Aquael Nano Reef - 30x30x35 cm - 30 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deltan
    • February 2013
    • 112

    Aquael Nano Reef - 30x30x35 cm - 30 liter

    Hej!

    Har länge funderat på ett saltakvarium och jag skulle gärna vilja ha ett men varje gång slutar det med att det blir för dyrt och alla säger att jag ska vänta tills jag har råd att köpa ett stort kar. Kollat runt lite och det verkar faktiskt som personer lyckas med Nano Reefs. Med regelbundna vattenbyte, uppsikt och tålamod verkar det gå bra. Många säger att osmosvatten är att föredra i nanoakvarium men det måste funka med hemblandat saltvatten med?

    Har kollat runt lite och det verkar som akvarium ofta faller på belysningen så nu undrar jag om detta akvariumet också suger? http://www.akvarieshopen.com/akvariu...-liter-EN.html

    Sen vet jag att många personer här är "överdrivet" noga med att allt ska vara perfekt men det funkar oftast ändå om det finns några små fel?

    Alla säger att hålla saltvattenskar är bland det svåraste som finns. Då man tar ut ett stycke ur naturen och sätter in det i en glasskål men gör man inte det med sötvattens akvarium?

    Sen förstår jag att det är svårare att hålla koraller och saltvatten då vi inte har saltvatten i kranen och den miljön är svårare att tämja.

    Men det kan ju inte vara omöjligt att få det att funka. Blir arg på alla som säger att man är dömd till att misslyckas då dem personerna ofta inte ens känner än och vet vad man är kapabel till men visst spelar det stor roll vilken utrustning man har i denna hobbyn. Pengar kan ju inte styra hur framgångsrik man blir i denna hobbyn, det är ju ändå passionen och det mänskliga engagemanget som har gjort att denna hobbyn fortfarande är i liv eller?.

    Men säg gärna vad som är dåligt med detta akvariumet så man vet vilka odds man har och vad man måste hålla kol på!

    Tack!
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Vilken pissida du kollar på ser ju inte äns va grejjerna är specad till. I vanlig ordning levererar pwss http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1271&page=1

    2x11W har du i den setupen, vilket kanske inte räcker så långt?

    Kommentar

    • deltan
      • February 2013
      • 112

      #3
      Har du något tips på en billig och ett någorlunda bra akvarium? Eller kan man byta lysrör?
      Senast redigerad av deltan; 18 May 2013, 23:09.

      Kommentar

      • elajsa
        • July 2012
        • 160

        #4
        Hur mycket är du villig att lägga ut?
        190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

        Kommentar

        • deltan
          • February 2013
          • 112

          #5
          Tyvärr inte mycket mer än 1500 i nuläget :/

          Kommentar

          • elajsa
            • July 2012
            • 160

            #6
            Okej då har jag tyvärr inget bra förslag, hoppas någon annan har!
            190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

            Kommentar

            • elajsa
              • July 2012
              • 160

              #7
              Men själv hade jag kört på ett yasha, men jag tycker också att det är för mycket pengar för tillfället..
              190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

              Kommentar

              • deltan
                • February 2013
                • 112

                #8
                Får väl chansa på aquael akvariumet :P Kan ju inte bli värre än att jag får ha det som sötvattens kar

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Det är fullt möjligt att få ett bra fungerande saltnanokar med detta paket enligt min uppfattning. Hangonfiltret kan utrustas med en påse fosfatreducerare och täta vattenbyte ersätter skummaren. Ljuset är inte så kasst - värre finns. Ta reda på om det levereras med åtminstone ett blått rör. Fulltlämpligt för många koraller som inte kräver mycket ljus

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • viktorbj
                    • April 2013
                    • 405

                    #10
                    Om du är nybörjare råder dig att inte köpa ett sånt litet saltvattens akvarium.

                    Kommentar

                    • elajsa
                      • July 2012
                      • 160

                      #11
                      Det där är också otroligt förvirrande för oss som är sugna på saltvatten! När jag var på en djuraffär här i luleå, så sa en erfaren akvarist att dessa nano på ca 30L är ultimata för en som är ny på saltvatten, eftersom det dels är billigast och man får testa och se om det är något man vill hålla på med, innan man ev börjar köpa någon dyrare utrustning, plus att man rymmer några enstaka koraller och någon lättare fisk (typ gobi) i det, och där med får lära sig grunderna i saltvatten. Han sa även att han sällan byter vatten (med förutsättning att man bara har några enstaka fiskar), utan bara fyller på karet en gång i veckan eftersom vattnet avdunstar ganska snabbt...

                      Nåväl, jag kan som sagt väldigt lite om saltvatten, rätta gärna det jag har skrivit ovan om ni inte håller med
                      190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        #12
                        Jag tycker nog också att de små karen kan vara en bra möjlighet för nån som vill testa på saltvatten. Men det gäller att noga ta reda på hur det funkar och hur det ska skötas, innan man startar ett! Jag tycker man ska hålla sig till nån räka i ett sånt litet kar och lite enkla koraller. På dem reklambilder som brukar publiceras på små nano så är det ju ofta bilder på ett gäng clownfiskar och det tycker jag är förkastligt då nybörjare kan tro att det är en bra idé.
                        Man ska nog ha en ordnad ekenomi också så att man inte står där och inte kan byta vatten den här månaden för man inte har råd till salt, typ.. Sötvatten har ju sina klara fördelar där
                        Senast redigerad av åheim; 19 May 2013, 11:05.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Ursprungligen postat av viktorbj
                          Om du är nybörjare råder dig att inte köpa ett sånt litet saltvattens akvarium.
                          Å va för det då?

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Ja dom paketen går nog att få o fungera hyfsat bra som många säger, jag skulle dock påpeka ett par saker.
                            -Lampan värmer hyfsat bra, speciellt om man har locket på.
                            -Flödet blir inte speciellt bra med prylarna som följer med.

                            Kranvatten kan fungera med undantag för vissa ställen som har mycket metaller i vattnet, men du bör nog undvika vattenberedningsmedel hursomhelst(dom binder inte bara dåliga ämnen).
                            Osmos är inte så krångligt och det är nog oftast det som använd i "hemmablandningar" idag, filtrena går på 800-1500 på ebay senast jag kollade.

                            Tänk även på att du behöver en mätre för sallthalten, en refraktometer är att föredra, den kostar idag lite mer än en vipparmsmätare men skillnaden i kvalitet/pålitlighet är rätt stor.
                            Saltvatten är ingen billig hobby, skall man lyckas med lägre investeringar så krävs att man läser på en hel del och pratar med andra akvarister.
                            Jag har sett för många kar där budgeten har högre prio än själva karet/djuren.
                            Dvs man vill visa att det minsann går att få till det med bara x antal kronor, vilket brukar resultera i en hamnbiotop.
                            Kort o gott, du kan lyckas men du måste läsa på och vara kritisk...

                            @elajsa: Historien med vattenbyten är eventuellt en gammal relik från förr som man inte fått död på(typ som cm regeln).
                            Som Lasse skriver så är vattenbyten en stor fördel med nano kar, man fyller på med spårämnen och tar bort föroreningar.
                            Fyller du bara på med kranvatten så ansamlas föroreningarna från kranvattnet som inte dunstar(tex koppar) och du kan komma upp i toxiska värden efter en tid.

                            //NiXoN

                            Kommentar

                            • deltan
                              • February 2013
                              • 112

                              #15
                              Ska läsa på ordentligt idag sen blir det väl till att beställa ett saltvattens kar

                              Tack för alla tips och fler är alltid välkomna!!
                              Senast redigerad av deltan; 19 May 2013, 13:12.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...