Fiskar och dammdjup

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • titte
    • October 2007
    • 1

    Fiskar och dammdjup

    Jag sneglar på en färdig dammform från Aqua Interiör. Här är produktreklamen:

    Formpressad start damm i PE plast
    Damm i formpressad plast 230*200*70 1500 liter 10 års garanti. Mycket lämplig för alla fiskar och vattenväxter. Fisken kan gå ute på vintern om åtgärder görs.


    Klarar faktiskt fisk, till exempel slöjstjärtar, en vinter i en djuphåla som bara är 70 cm?
    Exakt vilka "åtgärder" är i så fall bäst att vidta?

    Titte
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Ursprungligen postat av titte
    Klarar faktiskt fisk, till exempel slöjstjärtar, en vinter i en djuphåla som bara är 70 cm?
    Exakt vilka "åtgärder" är i så fall bäst att vidta?

    Titte
    En Slöjstjärt får problem redan vid 12 grader.
    70 cm och 1500 liter är för litet på vintern för alla dammfiskar.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Vart bor du titte?
      70 cm är för grunt för alla fiskar i kramfors. Vi sörbor brukar kunna ha både guldfisk, guldid och småkoi i såna dammar under vintern. Slöjstjärt skulle jag dock inte rekomendera.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Vart bor du titte?
        70 cm är för grunt för alla fiskar i kramfors. Vi sörbor brukar kunna ha både guldfisk, guldid och småkoi i såna dammar under vintern. Slöjstjärt skulle jag dock inte rekomendera.
        MVH
        Magnus
        Nja, min damm är ca. 120-130cm djup och här klarar inte småkoi vintern, däremot guldfisk. Slöjstjärt och guldid har jag inte testat, men åtminstone slöjstjärten är klart känsligare för kyla än guldfisk.
        Jag bor förövrigt i klimatzon 1 - alltså den "varmaste".
        Vad man däremot inte tänker på när man jämför klimatzoner är att isen ofta kan bli nästan lika tjock här eftersom vi ju i stort sett aldrig har något "isolerande" snötäcke på isen, vilket man ju ofta har uppe i tjottahejti.

        I Finland där du bor är det minst klimatzon 3 (i de sydligaste kustdelarna)
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 October 2007, 16:43.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Uddaveka
          • June 2007
          • 431

          #5
          Förlåt att jag lånar tråden titte, men jag vill bara ställa en liten fråga:

          Hur djup damm och hur stor behöver man för att kunna ha koi och guldfisk i nordhalland?
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Skulle inte rekomendera fisk i 70 cm djup damm i klimatson 3.

            Angående småkoi i 70 cm djup i Göteborg så går det förståss inte helt utan insatser från ägaren. En öppen vak med hjälp av värmare och syresten på är nödvändigt.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Fler och fler har fattat att ha fiskarna ute i en damm på vintern inte är den optimala skötseln av dammfiskar.
              Man kan ifrågasätta om en damm på 1500 liter är lämplig för fiskar på sommaren om man inte vidtar åtgärder så den tex inte ligger i full sol.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Ursprungligen postat av Tropfrog
                Skulle inte rekomendera fisk i 70 cm djup damm i klimatson 3.

                Angående småkoi i 70 cm djup i Göteborg så går det förståss inte helt utan insatser från ägaren. En öppen vak med hjälp av värmare och syresten på är nödvändigt.
                MVH
                Magnus
                Om jag förstår dig rätt menar du då att man måste värma hela dammen eller bara ha värmen för att hålla en vak öppen,om man ska ha Koi i dammen så måste den vara djupare än 70 cm för att det ska vara värmare på botten.Men det går att lösa genom att värma upp hela dammen vad det så du menade
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Sen har jag själv haft Guldfisk vid 50 cm djup i flera år här nere i Skåne som har gått ute hela året,så det går visst att ha dammfisk i en 1500L med 70 cm djup det beror väl var man bor som Tropfrog skrev men Koi är jag tveksam till då ska man ha lite djupare för att slippa att ha värmare igång eller att ha dem inomhus.För det går att ha dem utomhus även dem för det vet jag en hel del som har men dem har ett djup på 150 cm respektive 170 cm men det är i Skåne även det och dem ynglar av sig till och med i dammen.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Ursprungligen postat av stene
                    Sen har jag själv haft Guldfisk vid 50 cm djup i flera år här nere i Skåne som har gått ute hela året,.
                    Inte roligt att vara din Guldfisk.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kramfors
                      Inte roligt att vara din Guldfisk.
                      Det är väl För... därför dem har fått större nu för tiden det fattar väl jag också det var väl inte det som var frågan,frågan var går det att ha dammfisk ute hela året och det går det svarade jag och sen om det är moraliskt att göra så det är en annan fråga så där får jag hålla med dig
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Både koi och guldfisk är fiskar som har sitt ursprung i vatten som fryser på vintrarna. Så länge det inte bottenfryser och sumpgasen kan leta sig ut så klarar de det fint.

                        Jag själv håller på att bygga vinterförvaring för att jag vill ha tillväxt på koi, då skall man hålla värme och mata året om.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Varför riskera fiskarna genom att ha dom ute för att dom ska ju kunna.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Många har Guldfisk som en sommarblomma och köper nya nästa år.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...