Fiskar och dammdjup

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    OK, det är en sak jag inte begriper:
    på vilket sätt är det varmare för fisken om dammen är djupare?
    Vattnet antingen bottenfryser eller inte bottenfryser; under isen är det en a ett par plusgrader oavset hur tjock isen är och hur djup dammen är. Det är ju liksom inte varmare i en damm som har två meter fritt vatten under isen än en som har 30 centimeter fritt under isen?

    Anledningen till att fisk överlever bättre i djupare dammar måste väl vara att större vattenvolym innehåller mer syre och blir mindre skitigt medan filterbakterierna är på vinterlov?

    Eller har jag helt missförstått var problemet ligger?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #17
      På grund av vattnets förmåga att det är tyngst vid plus 4 grader så får du en temperaturskiktning även på vintern. Direkt under isen är det ju 0 grader och om dammen är för grund så kommer det att bli nästan den temperaturen i hela dammen. Vid ungefär 0,5 grader plus så får fiskarna iskristaller i gälarna. Detta är anledningen till att man aldrig skall lufta en dam under vintern nerifrån och upp. Om man skall syresätta den skall det ske i ytan och man skall lämna bottenvattnet i fred. Här nere i södra Sverige brukar man ange ett djup på 1,5 meter som säkert för att få skiktningen - mellersta och norra Sverige kanske behöver vara lite djupare.

      MVH Lasse

      Edit: Läste igenom hela tråden. Guldfisk är en typ av ruda och rudorna är kända för ett par saker. 1. De gräver ner sig i bottenslammet (varmare). 2. De klarar perioder av total syrefrihet (anaerobisk cellandning) om temperaturen (och därmed metabolismen) är låg. Mina djupuppgifter gällde för andra karparter.
      Senast redigerad av Lasse; 18 October 2007, 23:47.
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Guldfiskvarianter är förädlade och har inte längre de egenskaper som den Ruda som den härstammar från.
        En grund damm påverkan av tjälen och kyls även från sidorna av dammen.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #19
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Guldfiskvarianter är förädlade och har inte längre de egenskaper som den Ruda som den härstammar från.
          En grund damm påverkan av tjälen och kyls även från sidorna av dammen.
          Ja det får stå för dig - vet bara att här nere i södra Sverige så klarar sig guldfisken bättre med övervintring i grunda dammar än koi.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #20
            Du skriver Lasse att man inte ska Lufta vattnet nerifrån och uppåt med då syresten som du förmodar då skulle jag tro.Men det är väl inga problem om man sätter syrestenen på en nivå på ca 30 cm ifrån botten då hålls botten varmare för man kan inte dra upp värmen till ytan det har jag lärt mig i alla fall,och att använda en syresten för min del är att hålla ytan isfri och att hålla dammen syrerikt.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #21
              Jag skulle nog sätta syrestenen lite högre upp. Har du 1,5 meters djup så räcker det väl med att man har stenen ca 50 cm under ytan och man behöver ju inte lufta över djuphålan heller. Det blir ingen termoklin under vintern så syret transporteras ner genom diffusion från ytvattnet till bottenvattnet. För syresättning och vakbildning under vintern hade jag själv föredraget en ytvattenrörelse orsakad av en propeller eller en pump som hämtar ytvatten och sprutar ut det i ytan.

              Men har ditt sätt fungerat Stene - så fortsätt med det i så fall - då fungerar det för dig - i din damm

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Ursprungligen postat av Lasse
                Ja det får stå för dig - vet bara att här nere i södra Sverige så klarar sig guldfisken bättre med övervintring i grunda dammar än koi.

                MVH Lasse
                Visst överlever Guldfisken i dammar, men många dör, kostade Guldfiskar 1000:- så fick de en behagligare vinterförvaring.
                Beträffande Koi så är det fler och fler som anser att den inte ska ha under 10-12 grader under vintern oberoende av djup.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #23
                  Här i Göteborg vet jag många som övervintrar guldfisk i 80-120 cm djupa dammar utan dödsfall. Men det kanske inte är samma avelslinjer som de ni köper i kramfors .

                  Självklart är det så att koi ser ut att må bäst över 10 grader, de äter ju mer och växer mer. Här i göteborg finns det dock en kille med 150 cm djup i sin koidam som har haft fiskarna ute i 5 år utan ett enda dödsfall. Den största av hans fiskar är idag 60 cm. Hans inställning till att ta in fiskarna på vinterna är att det är en massa jobb för ingenting, eller rättare sagt för att de skall dra på sig svamp som måst jobbas en h-vete massa med. Men, men, koien kanske är av bättre kvalité härnere

                  Eller så är det kanske så att Kramfors har kallare och längre vintrar, vad vet jag ??

                  Själv kommer jag att hålla koi inomhus för tillväxtens skull, men blir det smått så får de gå ute. Man kan ju inte härbärgera hur många som helst inne.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #24
                    Ursprungligen postat av Lasse
                    Jag skulle nog sätta syrestenen lite högre upp. Har du 1,5 meters djup så räcker det väl med att man har stenen ca 50 cm under ytan och man behöver ju inte lufta över djuphålan heller. Det blir ingen termoklin under vintern så syret transporteras ner genom diffusion från ytvattnet till bottenvattnet. För syresättning och vakbildning under vintern hade jag själv föredraget en ytvattenrörelse orsakad av en propeller eller en pump som hämtar ytvatten och sprutar ut det i ytan.

                    Men har ditt sätt fungerat Stene - så fortsätt med det i så fall - då fungerar det för dig - i din damm

                    MVH Lasse
                    Jag har bara 75 cm till 80 cm i djup i hela dammen så jag är rädd för att en häftiga ytrörelser i form av en pump ska stressa upp fisken för att ligga still på botten det är därför jag har valt en syre pump,men den ligger ca 40 till 50 cm ifrån vattenytan men jag får väl hissa upp den en aning kanske igen
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #25
                      Göteborg? Ligger det i sverige..... Jo lite/stor skillnad på var man bor är det iofs
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #26
                        Ursprungligen postat av Tropfrog
                        Här i Göteborg vet jag många som övervintrar guldfisk i 80-120 cm djupa dammar utan dödsfall. Men det kanske inte är samma avelslinjer som de ni köper i kramfors .


                        Eller så är det kanske så att Kramfors har kallare och längre vintrar, vad vet jag ??

                        Magnus
                        Comet, Commons, Shubunkins och andra varianter är längre från den ursprungliga karpen och inte lika tålig.
                        Här är det för kallt för dammfiskar ute från oktober till mitten av juni.

                        Jag hade en Guldfisk som var 43 cm som dog troligen för jag matat den med laxfoder för tillväxten, den hade fett på alla inre organ.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #27
                          Ursprungligen postat av Tropfrog
                          Självklart är det så att koi ser ut att må bäst över 10 grader, de äter ju mer och växer mer. Här i göteborg finns det dock en kille med 150 cm djup i sin koidam som har haft fiskarna ute i 5 år utan ett enda dödsfall. Den största av hans fiskar är idag 60 cm. Hans inställning till att ta in fiskarna på vinterna är att det är en massa jobb för ingenting, eller rättare sagt för att de skall dra på sig svamp som måst jobbas en h-vete massa med. Men, men, koien kanske är av bättre kvalité härnere

                          Själv kommer jag att hålla koi inomhus för tillväxtens skull, men blir det smått så får de gå ute. Man kan ju inte härbärgera hur många som helst inne.
                          MVH
                          Magnus
                          När man läser ett koiforum från södra delen av landet får man intrycket av att koi där nere är av sämmre kvalitet (mer sjuka, pga. mer förädlad)
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #28
                            Lite laxfoder ibland kan vara ok. Men är inte gjort för sällskapsfiskar. Dom fiskarna ska ju växa fort. En slöjstjärt i kupa äter det säkerligen oxå men inuti ser den nog inte så frisk ut precis som din guldfisk
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #29
                              Kramfors - när har du isläggning normalt och när har du isfritt normalt?

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

                                #30
                                Ursprungligen postat av stene
                                Jag har bara 75 cm till 80 cm i djup i hela dammen så jag är rädd för att en häftiga ytrörelser i form av en pump ska stressa upp fisken för att ligga still på botten det är därför jag har valt en syre pump,men den ligger ca 40 till 50 cm ifrån vattenytan men jag får väl hissa upp den en aning kanske igen

                                Har det funkat för dig förut så tycker jag inte du skall ändra oavsett vad jag säger . Ändra om du är övertygad om att det blir bättre eller om det inte fungerar. Du kan ju ta och mäta temp i bottenvattnet - det viktigaste är att den inte blir samma temperatur som du har under isen även nere i botten.

                                MVH Lasse
                                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...