Info om damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Tackar för tipsen!

    Vilka firmor är bra att köpa dammprylar från?
    Lönar det sig att importera från Tyskland?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #17
      Det finns olika slags dammduk också jag köpte 36 kvm för 995 kr så dyrt behöver det inte vara,som underlag valde jag att lägga gammla mattor trasmattor etc det är nästan lika dyrt som duken annars om det ska köpas in.

      Filter behövs om du ska ha fisk i jag valde ett med uv-ljus det är på 4500L tim och en vanlig länspump till denna på 4500L den drar 200W,filtret 1000kr,pumpen 200kr på Rusta det var den lägsta watt styrka jag kunde hitta till dem pengarna.

      Växter noll kr finns i dammar bara att plocka det skulle vara näckroser i så fall man måste köpas in går förstås att dyka efter rötterna och dra upp så varför importera ifrån Tyskland för så jäkla dyrt är det inte.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Man kan täcka dammen med några lager "bubbelplast" för att minska risken för bottenfrysning.
        Kom just på att bubbelplasten isolerar bra på våren också.
        Jag hade en mycket liten damm i Bälinge tidigare till vilken jag använde bubbelplast istället för skyddsfilt. Den bottenfrös förstås. Och jag - i alla fall - beskyllde just bubbelplasten för att isklumpen tog sådan tid att tina upp...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • classekoi
          • March 2007
          • 325

          #19
          Ursprungligen postat av Azur
          Tackar för tipsen!

          Vilka firmor är bra att köpa dammprylar från?
          Lönar det sig att importera från Tyskland?
          Börjar bli vår i damm och trädgård För mer information. Kicka på bilden. Låt ljuset lysa upp trädgården Ljusglober i flera storlekar Ljusglober-Klicka här! Vatten i trädgården – möjligheterna är … Läs mer


          http://medlem.spray.se/tedhansen/Akvariesaker.htm foder +ev pump(hade föruttex 12000l/h 1350kr 175w)

          koiforum http://koigalen.egetforum.se/index.php (duktiga personer att fråga)

          från tyskland så är det inte så stor ide att importera bara vissa saker tex dammsugare

          satsa på gummi eller sådan plastduk till vassbäddar tror den är 2-3mm och svinstark då kan du gå i dammen utan att vara rädd för att den ska springa läck sådan duk har man till stora baddammar tex en 300kvm bad damm vid ett spa i strömstad tror den kostsr runt 45kr/kvm och den är lättatt svetsa ihop med varmluftpistol bara göra rent först med aceton (oljefri) så du kan forma dammen som du vill utan veck sedan finns det försvarets gummiduk till brandvattendammar har tyvärr ej fått tag på någon men den borde vara billigast och satsa djupt minst 1,5 m vet att det kan bli ganska kallt i sthlm
          som underlag kan du köpa geoduk/markduk hos bygghandeln tror jag gav 7kr/kvm
          Senast redigerad av classekoi; 30 August 2007, 07:15.

          Kommentar

          • BengtO
            • May 2005
            • 216

            #20
            Ursprungligen postat av EvaPeva
            Hej BengtO.
            Vart får du tag i trinidadguppy?
            Mvh Eva
            Hos Janne W
            Södermalm

            Kommentar

            Arbetssätt...