betraktelse kring sött vs salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • redrobjem
    • November 2009
    • 304

    #46
    Ursprungligen postat av NiXoN
    Jag är lite kluven nuförtiden när det kommer till LS och filtermaterial, men jag tror inte riktigt på eheims variant (mestadels baserat på lite egna experiment med filtermatta).
    Jag är hyfsat övertygad om att dom fina porerna kommer att klägga igen rätt fort med deterius och andra rester från karet.
    Skulle tro att biobollar och filtermatta är något bättre då dom går lättare att rengöra så man får bort deterius.
    Jag har själv märkt en enorm skillnad på utfärgningen samt polypexpansion i mitt odlingskar då jag blivit noggrannare med att suga ut deterius.

    Vill man öka nedbrytningen så skulle jag rekommendera att man tittar på Biopellets, nytt "filtermaterial" som faktiskt har visat sig väldigt effektivt hemma hos mig.
    Det kräver dock ett fluidiserande filter.

    //NiXoN
    Lite newbefrågor nu då. Vad är deterius och vad är fluidiserande filter?
    350 liter Sydamerika
    250 liter sydostasien
    30 liter sydamerika

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #47
      Detritus är enkelt sagt "skit", dött material som bryts ned i sina beståndsdelar. Fluidiserande filter är filter där mediat är i rörelse, t ex sand eller flytande bollar som sätts i rörelse med vattencirkulation. Troligen bland de slugaste filter som finns öht, nästan "evighetsmaskiner". Ytterligare en fördel de har är att man kan få till en grym filtrering på liten volym.

      Jonas,
      har en bok jag gillar att kika igenom då och då, "Dynamic aquaria - building living ecosystems" av Adey/Loveland. Spontant kopplar jag ihop de mål du verkar ha med mycket av tänket som finns i den boken. Kanske redan är sönderläst och/eller kasserad inom saltvattensakvaristiken, det vet jag inte. En hel del kul grejer med kretsloppstänket/biologin i boken iaf. Har gett mig både inspiration och idéer.

      Det med "näringssug" i sött/salt, växter ser jag som bra biologiska filter men det bygger ju på vad man har för syfte med burken. Har långtgående planer och ritningar för växtfilter till sött här, en vacker dag blir det av. Har sett liknande grejer för salt, men där man kör makroalger som "näringssugar". Såg t ex en sump med dubbel botten, vatten går in underifrån, pressas upp genom en tjock sandbädd, ovanpå det finns makroalgerna. Både nitrifiering, denitrifiering och näringssug på samma plats. Slutligen går vattnet över en kant, syresätts och pumpas tillbaks till akvariet. Tänker att just makroalger borde vara schysst pga deras tillväxttakt. Kan alldeles för lite om salt, så de här idéerna kanske redan är både testade och förkastade...

      Denitrifierande filter är rätt enkla att bygga själv. En lätt variant är en vanlig hink med rackarns många meter luftslang lindad inuti. Vatten leds in i luftslangen, syret tar slut på första metern och man får denitrifiering i resten av slangen. Flödet styrs med ventil på utlopppet. Sump är klar fördel för att samla upp vattnet. Denitrifiering verkar behöva mörka förhållanden och definitivt svagt flöde. Har byggt något liknande själv, men med ett långt avloppsrör som grund. Trodde jag skulle behöva det i odlingen, men det var feltänk - det filter jag redan har där slukar kväve alldeles för bra. Växterna stuntar och jag får pytsa i KNO3 ändå, vilket mitt filter sedan gör kvävgas av... *morr*

      Hilsen,

      /P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 13 February 2011, 06:43.
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #48
        "Dynamic aquaria - building living ecosystems" av Adey/Loveland
        Är detta en bok som bara handlar om saltvatten eller är den för sötvatten... verkar intressant för mig att läsa
        - tror du att den går att få tag i? Annars betalar jag gärna kopieringskostnaderna och porto av ditt exemplar om du skickar upp den till mig...

        Biologiskfiltering med hjälp av växter låter som ett intressant projekt - du hade ritningar på ett sådant system - har du möjlighet att starta en tråd för att presentera det så jag oxå kan få del av det..? *viftar hoppfullt på svansen*
        Senast redigerad av 022helpek; 13 February 2011, 07:26.
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #49
          Finns en del om sötvatten också, får förvarna om att det i många fall handlar om rätt stora system - men kul input är det iaf. Mycket att klura på. Finns på Bokus, men kostar lite.
          Köp din bok på nätet - över 10 miljoner böcker, låga priser och snabba leveranser på allt från deckare, pocket & kurslitteratur till ljudböcker & e-böcker. Beställ billiga böcker online i Bokus bokhandel


          Bilogisk filtrering med växter är något jag just nu testar i mindre skala, men det ska blåsas upp större. Har inte underlag för en tråd kring det ännu, kanske kommer. Kul att fundera kring iaf, tror det kan bli verkligt effektivt också. Se t ex beskrivningen av saltsumpen med makroalger ovan, men byt ut algerna mot växter.

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • 022helpek
            • November 2010
            • 626

            #50
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Finns en del om sötvatten också, får förvarna om att det i många fall handlar om rätt stora system - men kul input är det iaf. Mycket att klura på. Finns på Bokus, men kostar lite.
            Köp din bok på nätet - över 10 miljoner böcker, låga priser och snabba leveranser på allt från deckare, pocket & kurslitteratur till ljudböcker & e-böcker. Beställ billiga böcker online i Bokus bokhandel


            Bilogisk filtrering med växter är något jag just nu testar i mindre skala, men det ska blåsas upp större. Har inte underlag för en tråd kring det ännu, kanske kommer. Kul att fundera kring iaf, tror det kan bli verkligt effektivt också. Se t ex beskrivningen av saltsumpen med makroalger ovan, men byt ut algerna mot växter.

            Hilsen,

            /P
            Kan du inte starta en processtråd i varje fall - för det är högintressant - jag vet att Spånga djurgymnasium har testkört ett helt slutet system av flera sammankopplade akvarier med fisk och växter o noll tillförsel av någonting i det... Så din filteringstanke borde fungera väldigt bra
            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #51
              Fyller på lite om deterius, det blir ett grått slem/damm som lätt fastnar i filter och kommer snabbt att fylla upp mindre porer på filtermaterial.
              Fluidiserande filter, orsaken till att det är ett måste för biopellets är att dom måste röra på sig och skava av bakteriefilmen från ytan för att ge bra verkan. Sen finns det ett ytterligare problem, Biopellets är en kolkälla och om man inte har dom i rörelse så växer dom igen till en klump med hjälp av bakterierna.
              Om du inte skall köra ett rent fiskakvarium så kommer du inte att behöva ett nitratfilter, det är mer vanligt att man i moderna kar får nitratbrist.

              @Bossep, är vi inne på samma biopellets? Dvs dom som fungerar som en kolkälla och bryts sakta ner?
              Vore riktigt kul o se verkan om du skall köra dom i sötvatten(om jag inte missförståt)...

              När det kommer till refugium/biologiska filter så hamnar vi i samma frågeställning igen för sötvatten, "är det verkligen värt mödan".
              Många gånger så kommer man lika långt med vattenbyten, men visst om man skulle köra en större burk med bara fisk så kunde ett växtfilter under karet absorbera en hel del näring.
              En fördel som jag sett med saltvattenskar är just sumpen, startar jag ett sötvattesnssystem så kommer jag troligtvis att bygga det med sump.
              Fördelen är att man får bort tekniken ur karet och kan ha en enorm filtervolym som man kan anpassa efter behov. Sen om jag jämför mitt sumpsystem på 500 liters karet så låter det ingenting jämfört med mitt gamla eheim 2228(såvida att jag stänger av skummaren).


              //NiXoN

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #52
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Detritus är enkelt sagt "skit", dött material som bryts ned i sina beståndsdelar. Fluidiserande filter är filter där mediat är i rörelse, t ex sand eller flytande bollar som sätts i rörelse med vattencirkulation. Troligen bland de slugaste filter som finns öht, nästan "evighetsmaskiner". Ytterligare en fördel de har är att man kan få till en grym filtrering på liten volym.

                Jonas,
                har en bok jag gillar att kika igenom då och då, "Dynamic aquaria - building living ecosystems" av Adey/Loveland. Spontant kopplar jag ihop de mål du verkar ha med mycket av tänket som finns i den boken. Kanske redan är sönderläst och/eller kasserad inom saltvattensakvaristiken, det vet jag inte. En hel del kul grejer med kretsloppstänket/biologin i boken iaf. Har gett mig både inspiration och idéer.

                Det med "näringssug" i sött/salt, växter ser jag som bra biologiska filter men det bygger ju på vad man har för syfte med burken. Har långtgående planer och ritningar för växtfilter till sött här, en vacker dag blir det av. Har sett liknande grejer för salt, men där man kör makroalger som "näringssugar". Såg t ex en sump med dubbel botten, vatten går in underifrån, pressas upp genom en tjock sandbädd, ovanpå det finns makroalgerna. Både nitrifiering, denitrifiering och näringssug på samma plats. Slutligen går vattnet över en kant, syresätts och pumpas tillbaks till akvariet. Tänker att just makroalger borde vara schysst pga deras tillväxttakt. Kan alldeles för lite om salt, så de här idéerna kanske redan är både testade och förkastade...

                Denitrifierande filter är rätt enkla att bygga själv. En lätt variant är en vanlig hink med rackarns många meter luftslang lindad inuti. Vatten leds in i luftslangen, syret tar slut på första metern och man får denitrifiering i resten av slangen. Flödet styrs med ventil på utlopppet. Sump är klar fördel för att samla upp vattnet. Denitrifiering verkar behöva mörka förhållanden och definitivt svagt flöde. Har byggt något liknande själv, men med ett långt avloppsrör som grund. Trodde jag skulle behöva det i odlingen, men det var feltänk - det filter jag redan har där slukar kväve alldeles för bra. Växterna stuntar och jag får pytsa i KNO3 ändå, vilket mitt filter sedan gör kvävgas av... *morr*

                Hilsen,

                /P
                Verkar va en grymt intressant bok!.. Har ej läst den..var får man tag påden?

                Algfilter är prövat o funkar mkt bra inom salt. Alger bildar dessutom ämnen som korallerna gillar..jag tror stenhårt på den iden!
                Ett mkt fint o naturligt kar som en gång i tiden fanns i halmstad, söndrums akvarium, var filtrerat med just en dsb o algfilter med caulerpa. Skall nämnas att caulerpa är inte det bästa valet då dessa kan iUtsöndra ett toxin när dom dör, caulerpin..finns bättre snabbväxande makroalger. Dessutom får man bort överflödigt koldioxid framför allt nattetid...för inom salt är tänket tvärtom...man vill ha lågt co2 av flera skäl

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #53
                  Ursprungligen postat av NiXoN
                  Fyller på lite om deterius, det blir ett grått slem/damm som lätt fastnar i filter och kommer snabbt att fylla upp mindre porer på filtermaterial.
                  Fluidiserande filter, orsaken till att det är ett måste för biopellets är att dom måste röra på sig och skava av bakteriefilmen från ytan för att ge bra verkan. Sen finns det ett ytterligare problem, Biopellets är en kolkälla och om man inte har dom i rörelse så växer dom igen till en klump med hjälp av bakterierna.
                  Om du inte skall köra ett rent fiskakvarium så kommer du inte att behöva ett nitratfilter, det är mer vanligt att man i moderna kar får nitratbrist.

                  @Bossep, är vi inne på samma biopellets? Dvs dom som fungerar som en kolkälla och bryts sakta ner?
                  Vore riktigt kul o se verkan om du skall köra dom i sötvatten(om jag inte missförståt)...

                  När det kommer till refugium/biologiska filter så hamnar vi i samma frågeställning igen för sötvatten, "är det verkligen värt mödan".
                  Många gånger så kommer man lika långt med vattenbyten, men visst om man skulle köra en större burk med bara fisk så kunde ett växtfilter under karet absorbera en hel del näring.
                  En fördel som jag sett med saltvattenskar är just sumpen, startar jag ett sötvattesnssystem så kommer jag troligtvis att bygga det med sump.
                  Fördelen är att man får bort tekniken ur karet och kan ha en enorm filtervolym som man kan anpassa efter behov. Sen om jag jämför mitt sumpsystem på 500 liters karet så låter det ingenting jämfört med mitt gamla eheim 2228(såvida att jag stänger av skummaren).


                  //NiXoN
                  Hej,
                  Jag missförstod dig om bio pellets. Du har alltså något organiskt material i dina? Jag skall köra plast och bygga biofilm på mina. I princip som ett sandfilter men utan bläster verkan.
                  Har du tittat på Patriks JBF? Om du vill ha Nitratifiering borde det funka otroligt bra. Jag hoppas få i gång mitt snart och skall troligtvis testa med kokosfibrer. Grejen med det är att luftbubblorna inte bara ger syre till bakterierna utan skapar en del rörelse i filtermassan så man får konstant backspolning i teorin i alla fall.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #54
                    Ursprungligen postat av 022helpek
                    Kan du inte starta en processtråd i varje fall - för det är högintressant - jag vet att Spånga djurgymnasium har testkört ett helt slutet system av flera sammankopplade akvarier med fisk och växter o noll tillförsel av någonting i det... Så din filteringstanke borde fungera väldigt bra
                    Hej,
                    Jag håller på med bio filter i lite större skala och använder mestadels Vattenhyacinter, men testar även lite annat. Dels har jag växterna i långa diken dels helt öppet i en sjö (skall se om jag hittar några bilder om ni är intresserade). Dessa filter fungerar alldeles förträffligt men kan förbättras en hel del. Jag kommer nog också att köra med en sump med bottenfilter och växter till den nya odlingen som skall byggas.
                    En mycket viktig sak med både växter och alger är skörningen. Det är där det magiska händer. Man lyfter helt enkelt bort näringen mekaniskt. Men tar man bort för mycket tappar man effektivitet. Skördar man för sällan börjar växterna att stagnera och sedan dö. Det tar upp mycket mer näring medan de växer än när de bara står där och är vackra. När de dör bidrar de till näringstillförseln. Man har alltså en viss mängd biomassa och tar sedan bort överskottet som bildas under en viss tidsperiod.

                    Växter eller högre alger går relativt långsamt (förutom mina Vattenhyacinter de växer med 5 % om dagen ungefär) medan andra alger har en ganska begränsad livslängd och växer fort.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #55
                      Jonas,
                      du hittar den lätt på Bokus. Blev lite sugen på den igen efter att jag nämnt den här och kollade lite mer i den idag. Det är en rätt kul bok som faktiskt diskuterar något sådant som pumpval för att minimera skadan på planktonsamhället... funkar nog inte särdeles i sötvatten, men för salt är det högintressant, tycker jag.

                      Bosse,
                      som vanligt... f*n vad vi tänker lika!! *s*
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #56
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Jonas,
                        du hittar den lätt på Bokus. Blev lite sugen på den igen efter att jag nämnt den här och kollade lite mer i den idag. Det är en rätt kul bok som faktiskt diskuterar något sådant som pumpval för att minimera skadan på planktonsamhället... funkar nog inte särdeles i sötvatten, men för salt är det högintressant, tycker jag.

                        Bosse,
                        som vanligt... f*n vad vi tänker lika!! *s*
                        Jag får nog inhandla den där boken när jag kommer hem!
                        Tänker lika! Visst gör vi det. Det tycks mer och mer finnas 2 skolor på det här med vatten och akvarier.
                        Skola 1: Man stoppar i en massa grejor aka kemikalier och får någon sorts balans. Den ena tar ut den andra så att säga.
                        Skola 2: Man tar bort så mycket mög man kan så blir det snudd på rent vatten kvar. Jag tror vi båda hamnar här!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Jonasroman
                          • January 2011
                          • 635

                          #57
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Jonas,
                          du hittar den lätt på Bokus. Blev lite sugen på den igen efter att jag nämnt den här och kollade lite mer i den idag. Det är en rätt kul bok som faktiskt diskuterar något sådant som pumpval för att minimera skadan på planktonsamhället... funkar nog inte särdeles i sötvatten, men för salt är det högintressant, tycker jag.

                          Bosse,
                          som vanligt... f*n vad vi tänker lika!! *s*
                          Då beställer jag den!

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            • July 2010
                            • 1072

                            #58
                            Bosse,
                            tror det verkligen är en bok i din smak. Mycket kring det mesta, och verkligt mycket kring algae turf scrubbers, från stora anläggningar ("...good size runway for algaegrowth is XX yards...") till anläggningar för mindre burkar. De går också igenom i detalj vilka arter alger som finns i turfen. Klart över min nivå, men det är ju det som inspirerar. Många olika setuper kring system, med fokus på offentliga akvarium. Jag tror jag hittade en lösning igår på ett problem jag klurat länge på, vilket kommer göra att jag kan använda luft istf pump för att flytta en del vatten - ska rita och fundera lite idag tänkte jag. Någon borde verkligen skriva en fet artikel enbart om det med att flytta vatten på kluriga sätt, med både grundprinciper samt praktiska tillämpningar.

                            Går nog att urskilja två skolor, ja. Får mycket frågor om det med "kemikalier" eller quickfixar på jobbet. Lägger en hel del tid på att prata kring tålamod och att vänta in saker...

                            Hilsen,

                            /P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 14 February 2011, 08:35.
                            Bara döda fiskar flyta medströms

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #59
                              Ursprungligen postat av 022helpek
                              Kan du inte starta en processtråd i varje fall - för det är högintressant - jag vet att Spånga djurgymnasium har testkört ett helt slutet system av flera sammankopplade akvarier med fisk och växter o noll tillförsel av någonting i det... Så din filteringstanke borde fungera väldigt bra
                              Nja... vill testa mer själv först samt klura lite. Något du kan söka på under tiden är recirkulating aquatic systems, RAS. Andra kul saker kan man hitta om man söker på hydroponisk odling. Finns redan nu exempel på lite större anläggningar som kombinerar t ex matfiskodling med grönsaksodling. Skitvattnet från fiskodlingen är ju verkligen topnotch för grönsakerna - winwin!! Jag vet alltså att det funkar, handlar inte om det - vill få till något eget först bara.

                              Låter annars kul med vad Spånga gjort, finns det mer info om det? Helt slutna men ändå självgående system är ruggigt svårt. Där ligger något och bara väntar på sötvattensfolket att kopiera från saltfolket. Har en polare som körde salt under många år, och blev mycket vass på det. I slutfasen (innan flytt och nedläggning av akvariet) så matade han inte alls. Mycket få fiskar, men de hade tillräckligt med mat från akvariet. Svårt att efterlikna i sötvatten - en utmaning!!

                              Hilsen,

                              /P
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              • NiXoN
                                • December 2003
                                • 2068

                                #60
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Hej,
                                Jag missförstod dig om bio pellets. Du har alltså något organiskt material i dina? Jag skall köra plast och bygga biofilm på mina. I princip som ett sandfilter men utan bläster verkan.
                                Har du tittat på Patriks JBF? Om du vill ha Nitratifiering borde det funka otroligt bra. Jag hoppas få i gång mitt snart och skall troligtvis testa med kokosfibrer. Grejen med det är att luftbubblorna inte bara ger syre till bakterierna utan skapar en del rörelse i filtermassan så man får konstant backspolning i teorin i alla fall.
                                Biopelletsen kallas även för "solid vodka dosing" vilket innebär att dom har en inbygd kolkälla som matar bakterierna ytterligare. Sen skavs bakterierna av pelletsen och skummas ut därefter.http://npbiopellets.dvh-import.com/
                                JBF? Har du någon länk?
                                Kör dock ett experiment med Glutamin just nu för att se om det skulle ge verkan.

                                //NiXoN

                                Kommentar

                                Arbetssätt...