Info om damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Info om damm

    Så har man blivit med sommarstuga, och givetvis skall jag ha trädgårdsdamm. Tanken är att den skall bli på i storleksordningen 12 kvadrat.

    Jag har läst de länkar jag hittat, men har några frågor.

    1) Bör man ha både skyddsfolie och dammfolie? Är dammfolie och gummiduk samma sak? Har man sand/torv underst, eller behövs inte det?

    2) Hur mycket får kanterna på dammen luta? Jag kommer ha ett grundområde, men det blir en djuphåla också, är det OK om kanten på den sidan av dammen lutar 45 grader eller mer?

    3) Vad rekommenderas för filtrering? Den biologiska belastningen på dammen kommer att bli mycket låg, jag satsar på grodor, salamandrar och kanske småfisk typ elritsa (som förstås inte får sugas in i pumpen).

    4) Bör jag ha luftning i dammen för att kunna övervintra fisk, eller räcker en sån där isstoppare av frigolit för att undvika syrebrist?

    5) Räcker 70 cm vattendjup för övervintring i norra uppland, mellan uppsala och norrtälje, eller bör jag försöka ha djupare än så i djuphålan?

    6) Skulle ni lagt dammen vid ett naturligt stenparti, fast den då hamnar rätt mycket i norrläge och inte får sol på vår och höst, eller öppet ute på en gräsmatta? Jag är sugen på stenpartiet för det skulle gå rätt lätt att ordna ett "vattenfall" där, men norrläge...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • yllekanin
    • December 2006
    • 177

    #2
    1) Bör man ha både skyddsfolie och dammfolie? Är dammfolie och gummiduk samma sak? Har man sand/torv underst, eller behövs inte det?

    Skyddsfolien fungerar som ett skydd mot att rötter och sten punkterar själva dammduken, därför är det ett bra och billigt alternativ framför trasmattor och annat. Dammfolie och gummifolie skiljer sig väldigt mycket ifrån varandra, de är båda svarta och böjbara, men gummifolien ges det en lååång garanti (uv) på och den blir vanligtsvis inte spröd i soljus, gummiduken håller bättre vill jag påstå med. Kolla materialförteckningen på dem så förstår du.

    Sand är ytterligare en åtgärd så att sten mm inte ska göra hål i dammduken, inget helt nödvändigt men man vill inte gräva upp dammen för ett litet hål (som man visserligen kan laga med lapp).


    2) Hur mycket får kanterna på dammen luta? Jag kommer ha ett grundområde, men det blir en djuphåla också, är det OK om kanten på den sidan av dammen lutar 45 grader eller mer?

    Det som jag ser som problematiskt är om marken omkring faller in när man tappar ur vatten, vilket mycket väl kan hända. Jag har aldrig råkat ut för det och jag har väggar med vinkel på nära 90 grader i vissa delar av dammen. Nu består typ marken omkring utav lera/sand/morän så det är ingen större fara för det håller ihop.

    3) Vad rekommenderas för filtrering? Den biologiska belastningen på dammen kommer att bli mycket låg, jag satsar på grodor, salamandrar och kanske småfisk typ elritsa (som förstås inte får sugas in i pumpen).

    Vill du bygga själv eller köpa? Vill du ha KOI så skulle jag absolut byggt ett gravitationsmatat filtersystem, om det bara blir en naturdamm kan man göra vad man tycker anser jag, men som sagt med hög belastning blir det nog lättast så.

    4) Bör jag ha luftning i dammen för att kunna övervintra fisk, eller räcker en sån där isstoppare av frigolit för att undvika syrebrist?

    Fixa en luftpump också, det är bra om det luftar igenom lite, men du kanske inte behöver ta den största/dyraste kompressorn du hittar.

    5) Räcker 70 cm vattendjup för övervintring i norra uppland, mellan uppsala och norrtälje, eller bör jag försöka ha djupare än så i djuphålan?

    Jag skulle nog satsa på djupet, det känner jag nu att jag gärna ville haft iaf 2m(för att det är lättare att se fiskarna då, orkar inte förklara men det har inte med siktdjupet att göra), men med 1m+ klarar man sig allt. Vet knappt hur väderförhållandena är hos er, någon annan?

    6) Skulle ni lagt dammen vid ett naturligt stenparti, fast den då hamnar rätt mycket i norrläge och inte får sol på vår och höst, eller öppet ute på en gräsmatta? Jag är sugen på stenpartiet för det skulle gå rätt lätt att ordna ett "vattenfall" där, men norrläge...

    Soltimmar är ju positivt till en viss gräns, sen blir det nästan bara alger utav det. Nu skall jag inte säga att alla alger är dåliga men det är inte så fint med en massa gröna trådklumpar. Är det skugga hela dagen, eller hela årstiderna??



    Lycka till
    Mvh Michael

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Hur man gör en damm finns det hur många idéer som hest på nätet.
      Här en kul sida http://www.bystan.se/damm.htm

      Här en gammal sida från -98 om bygga damm http://home2.swipnet.se/~w-24320/svenska.html
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Hur man gör en damm finns det hur många idéer som hest på nätet.
        Här en kul sida http://www.bystan.se/damm.htm

        Här en gammal sida från -98 om bygga damm http://home2.swipnet.se/~w-24320/svenska.html
        Det var ingen bra sida det Kramfors den bara visar att fiskarna dör på vintern hur än han gjorde.Men han skrev i mindre dammar klarar dem sig det är ju positivt för mig i alla fall
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Tackar för tipsen!
          Reviderad plan: 12m2, skyddsfolie + gummiduk/dammfolie, 1 m djup i djuphålan, nån form av filtrering, övervintring med isstoppare + luftning.

          Jag får fundera över placeringen.

          Jag antar det är stor skillnad i pris på gummiduken och dammfolien? Vilket rekommenderas, är skillnaden i pris värd skillnaden i kvalitet?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • yllekanin
            • December 2006
            • 177

            #6
            Jag har aldrig testat dammfolie själv, men jag har sett den "in action" flera gånger och jag kan säga att gummiduken känns överlägsen. kring 79 kr/kvm tror jag ett vanligt pris för gummiduk är.
            Mvh Michael

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Jag har själv använt skyddsfolie + dammfolie i min lilla damm. Men jag fick ett litet prov på gummiduken när jag skickade efter någon broschyr.
              Idag skulle jag ha valt gummiduken. Livslängden på dammen är rimligen betydligt längre med gummiduksalternativet.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • classekoi
                • March 2007
                • 325

                #8
                djup

                Du behöver djupare iallafall trots isstoppare och luft
                skulle gissa på minst 1,5 m i uppsala trakten

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Man kan täcka dammen med några lager "bubbelplast" för att minska risken för bottenfrysning.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Man kan täcka dammen med några lager "bubbelplast" för att minska risken för bottenfrysning.
                    Åhfan? Det låter ju rätt smidigt, för 1.5 meters djup i en så liten damm känns knepigt... Men det ökar väl risken för syrebrist?
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Åhfan? Det låter ju rätt smidigt, för 1.5 meters djup i en så liten damm känns knepigt... Men det ökar väl risken för syrebrist?

                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • BengtO
                        • May 2005
                        • 216

                        #12
                        Först, är inte dammexpert. Har en ca 8 kvadrat sen våren -06. Typ naturdamm. Eftersom jag inte ville ha stora fiskar typ guldfisk m.m. så ansåg jag mig kunna välja bort filterpump m.m. Mycket växter (i krukor), stillastående vatten(fast har märkt att vinden rör om mer än man tror), "sommarfisk" som trinidadguppy, rio tetra och A.lineatus (dessa matas aldrig), massor av vatteninsekter. Detta fungerar utmärkt. Nästan inga alger, fiskarna förökar sig. Det jag skulle gjort annorlunda är att jag borde haft ett våtmarksområde med kanske bara 10cm djup. Mycket roliga växter som trivs där och grodor och insekter.

                        Kommentar

                        • Tias
                          • December 2003
                          • 98

                          #13
                          Vi har 0,8 mm dammduk i våran 20.000 liters damm med ett maxdjup på lite drygt 1 meter i djuphålan.

                          dock så fanns knappt gummiduken då denna dam byggdes 1995. men duken och dammen har varit igång sedan dess utan några "dukrelaterade" problem

                          personligen tycker jag att gummiduken är alldes för dyr. vi köpte en duk på ca:6X9 meter till våran damm och med gummiduk idag kostar bara duken då. nästan 4500:- och en "vanlig" dammduk ca:2100:-

                          dessutom så har våra fiskar övervintrat sedan dess med. (blir oftare uppätna av fåglrana än fryser ihjäl. eller får syrebrist på vintern.
                          Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

                          www.tielias.blogspot.com

                          Kommentar

                          • Tias
                            • December 2003
                            • 98

                            #14
                            slant på tangenterna lite. 10.000 liter räcker gott. blir blött på hela gräsmattan om vi fyller i 10.000 till där.

                            men iallafall ver der dammduken jag ville få fram att jag väljer än idag den vanliga p.ga priset
                            Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

                            www.tielias.blogspot.com

                            Kommentar

                            • EvaPeva
                              • May 2007
                              • 765

                              #15
                              Hej BengtO.
                              Vart får du tag i trinidadguppy?
                              Mvh Eva

                              Kommentar

                              Arbetssätt...