatten från egen brunn. Hög kalcium och hög alkalinitet och möjlig hög nitrat. Har du tagit totalhårdhet (GDH) och karbonathårdhet (KDH) på ditt vatten för sötvattnet?

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • deltan
          • February 2013
          • 112

          #19
          Nepp några km utanför Nybro

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #20
            I de tassemarkerna Där brukar det inte finnas någon kalksten i berggrunden så där kan vattnet fungera. Har ni kemtestat ert brunsvatten så bör du hitta värden där. Till ditt sötvatten har du kanske tester för totalhårdhet och karbonathårdhet. Kolla vad de ger om du har möjlighet.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • deltan
              • February 2013
              • 112

              #21
              Testade kranvattnet med mina sötvattens tester och fick:
              NO3: 0
              NO2: 0
              GH: 6
              KH: 5
              ph: 6,4

              Kommentar

              • deltan
                • February 2013
                • 112

                #22
                Vet att man behöver mycket tester men jag undrar om det finns något annat att mäta salthalten med än refraktometer som är lite billigare men ändå bra?

                Skulle gärna uppskatta om någon skulle vilja hjälpa mig med vilka medel och tester jag behöver till ett 30l kar

                Kommentar

                • mikoto
                  • July 2011
                  • 215

                  #23
                  Tester som är bra att ha enligt mig är:

                  Kh, Mg och Ca. De går ganska lätt att använda och är inte så krångliga att avläsa vilket därmed gör att det går lita på de ganska väl. Speciellt KH tester brukar vara väldigt lätta att använda. Jag gillar salifert på dessa tester.

                  Refraktometer är verkligen att rekommendera, den tveklöst viktigaste delen. Hellre en refraktometer och inga tester alls än bara bra tester och ingen refraktometer. Vipparmsmätarna är skräp, de är plågsamt svåra att använda och förlita sig på och visar heltgalet om de inte används korrekt.

                  Hydrometer verkar det egentligen inte vara något fel på. Men problemet de har mot refraktometern är att de är så svåra och jobbiga att använda, refraktometern är jättelätt att använda och det går fort. Det gör att man orkar kolla med den, när det blir ett projekt varje gång att mäta något så drar man sig för att göra det. Därför är refraktometern så bra bortsett från att de är som regel mycket pålitliga och lätta att läsa av.

                  edit.

                  Nitrat och fosfat tester tycker nog de flesta saltvattensakvarister är jättebra, men jag håller inte med. De är rena ormoljan för de billigare varianterna och kan vara besvärliga och förvirrande. Det finns dyrare fosfat tester som verkar mycket användbara men nitrat verkar kört. Dessutom tycker inte jag nitrat brukar vara något problem om man inte råkar tillföra det i väldigt stora mängder. Fosfat är värre men det kan man nästan utgå från att man alltid har för mycket av och därmed ta små förebyggande åtgärder mot det hela tiden istället för att försöka lita på ett test som bygger på en färgskala som man måste ha fasettögon för att läsa av korrekt :-)

                  Men om du börjar med de tre testerna jag nämnde ovan och tycker det är kul att mäta så testa gärna fosfat och nitrat testerna sedan då, men jag skulle inte rekommendera de direkt för det är inget kul att mäta när man inte får ut något av det eller har problem att läsa av det. Då är det bättre att hålla sig till några få tester som är lätta och lite roligare att använda. Dessutom blir det en stor summa att köpa ett apotek med tester det första man gör.

                  Refraktometern först dock som sagt.
                  Senast redigerad av mikoto; 19 May 2013, 20:47.

                  Kommentar

                  • deltan
                    • February 2013
                    • 112

                    #24
                    Tack, det får nog bli en refraktometer då
                    Några "kemikalier" eller biologiska grejer man bör ha i?

                    Kommentar

                    • mikoto
                      • July 2011
                      • 215

                      #25
                      För att korrigera Mg, Ca och KH så kan man använda magnesiumklorid, kalciumklorid och bikarbonat. Men har du ett bra salt ska dessa värden redan vara tillräckligt bra och du ska då inte behöva tillsätta något. Det vanligaste att korrigera är KH men bikarbonat kan du köpa på ICA så det behöver man inte :-) De mängderna som behövs till ett 30 liters akvarium är små annars och inte dyra att skaffa.

                      Men det är bra att ha testerna för dessa tre så man kan mäta sitt nyblandade vatten så att värdena faktiskt stämmer, för det går tyvärr inte alltid att lita på att saltet är korrekt blandat.

                      Kommentar

                      • deltan
                        • February 2013
                        • 112

                        #26
                        Okej då får jag försöka göra det bästa av denna fakta

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #27
                          Om du har en totalhårdhet i ditt kranvatten (brunsvatten) på 6 så är det ca 40 mg kalcium/liter (40 ppm). Du klarar dig då med de enklaste salterna och de sk - reef-salterna kan ge fällningar. Mät på ditt kranvatten - vattnet i dina sötvattensakvarier kan vara påverkade av kalksten och annat. Ett ungefärligt sätt att beräkna koncentrationen av kalcium med hjälp av värdet för total hårdhet är att multiplicera mätvärdet med 17,6 och sedan multiplicera resultatet med 0,4. Då får du kalciumkoncentrationen uttryckt som mg/l

                          Jag håller med om att en refraktometer är ett bra instrument och något du skall satsa på. Här är tre stycken från svenska webshoppar 1, 2 och 3

                          Om du nu inte skall ha stenkoraller utan bara mjukkoraller (skivor, läderkoraller och knappar) så är det egentligen bara denna jag tycker du behöver. Om du när du blandar ditt saltvatten tar ca 390 gram salt till 10 liter vatten så kommer du att hamna på ca 35 promille - en salthalt jag strävar emo i alla fall. De flesta salter ligger på ungefär 380 - 410 gram till 10 liter vatten. orsaken till att du inte skall ta 350 gram till 10 liter för att få ca 35 promille är att saltblandningen i sig innehåller lite vatten. Jag använder detta salt till mitt kranvatten (i Göteborg). Det är koncentrerat så där gäller 380 gram salt till 10 liter vatten för ungefär 35 promille

                          Sköt dina vattenbyte och lägg pengarna på salt så behöver du inte så mycket tillsatskemikalier (du kan lätt byta ca 10 liter i veckan) Blanda till en hink med kallvatten - låt stå ett dygn med cirkulation och byt sedan. Kommer du senare att satsa på stenkoraller så är det nödvändigt med de tester som mikoto nämner. de är bra innan också men inte nödvändiga IMO. Skall du göra någon ändring på det akvarium du nämnt är det uppgradering av ljus som jag tycker är viktigast. Om du gör det så försök att få till åtminstone hälften av ljuset som blått. Guldfisken i Kalmar för Aquatic Natures prylar. Där finns denna och så byter du ut ljuskällan mot denna. Du kan också komplettera den befintliga belysningen med denna (och denna ljuskälla).

                          Som Nixon påpeka så är kanske cirkulationen i minsta laget. I mitt 21 liters nano har jag denna streamer (ställd på 800 l/h). Streamers ger breda flöden och inte de koncentrerade strålar som pumphuvud ger.

                          MVH Lasse
                          Senast redigerad av Lasse; 19 May 2013, 22:53.
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • deltan
                            • February 2013
                            • 112

                            #28
                            Tack det var lärorikt och många bra tips!

                            När det kommer till koraller är det väl bäst att börja med läderkoraller? Men då måste jag väl ha bättre lyse?

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #29
                              Ljuset är viktigt vad gäller saltvattensakvarier - även de sk enkla. De är inte ljuskrävande på så sätt att de dör vid lägre ljusnivåer men de växer som ogräs vid högre nivåer. Titta även på begagnatmarknaden - exempelvis här

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • deltan
                                • February 2013
                                • 112

                                #30
                                Vad tror ni om detta? http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=804&page=1
                                Bättre eller sämre?
                                Känns bättre då det är lite större :P

                                Kommentar

                                Arbetssätt...